I början av 1900-talet förändrade John Deweys fostringsfilosofi begreppen inlärning och undervisning. ”Learning by doing”-metoden är ett begrepp som används i många sammanhang, och vi återkommer alltid till denna metod. Det talas fortfarande om att förnya undervisningen så att den passiva studerande kan fostras till en aktiv elev. Teser för vårt tidevarv är även att läraren blir en handledare som hjälper eleven att utveckla sin problemlösningsförmåga. Samhällets enorma teknologiska utveckling och nya möjligheter, till exempel mobilteknologi, förstärkt verklighet och de sociala mediernas tjänster, påverkar dagens och framtidens lärande.
I sammansmältningen av teknologi och undervisning har man kommit vidare från en teknologicentrerad inledningsfas till en mer pedagogiskt riktning. Även en allt starkare närvaro av nya pedagogiska modeller har skapat ett nytt behov att använda teknik. Man kunde till och med säga att teknologiska framsteg har gjort det möjligt att ta en ny slags pedagogik i bruk. Utvecklingen av nya tänkesätt, som till exempel Flipped Classroom-metoden, har i sig varit mycket aktiv. Från det ursprungliga omvända klassrummet har man gått vidare via omvänd undervisning till omvänt lärande. Denna utveckling har gjort metoden mer effektiv. Det är även viktigt att inse att läraren inte behöver använda exakt den undervisningsmodell som getts, utan han eller hon kan utveckla olika kombinationer av modeller enligt sitt eget behov.
Det kan finnas många slags behov av att förnya pedagogiken, från den splittrade läroämnesindelningens krav till ibruktagande av nya tekniska möjligheter, till exempel mobilt lärande. Enligt promemorian av arbetsgruppen för utveckling av gymnasieutbildningen bör man se till att studerandena då de slutar i gymnasiet har sådana kunskaper som de behöver för att klara av de utmaningar de kommer att möta.
Allt mer och bättre inkludering
Under de senaste åren har man vaknat upp och börjat fundera på hurdana kunskaper studerandena får i gymnasiet. Ett bra tillvägagångssätt är att inkludera studeranden som en aktiv part i lärprocessen. På det viset blir läraren mer av en handledare vars uppgift det är att handleda studerandena i problemlösningssituationer. Istället för att lära sig att lösa ett enskilt problem lär sig studeranden att lösa problem självständigt.
Metoder som inkluderar studeranden är bl.a. problemcentrerat lärande och undersökande lärande, vilka har många gemensamma drag. Båda metoderna har som utgångspunkt att studeranden ska ges betydelsefulla, realistiska problem att lösa och att han eller hon ska stödjas i problemlösningen. Medan undersökande lärande framhäver vetenskaplig forskning som en gemensam metod har studerandena noggrannare definierade roller i problemcentrerat lärande, och studerandena fungerar som experter på basis av dessa roller. I problemcentrerat lärande går man i lärsituationen igenom vissa skeden, till exempel att ge eller skapa ett problem, analysera problemet och fastslå förhandsuppgifterna, utarbeta en forskningsplan, undersöka, kritiskt granska den insamlade informationen och att dra en slutsats.
Att delta i inkluderande metoder utvecklar studerandens förmåga att i framtiden hantera motsvarande verkliga situationer. Man kan även senare ha nytta av materialen och nätverken som samlats in under lärsituationen. I bästa fall lär sig studeranden i lärprocessen verkliga färdigheter som de senare kan använda sig av, till exempel då de ska söka arbete eller försöker komma ihåg något då de stöter på ett motsvarande problem. Till exempel Oppijat-projektet har varit med och utvecklat modeller och tjänster som möjliggör sådan verksamhet.
