Vid en första anblick handlar artiklarna i detta kapitel om vitt skilda teman och arbetssätt. De handlar om studiehandledning, dockteater och biståndsarbete, om att utnyttja elevernas egen digitala utrustning, om nätverksbildning och om vikten av självstyrning i användningen av sociala medier. Det dessa exempel ändå har gemensamt är att de visar på kreativa och kollaborativa tillvägagångssätt att genom att utnyttja digitala arbetssätt ta in omvärlden i skolan, och sålunda sätta både skola och lärande i ett större sammanhang och bidra till lärande utan gränser.
Enligt kapitel tre finns det många vägar till gränslöst lärande. Ibland är det endast små steg som behövs för att göra undervisning och lärande mer innovativt. Fenomenbaserat lärande har i ett av exemplen öppnat för lärande med alla sinnen där eleverna smakar, luktar och känner på det de ska lära sig om. Att använda QR-koder lämpar sig utmärkt i gymnastiken, men kan i kombination med andra läroämnen bidra till att lärandet tar ett kliv både ur gymnastiksalen och också ur läroboken. Även att rucka på existerande sätt att jobba kan ge stort mervärde, såsom exemplet där skolans samarbete med utomstående experter digitaliserats och nu i längden sparar både tid och miljö utan att de studerande går miste om de nya synvinklar och lösningsmodeller och den autenticitet som en utomstående expert kan ge.
Internationellt skolsamarbete är idag lättare än någonsin genom de digitala möjligheter som finns för lärare och skolor att både hitta varandra och genom att använda olika verktyg skapa samarbetsarenor där både lärare och elever kommunicerar, samarbetar och tillsammans bygger kunskap. Särskilt kollaborativa digitala verktyg gör att det internationella samarbetet kan genomföras så att skolorna använder varandra som resurs och inte som publik. Gränslöst lärande kan naturligtvis även genomföras genom att kombinera lärostoffet med resor in real life. Men som exemplet i kapitlet visar, är digitala arbetssätt även här en väsentlig del av samarbetsformerna när planering, dokumentering och lärande i olika geografiska miljöer ska kombineras till en hanterbar helhet.
Det gränslösa lärandet tangerar även frågan om skolan borde utnyttja elevernas egen utrustning mer än förut även i den grundläggande utbildningen och låta datorn få samma slags roll som penalen eller läroboken. De sociala medierna är till sin natur gränslösa, och därmed har skolan en utmaning i att fostra eleverna till självreglering och autonomi på webben utan att begränsa deras möjligheter till svängrum och uttrycksforum. Skolans verksamhetskultur och inställning till lärande inverkar även på skolans arkitektoniska lösningar. Mångsidiga arbetssätt kräver också ett mångsidigt fysiskt lärlandskap, till exempel platser för individuellt arbete, för grupparbete och för arbete i interaktion med läraren.
Kapitel tre handlar om tillvägagångssätt som ger eleverna möjlighet att lära sig i samspel med andra och med varandra på många olika arenor, om autentiska lärsituationer och om relevanta digitala arbetssätt som berikar lärandet både för elever och för lärare.
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013