Den korta historien om koordineringsverksamheten för internationaliseringen är en berättelse om hur man tog kontroll över det fragmenterade utvecklingsarbetet genom att allmänt styra handlingssätten, förenhetliga målen och utveckla verktyg för identifiering och delning av goda modeller. Genomförandet krävde – vid sidan om nyckelpersonernas iver och engagemang – fördomsfrihet, raskhet och mod att börja tillämpa de möjligheter som tekniken erbjöd.
Det strategiska målet för koordineringsverksamheten var att samla och beskriva det utvecklingsarbete som pågår i internationaliseringsprojekten enligt utvecklingstema. Tre tematiska koordineringsprojekt tillsattes för att utföra uppgiften: CLUE för global fostran och medborgarpåverkan, projektet SCART för internationell verksamhet i anslutning till vetenskaps- och konstfostran och till särskilt kunnande och särskild begåvning, och så språkprojektens INTO. Dessutom har de svenskspråkiga projekten för internationalisering ett eget koordineringsprojekt (SVEKO).
Trots att alla tre hade sina egna tematiska accentueringar och särskilda ansvarsområden var det viktigaste målet för alla projekt att identifiera, beskriva, utveckla och sprida de goda pedagogiska och administrativa modellerna och innovationerna inom alla internationaliseringsprojekt. Småningom utvecklades koordineringen av internationaliseringen till en unik process, en individuell helhet av verksamhet, observationer och tänkande. Med Tapio Kuuris (2010) tankar som rättesnöre uppstod en innovation vars utveckling kan delas in i tre olika faser.
Början av koordineringen kan betraktas som en fördjupande fas. Under den tiden var strävan att lära sig så mycket som möjligt. Utmärkande för den här orienteringsfasen var förutom planering och organisering samt utvecklande av handlingssätt även en väldig startiver och vilja att snabbt gå framåt. Trots ivern var den fördjupande fasen ingen dans på rosor, utan utvecklingen av en ny handlingsmodell kännetecknades också av ångestkänslor, sökande efter den rätta riktningen och ett flertal plötsliga stopp och nya starter. Verksamhetsperioden för koordineringen var med tanke på uppgiftens omfattning relativt kort och under den första tiden var framför allt tidsförloppet, den långsamma starten och det stora behovet av handledning belastande. Man klarade sig inte heller helt utan feltramp.
Småningom började emellertid koordineringens grundläggande uppgift att framstå klarare. Det här krävde förutom aktiva studier i ämnesområdena även utbildning i projekthantering och ledarskap. Det krävde mycket tid att bli förtrogen med undersökningar och bakgrundshandlingar i anslutning till temana, likaså att bekanta sig med allt det som pågick i de mer än 80 utvecklingsprojekt som koordineringen omfattade. När arbetsuppgiften avgränsades genom uppdateringen av verksamhetsplanen blev det lättare att småningom hitta den rätta riktningen. Efteråt betraktat är det möjligt att svårigheterna var garantin för att man lyckades. De tvingade nämligen koordinatorerna att från början samarbeta intensivt, vilket visade sig som en livlig dialog både på de fysiska mötena och på webbmötena.
Efter fördjupningen framskred koordineringen småningom i riktning mot utvidgningsfasen. Genom spridningen av erfarenheterna som hade samlats i enskilda projekt, ”benchmarking” och länkar utvidgades verksamheten för att bli större än dess sammanlagda delar, mot nya kontexter och miljöer. Utvidgningsfasen var allt som allt en synnerligen givande tid. Nästan varje arbetsdag förde med sig nya kontakter, insikter och upplevelser av att lyckas. Men till en innovationsutveckling i projektform hör ändå att utvidgningsfasen inte kan fortsätta i all oändlighet. Småningom blev man tvungen att rikta in blicken och tankarna på slutprodukten, dra gränser, skilja det väsentliga från det sekundära. Med andra ord höll vi på att i innovationsutvecklingens livscykel övergå till den sista utmaningen, skalningsfasen.
