Abraham Lincoln har sagt ”The best way to predict the future is to create it.” Eftersom vi inte har kunnat förutspå framtiden vid Tampereen klassinen lukio, bestämde vi oss för att vi hellre är med och skapar ny praxis för framtiden och framtidens lärmiljö.
Idén till expertnätverket uppstod under diskussionerna runt kaffebordet på vårt gymnasium. Skolan hade fått nya dokumentkameror, projektorer, interaktiva skrivtavlor och konferensmikrofoner till klassrummen. Det kändes som om vårt gymnasium utrustades centraliserat och i snabb takt. Vi började entusiastiskt diskutera hur dessa apparater skulle kunna stödja och främja lärandet.
Lärarna på vår skola har alltid försökt nätverka och bjudit in föreläsare och gäster till lektionerna. Alla har dock mycket att göra till vardags, och det är allt svårare att boka gäster. Det kan ta upp till en hel arbetsdag för en föreläsare att förbereda besöket och för resan. Läraren å sin sida lägger ner mycket tid på att hitta experter och på att diskutera med dem om när de ska besöka en lektion. Genom diskussion och gemensamma funderingar uppstod tanken på ett system där vi direkt på internet kunde hitta lämpliga experter för gymnasiets lektioner. Vi tänkte oss också att korta besök kunde genomföras som videokonferenser.
Konceptet expertnätverk
Resultatet av idéerna blev Asiantuntijaverkosto (Expertnätverket), en webbtjänst där lärare kan söka efter och kontakta en expert inom det område de önskar. Experten gör ett virtuellt besök i klassen på avtalad tid och berättar om ämnet som behandlas under lektionen utgående från sitt eget arbete och sin kompetens om ämnet samt svarar på elevernas frågor. Expertbesöket medför ny information, aktuella perspektiv och diskussionsämnen. Via internet kan ett besök på cirka 20 minuter genomföras enkelt, effektivt och ekologiskt.
Ett av huvudsyftena med expertnätverket är att öppna dörren till klassrummet: vidga lärlandskapet och öka elevernas aktiva interaktion med omgivningen. Nätverket visar på ett konkret sätt för eleverna vilka möjligheter internet ger när det gäller informationsdelning, interaktivitet och nätverkande. När eleven interagerar både med andra elever, läraren och dessutom med en expert kan han eller hon få alternativa perspektiv och lösningar på sina åsikter och frågor.
På engelskalektionerna före gästföreläsningen, förberedde eleverna i grupper på fem frågor som intresserade dem. Tillsammans valde de ut de bästa frågorna och ställde dem till experten. Eleverna tyckte att det var givande när de i praktiken kunde se hur deras egna, ibland torftiga språkkunskaper räckte till för att interagera med en person som har engelska som modersmål. De var inte för blyga att ställa en fråga som de hade finslipat tillsammans, och ofta frågade eleverna fler, mer preciserande frågor när de hade ställt de förberedda frågorna. Läraren blev positivt överraskad över att elever som varit passiva under den traditionella undervisningen, nu var entusiastiska och diskuterade aktivt med experten. Det var glädjande att se att eleverna hade kunskaper om till exempel det politiska systemet i USA eller att de hade följt med presidentvalet via olika medier. När diskussionen vidgades utanför läroboken, fördjupades eller när påståenden i läroböckerna ifrågasattes, var de aktivaste eleverna i diskussionen de facto de som inte varit så värst intresserade av den läroboksbaserade undervisningen. I feedbacken på kursen fick expertbesöket alltid positiv respons och eleverna var själva förvånade över hur aktiva de hade varit.
Expertnätverkets framtid
Samtidigt som man diskuterar en digital reform av studentexamen och digitala läroböcker får man inte glömma att oändliga inlärningsmöjligheter redan nu breder ut sig för eleven på webben. Varför måste man fortfarande i gymnasiet stänga in studerandena i ett klassrum med en lärare framför klassen och en lärobok som stomme för lektionen? Det finns fortfarande lektionssituationen där eleverna hindras från att ha kontakt med omvärlden. Internet, mobiltelefoner och sociala medier kan i många skolor vara förbjudna för att de stör undervisningen.
Verksamhet som breddar lärlandskapet, såsom expertnätverket, sänker tröskeln för att öppna klassrummet för världen. Förhoppningsvis är expertnätverket en hållbar verksamhetsmodell som ger studerande idéer och uppmuntrar dem att kanske själva fungera som expertgäst när de i framtiden har ett yrke. Expertnätverket fungerar just nu i hela landet och koordineras av Ekonomiska Informationsbyrån.
Länkar
Expertnätverkets webbplats
http://www.asiantuntijaverkosto.fi/hemsida
Föränderligt lärlandskap (på finska)
http://oppimaisema.fi/index.php?51
Howard Rheingold: The new power of collaboration:
http://www.ted.com/talks/howard_rheingold_on_collaboration.html
Ilkka Olander: Sociala medier och lärande (på finska):
http://sometek.fi/sosiaalinen-media-ja-oppiminen-iso-kuva
http://www.tat.fi/joko-olet-kuullut-virtuaalisista-asiantuntijavierailuista/
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013