Pekplattans möjligheter i lärandet

Det svenskspråkiga koordineringsprojektet, Karleby stad Kiti Lindén

De se­nas­te åren har pek­plat­tor­na tå­gat in i sko­lor­na i vårt land. Den nya tek­ni­ken har många gång­er an­skaf­fats med hjälp av pro­jekt­fi­nan­si­e­ring, men kom­mu­ner har även själ­va för­sett sko­lor med pek­plat­tor. De fles­ta sko­lor har bör­jat med att för­se lä­rar­na med pek­plat­tor el­ler köpt en klas­supp­sätt­ning som lä­rar­na tu­ras om att an­vän­da un­der sina lek­tio­ner. Men det finns även sko­lor där en hel års­kurs el­ler till och med alla ele­ver i sko­lan har fått per­son­li­ga pek­plat­tor.

Pek­plat­tan in­ne­bär näs­tan obe­grän­sa­de an­vänd­nings­möj­lig­he­ter i sko­lan för bå­de lä­ra­re och ele­ver. Des­sa är allt från att lä­rar­na kan an­vän­da pek­plat­tan som ett mång­si­digt pre­sen­ta­tions­verk­tyg till att ele­ver­na går ut i na­tu­ren och do­ku­men­te­rar, fo­to­gra­fe­rar och fil­mar med hjälp av pek­plat­tans mång­si­di­ga funk­tio­ner.

Användarerfarenheter från Österbotten

Lä­ra­re i Ös­ter­bot­ten som har er­fa­ren­het av att ar­be­ta med pek­plat­tor i un­der­vis­ning­en ger som råd till and­ra sko­lor att man bör­jar med att lä­rar­na får egna pek­plat­tor, så att de först själ­va kan lä­ra sig hur man an­vän­der den nya tek­ni­ken. An­vän­da­rer­fa­ren­he­ter från Ös­ter­bot­ten vi­sar att när en­dast lä­ra­ren har en pek­plat­ta fun­ge­rar den som ett mång­si­digt pre­sen­ta­tions­in­stru­ment, men då man får en klas­supp­sätt­ning pek­plat­tor för ele­ver­nas bruk för­änd­ras själ­va un­der­vis­ning­en. En låg­sta­di­e­rek­tor från Lars­mo som in­ter­vju­ats me­nar än­då att pek­plat­tan inte på nå­got sätt re­vo­lu­tio­ne­rar un­der­vis­ning­en. Den fun­ge­rar som ett vik­tigt kom­ple­ment till un­der­vis­ning­en då den bju­der på va­ri­a­tion och ger lä­ra­re och ele­ver nya möj­lig­he­ter. För att på ett än­da­måls­en­ligt sätt in­fö­ra pek­plat­tan i un­der­vis­ning­en be­hövs ock­så stöd från skol­led­ning­en samt från kom­mu­nens el­ler sko­lans IT-an­sva­ri­ga. Av lä­ra­ren själv krävs det att han el­ler hon är ny­fi­ken och har vil­jan att lä­ra sig nya sa­ker. Dess­utom ska lä­ra­ren vå­ga pro­va sig fram och inte vara rädd för att gö­ra miss­tag.

En för­del med pek­plat­tan är en­ligt de fles­ta lä­ra­re att den kan star­tas be­tyd­ligt snab­ba­re än da­to­rer­na i klass­rum­men. Pek­plat­tan är li­ten till for­ma­tet och bå­de pek­plat­tan och bo­ken el­ler häf­tet får plats på ele­vens skol­bänk. Pek­plat­tan går ock­så en­kelt och snabbt att plocka fram och stäl­la un­dan om den bara ska an­vän­das un­der en del av lek­tio­nen.