Skalningen visade sig vara nästan lika utmanande som fördjupningsfasen i början. Koordinatorerna hade på sina håll samlat in mängder av material, men ingen verkade ha en klar uppfattning om modelleringen av materialet, för att inte tala om en systematiskt spridning. Vi var alltså i akut behov av verktyg i skalningen och för att underlätta identifieringen av goda modeller utvecklade vi i samarbete med Utbildningsstyrelsen kriterier för goda projekt. Efter identifieringen skulle resultaten behandlas, det skulle tas fram publiceringsdugliga modeller av de goda modellerna och det skulle göras upp en plan för spridningen som framhävde betydelsen av förankring på fältet. Koordineringsprojekten hade egna bloggar i informationssyfte, men för att sprida resultaten och säkerställa genomslagskraften behövde koordineringen ges ett ansikte. Därför stödde sig spridningen till stor del på fysiska möten i form av projektbesök, road show-turnéer och informationsevenemang. Målet var att åstadkomma en förändring i fråga om tänkesätt och handlingar, det vill säga en ändring av verksamhetskulturen i de skolor som fullföljde internationaliseringsprojekten.
Hur ”något slags portal” blev POLKKA
Trots att förankringen av koordineringen på fältet lyckades bra, är det ändå inte möjligt att endast med hjälp av besök och evenemang få till stånd en mera omfattande och bestående ändring. Dessutom stod det snart klart att koordineringsprojektens egna bloggar skulle bli statiska arkiv efter att projekten avslutades och att de inte skulle utvecklas vidare. För att säkerställa mera bestående effekter ville man skapa ett gemensamt forum där produkterna av koordineringen samlas och där man kan finna nyckeln till en mera omfattande ändring av lärmiljön.
Utgångspunkten för skapandet av ett gemensamt publikationsforum var inte avundsvärd. Koordineringsprojekten stod inför en utmaning som var avgörande för hur hela verksamheten skulle lyckas och det fanns rätt så knappt med tid och resurser att ta till för att övervinna utmaningen. Även om det i början i anslutning till uppbyggandet av ett gemensamt slutresultat rådde stor osäkerhet och ångest som brådskan förde med sig, var det ändå den gemensamma utmaningen och de knappa resurserna som än en gång fick koordinatorerna att börja dra åt samma håll. Planeringen av slutresultatet inleddes med att idéerna samlades ihop. Man utarbetade en preliminär tidtabell och arbetsfördelning. Man valde ut verktygen som skulle användas i planeringen och tog dem i bruk. Det här innebar i praktiken att det material som hade samlats in under koordineringen och det material man själv hade tagit fram samlades i en molntjänst och att man förde ett intensivt utbyte av tankar i en mikroblogg.
Beskrivande för verksamhetens natur är att koordinatorerna efter mötet samlades endast en gång öga mot öga i slutplaneringens tecken. På det här sista mötet koncentrerade man sig på att testa publiceringsplattformarna och på planeringen av den kommande webbplatsens uppbyggnad. Så fick webbplatsen Internationalisering av den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen POLKKA sin början. Ganska snabbt efter att den öppnats började den leva sitt eget liv.
När det gäller avslutandet av själva koordineringsprojekten hade avslutningsfasen i efterhand betraktat kunnat vara mera kontrollerad. Det här berodde kanske på att man i slutskedet fokuserade på att säkerställa en fortsättning av verksamheten och att gränsen mellan avslutandet av det gamla och påbörjandet av det nya suddades ut.
Hur har skolornas internationalisering förändrats?
Skolorna internationaliserades redan före koordineringsprojekten och gör det fortfarande. Vid första anblicken kan det verka som om ingenting har förändrats. Medvetenheten, kunnandet, delningen av expertis och nätverksbildningen har emellertid framskridit med stormsteg under de senaste tre åren.
Verksamheten kring internationaliseringen med alla dess framgångar och problem är i stort sett likadan som för tre år sedan. Många skolor och enskilda lärare runt om i landet gjorde redan då, liksom även nu, fantastiska insatser inom internationaliseringens område och internationaliseringens hela spektrum visade sig i verksamheten i allt från virtuella reflexioner och språkduschar till riksomfattande nätverk som tiotals skolor och läroanstalter bildade. Detta trots att man inte alltid kunde identifiera eller definiera alla nyanser i spektret. Trots att vi längs vägen har stött på de mest vågade aktioner och finaste innovationer är ett aktivt grepp om utvecklingen av internationaliseringen fortfarande en sällsynt frukt i skolorna och alla elever får ännu inte ta del av internationaliseringen.
