När för- och grundskolan samt gymnasiet utvecklas ska hela arbetsgemenskapen vara med. För att få alla att känna sig delaktiga i utvecklingen, ska gemenskapens alla medlemmar höras. Ofta är det så att det är de ivrigaste eller de mest motsträviga som hörs mest. En stor del av människor uttrycker inte sina åsikter utan förblir tysta eftersom alla inte har starka åsikter åt det ena eller andra hållet. När endast de extrema rösterna hörs, uppstår lätt en förvrängd bild av helhetssituationen. Det finns ändå olika möjligheter att ta reda på vad människorna tänker. Ett sätt att få en sanningsenlig uppfattning om situationen är att begära människors åsikter anonymt Att fördela planeringsarbetet mellan mindre grupper är också ett sätt att få flera personer med i utvecklingsarbetet. Med samarbete och genom att erbjuda alla en genuin möjlighet att påverka kan man få hela arbetsgemenskapen att dra åt samma håll.
Skolan eller läroanstalten ska utvecklas från sina egna utgångspunkter. Målen ska dock fastställas för många år framåt. Mål och visioner definieras ofta i de kommunspecifika planerna för användning av teknik i undervisningen, men genomförandet fås bättre igång när skolans eller läroanstaltens situation först bedöms omsorgsfullt vid den aktuella tidpunkten. Med detta som grund definieras de konkreta utvecklingsåtgärderna tillsammans.
Vad ska man kartlägga?
Skolan eller läroanstalten kan betraktas som en helhet som innehåller olika lärmiljöer, verksamhetskulturen och de personer som verkar där. Som utgångspunkt för utvecklingen av denna helhet kan man använda dels olika kartläggningsuppgifter, dels mål och visioner som grundar sig på kommunala och riksomfattande tyngdpunkter. Med dessa som grund kan man i skolan eller läroanstalten utarbeta mer konkreta planer för vilka mål man ställer för till exempel tre år framåt och hur de ska uppnås. Hela utvecklingsprocessen är dock cyklisk, vilket innebär att situationen ska bedömas på nytt genom utvärdering, planering och utveckling för att kunna fortsätta utvecklingsarbetet.
Användningen av teknik kan kartläggas till exempel med en anonym enkät. På så sätt får man en helhetsbild av den undervisningsteknologiska situationen i skolan eller läroanstalten. Med enkäten kan man också klarlägga vilken teknik man har till förfogande, hur den fungerar och hur man erbjuder stöd och idéer för användning av den. Också personalens kunnande och sätt att utnyttja tekniken i undervisningen och i det övriga arbetet kommer fram. Dessutom är det viktigt att utreda personalens attityder, för enligt undersökningar har man observerat att dessa påverkar kunskaperna och användningen.
Ett bra verktyg för bedömning av den digitala verksamhetskulturen är Opekatjänsten som är fritt tillgängligt för alla på internet. För Opeka har man med hjälp av ett expertteam och utifrån undersökningar valt väsentliga frågor för att mäta precis dessa saker. När varje medlem av personalen svarar på bedömningsverktygets frågor får skolan eller läroanstalten en sammansatt rapport om de starka och svaga sidorna i den egna digitala verksamhetskulturen. Opeka ger svar på och lyfter fram de saker som kräver speciell uppmärksamhet i planeringen av pedagogiskt teknikanvändning. Dessutom får var och en som svarat på enkäten en egen rapport och en bedömning av hur han eller hon placerar sig i förhållande till andra som besvarat enkäten på sin arbetsplats, inom sin kommun samt nationellt.
Visioner och planer blir verklighet
Visionerna flyttas in i vardagen genom planen för genomförande. Det är bäst att hålla planerna realistiska och så konkreta som möjligt. Skolan eller läroanstalten kan ha en långsiktig plan för pedagogiskt användning av teknologi, till exempel för 3–5 år, som grundar sig på de egna målsättningarna. I denna plan ska målen definieras. En noggrannare lan f genomförande utarbetas för ett år i sänder och den kan till exempel vara en del av verksamhetsplanen. Denna plan ska innehålle klara åtgärder.