Pekplattans användning i praktiken i skolan

Vad kan man då gö­ra med pek­plat­tan i un­der­vis­ning­en? De näs­tan obe­grän­sa­de möj­lig­he­ter­na le­der lätt till att lä­ra­ren tap­par bort sig i den så kal­la­de ”app-djung­eln”, bland de tu­sen­tals ap­pli­ka­tio­ner som finns och där an­ta­let ap­pli­ka­tio­ner ökar hela ti­den. De lä­ra­re i Ös­ter­bot­ten som in­ter­vju­ats re­kom­men­de­rar att man bör­jar med att lad­da ner en del ap­pli­ka­tio­ner och först tes­tar dem själv in­nan man tes­tar dem med ele­ver­na. Ge­nom att be­kan­ta sig med oli­ka möj­lig­he­ter hit­tar man de ap­pli­ka­tio­ner som är lämp­li­ga för en själv, de egna ele­ver­na och det egna skol­sta­di­et. Det finns kom­mu­ner där man bil­dat små team av lä­ra­re från kom­mu­nens oli­ka sko­lor. Tea­men del­tar ak­tivt i oli­ka fort­bild­ning­ar kring pek­plat­tor och tar reda på vad som är ak­tu­ellt i and­ra sko­lor, bå­de na­tio­nellt och in­ter­na­tio­nellt. Det­ta ex­pert­team fort­bil­dar se­dan kol­le­gor­na i kom­mu­nens sko­lor. I Ös­ter­bot­ten har även kom­mun­över­skri­dan­de nät­verksträf­far ord­nats, där lä­ra­re och rek­to­rer från oli­ka kom­mu­ner ter­mins­vis träf­fats un­der en ar­bets­dag för att be­rät­ta om sina egna er­fa­ren­he­ter av pek­plat­tor­na. Sam­ti­digt har de fått hö­ra vad som är ak­tu­ellt i de öv­ri­ga kom­mu­ner­nas sko­lor. Del­ta­gar­na har där­ef­ter kun­nat föra den nya kun­ska­pen vi­da­re till den egna kom­mu­nen och den egna sko­lan.

Många lä­ra­re be­rät­tar att pek­plat­tan ofta an­vänds till in­for­ma­tions­sök­ning un­der lek­tio­nen. I låg­sta­di­er­na an­vänds även oli­ka spel i äm­nen som mo­ders­mål och ma­te­ma­tik. Ele­ver­na i de läg­re klas­ser­na sä­ger många gång­er att de mest gil­lar att spe­la med pek­plat­tan och un­der dis­kus­sio­ner med dem kan man mär­ka att ele­ver­na ofta inte in­sett att de lärt sig ett skol­äm­ne sam­ti­digt som de spe­lat. Det är där­för för­stå­e­ligt att ele­ver­nas vård­nads­ha­va­re ibland ifrå­ga­sät­ter an­vänd­ning­en av pek­plat­tor i sko­lor­na, då ele­ver­na kom­mer hem och be­rät­tar att de spe­lat un­der lek­tions­tid. Sam­ti­digt har många lä­ra­re lagt mär­ke till tyd­li­ga för­de­lar med spe­lappli­ka­tio­ner­na. Den in­ter­vju­a­de rek­torn i Lars­mo har no­te­rat att många av hans egna ele­ver snab­ba­re lärt sig ex­em­pel­vis bok­stä­ver och mul­ti­pli­ka­tions­ta­bel­ler ge­nom att gö­ra öv­ning­ar med hjälp av oli­ka spe­lappli­ka­tio­ner. Möj­lig­he­ten att kun­na dif­fe­ren­ti­e­ra un­der­vis­ning­en är ock­så en för­del som fle­ra lä­ra­re näm­ner. Många ap­pli­ka­tio­ner pas­sar alla ele­ver i klass­rum­met, ef­ter­som ap­pli­ka­tio­nen er­bju­der ele­ver­na en möj­lig­het att öva och ar­be­ta en­ligt sina egna ni­vå­er, ex­em­pel­vis ge­nom att de kan räk­na i sin egen takt och avan­ce­ra ef­ter sina egna fär­dig­he­ter. Pek­plat­tan har ock­så va­rit nyt­tig i spe­ci­al­un­der­vis­ning­en, där ele­ver med in­lär­nings­svå­rig­he­ter har fått ett verk­tyg som an­pas­sats till de­ras per­son­li­ga lärsti­lar.

