Enligt Kommunförbundets utredning är grundskole- och gymnasie- byggnadernas medelålder i Finland nästan 50 år. Av skolbyggnadernas våningsyta har 60 procent byggts före grundskolereformen och cirka 90 procent före år 2000. (Kommunförbundet; Kuntien rakennuskanta 2005, på finska). Man uppskattar att cirka 1 300 skolor är i omedelbart behov av renovering på grund av mögeloch fuktskador (Fukt- och mögeltalko; pressmeddelande 29.9.2011. http://hometalkoot. fi/sv).
Om byggnaden är en omedelbar hälsorisk för dess användare och en byggnadsteknisk renovering inte är ekonomiskt lönsam, är lösningen att bygga nytt. I allmänhet försöker man lösa problemet genom en totalrenovering. Tyvärr gör man ofta endast en teknisk totalrenovering och då märker man inte att den decennier gamla byggnaden stöder föråldrade uppfattningar om lärande och verksamhetskultur. Byggnaden har alltså blivit ett hinder för utvecklingen och en reform av skolans eller läroanstaltens verksamhetskultur.
Totalrenovering av byggnaden – en missad chans?
Det är mycket svårt att ändra den befintliga verksamhetskulturen och en förändring på samfundsnivå har konstaterats vara mycket långsam.
Det är mycket svårt att ändra den befintliga verksamhetskulturen och en förändring på gemenskapnivå har konstaterats vara mycket långsam.
Lägliga tillfällen för planering och genomförande av en förändring av verksamhetskulturen är bl.a. olika förändringsfaktorer i anslutning till verksamheten eller verksamhetsmiljön, såsom en ny läroplan, en totalrenovering av skolan eller läroanstalten eller uppförandet av en helt ny byggnad.
Läroplanerna förnyas med jämna mellanrum och har under hela den finländska grundskolans och gymnasiets existens varit effektiva verktyg som styrt verksamhetskulturen. Läroplanens effekt i denna betydelse har under den senaste tiden blivit mindre i och med att de fysiska utrymmena allt mer sällan stöder den verksamhetskultur som man beskriver i läroplanen. Problemet ser ut att gälla den helhet som lärmiljöerna utgör också i vidare mening. Hur borde man uppdatera lärmiljöhelheten så att den stöder den verksamhetsidé som läroplanen beskriver?
En central fråga i ett byggnadsprojekt är att lärarna, rektorn och den övriga personalen har möjlighet att påverka projektets planering i ett tillräckligt tidigt skede. En uppdatering av lokalernas funktionalitet bör alltid ingå i renovering. Det förutsätter att planerarna, i synnerhet lärarna, rektorn och den övriga personalen har en klar uppfattning om två frågor: Vilka utrymmeslösningar stöder verksamhetsidén, studierna och lärandet enligt läroplanen? Vilka lösningar begränsar verksamhetsidén, studierna och lärandet enligt läroplanen?
Lärarna och rektorerna har mycket olika beredskap att finna svar på dessa frågor. Det är ofta svårt för en lärare eller rektor som kanske har arbetat i samma byggnad under hela sin karriär att se hur man kan utveckla den befintliga miljön i en mer funktionell riktning. Därför borde det i reparationsprojekt ingå utbildning för rektorerna och lärarna om lärmiljöernas helhet, dvs. om lärlandskapet. De borde få information om de möjligheter som den föränderliga tekniken och expertisen erbjuder den fysiska miljön (till exempel akustik, belysning, ytmaterial, möblering).
I framtiden handlar merparten av byggandet av grundskolor och gymnasier i Finland om reparationsbyggande. Med tanke på utvecklingen av verksamhetskulturen är det ytterst viktigt att utrymmenas pedagogiska funktionsduglighet uppdateras i samband med renoveringen. Ur pedagogisk synpunkt har vi inte råd att förlora den chans som en renovering innebär för utveckling av verksamhetsmiljön och dess användbarhet.
Grundskolornas och gymnasiernas utrymmen har i princip förblivit rätt så oförändrade. Man har kunnat dela upp utrymmena i huvuddrag i sådana som till sin natur är halvt privata (klassrummen) och sådana som är offentliga (korridoren).