När verksamheten är som mest utmanande ligger internationaliseringen fortfarande i händerna på enskilda lärare, ibland som en regelrätt kamp mot väderkvarnar. I och med erfarenheterna som koordineringen har gett finns det anledning att instämma i Siru Korkalas fråga om internationaliseringen inom kommunernas undervisnings- och bildningsväsenden är fiktion eller fakta. Trots att antalet internationaliseringsplaner har ökat under de senaste åren följer verksamhetens systematik inte nödvändigtvis alltid i samma relation. I utvecklingsverksamheten framhävs fortfarande projektfokuseringen. Man tror att utveckling inte kan finnas utan extra resurser, som för sin del inte kan finnas utan projekt. Projekten spelar därför en viktig roll när det gäller att påbörja nya utvecklingsarbeten och tillämpa nya idéer. I bästa fall leder projektarbetet i skolan till en aktiv verksamhetskultur för internationalisering. Erfarenheten har emellertid visat att det också ansöks om projektfinansiering utgående från vaga och kortsiktiga planer. Särskilt i utvecklingsprojektens slutskede blev den styrning som koordineringsprojekten gav betydelsefull, när inrotningen och förankringen av utvecklingsprojektens resultat och produkter i den dagliga verksamheten ofta blev halvfärdiga eller inte alls kom till synes.
Har vi alltså egentligen uppnått någonting genom koordineringsprojekten för internationalisering? Mycket, vågar vi påstå. För det första har ett flertal enskilda projekt och lokala insikter via koordineringen för första gången fått den uppmärksamhet de förtjänar, vilket har gett många av dem som kämpar på i det tysta kraft och uppskattning. Via koordineringen har även vetskapen om nivåtänkande inom internationaliseringen tydligt fått spridning. När vi inledde vårt koordineringsarbete handlade samtalen om internationalisering nästan uteslutande om mobilitet. Idag både känner man till och känner igen många av internationaliseringens ansikten mycket bättre på fältet. Ett annat särdrag som i början av koordineringen var förhärskande i våra samtal på fältet var att internationaliseringen och språkundervisningen tämligen ofta liksom vandrade hand i hand, inslingrade i varandra längs samma väg. Mångsidiga språkkunskaper hör till de viktigaste arbetsverktygen för personer som håller på att internationaliseras. Till koordineringens förtjänst kan vi ändå räkna att det tack vare CLUE- och SCART-projekten för första gången var andra än språklärarna som i massor fick stå i internationaliseringens strålkastarljus. Inom CLUE-projektet framhävdes den jämlika attitydmässiga grundvalen för internationalisering genom global fostran, hållbar utveckling och medborgarpåverkan. Internationaliseringens charmiga kringelikrokar och så gott som gränslösa möjligheter framgick likaledes av de vetenskaps-, konst- och begåvningsprojekt som SCART-koordineringsprojektet omfattade.
Koordinatorerna har framför allt lyckats som debattörer och kunskapsförmedlare samt med att bygga upp och förstärka samarbetet. Nätverksbildningen i anslutning till internationaliseringen i skolorna har under de senaste tre åren tagit ett enormt steg framåt. Trots att ”hypen” från fältet som nämndes i början fortfarande saknas är skolornas internationalisering ändå i dag tydligare än tidigare en grej för en vidare grupp av experter. Vetskapen om utvecklingsåtgärder som genomförs på olika håll i Finland har förstärkts tydligt. Vi vågar till och med påstå att utbildningsrådet Ritva Järvinen hade rätt då hon i början av koordineringen konstaterade att ”koordinatorerna är Utbildningsstyrelsen långa armar på fältet”.
POLKKA gör arbetet synligt
Vid sidan om mentornätverket och den svenskspråkiga koordineringen är det POLKKA – Internationalisering av den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen som för sin del fortsätter koordineringsarbetet. Så som vi har konstaterat ovan utvecklades POLKKA ursprungligen som en gemensam publiceringsplattform för CLUE-, INTO- och SCART-koordineringsprojekten som hade slutfört sitt arbete våren 2012, men webbplatsen började ganska snart leva sitt eget liv. Resultaten och produkterna av utvecklingsarbetet som har bedrivits i flera år i skolorna, sprids för första gången koordinerat via webbplatsen. Tidigare stannade många fina insikter innanför den enskilda skolans eller klassrummets väggar. På samma sätt har information och stödmaterial i anslutning till temat för första gången samlats uttömmande på en webbplats och samtidigt har man lyckats bringa åtminstone lite begreppslig klarhet i internationaliseringens brokiga terminologifält. Vid sidan om spridningen och informationen strävar POLKKA efter att på alla sätt underlätta för dem som inleder arbetet med internationalisering genom att ge fart i uppförsbackarna och lotsa utvecklingsarbetet i grunda vatten. Sålunda synliggör POLKKA det utvecklingsarbete som redan finns och är samtidigt ett verktyg för kommande föregångare för internationaliseringen i skolorna.
