Europeiska framtidsforskare har presenterat sina synpunkter på skolans, undervisningens och teknologins framtid. Slutsatserna har dragits genom att studera trender och söka s.k. tysta signaler i verkligheten som omger oss. Gemensamt för de scenarier, d.v.s. framtidsutsikter, som uppkommit som ett resultat av forskningen har varit att man ansett att skolan som institution i dess nuvarande form kommer att sluta existera. Projektet Innovative Technologies for Engaging Classrooms, d.v.s. iTec som koordineras av European Schoolnet tog som sin uppgift att fråga europeiska lärare om deras synpunkter på framtidens skola. Målet med projektet är att under 2010–2014 på basis av lärarnas synpunkter skapa trender och scenarier för hur skolans, undervisningens och teknologins framtid ser ut.
Detta inleddes genom att under hösten 2010 runtom i Europa samla in lärarnas åsikter om hurdana lärmiljöer de skulle vilja jobba i om 4–5 år och de arbetssätt och den teknik de tror sig eller hoppas kunna utnyttja i sitt arbete om 4–5 år.
Dessa tankar som samlats in från lärarna, och som i projektet kallas lärarnas scenarier, lade grunden för det utvecklingsarbete som senare bedrivits inom projektet i fråga om lärmetoder och teknik. Vi bad även lärare i Finland skriva ner sina tankar om ämnet. Lärarnas synpunkter har haft en viktig roll i detta Europas största forsknings- och utvecklingsprojekt. Denna text grundar sig på de tankar som finländska lärare skrev ner.
Optimism och väntan på en ny läroplan
Av de tankar som samlats in från lärarna framkom till exempel önskemål om en ny läroplan som skulle medföra tydliga verktyg för lärarna i den pedagogiska användningen av teknik. I följande utdrag beskriver en lärare ämnet.
”I och med de nya läroplansgrunderna har man vaknat upp för att allt mer fundera på kvaliteten på användningen av teknologi i undervisningen och elevens lärprocess. De flesta börjar bli medvetna om att även teknologin sist och slutligen bara är ett verktyg med vilket elevens lärprocess och -motivation kan förbättras om det används rätt. Lärarkåren förhåller sig allt mer kritiskt till den presentationspedagogik som tillverkarna erbjuder, och på riksnivå pågår flera processcentrerade undervisningsförsök i olika digitala lärmiljöer.”
Reformen av läroplansgrunderna förväntas alltså dra upp nya riktlinjer för teknikens betydelse för pedagogiken och dess meningsfulla användning. Även annars hängde de finländska lärarnas förväntningar på den tekniska utvecklingen starkt samman med verksamhetskulturens och lärmetodernas utveckling. Lärarna såg att betydelsen av elevernas informationshanteringsfärdigheter och självregleringsförmåga för lärande ökar. Självregleringsförmågan består av elevens förmåga att planera, iaktta och bedöma sitt handlande under lärprocessen. Andelen processcentrerat arbete förväntades växa, och man förväntade sig även att applikationerna för lärande skulle utvecklas så att de lämpar sig för detta.
”… den teknik som används i undervisningen har blivit lättare att använda och billigare än förr. Mobila/trådlösa lösningar har blivit vanligare och datorklasserna har tagits med i resten av undervisningen. Tekniken kan utnyttjas i skolans alla undervisningsutrymmen. Tillverkarna erbjuder mångsidiga terminaler som lämpar sig för undervisning, och man kan tänka att deras förebilder är iPad-liknande enheter. Bärbara datorer förblir i mobil kontorsanvändning, eftersom lätta, förmånliga, enkla och funktionssäkra pekdatorer har slagit igenom för skolbruk.”
En positiv framtidssyn på den teknik som används och utvecklingen av den infrastruktur som stöder tekniken framkom i flera lärares synpunkter. Lärarna lade fram varierande tankar om utvecklingen av den utrustning som används. Gemensamma drag för dessa tankar var förmånlighet, rörlighet, trådlöshet, funktionssäkerhet och lätthanterlighet. Rörlighet och trådlöshet ansågs vara viktigt eftersom studierna och lärandet allt oftare ansågs ske utanför klassrummen.
”Den utrustning som läroämnet behöver är lättillgänglig och lätt att koppla in (i tillämpliga delar trådlöst) i elevens mångsidiga miniflerfunktionsenhet. Läromaterialen är till största delen digitala, och de kan användas på elevernas egna enheter. Eleverna har ett digitalt häfte vars användargränssnitt är ett personligt digitalt papper. Det digitala häftet fungerar trådlöst med elevens egen mobila enhet, klassens dator och interaktiva ytor, skolans informationsnät och administrationsprogram. Häftet använder högklassig handstilsigenkänning som stöder matematiska symboler och utvecklingen av elevens skrivfärdigheter samt gör det möjligt att bearbeta texten i efterhand.”
Förutsägelser om platsobundet lärande
Vissa lärare förväntade sig att tekniken kommer att utvecklas snabbare, andra långsammare. I mångas synpunkter framkom den snabba utvecklingen av kompatibiliteten mellan olika programvarors och applikationers gränssnitt under de kommande åren. I och med digitala material och anteckningsutrustning förväntas mängden tryckt litteratur och annat pappersmaterial minska betydligt. Lärarna förväntar sig att teknologins utveckling även kommer att underlätta elevadministrativa uppgifter, som vid tidpunkten för förfrågan ofta ansågs vara arbetskrävande.
”En väsentlig del av lärmiljön är verktygen för att producera kunskap, och dessa bör göra det möjligt att presentera informationen för dem som är i samma utrymme eller dela den för olika behov. Förutsättningen för detta är att skolans informationssystem passar ihop – webbpublicering och att flytta det man skapat till en elektronisk portfölj är vardag i skolan. Det är möjligt för eleven att arbeta utanför skolan. I skolans lokaler fungerar förbindelserna trådlöst. Detta gör det möjligt att koppla elevernas användargränssnitt till olika presentationsverktyg, skrivare och internet.”
I elevernas arbete ansågs det viktigt att producera och bearbeta information. Lärarna hade stora förväntningar på den nya läroplanen, och i och med den förväntades arbetet bli mer processorienterat. Under processen gör eleven och läraren tillsammans upp mål och granskar samt specificerar dem under processens gång. Studierna är mer platsobundna än tidigare, och till lärsituationerna kopplas allt fler experter från olika områden i livet med hjälp av distansteknologi.
Att utnyttja scenarioarbete i början av utvecklingsarbetet har varit ett nyttigt skede på många sätt. Lärarnas scenarier målade en helhetsbild av den pedagogiska verksamheten som ställer egna krav på bland annat tekniken, undervisningslokalerna, programvaran, möbler, skolans administrationsprogram, verksamhetskulturen och läroplanen. Därför har de universitet och företag som deltagit i projektet nu fått en möjlighet att utveckla teknik och programvara från en pedagogisk utgångspunkt. Dessutom har de europeiska undervisningsmyndigheterna fått värdefull information om lärarnas synpunkter, och stöd för sitt eget utvecklingsarbete.
Källor
Scenarios for Ambient Intelligence 2010, Ducatel, K. et al, IPTS 2001 Institute for Prospective Technological Studies (IPTS)
Scenarios for Learning-intensive Society , Ducatel, K. et al, IPTS 2008 Institute for Prospective Technological Studies (IPTS)
Lärarnas scenarier som skrevs för iTEC-projektet hösten 2010
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013