I Oppijat-projektet gavs deltagarna och användarna av Omatila-tjänsten möjligheten att skapa ett så kallat ”eget utrymme” som förverkligar begreppet Personal Learning Environment (PLE). Där har varje elev eller studerande sin egen personliga profil under vilken de samlar helheter som berör det som de lärt sig. En av de centrala idéerna har även varit att skapa en tjänst som gör det möjligt att bygga upp en e-portfölj som användaren själv administrerar. I bästa fall skulle elever ta det ”egna utrymmet” i bruk redan då de börjar i grundskolan, och började samla material från skol- och studietiden där. Deras samlade material skulle hänga med under hela studietiden och även efter den. ePortföljen hjälper för sin del studeranden att utforma sin uppfattning om sig själv och även skapa en helhetsbild över teman som han eller hon lärt sig i olika ämnen.
Lärande oberoende av tid och plats
Att smarttelefoner och surfplattor blivit vanligare bland studerande ger även lärsituationerna helt nya möjligheter. Det är ändå en ekonomisk utmaning för skolor att möta de ständiga kraven på nya datorer och annan teknologiutrustning. Anskaffningen av utrustning i skolor har varierat, och det har särskilt varit problem med att ta utrustningen som anskaffats i bruk. I framtiden går man mer mot att både elever och lärare har egna apparater.
Detta Bring Your Own Device (BYOD)- eller Choose Your Own Device CYOD)-tänkesätt har följande fördelar:
I framtiden blir den mobila tekniken allt vardagligare. Varje telefon kommer att ha internetförbindelse och fungerande program för att använda tjänster. Vi förflyttar oss till den allestädes närvarande datateknikens tid, där de sociala mediernas tjänster integreras i TV, hushållsmaskiner, bilar och andra apparater som finns omkring oss. Trådlösa nät har redan blivit vanliga i kaféer, bibliotek, skolor och andra offentliga utrymmen. 3G-förbindelser börjar vara en självklarhet i nästan hela landet, och 4G-förbindelser för med sig bättre kvalitet och kvantitet för allt fler under de kommande åren. Molntjänster gör det möjligt för studerande att ha egna, personliga informationslager som man kan redigera och dela med några klick nästan var som helst och med nästan vilken apparat som helst.
Beträffande innehållet skapas olika former av färdigt material som stöd för undervisningen med en allt högre fart. Videotjänster som TED, KhanAcademy och iTunes University ger alla gratis tillgång till övertygande material som skapas av experter inom ämnet. YLE Arenans och de officiella innehållsproducenternas kanaler på YouTube lyfter för sin del fram Finlands inrikesfrågor. Producenterna för inhemska undervisningsmaterial på video är av allt högre klass. YLE-Vetamix och Opetus.tv är goda exempel. Undervisningsvideor har använts i Flipped Classroom-metoden bland annat i Voionmaan lukio i Jyväskylä.
Modern lärmiljö
Läroanstalterna kan ibland ha problem med att välja elektronisk lärmiljö. Att välja kommersiella tredjepartsaktörer som Google, Microsoft osv. ses ofta som problematiskt. Tvånget att godkänna deras användarvillkor kan inte vara praxis, och å andra sidan är det inte helt säkert att de kommer att finnas (gratis) i framtiden. Man borde ändå införa någon lärmiljö genom vilken man kan leda lärprocessen. Av en modern elektronisk lärmiljö krävs att den inte är beroende av något särskilt system, att det är lätt att dela mediematerial och att den fungerar med olika mobila verktyg (skalbarhet, filformat o.s.v.).
I koordineringsprojektet för sociala medier ingår flera projekt som erbjuder sådana lärmiljöer, till exempel eJuttu och eMolla. Oppijat-projektets fortsättningsprojekt mOppijat koncentrerar sig på att flytta över den ovannämnda PLE-miljön till en mobilplattform. Också Linkki-webbmiljön som skapats inom Liikkeelle!-projektet är en tjänst där de sociala mediernas verktyg, en interaktiv karttjänst och studerandena tillsammans, bildar ett utmärkt sätt att undersöka saker till exempel på ett fenomenbaserat sätt. Utgångspunkten för planeringen av hela Linkki-tjänsten var att hålla ett öga på det mobila lärandets behov. Med hjälp av en kartbotten kan studeranden undersöka samhället utanför skolan, och det hjälper även lärarna att närma sig fenomenen i deras autentiska omgivning.