Studierna och undervisningen har skett i rum som i huvudsak till sin natur är halvt privata. Till dem hör klassrummen och andra slutna rum avsedda för växelverkan i undervisningssyfte. De utrymmen som blir utanför dessa är till stor del till sin natur offentliga som har använts i huvudsak för genomgång. Den ökade mångsidigheten i undervisnings- och studiemetoderna, de nya möjligheterna som teknologin för med sig, ökningen av lärarnas samundervisning och att specialstödets tyngdpunkt flyttats till en del av verksamheten i grupp, har inneburit nya krav också på de fysiska rummen. Utöver de offentliga och halvt privata rum behövs också privata och halvt offentliga rum som gör det möjligt för lärarna, eleverna och studerandena att arbeta smidigt och mångsidigt. Den fysiska miljön ska göra det möjligt att studera självständigt, i par eller i små eller stora grupper.
I bästa fall fungerar utrymmena som ett viktigt stöd för verksamhetskulturen och dess utveckling, i värsta fall är de ett hinder. En omändring av utrymmena fungerar också som en effektiv katalysator i förändringen av verksamhetskulturen och kan styra arbetsgemenskapens verksamhet mot en mer omfattande och genomgripande förändring.
Delaktighet i planeringsskedet är en form av användarcentrerad planering där målet utöver de planeringsanvisningar som man får av användarna är att få användarna att förbinda sig till den nya verksamhetskulturen i den nya verksamhetsmiljön. I delaktig planering behandlas användaren som planerare. Användarnas viktigaste uppgift är att hjälpa planerarna att hålla sig till rätt riktning samt att utveckla en vidare förståelse för det pedagogiska slutresultat man vill nå. Användarna ska kunna skapa sig en sammanhängande helhetsbild om hur den gamla byggnaden omvandlas till en del av det moderna lärlandskapet.
En totalrenovering av byggnaden ska alltid kopplas samman med en uppdatering av dess funktionalitet. Detta innebär ett friktionsfritt samarbete mellan den pedagogiska användningen och utrymmesplaneringen från att projektet inleds till att reparationerna slutförts. Ett bra redskap för detta är metoden delaktig planering, som både de som använder byggnaden och de som planerar och genomför totalrenoveringen drar nytta av. Det viktigaste i processen är att bilda en uppfattning om den helhet som de olika lärmiljöerna utgör, dvs. greppa lärlandskapet både ur pedagogisk och byggnadsteknisk synpunkt.
Det pedagogiska ledarskapet ur lärlandskapsperspektiv
Vilka egenskaper har verksamhetskulturen i en sådan grundskola eller sådant gymnasium där förändring sker lättast?
De nya mångsidiga lärmiljöerna under utveckling erbjuder mer omfattande pedagogiska utvecklingsmöjligheter än någonsin förut. Att teknologin utvecklas så att den är allt lättare att använda och hela tiden är närvarande, att arbetsmetoderna och -kulturen övergår från individcentrerade handlingar till allt mer samarbetscentrerade samt att uppmärksamheten fästs på byggandet och uppbyggnaden av elevens och studerandens personliga lärstig är faktorer som redan idag påverkar hur det pedagogiska tänkandet och den pedagogiska verksamheten utvecklas, och kommer att fortsätta påverka också i framtiden. Om arbetsgemenskapen inte har en gemensam ståndpunkt om utvecklingens riktning, mål och de metoder med vilka utvecklingsarbetet styrs och verkställs, kan detta också vara problematiskt ur den enskilda lärarens synpunkt.
Verksamhetskulturen uttrycker det pedagogiska tänkande som råder i arbetsgemenskapen. Dess utveckling förutsätter ett gemensamt, djupgående övervägande om verksamhetens pedagogiska grunder både hos hela arbetsgemenskapen och den enskilda läraren. Verksamhetskulturen syns bl.a. i
- de undervisningsmetoder som lärarna använder
- läromedlen
- de lärmiljöer som används
- växelverkan mellan elever och lärare och
- användningen av utrymmena.
Det är lättast att genomföra en förändring i en skola eller läroanstalt där man
- söker och godkänner också negativ respons om arbetsgemenskapens och dess individers verksamhet
- förbinder sig till kontinuerlig förändring av kultur och lärande
- uppmuntrar till flexibilitet i utvecklingen och följandet av verksamhetsstrategin
- belönar risktagande
- sporrar till risktagande i definitionen av arbetsbeskrivningarna
- koncentrerar sig på att stärka förtroendet och samarbetet.
