Färdigheter i att använda teknik är en viktig del av den månsidiga digitala kompetens som krävs i dagens samhälle och i framtiden. Det handlar i själva verket om medborgarfärdigheter som behövs i studierna, arbetslivet och livet i allmänhet. Tekniken erbjuder nya arbetssätt och verktyg att studera som framhäver gemenskap, kreativitet och problemlösning och som behövs både i studierna och i livet.
Att bekanta sig med tekniken och lekfulla arbetssätt framhävs i förskolan och de lägre klasserna i grundskolan. När eleven blir äldre växer andelen målinriktade studier. Olika lärspel kan fungera som ett sätt att öva användningen av digitala lärmiljöer. Spelliknande lärmiljöer motiverar och aktiverar eleverna samt gör dem delaktiga. Det är också möjligt att integrera ämnesinnehållen och undervisingen av elever i olika åldrar. Å andra sidan kan man med hjälp av lärspelen enkelt differentiera undervisningen enligt elevernas intressen och kompetens.
Fördelen med att använda mobil utrustning, till exempel surfplattor, i skolan är att de är flyttbara och lätta att använda, mängden applikationer är stor och egenskaperna mångsidiga. Med surfplattor kan man bl.a. fotografera, filma, använda internet och spela. Användningen av mobil utrustning och molntjänster kräver dock alltid att man bygger och underhåller en fungerande informationsteknisk infrastruktur.
Med distansundervisning kan man stödja elevernas eller studerandenas skolgång även då de på grund av sjukdom eller av någon annan orsak tvingas vara borta från skolan en längre tid. Det riksomfattande eSKO-projektet har utvecklat och samlat god pedagogisk och teknisk praxis för att användas i distansundervisningen i specialfall.
Tyngdpunkten för användningen av teknik i undervisningen har flyttats från den ursprungliga teknikcentrerade synvinkeln till att framhäva den pedagogiska synvinkeln. Utvecklingsarbetet för nya pedagogiska modeller har fört med sig ett nytt behov att använda ny teknologi. Å andra sidan har de teknologiska framstegen gjort det möjligt att ta en ny slags pedagogik i bruk. Bring Your Own Device (BYOD)- eller Choose Your Own Device (CYOD)-tänkesättet, Flipped Classroom-metoden, Personal Learning Environment (PLE) samt molntjänster håller på att omforma undervisningsmetoder och arbetssätt på ett betydande sätt. I det europeiska iTec-projektet har man utifrån lärarnas synpunkter skapat trender och scenarier för hur skolans, undervisningens och teknologins framtid kunde se ut och hurdana krav dessa framtidsvisioner ställer på bl.a. tekniken, undervisningsutrymmena, programvaran, möbler, skolans administrationsprogram, verksamhetskulturen och läroplanen.
Hurdana kunskaper och färdigheter behöver barnen och ungdomarna förutom i sina nuvarande studier även senare i livet – nu och i framtiden? Hur kan skolan stödja eleverna och studerandena så att de tillägnar sig dessa kompetenser? Hurdan pedagogik och hurdana lärmiljöer motiverar och uppmuntrar eleverna att lära sig? Hur kan man bättre knyta samman lärmiljöer utanför skolan med de lärmiljöer som skolan erbjuder? Och vad är teknologins roll i allt detta, vilka är dess möjligheter och utmaningar? Dessa frågor behandlas i detta kapitel.
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013