Ofta arbetar lärarna väldigt självständigt, vilket gör att de många gånger vant sig vid att arbeta ensamma och därmed inte heller delar med sig av sin kunskap och expertis till kollegerna. Denna verksamhetskultur leder även lätt till att kunskap och erfarenheter från genomförda utvecklingsprojekt inte sprids till alla i det egna kollegiet, eller så blir de goda modellerna som arbetats fram i projekten kvar i den enskilda skolan. I längden leder detta till ett stort slöseri av resurser i skolor och kommuner. Vi har undervisningspersonal i olika delar av landet som på sitt håll kämpar med problem som egentligen är gemensamma och sysslar med likartade utvecklingsprojekt. Genom ett ökat samarbete och kunskapsutbyte skulle bättre resultat nås och utvecklingsarbetet skulle ske betydligt effektivare än det många gånger gör idag. Möjligheterna till ett ökat samarbete borde åtgärdas på kommunal nivå och borde intressera kommunbeslutsfattarna. Att man inte delar information beror sällan på lärarnas brist på engagemang, utan ofta på att det saknas praxis och möjligheter till att skapa forum och nätverk för att dela kunskap.
Erfarenhetsutbyte kan ske inom det egna kollegiet, inom den egna kommunen och genom kommunöverskridande samarbete. Viktigt är också att utbyta erfarenheter genom internationellt samarbete och inom internationella nätverk. Exempel på kollegialt erfarenhetsutbyte och delande av kunskap kommunalt har gjorts i Larsmo inom projektet TIP – Teknikstödd Individcentrerad Pedagogik. Inom kommunen har man skapat ett så kallat TIP-team, som regelbundet träffas, Teamet består av lärarrepresentanter från kommunens alla skolor. Teamets uppgift har varit att leda projektet och fungera som IKT-inspiratörer i skolorna.
Medlemmarna har deltagit i olika fortbildningar och delat med sig av sina erfarenheter i kommunens skolor genom att exempelvis ordna fortbildningar för användning av pekplattor. För att sprida information har även sociala medier använts. Man har skapat en sluten Facebook-grupp för kommunens alla lärare. I gruppen berättar TIP-teamet om sina erfarenheter och därtill kan medlemmarna ställa IKT-relaterade frågor till varandra. Det första årets erfarenheter har visat att TIP-teamets medlemmar varit de aktivaste inom Facebook-gruppen när det gäller att dela med sig olika tips. De övriga lärarna har främst visat sitt engagemang genom att ställa följdfrågor angående tipsen. Cirka 90 procent av kommunens lärare är Facebook-användare och en del har anslutit sig till Facebook bara för att vara med i gruppen. Dock har den lilla minoritet som inte tillhört gruppen känt sig aningen utanför verksamheten.
Samarbete över språkgränser är något som också kan rekommenderas. I Sibbo genomfördes projektet Utveckling och differentiering av lärmiljöer i Sibbo i samarbete mellan kommunens svenskspråkiga och finskspråkiga skolor. I projektet ville man öka lärarnas tekniska och pedagogiska kunnande om virtuella lärmiljöer. Projektet genomfördes på olika nivåer och man startade med att utbilda administratörer för olika lärplattformar. Därefter utbildades nyckelpersoner i kommunens skolor, så att varje skola hade åtminstone en person som hade det tekniska kunnandet och som kunde fortbilda det egna kollegiet och sprida kunskapen i den egna skolan. Inom kommunen ordnades även fortbildningsdagar som var gemensamma för båda språkgruppernas undervisningspersonal. I slutet av projektet kunde man bland annat konstatera att användningsgraden av virtuella lärmiljöer hade ökat i kommunens skolor.
Samarbete på nationell nivå påbörjades inom den svenskspråkiga utbildningen våren 2011, då koordineringsprojektet finansierat av Utbildningsstyrelsen startade. Målet med alla de nationella koordineringsprojekten var bl.a. att stöda de lärmiljöprojekt som finansierades av Utbildningsstyrelsen, samla goda pedagogiska modeller och förfaranden som uppkom inom projekten samt sprida information om dessa. Ett ytterligare syfte med koordineringsprojekten var att erbjuda projektaktörerna som var utspridda på fältet ett nätverk och forum där de kunde mötas och dela projekterfarenheter. Inom den svenskspråkiga utbildningen märkte man snabbt att behovet av en nationell koordinering fanns.
Terminsvisa projektträffar ordnades för dem som genomförde projekten under hela koordineringsprojektets verksamhetstid. Under träffarna kom lärare, rektorer, skoldirektörer samt skolornas it-stödpersoner i kontakt med varandra, i och med att möjligheter för kunskapsutbyte skolor och kommuner emellan erbjöds. Projektträffarna ledde även till ett ökat samarbete på fältet och 49 procent av de som deltog i projektträffarna meddelade att detta lett till ett ökat samarbete med övriga projektaktörer i Svenskfinland. Detta enligt en undersökning som genomfördes i maj 2013 bland de svenskspråkiga lärmiljö-, IKT- och internationaliseringsprojekten som fått finansiering av Utbildningsstyrelsen 2010–2012. Inom kommunerna är kunskapen och de goda modeller som arbetats fram inom olika utvecklingsprojekt många gånger en outnyttjad resurs. Den tekniska kunskapen och erfarenheterna av lärmiljö- och IKT-projekten kunde användas aktivare inom t.ex. kommunernas egna lärarfortbildningar. Då kommunen finansierat ett utvecklingsprojekt – varför inte dra nytta av tilläggsresursen och den erfarenhet som vid projektets slut finns inom den egna kommunen?
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013