Dagens ungdom har hela världen i sin ficka. I fickan på nästan varje etta finns en smarttelefon. Tekniken öppnar flera möjligheter att göra saker, både på gott och ont, utan att det kan övervakas eller begränsas på samma sätt som förut. En växande ung person är tvungen att själv ta mer ansvar för sina handlingar och att i ett tidigt skede lära sig hur man bör handla enligt hållbara värderingar och tillvägagångssätt. Barn och ungdomar har mer friheter och möjligheter som inte längre kan begränsas som förr. Att övervaka och kontrollera har blivit praktiskt taget omöjligt. En öppnare, friare miljö som erbjuder fler olika möjligheter framhäver behovet att tidigare ta ansvar för sina handlingar. Behovet att reglera sitt agerande växer. Självstyrning är allt mer en del av allmänbildningen och den allmänbildande utbildningen.
Hur kan skolan i dagens läge hjälpa ungdomarna att växa upp till självstyrande och ansvarsfulla medborgare i informationssamhället? Psykologerna Edward Ryan och Richard Deci (2011) har sedan 1970-talet forskat i individens motivation och personlighet. Resultatet av det långsiktiga forskningsarbetet blev en självbestämmandeteori om individens motivation som baseras på stark empirisk forskning. Enligt Ryan och Deci är människan av naturen nyfiken på att lära sig och villig att ta ansvar för sitt eget liv samt att villig att anstränga sig för att lära sig något nytt. Så fungerar människan då hennes tre psykologiska grundbehov, autonomi, kompetens och samhörighet, fylls. Under de gångna årtiondena har teorin backats upp i skolor, arbetslivet, idrott och på samhällelig nivå.
Behovet av autonomi fylls då människan upplever att hon själv kan påverka sitt sätt att handla och lösa saker. Den autonomt handlande människans verksamhet styrs av individens inre behov. Handlingarna styrs av den egna viljan, och att göra något själv anknyter till en känsla av betydelsefullhet. Autonomi är ändå inte samma sak som frihet. Autonomin har alltid sina gränser, som även skapar trygghet. Det är naturligt att behovet av autonomi växer då en ung person växer och hennes kunnande ökar.
Kompetensbehovet hänger samman med en önskan att känna att man åstadkommer någonting och att man lyckats. Det är viktigt för människan att uppleva att det hon gör är värdefullt och att hon gör nytta. Då kompetensbehovet fylls känner människan att hon har kontroll över sitt eget liv. Då kompetens- och autonomibehoven fylls blir människans inre motivation större, vilket å sin sida automatiskt ökar ansvarstagande och initiativförmåga.
Behovet av samhörighet beskriver människans naturliga behov att känna att hon hör hemma någonstans. Människan vill av naturen bli accepterad av andra och uppleva att de bryr sig om henne. Behovet av samhörighet skiljer sig en aning från de två andra grundbehoven. Det ökar i sig inte den inre motivationen, men då behovet av samhörighet fylls leder detta på individnivå till en starkare insikt i samhällets värderingar och regler. Ju större människans känsla av samhörighet är, desto viktigare upplever hon också att samhällets värderingar och regler är och att de motsvarar hennes egna. Behovet av samhörighet framhävs i sådant som av sin natur baserar sig på yttre motivation. Samhörigheten hjälper oss känna att saker är våra egna, även om vi förstår att vi i första hand gör saker för någon annans skull.
Att fylla de psykologiska grundbehoven i en gemenskap kräver finkänsliga färdigheter. Enligt självbestämmandeteorin är det det rådande samhällsklimatet som i hög grad avgör om människorna blir självstyrande elever eller om de styrs mot passiv apati. Om samhällsklimatet upplevs stärka individens autonomi tenderar det att stärka motivationen och initiativrikedomen. Om klimatet däremot upplevs vara kontrollerande, passiverar det människorna och minskar initiativrikedomen och till och med kreativiteten.
Deci et al. (1991) upptäckte i sin undersökning att eleverna var mer benägna att ta till sig skolsamhällets värderingar och normer samt var mer motiverade att lära sig om deras lärare och föräldrar stödde barnens autonomi. Den högre motivationen som orsakats av det autonoma klimatet ledde även till djupare lärande både i att förstå abstrakta saker och i att bättre komma ihåg det man lärt sig.