Problemcentrerat
Under de senaste åren har man mer än tidigare framhävt betydelsen av färdigheter man lär sig i skolan. I framtidens skola lär man sig förutom kunskap också fler färdigheter att hantera information och hantera de problem man möter. Enskilda kunskaper kan hjälpa i någon enskild situation, men färdigheten att lösa problemet och söka sig till rätt information utvecklar individens medborgarfärdigheter mer. Enligt forskning kan man inte lära ut problemlösningsförmåga som en enskild kognitiv färdighet, utan för att den ska utvecklas behövs autentiska situationer och problem. I dag används olika sociala medietjänster för att lösa problem och hantera informationsflödet som man använder för problemlösning. Förutom lärmiljön är det även viktigt att stärka verksamhetskulturen. Till exempel projektet Tää on mun juttu! – Det här är min grej! fokuserar på detta.
Projektet Tä on mun juttu! utvecklar eleverna i årskurs 4-6 sina färdigheter att klara sig i framtidens skolvärld genom att utnyttja teknik. Eleverna skapar sin egen digitala lärdagbok som har som tema bl.a. hälsosamma levnadsvanor och gott uppförande, medieskydd, medborgerliga rättigheter och skyldigheter, världsmedborgarskap, möjligheter att påverka och självkontroll. Studierna av dessa teman görs i hög grad genom undersökande lärande och genom att utnyttja informations- och kommunikationsteknik. Eleverna bearbetar animationer och undervisningsvideor, skapar gemensamma regler för molntjänster och delar dem med hjälp av QR-koder samt samlar till exempel svampar under en skogsutflykt i surfplattornas bildmappar. Samtidigt bekantar de sig med att använda informationsteknik och med uppföranderegler på internet. Projektet är ett bra exempel på ett modernt sätt att öva medborgarfärdigheter.
Läroämnesindelning
En av utmaningarna som dagens skola möter är att informationen splittrats i olika läroämnen, vilket kan göra det svårt att skapa en helhetsbild. Ibland kan det vara en utmaning för studerandena att förstå hur saker hänger ihop. Till exempel finns det i gymnasiet i princip 18 olika läroämnen som lärs ut som enskilda ämnen. Ändå finns det teman som berör flera olika läroämnen. Under de senaste åren har det uppkommit lärmetoder som skapar bättre helhetsbilder för eleven, bland annat fenomenbaserat lärande.
I fenomenbaserat lärande studerar man olika fenomen ur olika synvinklar över läroämnesgränserna. Med denna metod får man en bättre helhetsbild av temat. Dessutom kan temat behandlas på ett mer autentiskt sätt, eftersom lärandet sker där temat lättast kan observeras och undersökas. Att slå samman läroämnen avlägsnar eventuella konstgjorda gränser i studierna och ger även lärarna möjligheten att behandla temat tillsammans med andra lärare. Metoden går ut på undersökande lärande.
Den fenomenbaserade metoden används även i projektet Ilmiöpohjainen oppiminen i vilket det ingått flera intressanta kurser, allt från att undersöka jaget, via kulturer och språk, till information och sanning. I projekten är det glädjande att se hur studerandenas egna personligheter och intressen kommer fram. Samtidigt smälter den information de själva lärt sig samman med sådant de lärt sig tidigare, eller kanske till och med förändrar det. Innehållet i djupare lärande som baserar sig på förståelse stannar bättre kvar i minnet än lösryckt innehåll. I distansskolan Kulkuris Ruokala-projekt har eleverna i olika länder bekantat sig med skolmaten som fenomen. Genom projektet har det kommit fram hur annorlunda matkulturen är i olika länder.