Det är bra att ta hela personalen med i framställningen av dessa utvecklingsverktyg. När man går igenom resultaten av kartläggningen, till exempel under lärarmöten, föräldrakvällar eller elevkårens möten, får man igång den gemensamma utvecklingen på ett naturligt sätt. De resultat som skolan eller läroanstalten fått och de nationella jämförelserna väcker diskussion och förslag om åtgärder. När man diskuterar resultaten bland personalen blir det klart vilka delområden som gäller vem. På detta sätt kan man på lämpliga personer fördela ansvarsområdena för utarbetandet av en plan för teknikanvändningen och -administrationen samt de åtgärder som bör vidtas.
Ett fungerande utvecklingsarbete för den pedagogska användningen av teknik förutsätter ett funktionsdugligt team där ansvaret för planeringen och genomförandet har fördelats tydligt. Teamet kan bestå av rektorn, lärarna och andra representanter för personalen. Rektorns roll är viktig eftersom han eller hon har befogenhet att fatta beslut, fördela resurser, delegera uppgifter samt förhandla med kommunens organ om eventuella tilläggsresurser. Planeringen av teknikanvändningen kan inte vara beroende av en enda person.
Med hjälp av planen fastställer man målen för skolans eller läroanstaltens digitala beredskap som bygger på lokala mål. Planen kan bestå av följande helheter:
En egen vision, egna tyngdpunkter och mål i utnyttjandet av teknik i undervisningen och den övriga verksamheten.
• Utifrån de kartlagda resultaten:
- anskaffning av undervisningsteknisk utrustning (apparater, programvara, informationssystem och nät) samt utveckling av användningssätt och stödtjänster
- utveckling av den digitala verksamhetskulturen och dess ledning
- utveckling av pedagogisk användning av teknik
- utveckling av personalens kunskaper
• Målen för elevernas och studerandenas digitala kompetens per årskurs enligt läroplanen.
Dessutom ska man i planen definiera med vilket slags team utvecklingsarbetet görs och hur arbetet i fortsättningen bedöms och följs upp.
Utifrån den långsiktiga planen utarbetas årligen skolans eller läroanstaltens genomförandeplan för teknikanvändning som en del av den allmänna verksamhetsplanen. I planens olika delar ska målen, genomförandet, resurserna, uppföljningen och ansvaret synas. Planen ska vara realistisk och får därför inte innehålla alltför högtflygande eller orealistiska mål (till exempel när finansiering saknas) och den får inte ha för många målsättningar.
Eftersom skolans plan för teknikanvändning fokuserar på den administrativa användningen och på lärarnas synvinkel, bör en utvecklingsplan för elevernas och studerandenas digitala färdigheter utarbetas för varje årskurs, ämne och kurs. Detta kräver en engagerad satsning från hela lärarkåren. Endast på detta sätt åstadkommer man en täckande helhet och det uppkommer inga brister i elevernas färdigheter. Det lönar sig också att ta reda på elevernas åsikter och utnyttja deras färdigheter.
Hur planerna över användningen av teknik verkställts samt hur effektiva åtgärderna varit, bör årligen följas upp och utvärderas. Uppföljningen kan göras till exempel med Opeka-tjänsten som visar om skolan eller läroanstalten har utvecklats och kommit närmare sitt mål.
Praktiska erfarenheter I Tammerfors stad har man redan i flera år tillämpat den nämnda modellen. Staden definierar sina mål i sin egen teknologiplan, som 2013 utvidgades till en plan på regional nivå och landskapsnivå. Skolorna och läroanstalterna justerar denna plan enligt sin egen nivå både i sin treårs- och ettårsplan.
För att man på ett heltäckande sätt ska kunna följa upp och bedöma hur planerna genomförs tog man i Tammerfors tjänsten Opeka i bruk. Att använda en enkät har varit meningsfullt för lärarna för de har samtidigt fått jämförelsematerial om både sig själva och situationen i skolan. Dessutom har de upplevt att deras svar har betydelse och att de är mera motiverade att delta i skolans övriga planering.
Trots det kräver planeringsarbetet stöd och kompetens från utbildningsanordnaren, informationsförvaltningen och beroende på situationen också från samarbetsparten. I flera av projekten och i skolornas utvecklingsverksamhet, har det visat sig att rektorn, i egenskap av ledare för processen, och teknikteamets samarbete med ledningen har en särskilt viktig roll.
Länkar
Laitteiden ja ohjelmistojen käyttö suomalaisissa kouluissa vuonna 2012 -selvitys
http://tampub.uta.fi/handle/10024/68061
Tampereen seudun tvt-suunnitelmat
http://tvt.tampereenseutu.fi/suunnitelmat/
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013