Jag arbetar som klasslärare i en liten lågstadieskola i Mäntsälä. Vår skola ligger lite avsides, och våra elever träffar inte ofta personer från andra länder. Jag själv har ändå alltid tyckt om att träffa olika sorters människor. Jag är mycket nöjd över att jag nu också kan erbjuda mina elever den här möjligheten. Att möta något nytt och annorlunda på ett sakligt sätt kommer vanligtvis inte naturligt, utan det behöver också övas, precis som livets andra grundläggande färdigheter. Tack vare tekniken hindrar inte skolans avlägsna läge eller små resurser internationella kontakter. Nuförtiden har vi en ganska bra situation beträffande utrustning, men så har det inte alltid varit. Jag kommer ännu ihåg tiden då skolan bara hade en dator, som användes av en elev i taget för att spela lärspel på en cd-romskiva. Utvecklingen har varit enorm. Ännu för fem år sen tyckte jag mig veta vilka webbsidor det finns som stöder min undervisning. Nu är utbudet så stort att det är omöjligt för en enskild lärare att hänga med. Därför är det så viktigt att nätverka och dela erfarenheter.
Att nätverka skapar kontakter och möjligheter
Att nätverka är vardag även för dagens elever. Jag har aldrig tänkt att lågstadieelever är för små för att ha kontakt med andra länder. År 2005 blev jag bekant med eTwinningprogrammet där elever i olika europeiska länder tillsammans genomför olika projekt med hjälp av informationsteknik. Just då råkade jag undervisa en andra klass, så jag planerade mitt första projekt så att det passade dem. Efter det har jag varit med i över trettio olika eTwinning-projekt med elever i olika åldrar.
Den digitala tekniken har öppnat dörrar både för mig och för mina elever. Idag såg jag på när en tredjeklassist spelade ett matematikspel med en motståndare från Australien. Egentligen är det ju helt det samma vem man övar huvudräkning med, men nästa gång eleven hör någonting om Australien kommer han säkert att tänka på den flicka som svarade så duktigt på multiplikationsfrågorna och vann tennisspelet. Ett land långt borta får mänskliga drag. Förra veckan deltog vi i ett Flashmeeting-möte där man utlyste vinnaren i en sångtävling för barn mellan 37 deltagarländer. I de östeuropeiska länderna sjöng man folkviseliknande sånger, medan tävlingsvideorna från de södra länderna ofta hade filmats på sandstränder som vi kunde känna igen från sina semesterresor. I alla de nordeuropeiska länderna hade man ännu snö på marken på då videorna filmats in, och i Centraleuropa hade man filmat i bergslandskap. På det här viset blir Europas geografi bekant utan att man märker det, liksom vårens framsteg i olika områden. Eleven bör inse att språk och kulturer är olika, men ändå lika värda. En sådan här sångtävling är ett bra exempel på hur man kan nå detta mål.
Skolans vardag blir mer internationell
Jag tror att det är en bra sak att internationella kontaker blir en del av vardagen. För några år sedan satt två av vår skolas dåvarande sexor nervösa framför en webbkamera. Vår skolas första Skype-samtal skulle precis börja. I Danmark var man säkert lika nervösa. Ett pappersark fullt av modellmeningar, läraren tryggt nära och en uppmuntrande anda i hela klassen skapade en stämning där det visade sig vara en positiv upplevelse att tala engelska med jämnåriga från ett annat land. Som lärare har jag försökt välja lämpliga par för samtalen, så att även de blygare och osäkrare eleverna kunnat bidra.
Under de följande läsåren blev Skype-samtalen en gång i veckan en naturlig del av vår skolas vardag. Om läraren glömde var eleverna kvicka att påminna. De äldre eleverna var ivriga då de fick prata om kläder, sport eller band under en timme, även om personen de talade med nu råkade vara någonstans långt borta och språket var engelska. Ibland hölls kontakten igång utanför skolan genom olika sociala medier.
