I en lärande organisation ges var och en utrymme och tid att lära sig nya saker och dela med sig av sitt kunnande. Dess medlemmar får bli inspirerade av vad de gör och det styrs av gemensamma mål. Inom organisationen finns mycket konstruktiv respons som stöd för lärandet. Ett mångsidigt utnyttjande av tekniken identifieras i organisationen som en effektiv metod att skapa och dela information samt att kommunicera. Varje medlem vet för vem och varför man arbetar.
Innovation i den digitala eran
Till exempel i Salla kommun finns en handlingsmodell för hur man stärker lärarnas digitala färdigheter. Denna handlingsmodell kom till i utvecklingsprojektet Digiaikaa innovoimaan (Innovation i den digitala eran). I den färdades man mot en lärande organisation och man uppdaterade grundskolorna till den digitala eran. Som hjälp användes mentorverksamhet, fortbildning av lärarna och socialt lärande. Dessutom provades en fasindelad modell avsedd för planering av utvidgade studieperioder för teknikundervisning.
Utvecklingsarbetet styrdes av uppfattningen om skolan som en lärande organisation med experter som förtrupper som sprider kunnande och iver – detta trots att en stor del av lärarna i utvecklingsprojektets inledande fas (2010) använde digital teknik endast i form av e-post. När lärarna fick utbilda sig inför för den digitala eran tog man inte avstamp i tekniken, utan man koncentrerade sig på pedagogiken där lärandet och undervisningen utvidgades med hjälp av teknik. Detta kunde man se till exempel i att lärarna använde figuren invid som grund för sin egen planering.
Vid utbildningen utnyttjades befintlig utrustning och som lärmiljö använde man Purot.net-wikin eller en blogg, som man kombinerade med behövliga sociala medietjänster.
De teoretiska utgångspunkterna för den treåriga verksamhetsmodellen i Sallas projekt om förberedelsen inför den digitala eran, har varit adaptiv expertis och delandet av expertisen, en modell från lärlingsutbildningen och pararbete. I adaptiv expertis förenas synvinklar som är både kognitiva (kunskapsmässiga), sociala (med tyngdpunkt i deltagandet) och sådana som poängterar informationsskapandet i expertisen (Tynjälä, 2004). Modellens centrala verksamhetssätt är mentorverksamhet, som under det första året utförs av en heltidsanställd lärare. Hans eller hennes uppgift är att utveckla den pedagogiska användningen av teknologi i skolan och stöda lärarna när olika handlingsmodeller tas i bruk. Under det andra året arbetar denna lärare som deltidsanställd och minskar tiden för mentorverksamheten till fem timmar i veckan. Med detta vill man uppnå att verksamheten införlivas som en normal del av skolans vardag, dock så att lärarna är medvetna om var man får pedagogiskt stöd i användningen av teknik. Under det tredje året förväntar man sig att också lärargruppen som fått erfarenhet av användningen av teknik tar ansvar för utbildningen av andra lärare och för spridningen av denna undervisningspraxis inom sitt område. Vid starten började de intresserade lärarna planera sina undervisningsavsnitt med hjälp av en mentorlärare. För studieperioden utarbetades ett manuskript som också innehöll en fasindelning. Exemplet invid är från manuskriptet för historieundervisningen i årskurs 5–6. Fasindelningen har också pedagogisk nytta i och med att lärandet får en viss processtruktur. Genom detta kan man även utveckla elevernas självregleringsfärdigheter och stöda dem i att lära sig lära.
Upptäcktsfärderna
Fortbildningen av alla lärare inleddes först när mentorverksamheten var på god väg. På detta sätt kunde de lärare som redan tagit del av mentorverksamheten fungera som biträdande utbildare och dela sina erfarenheter till andra. En expert genomförde regelbunden utbildning under lärarnas samarbetstid enligt en utbildningskalender som utarbetats i verkstäder.
I Sallas vision är utvecklingen inte endast ökning av individernas teknologiska färdigheter, utan en övergång till en lärande organisation genom mentorverksamhet, teamarbete och spridning av expertisen. Den som förstås stiger fram som vinnare i verksamheten, enligt principerna för den lärande organisationen, är kunden, i detta fall eleven eller studeranden. I och med att färdigheterna att använda teknik utvecklades tog man sociala och personliga lärmiljöer i bruk, vilket gav eleverna eller studerandena en möjlighet att själva producera innehåll och ta ansvar för sitt lärande. Alla läromedel som användes under studierna kunde samlas och lärprocesserna göras synliga genom att spara dem i den personliga lärmiljön i en digital portfölj. På detta sätt kunde eleverna eller studerandena följa sin egen lärprocess och återvända till en sak som de redan lärt sig. Med detta stöder man lärandet och återkallandet ur minnet samt lättar elevernas eller studerandenas kognitiva börda.
Källor
Digiaikaa innovoimaan utvecklingsprojektets poster
Tynjälä, P. (2004). Asiantuntijuus ja työkulttuurit opettajan ammatissa. Kasvatus 2/2004, 174–189
Länkar
http://digiaikaainnovoimaan.wordpress.com/
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013