Synen på en skolas eller läroanstalts framgångsrika ledning har länge varit att ledaransvaret fördelas på arbetsgemenskapens andra medlemmar. Ett delaktigt, delat ledarskap har varit en stark princip. Med hjälp av det delade ledarskapet är det också möjligt att undvika att uppgifterna hopas. Man förväntar sig att verksamhetskulturen och arbetssätten utvecklas i en allt mer kollektiv riktning.
Principen för ett delaktigt ledarskap är att de mänskliga resurserna är arbetsgemenskapens viktigaste tillgång. I målen har man gett uttryck för gemensamt godkända värden och verksamhetsstrategier, förtroendet för människorna, förhindrandet av att dominerande personer stiger fram samt en strävan efter att utnyttja alla förmågor och resurser, att sprida och utbyta information så öppet som möjligt, att få fram olika tankar och lösningsalternativ, att delta aktivt och att utnyttja arbete i små grupper. Det har visat sig att arbete i små grupper ökar engagemanget i beslut och organisationen. Man har också sett att det ökar öppenheten samt förtroendet och det ömsesidiga stödet.
Eftersom lärlandskapet har en så stor roll i främjandet av arbetshälsan och som stöd för lärandet och undervisningen, måste det ges större tyngd i den pedagogiska ledningen och planeringen. Å andra sidan tvingar det ständigt föränderliga lärlandskapet med sin splittrade karaktär, den pedagogiska ledningen och planeringen mot samfälld ledning och planering. Man kan inte anta att en person längre har aktuell information om allting.
Från problembyggnad till de nya möjligheternas lärlandskap
Att bygga en ny grundskola eller ett nytt gymnasium eller att göra en totalrenovering av en gammal byggnad så att dess utrymmen och teknologi motsvarar nuvarande och kommande inlärnings- och undervisningsbehov, garanterar inte ensamt att undervisningen och lärandet förändras. Om man vill få till stånd en hållbar utveckling och bestående förändringar, måste uppmärksamheten fästas i synnerhet på förändring av verksamhetskulturen. Planering, byggande, möblering och de tekniska lösningarna som beaktar de olika aktörerna och deras behov möjliggör en synlig utveckling av verksamhetskulturen på en genuint praktisk nivå. Utformningen och utvecklingen av verksamhetskulturen kräver dock också att lärarna och arbetsgemenskapens övriga aktörer arbetar aktivt redan innan utrymmena blir färdiga. Om skolans eller läroanstaltens verksamhetsidé och de arbetsmetoder som stöder den har behandlats och godkänts bland lärarna och de övriga aktörerna, når man en situation där rummen, möblerna och de tekniska lösningarna tjänar verksamhetskulturen och dess utveckling.
Ett problem har varit hur byggnaden kan göras om till en del av de nya möjligheternas lärlandskap där eleven och läraren trivs och där det sker meningsfullt lärande – även utanför lektionerna. Det system som styr genomförandet av denna förändringsprocess har i framtiden en ytterst stor nationell, internationell, pedagogisk, verksamhetskulturmässig och ekonomisk betydelse.
Källor
Argyris, C. 2012. Organizational Traps: Leadership, Culture, Organizational Design. Oxford University Press.
Kommunförbundet, 2005.Kuntien rakennuskanta 2005 (på finska), http://www.kunnat.net/fi/ asiantuntijapalvelut/yty/toimitilat/kunkor/ Documents/Kuntien%20rakennuskanta%202005.pdf
Fukt- och mögeltalko; pressmeddelande 29.9.2011. hometalkoot.fi http://www.hometalkoot.fi/sv
Lahelma, E., Gordon, T. (red.) 2003.
Koulun arkea tutkimassa: yläasteen erot ja erilaisuudet. (Att undersöka skolans vardag: olikheter och diversitet i högstadiet, på finska) Helsingfors stads utbildningsverk. http://www.helsinki.fi/ktl/kufe/Elina+Lahelma+ja+Tuula+Gordon+%28toim.%29, +Koulun+arkea+tutkimassa+ylasteen+erot+ja+erilaisuudet.pdf
Palmgren, A. 2012. Osallistavan suunnittelun työkalujen tutkiminen tunnetilojen avulla. Aalto-universitetet. http://lib.tkk.fi/Dipl/2012/urn100722.pdf
Ronkainen, P. 2012. Yhteinen tehtävä. Muutoksen avaama kehittämispyrkimys opettajayhteisössä. Itä-Suomen yliopisto, Joensuu. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61- 0799-8/urn_isbn_978-952-61-0799-8.pdf
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013