Självbestämmandeteorins bevis för att ett klimat som stöder autonomin har en positiv inverkan på individens motivation är synnerligen imponerande i ljuset av det empiriska forskningsarbete som gjorts under fyra årtionden. Hur kan skolorna då stöda ett autonomt klimat, som för sin del stöder motivationen och å andra sidan ger bättre färdigheter för att leva i informationssamhället?
Att bygga upp ett autonomt klimat
I autonomin ingår möjligheten att göra sina egna val på olika sätt och inom fastställda gränser. I skolans fall är det fråga om att lita på eleven. Väsentligt i skolans roll är å ena sidan klimatet som skapas av skolsamhället, och å andra sidan de fysiska och virtuella lärmiljöer som skolan erbjuder.
I Renkomäen koulu i Lahtis har man stött barnens autonomi med ett särskilt kortsystem där kort i olika färg ger barnen friheten att röra sig på förutbestämda områden i skolan och närområdet under lektionerna. Med ett grönt kort får man till och med lämna skolans område och gå till det närliggande biblioteket för att söka information för skoluppgifter. Renkomäkis exempel är en utmärkt enkel modell för hur man kan bygga upp ett klimat som ökar autonomin med hjälp av enkla handlingsregler. Skolan kan erbjuda individen mer utrymme att fatta egna beslut och kommunicera förtroende, vilket förstärker självförtroendet och initiativrikedomen. Att visa förtroende förstärker känslan av samhörighet och uppmuntrar därför eleverna att ta till sig de gemensamma reglerna.
Att skapa ett autonomt klimat kräver en viss slags finkänslighet. Positiv feedback för slutfört arbete stöder kompetensbehovet och motiverar därmed, men endast om feedbacken upplevs vara uppriktig och inte kontrollerande. Även oskyldig feedback kan uppfattas som kontrollerande om den framförs på ett sätt som gör att individen upplever att han eller hon gjort något av förpliktelse mot andra.
I fråga om dataförvaltningen har man i skolorna varit vana med ett mycket kontrollerande klimat. Skolans datanät, de programvaror som står till förfogande samt åtkomsten till webbplatser har i regel begränsats. Ofta har skolans informations- och kommunikationstekniska lösningar styrts av prat om datasäkerhet och eventuella risker för missbruk. Detta leder lätt till att man upplever klimatet som kontrollerande. Vidare leder detta lätt till en känsla av att individens autonomi är begränsad samt en känsla av misstro.
I skolor runtom i landet har man tagit surfplattor i bruk. Man har även märkt att allt fler elever har egna smarttelefoner. Till exempel i Steinerskolan i Tammerfors har man prövat på att utnyttja elevernas egna telefoner i undervisningen. Detta ställer krav på att skolan har ett öppet nät. Ett öppet nät som man kan använda med vilken apparat som helst borde vara en del av dagens lärmiljö. Det är dock en lång väg innan skolornas tekniska infrastruktur når fram till detta. Däremot är barnen redan mycket kapabla att själva bryta dessa tekniska gränser. I Rantakylän yhtenäiskoulu i S:t Michel kringgick barnen själva den begränsade tillgången till nätet genom att själva skapa trådlösa basstationer med sina smarttelefoner så att de kunde använda surfplattor i studierna.
Ännu år 2008 var polisens dataadministration i en situation där de med myndigheternas datorer inte hade öppen tillgång till nätet. Då kom polisen till exempel inte åt YouTube för att kunna se innehållet som det var meningen att de skulle övervaka. Enligt den kända nätpolisen Marko Forss har poliserna nuförtiden tillgång till ett separat polisnät för administrationsbruk, och dessutom på separata datorer ett verksamhetsnät som används för lagtillsyn på fältet, på samma sätt som en patrullbil på gatorna. Forss jämför avsaknaden av verksamhetsnät med en situation där polisen inte har tillgång till brottsplatsen. I vissa skolor är situationen ändå fortfarande delvis densamma som hos polisen under det förra årtiondet. I skolorna har man av datasäkerhets- och administrationsskäl inte fri tillgång till «brottsplatsen», d.v.s. lärmiljöerna.
Hur kan sociala medier hjälpa till att fylla de psykologiska grundbehoven?
Att stöda autonomin i lärandet är ett centralt tema för allt som utnyttjandet av sociala medier i undervisningen egentligen handlar om. De sociala medierna kan vara närvarande i skolan i olika vardagliga roller både i växelverkan mellan hemmet och skolan, i lärdagböckerna, i kunskapsbyggandet, det gemensamma andet, handledningen och mycket annat. Vad alla dessa användningsändamål och verktyg har gemensamt är att de tillsammans med det öppna nätet förstorar elevernas spelrum och gör deras uttryckskraft mångsidigare. Tack vare de sociala medierna har eleven fler möjligheter än tidigare att välja både innehåll, metoder, grupper och platser för lärandet enligt sina egna preferenser, samt möjligheten att finna en mer naturlig inlärningsrytm för sig själv.