Under det gångna läsåret har mina egna treor varje vecka talat med franska barn. För varje samtal har de haft ett manuskript som läraren förberett, men i varje text fanns även en interaktiv del, till exempel frågorna ”What colour?”, ”Can you play the piano?” eller ”Do you like apples?”. Var och en ställer sig i tur och ordning framför kameran, och resten av klassen lyssnar medan de samtidigt utför någon annan arbetsuppgift. Eleverna lär sig hejdlöst mycket! Alla mina elever som på sista tiden rest utomlands på semester har efteråt ivrigt berättat hur mycket de talat med lokalbefolkningen. En gång hade en fransk och en finsk pojke på sig precis likadana spanska fotbollströjor. Det här förundrade man sig sedan förtjust över framför webbkameran.
Projektet Getting Closer från några år tillbaka är ett bra exempel på ett eTwinningprojekt där det internationella kom mycket nära. I projektet, som räckte ett helt läsår, gjorde finska och spanska elever allt som allt upp fem lag där varje lag hade lika många deltagare från Finland och Spanien. Själva projektet var ett slags spel där lagen rörde sig längs linjer som ritats mellan våra skolor på Europas karta med hjälp av poäng som de fått i många olika slags tävlingar. Efter varje liten tävling fick det bästa laget fem poäng, medan det laget som klarat sig sämst fick ett poäng. I båda ändorna av kartan flyttade man sig sedan lika många steg som poängantalet närmare lagets andra hälft. Därav namnet, Getting Closer, ”Komma närmare”. Fem poäng betydde alltså i praktiken tio, då båda delarna av laget förflyttade sig.
Lagen tävlade till exempel genom att i ett webbspel placera ut huvudstäder i rätt land i Europa så snabbt som möjligt eller genom att svara på vissa frågor. Detta gjordes alltid samtidigt i de båda länderna. På den förutbestämda tiden tog lagen kontakt med den andra laghalvan via Skype och diskuterade med varandra för att hitta de gemensamma svaren för hela laget. 11-åringarna var duktiga på att använda översättningsprogram, hitta på omskrivningar och få saken fixad.
Båda skolorna hade Europas karta med sina linjer upphängd på skolans vägg i affischformat. Det fanns lika många linjer som det fanns lag, alltså fem. Den som låg längst österut gick längs med Asiens gränsområden, den som låg längst västerut gjorde en krok via Island. Det som gjorde framskridandet särskilt spännande var att linjerna på pappret även fanns på Google Earth. Varje lag hade en egen sida där de kunde hitta sin linje. Då lagets symbol efter poängutdelningen flyttats på tavlan gick lagen över till datorerna, zoomade in på rätt del av linjen och märkte sedan att de var i till exempel Polen. Efter det sökte de upp information om ifrågavarande stad och skrev i en loggbok på engelska, precis som om de besökt staden på riktigt som turister. Detta gjorde att framskridandet kändes mer realistiskt. Laghalvorna i de olika länderna delade sedan med sig av sina upplevelser till exempel om hur vädret var i båda städerna. Målen var att använda ett främmande språk i en genuin situation, att skapa gemenskapsanda i lagen som hade deltagare från olika länder, och att öka kunskapen om Europa. Alla dessa mål uppnåddes suveränt.
I början och i slutet av projektet tog vi kontakt med varandra genom Flashmeeting. Under avslutningsfesten lyssnade eleverna på musik tillsammans, åt godsaker och gick fram till kameran för att hälsa på varandra. Vinnarlaget belönades i båda länderna samtidigt med medaljer av papp. Det kändes inte som om avståndet mellan oss var tusentals kilometer.
