Ämnesintegrering och biståndsarbete

Det svenskspråkiga koordineringsprojektet, Karleby stad Kiti Lindén, Foto: B. Klockars

Äm­nes­in­te­gre­ring, in­ter­na­tio­na­lism och en mång­si­dig an­vänd­ning av tek­nik gör un­der­vis­ning­en gi­van­de och in­tres­sant för bå­de ele­ver och lä­ra­re. Tek­ni­ken er­bju­der en yt­ter­li­ga­re di­men­sion för sko­lor­nas in­ter­na­tio­na­li­se­rings­pro­ces­ser och ger mång­si­di­ga verk­tyg då sko­lor­na öpp­nar dör­rar­na mot värl­den ut­an­för Fin­lands grän­ser.

Sko­lan ska er­bju­da alla ele­ver möj­lig­het att be­kan­ta sig med oli­ka kul­tu­rer och med in­ter­na­tio­nellt sam­ar­be­te. Ele­ver­na ska ges möj­lig­het att be­kan­ta sig med and­ra bak­grun­der, mil­jö­er, kul­tu­rer, syn­sätt och va­nor i för­hål­lan­de till sitt eget ut­gångs­lä­ge. Att lå­ta ele­ver­na ar­be­ta i in­ter­na­tio­nel­la pro­jekt främ­jar de­ras re­spekt och för­tro­en­de för and­ra kul­tu­rer samt ökar in­tres­set för in­ter­na­tio­nellt sam­ar­be­te.

Inom gym­na­sie­nät­ver­ket Team Nord i nor­ra svens­ka Ös­ter­bot­ten be­hand­las bl.a. te­ma­om­rå­de­na tek­no­lo­gi och sam­häl­le, in­for­ma­tions- och me­die­kun­skap samt håll­bar ut­veck­ling inom ett in­ter­na­tio­na­li­se­rings­pro­jekt som har bi­stånds­ar­be­te som hu­vud­te­ma. Själ­va pro­jek­tet ge­nom­förs som en ge­men­sam gym­na­sie­kurs inom nät­ver­kets samt­li­ga fem sko­lor.

Pro­jek­tet bör­jar med för­be­re­dan­de di­stan­s­upp­gif­ter inom oli­ka upp­gifts­om­rå­den så­som his­to­ria, geo­gra­fi, bio­lo­gi, re­li­gi­on, språk, kul­tur­kän­ne­dom och bi­stånds­po­li­tik. Upp­gif­ter­na ge­nom­förs på en lär­platt­form och ele­ver­na an­vän­der oli­ka pre­sen­ta­tions- och bild­re­di­ge­rings­pro­gram för att sam­man­fat­ta forsk­nings­ar­be­tet. Un­der hela kur­sens gång an­vänds även so­ci­a­la me­di­er, i det­ta fall Fa­ce­book, som en vik­tig kon­takt­länk mel­lan kurs­del­ta­gar­na och lä­rar­na. Den stäng­da Fa­ce­book-grup­pen an­vänds ex­em­pel­vis för att pla­ne­ra och för­be­re­da den stu­die­re­sa som in­går i kur­sen.

So­fia Yli­mä­ki från Kar­le­by i Nai­ro­bi.

Själ­va re­san sker på vår­ter­mi­nen. En grupp ele­ver och lä­ra­re åker vart­an­nat år till Se­ne­gal och vart­an­nat år till Kenya. Det mång­åri­ga in­ter­na­tio­nel­la sam­ar­be­tet har ska­pat goda kon­tak­ter till lo­ka­la ak­tö­rer i bäg­ge län­der. Un­der re­san får ele­ver­na i prak­ti­ken upp­le­va det som be­hand­lats i de upp­gif­ter och den forsk­ning som gjorts på för­hand. Stu­die­be­sök görs bland an­nat i lo­ka­la sko­lor, i en för­sam­ling och i en djur­park. Ele­ver­na do­ku­men­te­rar er­fa­ren­he­ter­na i dag­boks­form och skri­ver en ge­men­sam rese­blogg un­der re­san.