Sociala medier och tekniken i allmänhet har gjort det möjligt att hitta mer individuella rytmer för lärandet. I klassundervisningen märks detta mest i den omvända klassundervisningen där man helt frångått att presentera ämnen på ett föreläsningsliknande sätt och varje elev istället tar till sig informationen i egen takt i skolan eller hemma. Lärandet fördjupas genom reflektioner kring ämnet tillsammans med andra elever och med hjälp av lärarens individuella stöd. På det här sättet erbjuder tekniken autonomi och ökar samtidigt mötena mellan människor.
Finländarna har ofta anklagats för att vara ett tigande folk. Det verkar ändå som om de flesta har lätt för att öppna munnen på nätet. För många finländare verkar nätet som medium vara en mer naturlig miljö än omedelbar närkontakt och att vara i växelverkan med andra. Till exempel musikern Anssi Kela sa en gång i en radiointervju att man på möten ofta gått vidare till nästa punkt innan han har hunnit kommentera, något som är förvånande, eftersom ingen kan förneka hans språkliga gåvor. På sin egen webbplats på nätet kan han uttrycka sig tillsammans med sina fans. Nätet som medium erbjuder den asynkronitet som behövs, en egen rytm att kommunicera med andra. Det är något som de som reagerar långsammare lätt kan förlora i närkontakt.
Ett modernt klassrum gör det möjligt att filma föreläsningar som man senare kan använda som stöd för lärandet. Eleven har möjlighet att lära sig informationen under lektionen genom att lyssna på läraren, genom att se infon på tavlan och/eller genom att anteckna det som man gått igenom i ett häfte. Efter lektionen kan eleven dessutom se på videon som filmats under lektionen och/ eller gå igenom anteckningarna i kursens digitala lärmiljö. Klassrummet där man kan spela in kan även användas för att dela sådant som studerandena skapat i grupp eller till exempel för muntliga förhör i språk. Detta gör det även betydligt lättare för elever som är frånvarande från lektionen att få tag på materialet.
Videorna kan även filmas på förhand. Videorna kan antingen användas för omvänd undervisning, som hjälp för grupparbeten och/eller vid frånvaro. I nuvarande Flipped Learning-metoden ingår förutom videor även andra källor. Det viktigaste är att erbjuda studerandena en miljö där de har möjlighet att hitta svar på de frågor som ställts. Då kan man förutom videor även använda böcker, internet, bilder, kartor o.s.v. Som den erkända föregångaren på området Jonathan Bergmann konstaterat: ”The flipped classroom is not about the video. It’s about the active engaged stuff you can do in your class.”
Slutsatser
För individen har informationssamhället fört med sig mer frihet, men samtidigt också mer ansvar för det egna livet. I och med tekniken är världen mer närvarande redan från barndomen på både gott och ont. Ett sätt att hjälpa individerna klara sig i samhället är att stödja deras autonoma utveckling. Självstyrning har blivit en betydande del av allmänbildningen.
I skolan kan autonomin stödjas med olika former av social praxis och genom att stödja ett autonomt klimat i interaktionen. Sociala medier och informationsteknik i allmänhet kan vara en betydande kanal för att öka elevens autonomi och på detta sätt stärka lärandet och utvidga lärmiljön till den värld barn och ungdomar kommer att växa upp i.
Det är hela skolans pedagogiska uppgift att bygga upp ett autonomt klimat, och detta gäller även planeringen och genomförandet av den tekniska infrastrukturen. Vad gäller dataförvaltningen är det dags att förstå att mittpunkten för planeringen i skolorna inte är datasäkerheten och andra eventuella risker. Det centrala i att bygga upp en informationsteknisk miljö, är ett förtroendefullt klimat gentemot eleven och att stödja elevens autonoma utveckling.
Källor
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2011). Self-Determination Theory. Ingår i Handbook of Theories of Social Psychology. Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., & Ryan, R. M. (1991).
Motivation and Education: The Self-Determination Perspective. Flipped Clasroom
http://blogs.kqed.org/mindshift/2013/05/flipped-classroom-2-0-mastery-levelcomptenecy-learning- with-videos/ (Hämtat 18.9.2013)
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013