Fungerande förbindelser, en inspirerande vardag
I läroplansgrunderna för den grundläggande utbildningen konstateras att undervisningens uppgift är att vänja eleven vid att kommunicera på ett främmande språk i konkreta situationer som känns nära för eleven själv, i början i huvudsak muntligt. Jag har svårt att komma på vad som skulle vara ett bättre sätt att genomföra detta – för en trea som nyss inlett sina språkstudier – än regelbundna, genuina videosamtal. Nyligen firade vi i vår skola i södra Finland en samisk temadag. Jag lyckades ordna en Skype-förbindelse till en skola i Sevettijärvi genom att ta telefonen i handen och ringa rektorn. På den utsatta tiden satt vi sedan och såg på när man genom fönstret visade oss skolans husdjursren, vi sjöng en sång på samiska som vi fått orden till på förhand, vi lyssnade på en äkta jojk samt frågade varandra om båda skolornas vardag.
Eleverna med
Eleverna bör öva färdigheterna att fungera i ett mångkulturellt samhälle och i internationellt samarbete. Att driva internationella projekt och hålla kontakten är alltså inte bara ett trevligt tidsfördriv. Fastän det är omöjligt att förutse vad var och en av dagens skolelever kommer att ha som yrke i framtiden är det inte onödigt för någon att bekanta sig med olika situationer och personer. Barnen har överraskat mig gång på gång med det mod och den fördomsfrihet som de haft för att gå med i olika projekt, då de fått lämpligt stöd. Men de upplever saker på olika sätt, och alla är inte genast så ivriga. Å andra sidan är detta ett faktum oavsett vad saken gäller. Det är viktigt att ge eleverna möjlighet att öva och märka hur de reagerar i nya situationer. Andra gången är en ny sak inte längre så skrämmande! Och snart är det en helt vanlig grej att bara gå upp till en främmande person och tala exempelvis engelska. I slutet av våren började även treorna tröttna på samtalen som vi lärare skrivit ut. Istället ville de prata om sina egna grejer med de franska eleverna.
Planmässighet
Jag planerar alltid det kommande läsåret ganska noggrant redan i augusti. Därför har jag en klar bild av vilka saker och teman vi kommer att behandla med de grupper jag undervisar. Detta hjälper i sin tur mig att komma på lämpliga teman för de internationella projekten eller annat arbete. Jag försöker kombinera teknikanvändningen med all undervisning på ett enhetligt sätt. De upplevelser som olika projekt gett har ökat sammanhållningen i vår skola och känslan av att vi gör ganska fina grejer. Ett gott exempel på samarbetet inom skolan är videon vi gjorde för de kommande ettorna. De nuvarande ettorna funderade tillsammans med sin lärare på vad man får, inte får eller ska göra i skolan. Femmorna filmade då de mindre faddereleverna spelade ut dessa situationer. Ettorna bandade även in muntliga instruktioner över den färdiga videon. Musik i bakgrunden och så var en fin video färdig! Allt detta var möjligt med en helt vanlig videokamera och gratisprogram. Jag har hört att de kommande eleverna sett på videon hemma flera gånger. Även de nuvarande eleverna har till exempel uppmanat varandra att stå lugnt i matkön, för ”dom säger så i videon».
Under det kommande läsåret har varje klass i vår skola för första gången en modersmålslektion i veckan öronmärkt för informations- och kommunikationsteknik. Detta öppnar inte bara för fina möjligheter, utan kräver även att man som lärare för dessa lektioner tar ansvar för att planera undervisningen så att det inte blir en veckotimme som är lösryckt från resten av undervisningen. Vi tänker åtminstone göra animationer och filmer, öva oss i att använda grundprogram, spela olika spel som stöder lärandet och hålla kontakten med olika delar av världen. Jag försöker hela tiden utvecklas som lärare, och nu får också jag lära mig något nytt igen! Även om många andra nödvändiga delområden ingår i god undervisning kan man inte i dagens läge längre åsidosätta informationsoch kommunikationsteknikens betydelse och särskilt de möjligheter som den medför!
Länkar
eTwinningportalen
Finländska eTwinningssajten
www.edu.fi/etwinning/svenska
Finländska ambassadörsbloggen
etwinningambfinland.blogspot.fi
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013