Expertnätverk vidgar lärlandskapet

Koordineringsprojektet för distansundervisning, Åbo stad Annukka Suonio och Kari Hanninen, Tampereen klassillinen lukio

Ab­ra­ham Lin­coln har sagt ”The best way to pre­dict the fu­tu­re is to cre­a­te it.” Ef­ter­som vi inte har kun­nat för­ut­spå fram­ti­den vid Tam­pe­reen klassi­nen lu­kio, be­stäm­de vi oss för att vi hell­re är med och ska­par ny prax­is för fram­ti­den och fram­ti­dens lär­mil­jö.

Idén till ex­pert­nät­ver­ket upp­stod un­der dis­kus­sio­ner­na runt kaf­fe­bor­det på vårt gym­na­si­um. Sko­lan hade fått nya do­ku­ment­ka­me­ror, pro­jek­to­rer, in­ter­ak­ti­va skriv­tav­lor och kon­fe­rens­mik­ro­fo­ner till klass­rum­men. Det kän­des som om vårt gym­na­si­um ut­rus­ta­des cen­tra­li­se­rat och i snabb takt. Vi bör­ja­de en­tu­si­as­tiskt dis­ku­te­ra hur des­sa ap­pa­ra­ter skul­le kun­na stöd­ja och främ­ja lä­ran­det.

Lä­rar­na på vår sko­la har all­tid för­sökt nät­ver­ka och bju­dit in fö­re­lä­sa­re och gäs­ter till lek­tio­ner­na. Alla har dock myck­et att gö­ra till var­dags, och det är allt svå­ra­re att boka gäs­ter. Det kan ta upp till en hel ar­bets­dag för en fö­re­lä­sa­re att för­be­re­da be­sö­ket och för re­san. Lä­ra­ren å sin sida läg­ger ner myck­et tid på att hit­ta ex­per­ter och på att dis­ku­te­ra med dem om när de ska be­sö­ka en lek­tion. Ge­nom dis­kus­sion och ge­men­sam­ma fun­de­ring­ar upp­stod tan­ken på ett sys­tem där vi di­rekt på in­ter­net kun­de hit­ta lämp­li­ga ex­per­ter för gym­na­si­ets lek­tio­ner. Vi tänk­te oss ock­så att kor­ta be­sök kun­de ge­nom­fö­ras som vi­deo­kon­fe­ren­ser.

Konceptet expertnätverk

Re­sul­ta­tet av idé­er­na blev Asi­an­tun­tija­ver­kos­to (Ex­pert­nät­ver­ket), en webb­tjänst där lä­ra­re kan sö­ka ef­ter och kon­tak­ta en ex­pert inom det om­rå­de de öns­kar. Ex­per­ten gör ett vir­tu­ellt be­sök i klas­sen på av­ta­lad tid och be­rät­tar om äm­net som be­hand­las un­der lek­tio­nen ut­gå­en­de från sitt eget ar­be­te och sin kom­pe­tens om äm­net samt sva­rar på ele­ver­nas frå­gor. Ex­pert­be­sö­ket med­för ny in­for­ma­tion, ak­tu­el­la per­spek­tiv och dis­kus­sions­äm­nen. Via in­ter­net kan ett be­sök på cir­ka 20 mi­nu­ter ge­nom­fö­ras en­kelt, ef­fek­tivt och eko­lo­giskt.

Ett av hu­vud­syf­te­na med ex­pert­nät­ver­ket är att öpp­na dör­ren till klass­rum­met: vid­ga lär­land­ska­pet och öka ele­ver­nas ak­ti­va in­ter­ak­tion med om­giv­ning­en. Nät­ver­ket vi­sar på ett kon­kret sätt för ele­ver­na vil­ka möj­lig­he­ter in­ter­net ger när det gäl­ler in­for­ma­tions­del­ning, in­ter­ak­ti­vi­tet och nät­ver­kan­de. När ele­ven in­ter­ag­e­rar bå­de med and­ra ele­ver, lä­ra­ren och dess­utom med en ex­pert kan han el­ler hon få al­ter­na­ti­va per­spek­tiv och lös­ning­ar på sina åsik­ter och frå­gor.