Pek­plat­tan gör det möj­ligt att dif­fe­ren­ti­e­ra un­der­vis­ning­en.

Po­pu­lä­ra ap­pli­ka­tio­ner i hög­sta­di­er och gym­na­si­er är ap­pli­ka­tio­ner som är an­vänd­ba­ra bå­de för lä­ra­re och för ele­ver i fle­ra oli­ka äm­nen. Bland an­nat finns det fle­ra oli­ka skriv­pro­gram samt ap­pli­ka­tio­ner för att gö­ra pre­sen­ta­tio­ner, fil­ma, ban­da ljud och rita se­ri­er. En in­ter­vju­ad lä­ra­re i Kro­no­by be­rät­tar att hon an­vän­de en fil­mappli­ka­tion med ele­ver­na i års­kurs 9, då ele­ver­na in­ter­vju­a­de var­and­ra ef­ter sina PRAO-pe­ri­o­der. In­ter­vju­er­na ban­da­des in och re­di­ge­ra­des med hjälp av ap­pli­ka­tio­nen och där­ef­ter pre­sen­te­ra­des al­las ar­be­ten in­för klas­sen. En an­nan lä­ra­re i Kar­le­by bad sina ele­ver i års­kurs 8 att gö­ra ett re­fe­rat av en ung­doms­ro­man de läst un­der mo­ders­mål­skur­sen. Ele­ver­na fick gö­ra bok­re­fe­ra­ten med en ap­pli­ka­tion som man kan rita se­ri­er med. Ele­ver­na dra­ma­ti­se­ra­de med hjälp av pro­gram­met oli­ka sce­ner som in­gick i be­rät­tel­sen och des­sa dra­ma­ti­se­ring­ar vi­sa­de ele­ver­na se­dan för var­and­ra.

Följder och effekter av pekplattans användning i skolan

Pek­plat­tans snabb­het har med­fört för­bätt­ring­ar i in­for­ma­tions­flö­det mel­lan hem­men och sko­lor­na. Med pek­plat­tan är ex­em­pel­vis in­log­gan­det på Wil­ma be­tyd­ligt snab­ba­re än det är med da­torn i lä­rar­rum­met el­ler i klass­rum­met. Den in­ter­vju­a­de rek­torn från Lars­mo be­rät­tar att in­for­ma­tions­gång­en bli­vit be­tyd­ligt bätt­re inom lä­rar­kol­le­gi­et ef­ter att alla lä­ra­re fick en per­son­lig pek­plat­ta.

