eTwinning – europeiskt nätverk och partnerskapsprogram, Europeiska kommissionen, European Schoolnet och Utbildningsstyrelsen Tuija Lindström, eTwinningambassadör, lektor i biologi och geografi vid Havukosken koulu i Vanda och nätpedagogisk stödperson för Korso- Björkbyområdet Den finländska läraren har utformat sitt arbete rätt självständigt. Som lärare lägger man ner hela sin person i sitt arbete och väljer själv de lämpligaste arbetssätten och verktygen för undervisningen. Lärarrollen förändras snabbt och samtidigt ändras lärmetoderna, arbetssätten och teorier om lärandet och undervisningen.
Att utveckla kunskaperna är en fortgående process. Målet är en förändring både i tankesättet och i verksamhetskulturen på lärarnivå, rektorsnivå och på utbildningsanordnarrnivå. Initiativet till förändring och utveckling kan komma från vem som helst av dessa.
Lärmiljöprojekten har gett många kommuner, läroanstalter och skolor möjligheter att utveckla sin undervisning. Med hjälp av projekt har man accelererat och främjat förändringsprocesser. Via utvecklingsprojekten har man utvecklat spänsten i det strategiska tänkandet och fått ekonomiska resurser som kommunerna inte nödvändigtvis annars skulle haft tillgång till. Samtidigt signalerar deltagande i projekten en vilja att stödja den pedagogiska utvecklingen. Därför ska man inte se projekten som extra arbete utan som stöd i utvecklingsarbetet, där hela undervisningspersonalen deltar.
Kommunnivå
De riksomfattande läroplanerna håller på att förnyas. I detta arbete tar man lärdom av tidigare utvecklingsprojekt, eftersom man i dem har utfört systematiskt pedagogiskt utvecklingsarbete. För många av de kommuner, läroanstalter och skolor som deltagit i projekten är det lättare än för andra att tillägna sig de nya läroplanernas huvudlinjer.
Det är önskvärt att reformen av läroplanen på kommunnivå leds gemensamt, och den borde ske i en nära dialog med rektorerna, lärarna och vårdnadshavarna. Kommunens uppgift är att skapa ramar men det är viktigt att läroplanerna är skrivna så att kreativiteten och innovationsförmågan hos den som utför arbetet, den enskilda skolan, läroanstalten, läraren eller lärarna, inte lider. I nya projekt är en medveten målsättning och att den uttrycks öppet de första stegen i utvecklandet av kunnandet. Oavsett om projektet handlar om teknik i undervisningen eller skolornas internationalisering, så har utbildningsanordnarna en skyldighet att följa sin tid och utveckla kompetensen i sina skolor och läroanstalter och skapa ändamålsenliga strukturer för utvecklingsarbetet.
Ett exempel från Vanda
Kommunerna ska ha planer och praxis för anskaffning, utveckling och spridning av kunnandet samt tillräckliga ekonomiska resurser för detta. Läsåret 2010–2011 valde bildningsverket i Vanda stad som strategiskt tyngpunkt att öka det pedagogiska kunnandet i användning av teknik. Ett regionalt nätpedagogiskt nätverk av stödpersoner och ett skolspecifikt system av stödpersoner skapades medan finansieringen helt sköttes av bildningsverket.
Efter den första insatsen, lotsades var och en av skolorna till att skapa sina egna strukturer för den pedagogiska användningen av teknik. Senare upplöstes det skolspecifika stödet som utbildningsverket hade betalat, men den regionala nätpedagogiska modellen och samarbetet fungerar fortfarande. Skolorna kunde i sina skolspecifika budgetar besluta om de behövde internt stöd för att omsätta användningen av teknik i undervisningen i praktiken och vid behov kunde interna ekonomiska resurser anvisas för detta.
Vanda stad har sammanlagt sex regionala finskspråkiga nätpedagoger och en svenskspråkig. Nätpedagogerna har en nedsatt undervisningsskyldighet på fem årsveckotimmar. Man har tillsammans kommit överens om att tisdagarna reserveras för nätpedagogernas möten. Då kan det handla om möten med bildningsverkets koordinatorer, organisering av utbildningsdagar, besök hos direktionerna för områdets skolor, stöd för enskilda lärare i klassrummen eller kamratundervisning och pedagogisk rådgivning för användning av teknik. Samtidigt ska man ha som mål att se till att nätpedagogernas egen sakkunskap utvecklas genom att de regelbundet deltar i utbildning. Vi började med att ge mest handledning till de skolor där det pedagogiska användandet av teknologin varit minimal. Stadens har också som mål att minska skillnaderna mellan skolorna och på denna punkt har man lyckats bra.