Lärmiljöernas betydelse för individen
Hur borde framtidens skola se ut? Skolor med en modern verksamhetskultur använder mångsidiga och moderna undervisnings- och studiemetoder. Tillräckliga färdigheter i både teknologi och i framtiden allt mer också i mobilteknologi hör till samhällsfärdigheterna.
Här återkommer vi på sätt och vis till John Deweys tankar om skolans betydelse. Enligt honom bör skolan stödja och handleda i olika problem och situationer i livet samt skapa fungerande problemlöningsmetoder för problem som individen möter. Med skolans hjälp lär man sig att fungera i samhället enligt de krav som samhället ställer. I samhället är olika människors och individers mångfald en resurs som man kan ta i bruk genom att kommunicera och lösa olika problem tillsammans. Dewey kommenterar även utvecklingens och inlärningens förhållande till livet på följande sätt:
”Our net conclusion is that life is development, and that development, growing, is life.”
Samhället förändras hela tiden, vilket även sätter press på undervisningen som bör hänga med i förändringarna. Och precis som i samhället bör man i skolan också satsa på barnens sociala liv och lära dem att komma överens med olika människor.
Källor
Dewey, John 1916: Democracy and education. New York, MacMillan.
Gutek, Gerald, L. 1997: Philosophical and ideological perspectives on education, second edition. Allyn and Bacon
Lonka K, Lonka I (red.) 1991: Aktivoiva opetus. Kirjayhtymä, Tammerfors.
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2010/liitteet/okmtr14.pdf?lang=fi (Läst 6.5.2013) http://finnedmob.blogspot.fi/2012/10/flipped-classroom-kokeilu-maa2.html (Läst 6.5.2013)
Länkar
http://www.peda.net/veraja/oppijat (Oppijat-projektet)
http://www.iste.org/store/product?ID=2285 (Flip Your Classroom-bokens marknadsplats)
http://sometu.ning.com/ (SOMETU-nätverket)
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2010/liitteet/okmtr14.pdf?lang=fi
(Promemoria av arbetsgruppen för utveckling av gymnasieutbildningen från 2010)
http://www.ted.com/ (TED)
https://www.khanacademy.org/ (Khan Academy)
http://www.apple.com/education/itunes-u/ (iTunes University)
http://arenan.yle.fi/tv (Yle Arenan)
http://www.youtube.com/ (YouTube)
http://opettajatv.yle.fi/ (Yles Opettaja TV)
http://opetus.tv/ (Opetus.tv)
http://www.saimaanmediakeskus.fi/Hankkeet/Ejuttu.iw3 (eJuttu-projektet)
http://molla.ejuttu.fi/ (eMolla-projektet)
http://picamentor.fi/ (Picamentor-projektet)
http://www.liikkeelleymparisto.fi/ (Liikkeelle!-projektet)
http://finnedmob.blogspot.fi/2012/10/flipped-classroom-kokeilu-maa2.html (Flipped Classroom
i Voionmaan lukio)
http://www.peda.net/veraja/raahe/kehittaminen/oppimisymparisto/munjuttu (Projektet Det här
är min grej!)
http://oponhuone.wordpress.com/category/ilmio/ (Projektet Ilmiöryhmät liikkeelle)
http://ilmiopohjaisuus.ning.com/ (Projektet Ilmiöpohjainen oppiminen)
http://www.riihimaki.fi/Riihimaki/Koulutuspalvelut/Perusopetus/Perusopetuksen-hankkeet/
KOKUKE-hanke/ (KOKUKE-projektet)
http://www.peda.net/veraja/kulkuri/hankesivut (Distansskolan Kulkuri)
http://www.peda.net/veraja/kulkuri/kulkurikoulu/ilmio2013 (Distansskolan Kulkuris Ruokala-
projekt)
https://ktl.jyu.fi/atc21s/atc21s ( JYU: 2000-luvun taitojen määrittelystä)