Virtuell handledning av studerande sparar tid

Koordineringsprojektet för lärspel och virtuella världar, Konnevesi kommun Studiehandledarna Marianna Sydänmaanlakka och Jussi Turunen, Sotungin lukio och etälukio, Vanda

Un­der vå­ren 2010 tes­ta­de man i di­stans­gym­na­si­et So­t­ung­in etälu­kio den vir­tu­el­la mil­jön Se­cond Life inom den per­son­li­ga stu­die­hand­led­ning­en. När pro­jek­tet se­dan fort­sat­te var det na­tur­ligt att bör­ja med vir­tu­ell hand­led­ning ock­så inom små­gruppshand­led­ning­en. Li­ka­så blev även dis­tri­bu­tions­ka­na­len för in­for­ma­tion inom med den all­män­na hand­led­ning­en vir­tu­ell. I den vir­tu­el­la mil­jön Se­cond Life bör­ja­de vi pla­ne­ra en of­fent­lig plats för den all­män­na stu­die­hand­led­ning­en där man kun­de hål­la öp­pen hand­led­ning i små­grup­per samt öp­pen dis­kus­sion. Pla­ner­na be­ar­be­ta­des vi­da­re till en idé där stu­de­ran­de­na kan gå längs en vir­tu­ell strand och un­der­sö­ka till ex­em­pel webb­si­dor för hand­led­ning om fort­sat­ta stu­di­er, föra dis­kus­sio­ner och sö­ka in­for­ma­tion an­ting­en själ­va el­ler i små grup­per.

På stu­die­hand­led­nings­stran­den bygg­des en stig längs vil­ken det finns grund­läg­gan­de in­for­ma­tion om di­stans­gym­na­si­et. På sti­gen finns ock­så tom­ma me­di­e­tav­lor som man kan fyl­la med vil­ka webb­si­dor som helst be­ro­en­de på grup­per­nas och stu­de­ran­de­nas be­hov el­ler mö­tets in­ne­håll.

Sti­gen slu­tar vid ”ba­ren för fort­sat­ta stu­di­er” där ex­em­pel­vis Opin­to­luot­sis oli­ka bransch­si­dor är till­gäng­li­ga. På bryg­gan bak­om ba­ren pre­sen­te­ras där­ut­över in­ter­na­tio­nel­la al­ter­na­tiv t.ex. med hjälp av webb­plat­sen Maail­mal­le.net.

Handledning på många sätt

Vi ge­nom­för­de hand­led­ning­en på två oli­ka sätt. Un­der mö­tet i små­grup­per var bå­da stu­die­hand­le­dar­na på plats för att hand­le­da ab­i­tu­ri­en­ter­na. Det and­ra mö­tet ge­nom­för­des som per­son­lig hand­led­ning.

Stu­de­ran­de­na fick på för­hand an­vis­ning­ar om hur mö­te­na i små­grup­per ge­nom­förs. Sär­skil­da an­vis­ning­ar om t.ex. hur man ska­par en ava­tar gavs inte läng­re. Stu­de­ran­de­na om­bads bland an­nat lad­da ner Se­cond Life Vi­ewer (pro­gram­met för att an­vän­da Se­cond Life på da­torn) och tes­ta heads­e­tet så att det fun­ge­rar. Där­ut­över in­for­me­ra­des de om hur man hit­tar till ön Sot­t­ungs­by från förs­ta si­dan, och de fick en tid då de från sitt hem skul­le vara på öns cen­trumsk­vär med för­be­re­del­ser­na av­kla­ra­de. Med hjälp av heads­e­ten gav stu­die­hand­le­dar­na stu­de­ran­de­na in­le­dan­de an­vis­ning­ar. Stu­de­ran­de­na del­tog så­le­des i hand­led­ning­en i små­grup­per hem­i­från, me­dan stu­die­hand­le­dar­na be­fann sig i sko­lan.

Som mål för mö­tet fast­ställ­des att par­vis sö­ka in­for­ma­tion om fort­sat­ta stu­di­er och be­kan­ta sig med det ut­bild­nings­om­rå­de man är in­tres­se­rad av. Alla stu­de­ran­de sak­na­de nå­gon del av den ob­li­ga­to­ris­ka kur­sen i stu­die­hand­led­ning, så ge­nom del­ta­gan­det kun­de stu­de­ran­de­na av­läg­ga den del som sak­na­des.