Observationer och slutledningar
Det osynliga har blivit synligt, den privata ihärdigheten har förädlats till delad expertis och ivriga utvecklare har hittat partner som de inte nödvändigtvis ens hade hört talas om för några år sedan. Tack vare webbplatsen POLKKA sprids kunskapen om resultaten av utvecklingsarbetet för internationaliseringen vidare och effektivare än tidigare. Internationaliseringen är en lärprocess både för eleverna och lärarna. För skolorna och utbildningsanordnarna är den en del av en ny verksamhetskultur, berättelser om hur internationaliseringen blir en allt starkare del av vardagen. Sådana berättelser skulle vi i fortsättningen vilja höra och läsa oftare än tidigare och dela dem via webbplatsen POLKKA som inspirationskälla för alla som intresserar sig för främjandet av skolornas internationalisering.
Koordinatorerna spelar en viktig roll framför allt som debattörer, kunskapsförmedlare och som uppbyggare av samarbetet. Kamratgruppssamtal i samband med skolbesök, per telefon och på utbildnings- och nätverksevenemang upplevdes nästan utan undantag som kraftgivande på fältet. Koordinatorerna fungerar som ett slags mobila kompetenscenter och genom koordineringsarbetet förstärktes den lokala och regionala utvecklingsverksamhetens roll och prestige. Samtidigt måste man konstatera att uppskattningen av de arrangerade evenemangen och deltagarantalet åtminstone i någon mån anknöt till Utbildningsstyrelsens insats och synlighet. Å andra sidan har också förutsägbarheten i Utbildningsstyrelsens utvecklingsarbete och utbildningen i anslutning till internationaliseringen ökat.
Vad beträffar själva koordineringsprojekten var verksamheten i början onödigt fragmenterad och utspridd. Som vi har konstaterat var koordineringen i form av verksamhetsmodell ett hopp i okända vatten för dem som genomförde den och i inledningsfasen saknades mera prioritering och kraftigare upplyft av spetstemana. Koordinatorernas utbildning och introduktion är synnerligen viktiga för att ett koordineringsprojekt ska kunna lyckas på tämligen kort tid och för att genomslagskraften ska nås. En aktiv förankring på fältet redan från början är också viktigt. Det är viktigt att i ett så tidigt skede som möjligt ge koordineringen ett ansikte för att kunna förvissa sig om växelverkan med utvecklingsaktörerna på fältet.
Styrningen under koordineringsprojekten var dubbelbottnad Både Utbildningsstyrelsens och koordineringsprojektets egna aktörer gav substanshandledning. Å andra sidan stödde, uppmuntrade och ifrågasatte koordineringsprojektens egna, lokala styrgrupper. Den lokala styrningen kunde man inte tillgodogöra sig i alla hänseenden och styrgruppernas verksamhet begränsades nästan uteslutande till rapporteringsfaserna. Infogningen av koordineringen som en fast del i ansvarsfulla utbildningsanordnares verksamhet torde utgöra en av de största utmaningarna för den riksomfattande koordineringsverksamheten. Trots detta upplevde koordinatorerna att den lokala ledningen, styrningen och stödet hade en synnerligen viktig roll med tanke på orkandet i arbetet.
Koordinatorerna upplevde att de fick tydliga synergifördelar av de gemensamma mötena, både av de fysiska och de virtuella. Verksamheten som referensgrupp för andra nationella lärmiljöprojekt var också intressant. Allt som allt är den nationella verksamhetsmodellen ett utmärkt sätt att värdesätta och styra skolornas och läroanstalternas arbete. I utvecklingsprojekten, projektskolorna och projektkommunerna ökar koordineringsprojekten kunskapen om internationalisering, dess olika former och möjligheter och uppmuntrar utbildningsanordnarna att ansöka om statsbidrag.
Länkar
www.polkka.info/po_svenska.html
http://prezi.com/ef40tfsednbl/ prosessikuvaus-polkka/
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013