Många gång­er ten­de­rar sko­lor­nas in­ter­na­tio­nel­la pro­jekt be­rö­ra en­dast en li­ten grupp i sko­lan, ofta de ele­ver som del­tar i stu­die­re­san. Inom den­na gym­na­sie­kurs an­vänds tek­no­lo­gi mång­si­digt. Ele­ver­na tar bil­der, skri­ver be­rät­tel­ser och fil­mar un­der pro­jek­tets gång. Ef­ter stu­die­re­san be­rät­tar man för de öv­ri­ga ele­ver­na i de fem del­ta­gan­de gym­na­si­er­na om pro­jek­tet och ele­ver­na i samt­li­ga sko­lor får ta del av re­se­ma­te­ri­a­let un­der mor­gon­sam­ling­ar el­ler and­ra typ­er av sam­ling­ar. Ock­så sko­lor inom den grund­läg­gan­de ut­bild­ning­en får ta del av be­rät­tel­ser­na. Li­ka­så har ele­ver­na vis­sa läs­år de­lat med sig av sina er­fa­ren­he­ter ge­nom att ord­na te­ma­sam­ling­ar för pen­sio­nä­rer och vid med­bor­gar­in­sti­tut. Man skri­ver ock­så re­por­ta­ge till lo­ka­la tid­ning­ar ef­ter stu­die­re­san. Un­der kur­sens gång hålls för­äld­rar­na till de ele­ver som del­tar, kon­ti­nu­er­ligt upp­da­te­ra­de och rese­blog­gen ger fa­mil­jer­na hem­ma möj­lig­het att föl­ja med upp­le­vel­ser­na un­der re­san.

Läs­året 2012–2013 sam­man­ställ­de en grupp ele­ver en film om pro­jek­tet. Elev­ar­be­tet be­stod av att pla­ne­ra fil­men, in­ter­vjua del­ta­gar­na, fil­ma kur­sens oli­ka ske­den och av film­re­di­ge­ring. För att und­vi­ka upp­hovs­rätt­li­ga frå­gor om mu­si­ken i fil­men val­de ele­ver­na att spe­la in lo­kal mu­sik un­der re­san till Kenya. Fil­men pre­sen­te­rar kur­sens in­ne­håll, in­klu­si­ve upp­le­vel­ser från stu­die­re­san, och fun­ge­rar som in­spi­ra­tion för and­ra sko­lor.

Mama Obed’s Home i Kenya.

Upp­le­vel­ser­na från re­san till Af­ri­ka bru­kar gö­ra sto­ra in­tryck på ele­ver­na. Att på ort och stäl­le upp­le­va det af­ri­kans­ka sam­häl­let och li­vet i ett ut­veck­lings­land vid­gar världs­sy­nen för ung­do­mar­na och stär­ker bå­de käns­lan för in­ter­na­tio­na­lism och to­le­rans hos ele­ver­na. En del av ele­ver­na spor­ras av upp­le­vel­ser­na än­nu fle­ra år ef­ter­åt. Ett ex­em­pel på det­ta är en ung man från Kar­le­by, som vå­ren 2013 åk­te till Kenya för en åt­ta må­na­der lång vo­lon­tär­tid – en följd av den in­spi­ra­tion som väck­tes då han del­tog i Af­ri­ka­kur­sen två år ti­di­ga­re.

Län­kar

Ma­te­ri­al och rese­blog­gar:

https://www.kok­ko­la.fi/ope­tus_ja_kou­lu­tus/lu­kio_ja_am­ma­tilli­nen/ ruot­sin­ki­e­li­set_lu­ki­ot/kok­ko­lan_ruot­salai­nen_lu­kio/pro­jekt/sv_SE/1282896828797/

Ele­ver­nas film

http://you­tu.be/or­zOf _gwH7Y

ER­FA­REN­HE­TER I OM­LOPP – idé­er för ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­naTina Hei­no (red.), © Ut­bild­nings­sty­rel­sen Gui­der och hand­böck­er 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (on­li­ne), Pärm27.11.2013