Stu­de­ran­de­na gavs i upp­gift att väl­ja ett ut­bild­nings­om­rå­de som in­tres­se­rar dem i för­teck­ning­en över ut­bild­nings­om­rå­den på Opin­to­luot­si. Alla del­ta­ga­re kun­de se si­dan och alla del­ta­ga­re såg sam­ma sida som stu­die­hand­le­dar­na. Stu­die­hand­le­dar­na hade i för­väg be­rett ut­kast till me­di­e­tav­lor­na och et­her­pad- si­dor för des­sa där upp­gif­ter­na fanns. Upp­gif­ten var att sö­ka in­for­ma­tion om den ut­bild­ning som valts och kort­fat­tat pre­sen­te­ra den i slu­tet av mö­tet för de öv­ri­ga del­ta­gar­na i max. fem mi­nu­ter. För­utom att sö­ka in­for­ma­tion var idén ock­så att pre­sen­te­ra in­for­ma­tio­nen för de and­ra på ett för­stå­e­ligt sätt och ock­så vara be­redd att sva­ra på de­ras frå­gor. Ef­ter att stu­de­ran­de­na hade valt ut­bild­nings­om­rå­den för­de stu­die­hand­le­dar­na dem till oli­ka de­lar av stran­den fram­för de oli­ka me­di­e­tav­lor­na och såg till att de hade för­stått an­vis­ning­ar­na. De hade 30 mi­nu­ter på sig att hit­ta svar på upp­gif­ter­na.

Frå­gor­na gäll­de till ex­em­pel hur många som sö­ker till ut­bild­ning­en i frå­ga, in­trä­des­prov, sta­tis­tik, typ av stu­di­er och var ut­bild­ning­en ord­nas. Stu­die­hand­le­dar­na gick med sina ava­ta­rer runt hos stu­de­ran­de­na för att frå­ga, dis­ku­te­ra och hand­le­da. Ef­ter 30 mi­nu­ter sam­la­des stu­de­ran­de­na igen fram­för me­di­e­tav­lor­na på stran­den för att kort­fat­tat pre­sen­te­ra sina re­spek­ti­ve ut­bild­ning­ar. Sam­ti­digt kun­de man än­nu pre­ci­se­ra vis­sa de­tal­jer. Ef­ter en snabb re­spons tyck­te en stu­de­ran­de om ar­be­tet ef­ter­som ”det inte var lika stö­kigt som i da­tor­klas­sen och det fanns ing­et som stör­de” och ele­ven upp­lev­de att hon el­ler han ”kun­de kon­cen­tre­ra sig bätt­re på själ­va in­ne­hål­let”.

Vi hade på för­hand kom­mit över­ens med stu­de­ran­de­na om att de ef­ter mö­tet i små­grup­per ock­så skul­le del­ta i in­di­vi­du­ell hand­led­ning. På det­ta sätt kun­de vi för­kov­ra oss i den in­for­ma­tion ele­ven hit­tat un­der små­gruppsmö­tet och för­ank­ra in­for­ma­tio­nen på per­son­lig ni­vå. Till ex­em­pel ut­ar­be­ta­de vi med en stu­de­ran­de en re­do­gö­rel­se som han el­ler hon hade läm­nat på hälft, och vi fort­sat­te på tu man hand sö­ka in­for­ma­tion om ut­bild­nings­om­rå­det och sam­ti­digt kun­de vi till ex­em­pel pre­ci­se­ra för­be­re­del­ser­na in­för in­trä­des­pro­ven.

”Fick komma bort från den traditionella studiemetoden”

Vi sam­la­de in stu­de­ran­de­re­spons med Goog­les blan­kett­verk­tyg, som vi­sa­de sig vara ett be­hän­digt sätt att sam­man­stäl­la så­väl kvan­ti­ta­ti­va som kva­li­ta­ti­va upp­gif­ter, ef­ter­som verk­ty­get lis­tar sva­ren di­rekt på en mon­tage­kar­ta vil­ket gör det lät­ta­re att gö­ra ett sam­man­drag.

Stu­de­ran­de­na hade re­dan an­vänt Se­cond Life så ti­den som an­vän­des på för­hand för för­be­re­del­ser var rätt kort, 10–30 mi­nu­ter. Stu­de­ran­de­nas för­vänt­ning­ar va­ri­e­ra­de från skep­sis till en­tu­si­asm. De som re­dan hade er­fa­ren­he­ter för­vän­ta­de sig nå­got ”lätt och ro­ligt”. De som gjor­de det­ta för förs­ta gång­en var mer skep­tis­ka: ”Jag tänk­te att det här inte blir till nå­gon­ting, men nog var det allt ett be­hän­digt sätt att gö­ra det här på.”

För­de­lar och nyt­ta som stu­de­ran­de­na nämn­de var bland an­nat att de kun­de gö­ra allt hem­i­från, vil­ket var ett bätt­re al­ter­na­tiv för dem. Ett an­nat plus var att vis­sa stu­de­ran­de tyck­er det är lät­ta­re att ar­be­ta via nä­tet än an­sik­te mot an­sik­te. En stu­de­ran­de tyck­te ock­så om det fak­tum att man fick kom­ma bort från den tra­di­tio­nel­la stu­die­me­to­den, dvs. att sit­ta på lek­tio­ner. En an­nan stu­de­ran­de tyck­te det var bra att man fick hjälp och per­son­ligt stöd hem­ma.