De lä­ra­re som ak­tivt ta­git pek­plat­tan i bruk har bör­jat re­flek­te­ra över sin un­der­vis­ning på ett nytt sätt. Den in­ter­vju­a­de hög­sta­die­lä­ra­ren från Kro­no­by be­rät­tar att hon ef­ter 20 år som lä­ra­re nu med hjälp av den egna pek­plat­tan och en klas­supp­sätt­ning pek­plat­tor fått en ny iver, en ny in­spi­ra­tion och en käns­la av att kun­na ge nå­got nytt åt ele­ver­na. Vi­da­re upp­le­ver hon sig nu kun­na hänga med i vad som hän­der i sam­häl­let idag, lä­ra sig den tek­no­lo­gi som ele­ver­na själ­va an­vän­der och på ett bätt­re sätt kun­na för­stå ele­ver­nas kul­tur. Rek­torn från Lars­mo be­rät­tar att ar­be­tet med pek­plat­tor­na va­rit den mest lä­ro­ri­ka ti­den un­der hans tio­åri­ga kar­ri­är som lä­ra­re, då han va­rit tvung­en fun­de­ra på un­der­vis­ning­en som hel­het. Som ut­ma­ning näm­ner han att hål­la glö­den vid liv och att fort­sät­ta ut­veck­lings­ar­be­tet inom IKT även i fram­ti­den. Lä­ra­ren från Kro­no­by näm­ner bris­ten på tid som en ut­ma­ning. Det är tids­krä­van­de och tungt att till ex­em­pel gö­ra nytt nät­ba­se­rat un­der­vis­nings­ma­te­ri­al med pek­plat­tan, men på sam­ma gång på­min­ner hon om att det är en för­ny­el­se­pro­cess som in­spi­re­rar. Men för­ny­el­se­pro­ces­sen krä­ver bå­de tid och tå­la­mod. Det är ock­så tids­krä­van­de att lä­ra sig nya pro­gram. De in­ter­vju­a­de lä­rar­na tyck­er över­lag än­då att ut­veck­lings­ar­be­tet är po­si­tivt. De tyck­er att det är ro­ligt att lä­ra sig mera om ap­pli­ka­tio­ner och de upp­le­ver att det finns myck­et som de än­nu vill lä­ra sig och ut­veck­la i sin un­der­vis­ning. En av lä­rar­na på­min­ner ock­så om att man inte ska bli fart­blind och bara job­ba med pek­plat­tan. Pek­plat­tan är en fin tilläggs­re­surs att ha i klass­rum­met men er­sät­ter inte helt da­to­rer­na, som fort­fa­ran­de be­hövs för stör­re text- och me­di­e­ar­be­ten.

Utmaningar och framtidsutsikter

En stor ut­ma­ning med pek­plat­tan är att den från bör­jan är pla­ne­rad att vara en per­son­lig ap­pa­rat. Med tan­ke på att de ofta är i ge­men­sam an­vänd­ning i sko­lor­na med­för det­ta pro­blem då fle­ra ele­ver ska lag­ra sina ar­be­ten på en och sam­ma pek­plat­ta. Sko­lor­na har idag löst pro­ble­men ge­nom att an­vän­da oli­ka moln­tjäns­ter. I de sko­lor där man ta­git pek­plat­tor­na i an­vänd­ning och har en el­ler någ­ra klas­supp­sätt­ning­ar hop­pas lä­rar­na ofta att sko­lan i fram­ti­den ska ha en pek­plat­ta för var­je elev. Den in­ter­vju­a­de Lars­mo­rek­torn me­nar att sko­lor­na mås­te gå in­för 1:1, det vill sä­ga en ap­pa­rat per elev, om man vill att pek­plat­tor­na ska re­vo­lu­tio­ne­ra un­der­vis­ning­en. En an­nan fram­tids­ut­ma­ning för sko­lor och kom­mu­ner är vil­ken ap­pa­rat som ska väl­jas. Pek­plat­tan är bara ett al­ter­na­tiv, med många bra funk­tio­ner men den har ock­så bris­ter. Idag är man inte eni­ga om vil­ken ap­pa­rat som är det lämp­li­gas­te al­ter­na­ti­vet för un­der­vis­ning­en och för ele­ver­na.

Län­kar

Fil­mer om pek­plat­tor i un­der­vis­ning­en:

Pek­plat­tor i låg­sta­di­et: http://you­tu.be/o 3KET­koYi­jY

Pek­plat­tor i hög­sta­di­et: http://you­tu.be/ f9MJQ610L8k

Pek­plat­tor i gym­na­si­et: http://you­tu.be/O_ Vqx­qc__ew

ER­FA­REN­HE­TER I OM­LOPP – idé­er för ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­naTina Hei­no (red.), © Ut­bild­nings­sty­rel­sen Gui­der och hand­böck­er 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (on­li­ne), Pärm27.11.2013