Lärmiljöerna blir hela tiden mångsidigare och mångformigare och i den brytning som sker i skolornas verksamhetskultur är de olika lärmiljöernas karaktär under kraftig förändring. Enligt det moderna inlärnings- och kunskapsbegreppet uppmuntrar man allt mer samarbetsbetonade studiemetoder och att kunskap och innehåll ska produceras tillsammans. När studiemetoderna och studiematerialet blir mångsidigare framhävs utvecklingen och utvecklandet av självregleringsförmågan, som är en väsentlig del av förmågan att lära sig. Självreglering avser här elevens förmåga att planera, granska och bedöma sin egen lärprocess.
Dessa faktorer har lett till att intresset för olika lärmiljöer och utvecklingen av dem har ökat. Man har blivit tvungen att vidga begreppet lärmiljö från den lärmiljö ett traditionellt klassrum utgör till att omfatta mångsidigare miljöer, och från lärande i klassrum till lärande på många olika ställen.
Elevens fysiska lärmiljö består allt mer av både lokaler avsedda för formell undervisning och inlärning och olika informella platser och utrymmen där vardagslärande sker. Platser där vardagslärande sker har traditionellt varit till exempel vetenskapscentrum eller arbetsplatser. I Finland utreder man som bäst möjligheterna att bygga lokaler för vardagslärande också i skolorna. Det verkar som om dessa olika slags lärmiljöer i framtiden kommer att smälta samman till en mer enhetlig helhet som ur elevernas perspektiv finns överallt.
Enligt principen för öppen pedagogik måste eleven kunna bygga och bearbeta kunskap både självständigt, i grupp och tillsammans med läraren. För det behövs en mångsidig och pedagogisk helhet av lärmiljöer, platser som gör det möjligt att använda olika inlärningssätt flexibelt.
Man kan använda termen lärlandskap som beteckning för en helhet av lärmiljöer. Ett lärlandskap kan omfatta flera lärmiljöer på olika nivåer och av olika kvalitet, och det kan ses som ett utbud som består av olika lärmiljöer. Ur detta utbud kan läraren och eleverna välja olika alternativ till stöd för undervisningen och lärandet. Det är en lokal helhet som kan uppfattas med många sinnen och som omsluter eleven och både möjliggör och stöder lärandet. I ett lärlandskap sker lärandet också utan direkt handledning och stöd från läraren, och därför är det svårt att begränsa det på samma sätt som man begränsar en traditionell lärmiljö. Läraren planerar och genomför sin undervisning med hjälp av de möjligheter lärlandskapet erbjuder och utnyttjar det ur sitt eget pedagogiska perspektiv och gör det samtidigt möjligt för eleverna att arbeta flexibelt.
Lärlandskapstänket ger en ny utgångspunkt och infallsvinkel när man planerar och utvecklar verksamhetskulturen och olika lärmiljöer i skolan. Skolans verksamhetskultur sätter kursen för byggandet och utvecklandet av lärlandskapet. Verksamhetskulturen fastställer kvaliteten på det lärlandskap som eleven upplever och hur helhetsbetonat det är. Om skolans verksamhetskultur bygger på öppen pedagogik och även omsätter den i praktiken, är det lärlandskap som eleven upplever och använder större och mångsidigare än vad det är i en skola som bygger på sluten pedagogik.
När man utgående från lärlandskapstänket planerar den fysiska miljön innebär det att lärmiljöernas olika dimensioner och de krav som verksamhetsmiljön ställer, tas i beaktande på ett heltäckande sätt i planeringen av lokalerna. Den traditionella skolbyggnaden, där lokalerna i huvudsak är offentliga eller privata till sin natur, är inte så mångsidig som lärlandskapet kräver. Förutom offentliga och privata lokaler ska det finnas utrymmen där elever kan arbeta självständigt, i par, i smågrupper och i stora grupper och använda mångsidiga metoder för att arbeta och förvärva kunskap. Då är det möjligt att fungera i ett lärlandskap där man kan utnyttja det de olika lärmiljöerna erbjuder på ett ändamålsenligt och inlärningsfrämjande sätt.
UBIKO – Skolcellen som en inspirerande och inlärningsstödjande pedagogiskt plats
Särskilt i de lägre årskurserna i den grundläggande utbildningen har den så kallade cellskolan under de senaste årtiondena blivit en populär modell för hur man kan strukturera lokalerna i skolan. I en cellskola har gruppernas egna klassrum organiserats runt en gemensam cellaula.