Med hjälp av utvecklingsprojekten för lärmiljöerna har många skolor och läroanstalter i Vanda fått en puff att utveckla och förnya sin verksamhetskultur samt skaffat ny utrustning. Enligt bildningsverkets linjedragning erbjuds alla möjlighet till projekt och valet av de skolor och läroanstalter som deltar sker jämnt enligt område och nivå. Ingen har ännu deltagit två projekt. Med projektpengarna har man också kunnat anställa en projektarbetare vid bildningsverket för att koordinera projekt och besöka skolorna. Samarbetet mellan skolorna och läroanstalterna vad gäller att dela med sig av god praxis har blivit en del av vardagen.
Kommunen köper utrustning till skolorna genom leasing. Leasingperioden är 3–5 år. Beräkningsgrunderna för utrustningen som anskaffas uppdateras med några års mellanrum. Systemet har fungerat bra. Skolorna och läroanstalterna har själva fått bestämma om de vill ha bordsdatorer eller bärbara, om lärarna får egna personliga bärbara datorer eller stationära lärardatorer i klassrummen eller om de har en fast datorsal eller om de köper datorvagnar.
Samtidigt har systemets stelhet varit ett problem. För datateknisk utrustning är 3–5 år en mycket lång tid, men det har inte varit möjligt att skaffa ny utrustning annat än i samband med bytet av leasingperioden. Skolorna och läroanstalterna kan heller inte köpa de apparater de behöver med den egna budgeten även om det skulle finnas pengar. Dessutom kan pedagogiska behoven också förändras betydligt under den leasingperioden. En annan öm punkt är byggandet av trådlösa nät och hur de fungerar. Hur beslutar man om vilken skola eller läroanstalt som får trådlöst nät nu och vilken som måste vänta i fem år? De nuvarande trådlösa näten stöder heller inte alla operativsystem.
I många städer har dataförvaltningen stor makt i beslutsfattandet om vilken utrustning som skaffas till skolorna och läroanstalterna och på vilka villkor. Det pedagogiska behovet och utvecklingsarbetet är inte alltid nödvändigtvis förenligt med dessa villkor. Därför måste parterna föra diskussion och skapa praxis som tillåter att lärarnas behov blir hörda.
Likaså kan stadens bestämmelser om konkurrensutsättning utesluta köpet av viss utrustning för upp till ett år. Den bästa lösningen skulle vara att skolornas och läroanstalternas nät var öppna och att eleverna och studerandena kunde ta sina egna apparater till skolan.
Ledarskapet är viktigt
Idag leds skolorna och läroanstalterna vanligtvis av rektorn och biträdande rektorn tillsammans med ledningsgrupperna. Ledarskapet är ett teamarbete och en dialog mellan de olika aktörerna behövs. Skolorna och läroanstalterna har team och arbetsgrupper till vilka alla lärare hör. Grupperna har starka bindningar till varandra och känner till varandras uppgifter. Ledarens uppgift är att leda detta professionella nätverk med fokus på målsättningen i enlighet med kommunens värden, visioner och strategi.
Ledarskapet kräver ledning av nätverkens kollektiva intellekt och tänkande. Ledarskapet binder projekten till skolans eller läroanstaltens grunduppgift och håller dem i fokus. Den strategiska planeringen av utvecklingsprojekten i arbetsgemenskapen innebär att man stärker expertisen och använder den för arbetsgemenskapens bästa, att det fås behövligt stöd samt att man fattar klara medvetna beslut.
Ibland har utvecklingsprojekten en tendens att personifieras i arbetsgemenskapen. Då sprids inte arbetsmetoder, god praxis och ny yrkeskompetens i organisationen. Projektets resultat blir kvar som den enskilda personens, inte organisationens egendom. Därför behövs strategiskt ledarskap, ett tillräckligt stort team och ibland till och med att nyckelpersonen stiger åt sidan så att rätt arbetsmetod sprids i hela arbetsgemenskapen. Utveckling och förändring av strukturerna kräver att arbetsgemenskapen har gemensamma strategiska avsikter. Skolans eller läroanstaltens ledning har stort inflytande på hur dessa konstrueras. Till exempel de ekonomiska resurserna, såsom avlöning av vikarier stöder omvandlingen av den pedagogiska verksamhetskulturen.
I allmänhet föder projekten nya projekt och tröskeln att delta blir betydligt lägre. Många projekt stöder varandra. Att gå med i projekt påverkar övergripande arbetsgemenskapens sätt att verka och svara på utmaningar. Med ledningens och arbetsgemenskapens (attitydklimat, pedagogiska strukturer) stöd är det lätt för den enskilda läraren att vara experimenterande och innovativ i sitt lärande.
