Distansundervisning och dess olika former, till exempel enkelriktad undervisning och inspelade lektioner, stöder skolgången när eleven av någon anledning tvingas vara borta från skolan under längre perioder. Det underlättar både för eleven och för vårdnadshavarna om det kan erbjudas hjälpmedel för att klara skolgången. En ung elev som insjuknat i cancer fick sin skolgång ordnad som hem-, sjukhus- och distansundervisning. Distansundervisning användes i realtid under grundskolans fjärde klass under sjukhus- och hemvårdsperioder. Med hjälp av chatt, ljud- och bildförbindelse kunde eleven delta i undervisningen i sin hemklass, hålla kontakt med sina vänner och sin hemskola, och återgå till sin egen klass efter att behandlingarna avslutats.
Då eleven fick sin diagnos skaffade klassläraren och hemskolan den utrustning som behövdes för distansundervisningen. Eleven fick en bärbar dator som en donation från annat håll. Skolans anslag användes för att köpa en konferensmikrofon och webbkamera till klassrummet. I klassrummet fanns redan en dator och internetförbindelse. Den dyraste enskilda apparaten som anskaffades var konferensmikrofonen.
Före behandlingarna började ordnade klassläraren ett möte där eleven och vårdnadshavarna fick lära sig att använda utrustningen och programmet. Via administrationen hade man försäkrat sig om att läraren hade de rättigheter som krävdes för att installera ny utrustning och nya program på klassens dator. Klassläraren kunde själv installera det som behövdes, så det krävdes ingen utomstående teknisk hjälp. Det var bra att lära sig att använda utrustningen på förhand, eftersom distansundervisningen då kunde inledas så fort elevens fysiska tillstånd och behandlingarna tillät.
Ingen enskild läsordning gjordes upp för undervisningen, utan eleven deltog i alla de lektioner som hon hann och orkade med. Morgonlektionerna gick bäst, eftersom eleven då var pigg. För att arrangemangen ska fungera kan det ändå i motsvarande fall vara bra att komma överens om en bindande läsordning som båda parterna följer, så att man är överens om vilka lektioner eleven ska delta i.
En av datorerna i klassen hade reserverats för distansundervisningen och var påslagen hela tiden. På det viset kunde eleven alltid kontakta klassen då hon ville eller orkade. Med hjälp av en extra skärm som kopplats till datorn kunde eleverna i klassen se sin distansstuderande klasskamrat. Konferensmikrofonen fästes i taket längst fram i klassen. Meddelanden, tilläggsmaterial, prov osv. som delades ut i skolan skickades hem med elevens lillasyster. Berättelser och uppsatser delades via e-post.
Klassläraren försökte ta med distanseleven fullvärdigt i undervisningen och kommunikationen. Hon fick komma till tals och möjlighet att läsa högt och svara på frågor. Redan att höra distanselevens röst i klassen gjorde att hon hade en mer konkret närvaro. På rasterna stannade en del av eleverna för att prata och umgås med distanseleven. I grupparbeten och lärspel ingick alltid distanseleven i någon grupp, och samarbetet utfördes med hjälp av dokumentoch webbkamera. Videor och dylikt material för lärandet delades med eleven med hjälp av delat skrivbord på datorn. Förutom distansförbindelsen i realtid besökte läraren även elevens hem regelbundet för att ge henne hemundervisning ungefär en gång varannan vecka. Under hemundervisningen kunde läraren och eleven gå igenom de uppgifter som eleven gjort och diskutera sådant som hon tyckte var svårt. Undervisningen på tu man hand var mycket effektiv och nyttig. Vårdnadshavaren övervakade eleven då hon skrev prov, i huvudsak samtidigt som resten av klassen, men några gånger vid skilt överenskomna tillfällen.
Varje vecka diskuterade läraren och vårdnadshavaren elevens sjukdom, behandlingarna, skolan och studierna via distansförbindelsen. De andra elevernas vårdnadshavare underrättades om undervisningsarrangemangen, och information om bland annat behandlingarnas och sjukdomens olika skeden skickades hem med skolkamraterna enligt den insjuknade elevens vårdnadshavares villkor och önskemål. Den regelbundna kontakten med klasskamraterna och deras hem minskade fördomar, rädslor och rykten som kan uppstå vid allvarliga sjukdomsfall. Eleven gick även i viss mån i skolan som vanligt. Då var det möjligt att till exempel diskutera hur väl distansförbindelsen fungerade. Under användningen av distansförbindelsen utreddes problem per telefon.
Praktiska observationer
Eleven kunde studera i samma takt som sin klass och det var lätt för henne att komma tillbaka till sin egen klass då hennes behandlingar och fysiska tillstånd tillät detta. Eleven kunde i viss mån hålla kontakten med sina vänner i klassen, eftersom hon under isoleringstiden annars sällan hade möjlighet att träffa sina klasskamrater. Det var en lättnad för vårdnadshavarna att märka att deras barn fortfarande hade vänner trots sin sjukdom och den isolering som sjukdomen orsakade.
I allmänhet upptäckte man att distansundervisningsarrangemangen i början kräver särskilt mycket uppmärksamhet av läraren och kan orsaka extra arbete. Läraren måste se till att förbindelsen fungerar och att distanseleven klarar av att följa med undervisningen. Kameran bör vara riktad på ett fungerande sätt, och man bör fästa uppmärksamhet vid ljud- och bildkvaliteten. Tekniska problem kan minska motivationen för distansundervisningen. Det är till exempel tungt att använda hörlurar, och klassens ljud hörs ganska starkt direkt i öronen.
För att eleven ska kunna vara närvarande i den sociala lärmiljön bör läraren fästa särskild uppmärksamhet vid honom eller henne, till exempel genom att låta eleven svara och be om kommentarer. Det är även bra att lära andra barn och eventuella skolgångsbiträden hur man använder utrustningen, eftersom de då till exempel kan hjälpa en vikarie om den egna läraren inte är på plats.
Efter några månaders distansundervisning längtade eleven tillbaka till sin egen klass. Hon skulle hellre ha velat vara fysiskt på plats på lektionerna än att delta på distans. Ingenting kan ersätta normal klassundervisning helt och hållet. Med hjälp av distansundervisning är det ändå möjligt att hänga med i studierna, och med dess hjälp kan man undvika att ett barn som blir sjukt isoleras från resten av skolan.
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013