I Ubiko-projektet som genomförs på Oulun normaalikoulu undersöker man hur lärarna arbetar och hur eleverna studerar samt undersöker deras lärprocess ur flera olika perspektiv. Lärare och elever i årskurserna 4 och 5 samt lärarstuderande som genomför handledd praktik deltar i projektet, sammanlagt cirka hundra elever, sex klasslärare, en speciallärare och tiotals lärarstuderande.
Huvudsyftet med Ubiko-projektet är att skapa goda pedagogiska arbetssätt och verksamhetsmodeller som kan hjälpa till att förnya skolans verksamhetskultur och infrastruktur. Målet är lärande som är förstående, inspirerande och utvecklar elevens studieförmåga. Till projektet har man kopplat pedagogiska innovationer som bygger på modern pekskärms- och mobilteknologi, vidareutveckling av dem och vetenskaplig forskning om dem.
Eleverna uppmuntras till medvetet, drivet och inspirerat lärande. Man försöker utveckla elevernas förmåga till självreglering och att lära sig att lära, genom att stödja dem att planera, observera och bedöma sitt egen lärande. Varje elev sätter upp egna mål för lärandet och dessutom har även klassen gemensamma mål. I projektet utvecklar man både elevernas arbetssätt och lärarnas teamworkmodeller och samordnade undervisning. Eleverna delas in i grupper enligt det ämne de ska lära sig och läraren kan samtidigt ha elever från flera olika klasser i sin grupp. Utrymmes- och tekniklösningarna är planerade och genomförda för att stöda de pedagogiska målen.
Infrastrukturen stöder arbete och lärande
Utvecklingen av infrastrukturen bygger på Ubiko-projektets pedagogiska mål. Man har förändrat den fysiska lärmiljön så den stöder flexibla undervisningsarrangemang och elevcentrerat arbete. För teknologins del har det här konkretiserats genom att man tagit i bruk pekdatorer och applikationer som stöder lärandet. Tack vare användarvänlig teknik kan uppmärksamheten ligga på saker som är viktiga för lärandet. Tekniken utnyttjas speciellt när man övar datahanteringskunskaper, för att berika interaktionen ansikte mot ansikte och som ett redskap för kunskapsbyggande i grupp.
Också i Ubiko-cellens lokaler har man genomfört omfattande strukturella förändringar. Det gemensamma cellutrymmet mellan klasserna har gjorts om till en fungerande del av lärmiljön. De största förändringarna är att man har stängt kortsidorna i cellaulan, bytt ut golvmaterialet i hela cellen mot heltäckningsmatta och bytt ut alla möbler. Den märkbart förbättrade akustiken och den variation som ändringarna medförde stöder på ett utmärkt sätt pedagogisk verksamhet som aktiverar eleven. De nya utrymmena gör det möjligt att samarbeta i grupper på flera olika och varierande sätt, både inom klassen och mellan klasserna. Det är enkelt och flexibelt att använda det mest ändamålsenliga arbetssättet för varje inlärningssituation. Ombytligheten och flexibiliteten i inlärningssituationen får eleverna att märka vilka slags utrymmen de lär sig i. För elevernas del är detta en mycket viktig del i utvecklingen av det egna lärandet.
”I en akustikbehandlad miljö kan så många som ett tiotal elever arbeta i samma utrymme. Man hör ljud, men det dämpas på ett märkvärdigt sätt. Jag upplever att akustikbehandling är väldigt viktigt för välbefinnandet.” En lärare som arbetat i Ubiko-cellen.
Vad gäller lärarnas samarbete har utvecklandet av cellaulan till en viktig torglik arbetsmiljö, haft stor inverkan på de dagliga mötena. Grupperna samlas i cellaulan. Lokalen främjar samarbete och gör det lätt att dela med sig av kunskap. Den trivsamma lokalen och det ökade samarbetet inspirerar och uppmuntrar både lärare och elever.
”När man öppnar dörren till cellen på morgonen känner man att man får ny kraft. Det är härligt att ta på sig yllesockor och gå på det mjuka golvet och njuta av att man inte behöver höra hårda och skrällande ljud hela tiden. Väggarna och möblerna är lätta att flytta på vid behov. I ett tyst utrymme märker högljudda barn hur trevligt det är när man pratar tyst, och mer lågmälda barns röster hörs bättre.” En lärare som arbetat i Ubiko-cellen.
Länkar
Koordineringsprojektets webbplats (finska)
UBIKO-projektet (finska)
http://oppimaisema.fi/?290&project_id=131
Om UBIKO på Uleåborgs universitets webbplats (finska)
http://www.oulu.fi/hermes/2013/9/ ubiko.html
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013