Hälf­ten av stu­de­ran­de­na skul­le de­fi­ni­tivt re­kom­men­de­ra and­ra ab­i­tu­ri­en­ter att del­ta, och hälf­ten skul­le gans­ka sä­kert re­kom­men­de­ra det­ta för and­ra ab­i­tu­ri­en­ter. De pro­blem som stu­de­ran­de­na och stu­die­hand­le­dar­na upp­lev­de hade när­mast med tek­ni­ken att gö­ra.

Från stu­die­hand­le­da­rens per­spek­tiv er­bjöd hand­led­ning­en i små­grup­per i Se­cond Life va­ri­a­tion i den tra­di­tio­nel­la hand­led­ning­en. Ab­i­tu­ri­en­ter­na del­tog för­be­hålls­löst i för­sö­ket. Hand­led­ning­en i små­grup­per blev myck­et trev­lig och ro­lig. Från stu­die­hand­le­da­rens per­spek­tiv är nya för­be­re­del­ser och om­sorgs­full pla­ne­ring all­tid mö­do­samt; ef­ter­som det inte fanns nå­got att ta mo­dell av då inga and­ra för­sök hade gjorts ti­di­ga­re, tog för­be­re­del­ser­na lång tid. För­be­re­del­ser­na om­fat­ta­de för­utom in­ne­hålls­mäs­sig och pe­da­go­gisk pla­ne­ring av hela idén, ock­så kon­sul­te­ring för ska­pan­det av mil­jön.

Framtida möjligheter och utmaningar

Se­cond Life som mil­jö fun­ge­rar sär­skilt i i hand­led­ning­en av ab­i­tu­ri­en­ter i de­ras fort­sat­ta stu­di­er, så­väl i små­grup­per som i per­son­lig hand­led­ning. Så är fal­let i syn­ner­het när ab­i­tu­ri­en­ter­na har läs­lov och an­sök­ning­en till fort­sat­ta stu­di­er är ak­tu­ell. Se­cond Life fun­ge­rar all­de­les ut­märkt ock­så för all­män­na in­for­ma­tions­mö­ten för en stör­re grupp el­ler som fo­rum där stu­die­hand­le­da­ren har jour. En del av de ob­li­ga­to­ris­ka stu­die­hand­led­nings­kur­ser­na är re­dan nu helt möj­li­ga att hål­la där. Ing­et hind­rar till ex­em­pel att all­män­na in­for­ma­tions­mö­ten om fort­sat­ta stu­di­er hålls of­fent­ligt.

De per­son­li­ga hand­led­nings­sam­ta­len å sin sida sker i en stängd mil­jö, som krä­ver sär­skil­da rät­tig­he­ter av an­vän­da­ren.

Da­ta­för­valt­ning­en har hand om frå­gor om in­for­ma­tions­sä­ker­het och an­vänd­ning­en av tek­nik, så­som att ljud- och bild­fi­ler fun­ge­rar. Ef­ter­som Se­cond Life fort­fa­ran­de är en ny mil­jö i skol­värl­den, har vi inte und­gått pro­blem och svå­rig­he­ter. Van­da an­vän­der ock­så för­valt­ning­ens nät, men via det kan man inte an­vän­da Se­cond Life. Stu­die­hand­le­dar­na an­vän­der för­valt­ning­ens nät i sitt öv­ri­ga var­dags­ar­be­te, var­vid an­vänd­ning­en av Se­cond Life krä­ver en and­ra da­tor samt en an­slut­ning till un­der­vis­ning­s­nä­tet. Dia­lo­gen med da­ta­för­valt­ning­en bör vara ak­tiv om man vill ta tjäns­ten i bruk.

Den vir­tu­el­la värl­den är en ex­tremt fängs­lan­de mil­jö att gö­ra nå­got på ett nytt och an­nor­lun­da sätt – ock­så i hand­led­ning­en. Vi tror att vir­tu­el­la mö­ten blir var­dags­mat inom en snar fram­tid. Där­för vill vi ock­så i fort­sätt­ning­en an­vän­da och ut­veck­la nya sätt att ut­nytt­ja den vir­tu­el­la mil­jön med en käns­la av ge­nu­in när­va­ro. Även om vir­tu­ell när­va­ro inte er­sät­ter verk­li­ga mö­ten an­sik­te mot an­sik­te möj­lig­gör den goda mö­ten och dia­log un­der så­da­na om­stän­dig­he­ter då te­le­fon­kon­takt an­nars är det enda al­ter­na­ti­vet.

ER­FA­REN­HE­TER I OM­LOPP – idé­er för ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­naTina Hei­no (red.), © Ut­bild­nings­sty­rel­sen Gui­der och hand­böck­er 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (on­li­ne), Pärm27.11.2013