På eng­elska­lek­tio­ner­na fö­re gäst­fö­re­läs­ning­en, för­be­red­de ele­ver­na i grup­per på fem frå­gor som in­tres­se­ra­de dem. Till­sam­mans val­de de ut de bäs­ta frå­gor­na och ställ­de dem till ex­per­ten. Ele­ver­na tyck­te att det var gi­van­de när de i prak­ti­ken kun­de se hur de­ras egna, ibland torf­ti­ga språk­kun­ska­per räck­te till för att in­ter­ag­e­ra med en per­son som har eng­els­ka som mo­ders­mål. De var inte för bly­ga att stäl­la en frå­ga som de hade fin­sli­pat till­sam­mans, och ofta frå­ga­de ele­ver­na fler, mer pre­ci­se­ran­de frå­gor när de hade ställt de för­be­red­da frå­gor­na. Lä­ra­ren blev po­si­tivt över­ras­kad över att ele­ver som va­rit pas­si­va un­der den tra­di­tio­nel­la un­der­vis­ning­en, nu var en­tu­si­as­tis­ka och dis­ku­te­ra­de ak­tivt med ex­per­ten. Det var gläd­jan­de att se att ele­ver­na hade kun­ska­per om till ex­em­pel det po­li­tis­ka sys­te­met i USA el­ler att de hade följt med pre­si­dent­va­let via oli­ka me­di­er. När dis­kus­sio­nen vid­ga­des ut­an­för lä­ro­bo­ken, för­dju­pa­des el­ler när på­stå­en­den i lä­ro­böck­er­na ifrå­ga­sat­tes, var de ak­ti­vas­te ele­ver­na i dis­kus­sio­nen de fac­to de som inte va­rit så värst in­tres­se­ra­de av den lä­ro­boks­ba­se­ra­de un­der­vis­ning­en. I feed­back­en på kur­sen fick ex­pert­be­sö­ket all­tid po­si­tiv re­spons och ele­ver­na var själ­va för­vå­na­de över hur ak­ti­va de hade va­rit.

Expertnätverkets framtid

Sam­ti­digt som man dis­ku­te­rar en di­gi­tal re­form av stu­den­tex­a­men och di­gi­ta­la lä­ro­böck­er får man inte glöm­ma att oänd­li­ga in­lär­nings­möj­lig­he­ter re­dan nu bre­der ut sig för ele­ven på web­ben. Var­för mås­te man fort­fa­ran­de i gym­na­si­et stänga in stu­de­ran­de­na i ett klass­rum med en lä­ra­re fram­för klas­sen och en lä­ro­bok som stom­me för lek­tio­nen? Det finns fort­fa­ran­de lek­tions­si­tu­a­tio­nen där ele­ver­na hind­ras från att ha kon­takt med om­värl­den. In­ter­net, mo­bil­te­le­fo­ner och so­ci­a­la me­di­er kan i många sko­lor vara för­bjud­na för att de stör un­der­vis­ning­en.

Verk­sam­het som bred­dar lär­land­ska­pet, så­som ex­pert­nät­ver­ket, sän­ker trös­keln för att öpp­na klass­rum­met för värl­den. För­hopp­nings­vis är ex­pert­nät­ver­ket en håll­bar verk­sam­hets­mo­dell som ger stu­de­ran­de idé­er och upp­munt­rar dem att kanske själ­va fun­ge­ra som ex­pert­gäst när de i fram­ti­den har ett yrke. Ex­pert­nät­ver­ket fun­ge­rar just nu i hela lan­det och ko­or­di­ne­ras av Eko­no­mis­ka In­for­ma­tions­by­rån.

Län­kar

Ex­pert­nät­ver­kets webb­plats

http://www.asi­an­tun­tija­ver­kos­to.fi/hem­si­da

För­än­der­ligt lär­land­skap (på fins­ka)

http://op­pi­mais­e­ma.fi/in­dex.php?51

Ho­ward Rhein­gold: The new power of col­la­bo­ra­tion:

http://www.ted.com/talks/ho­ward_rhein­gold_on_col­la­bo­ra­tion.html

Ilk­ka Olan­der: So­ci­a­la me­di­er och lä­ran­de (på fins­ka):

http://so­me­tek.fi/so­si­a­a­li­nen-me­dia-ja-op­pi­mi­nen-iso-kuva

http://www.tat.fi/joko-olet-ku­ullut-vir­tu­a­a­li­sis­ta-asi­an­tun­tija­vi­e­rai­lu­is­ta/

ER­FA­REN­HE­TER I OM­LOPP – idé­er för ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­naTina Hei­no (red.), © Ut­bild­nings­sty­rel­sen Gui­der och hand­böck­er 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (on­li­ne), Pärm27.11.2013