Till exempel är internationellt samarbete och utnyttjandet av teknologi naturliga delar av elevernas, studerandenas och lärarnas vardag. Att delta i digitalt internationellt samarbete mellan skolor eller läroanstalter, till exempel i eTwinning och Comenius, erbjuder autentiska situationer i vilka man under projektens framskridande kan använda många slags nätverktyg. Användning av nya verktyg och ett nytt sätt att tänka utvecklas i samarbete med utländska och inhemska kollegor samt tillsammans med eleverna och studerandena genom att vi lär oss och lär varandra.
Genom att planera tillsammans når vi målet och ser omvandlingen som en möjlighet. Arbetsgemenskapen är i konstant strategisk utveckling, vilket behövs i ett samhälle som är under förändring. Förändring är en del av vardagen och är ett experimenterande i en eller annan riktning. Samtidigt ändras också hur arbetsgemenskapen leds eftersom det pedagogiska tänkandet styr förändringens riktning. Skolans eller läroanstaltens ledning ska hela tiden ha ”känselspröten ute”.
Ledningens fullständiga och obevekliga stöd är av största vikt. Utveckling skapar alltid nya utmaningar och många slag av situationsbundna lösningar. Allting går inte alltid som man planerat och ibland står verkligt stora hinder i vägen för förändringen. Då behövs ledningens stöd och expertis samt ett gediget ledarskap så att man kan fatta också svåra beslut.
Det är bra om ledningen kan ge enskilda lärare eller lärargrupper frihet att ibland låta sig ryckas med av de stora förändringarnas vindar, trots att den övriga lärarkåren inte ännu har tagit saken till sig. Det är ibland ensamt att vara pionjär. Ledningens stöd och handledning i olika uppgifter är nödvändig, för även en expert har behov av kamratstöd. Det är bra om ledningen litar på experten och också ger denne en viss beslutanderätt. Det är bra om ledningen i så hög grad som möjligt följer med sin tid och bildar så täta nätverk som möjligt.
Om ledningens stöd saknas kan detta hämma den enskilda lärarens aktivitet och stoppa lärarens pedagogiska professionella utveckling. Att vara rektor kräver en stark vilja att utvecklas i sin roll så att ledarskapet inte finns till bara för att upprätthålla existerande praxis och verksamhet. Då riktas ledarskapet mot ledning av aktiviteter i stället för mot utvärdering och utveckling av handlingssätten.
Arbetsgemenskapen
Ett liberalt och fördomsfritt attitydklimat gör arbetsgemenskapen gott. Då är det lätt för arbetsgemenskapens medlemmar att vara aktiva utvecklare av sitt arbete och av gemenskapen samt att skapa dialog med ledningen. Det omgivande samhället får inte stanna utanför skolans väggar, det ska göras till en del av lärandet och undervisningen. Det ska finnas utrymme för den enskilda lärarens skaparkraft och experimentlusta. Ivern och glädjen har en benägenhet att smitta av sig på arbetskamraterna.
En enskild aktiv lärare utvecklar inte ensam hela skolan eller läroanstalten. Dessa lärare fungerar förvisso som utvecklingsprojektens ryggrad men behöver andra vid sin sida. Man behöver samlärarskap, arbetsparstänkande, där saker planeras, genomförs och utvärderas tillsammans. Det är bra om lärandet sker i en öppen dialog. Kamratstödets och mentorverksamhetens betydelse i den pedagogiska dialogen är stor. Det vore viktigt för läraren att blida nätverk både inom Finland och utanför landets gränser. Lärandet och undervisningen internationaliseras och det krävs dialog åt båda hållen. Samtidigt behövs rektorns stöd.
De strukturer och den verksamhetskultur som skapats ska stödja samlärarskapet, dess planering, genomförande och bedömning. I fråga om läsordningen är målet att den är den bästa möjliga för elevens eller studerandens lärande och att man ger läraren tid för att föra en pedagogisk dialog. Projekten tas på ett lyckat sätt in utbildningen och till alla elever samt i alla läroämnen med sina olika tyngdpunkter.
Projektprocessen, erfarenheter och resultat ska göras synliga för varje medlem i arbetsgemenskapen. Detta är ytterst viktigt för att hela arbetsgemenskapens verksamhetskultur småningom ska utvecklas och förändras. När vardagssysslorna tynger kan detta ibland vara en utmaning, men med ledningens stöd lyckas det. De nya arbetsmetoder som utvecklats har på detta sätt en möjlighet att etablera sig. Med projekten ändras hela skolans eller läroanstaltens verksamhetskultur och arbete i takt med informationssamhällets utveckling. Samtidigt blir samarbetet mellan det omgivande samhället och hemmen mångsidigare och mer interaktivt. Skolan eller läroanstalten är en genuin del av samhället.
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013