Ämnesintegrering, internationalism och en mångsidig användning av teknik gör undervisningen givande och intressant för både elever och lärare. Tekniken erbjuder en ytterligare dimension för skolornas internationaliseringsprocesser och ger mångsidiga verktyg då skolorna öppnar dörrarna mot världen utanför Finlands gränser.
Skolan ska erbjuda alla elever möjlighet att bekanta sig med olika kulturer och med internationellt samarbete. Eleverna ska ges möjlighet att bekanta sig med andra bakgrunder, miljöer, kulturer, synsätt och vanor i förhållande till sitt eget utgångsläge. Att låta eleverna arbeta i internationella projekt främjar deras respekt och förtroende för andra kulturer samt ökar intresset för internationellt samarbete.
Inom gymnasienätverket Team Nord i norra svenska Österbotten behandlas bl.a. temaområdena teknologi och samhälle, informations- och mediekunskap samt hållbar utveckling inom ett internationaliseringsprojekt som har biståndsarbete som huvudtema. Själva projektet genomförs som en gemensam gymnasiekurs inom nätverkets samtliga fem skolor.
Projektet börjar med förberedande distansuppgifter inom olika uppgiftsområden såsom historia, geografi, biologi, religion, språk, kulturkännedom och biståndspolitik. Uppgifterna genomförs på en lärplattform och eleverna använder olika presentations- och bildredigeringsprogram för att sammanfatta forskningsarbetet. Under hela kursens gång används även sociala medier, i detta fall Facebook, som en viktig kontaktlänk mellan kursdeltagarna och lärarna. Den stängda Facebook-gruppen används exempelvis för att planera och förbereda den studieresa som ingår i kursen.
Själva resan sker på vårterminen. En grupp elever och lärare åker vartannat år till Senegal och vartannat år till Kenya. Det mångåriga internationella samarbetet har skapat goda kontakter till lokala aktörer i bägge länder. Under resan får eleverna i praktiken uppleva det som behandlats i de uppgifter och den forskning som gjorts på förhand. Studiebesök görs bland annat i lokala skolor, i en församling och i en djurpark. Eleverna dokumenterar erfarenheterna i dagboksform och skriver en gemensam reseblogg under resan.
Många gånger tenderar skolornas internationella projekt beröra endast en liten grupp i skolan, ofta de elever som deltar i studieresan. Inom denna gymnasiekurs används teknologi mångsidigt. Eleverna tar bilder, skriver berättelser och filmar under projektets gång. Efter studieresan berättar man för de övriga eleverna i de fem deltagande gymnasierna om projektet och eleverna i samtliga skolor får ta del av resematerialet under morgonsamlingar eller andra typer av samlingar. Också skolor inom den grundläggande utbildningen får ta del av berättelserna. Likaså har eleverna vissa läsår delat med sig av sina erfarenheter genom att ordna temasamlingar för pensionärer och vid medborgarinstitut. Man skriver också reportage till lokala tidningar efter studieresan. Under kursens gång hålls föräldrarna till de elever som deltar, kontinuerligt uppdaterade och resebloggen ger familjerna hemma möjlighet att följa med upplevelserna under resan.
Läsåret 2012–2013 sammanställde en grupp elever en film om projektet. Elevarbetet bestod av att planera filmen, intervjua deltagarna, filma kursens olika skeden och av filmredigering. För att undvika upphovsrättliga frågor om musiken i filmen valde eleverna att spela in lokal musik under resan till Kenya. Filmen presenterar kursens innehåll, inklusive upplevelser från studieresan, och fungerar som inspiration för andra skolor.
Upplevelserna från resan till Afrika brukar göra stora intryck på eleverna. Att på ort och ställe uppleva det afrikanska samhället och livet i ett utvecklingsland vidgar världssynen för ungdomarna och stärker både känslan för internationalism och tolerans hos eleverna. En del av eleverna sporras av upplevelserna ännu flera år efteråt. Ett exempel på detta är en ung man från Karleby, som våren 2013 åkte till Kenya för en åtta månader lång volontärtid – en följd av den inspiration som väcktes då han deltog i Afrikakursen två år tidigare.
Länkar
Material och resebloggar:
Elevernas film
http://youtu.be/orzOf _gwH7Y
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013