Vi har aldrig tidigare haft så här lätt tillgång till så här mycket information. Informationskällorna kan nås varhelst det finns utrustning och nät som gör dem tillgängliga. Aktuell information sprids via många kanaler som till exempel bloggar, Twitter och Facebook. Samtidigt är det allt mer viktigt att eleverna och studerandena lär sig kritiskt granska information och källor och deras trovärdighet.
Även för kunskapsbyggande behövs arbetssätt baserade på delaktighet. I detta kan teknologin vara ett hjälpmedel. Å andra sidan har internet och den lättillgängliga informationen möjliggjort även ett ytligt sätt att hantera information. Eftersom mängden av information ibland kan vara enorm kan man ibland tycka att den är svår att hantera och veta vad som är relevant information. Somliga talar om en känsla av informationsöversvämning.
I skolan får eleverna möjlighet att lära sig färdigheter i informationshantering. Elever bör handledas och stödjas i att bygga upp sin egen kunskap så att deras tänkesätt och kunskapsbygge utvecklas. För att utveckla färdigheterna i att bygga upp kunskap behövs arbetsmetoder som inkluderar eleverna, och där kan tekniken vara ett av hjälpmedlen. Med hjälp av inkluderande arbetssätt försöker man utveckla ett personligt och undersökande förhållande till kunskapen.
Färdigheter för framtiden
Barn som börjar skolan i år är med i arbetslivet ännu på 2080-talet. Förutom allmänbildning erbjuder skolan eleverna också viktiga färdigheter för framtiden. I skolan utvecklar eleverna i samband med studierna sina färdigheter i att tänka kritiskt, problemlösningscentrerat och innovativt. Dessa färdigheter är centrala både i de fortsatta studierna, i arbetslivet och då man bygger upp sitt liv. I den nätverkande världen bör man kunna samarbeta, kommunicera skickligt och utnyttja tekniken på ett mångsidigt sätt. I framtiden kommer teknologins och samhällets utveckling att kräva beredskap på förändringar och livslångt lärande av eleverna. Skolans uppgift är att stöda elevernas möjligheter att bli medvetna om och utveckla sådana kunskaper som svarar på dessa framtida behov. I skolan ska eleverna också lära sig att bli medvetna om sitt eget sätt att lära sig. För att klara sig i en miljö som blir allt mer komplicerad och mångkulturell behöver eleven god livskompetens, ansvarsfullhet som världsmedborgare och rötter till sitt eget kulturarv.
De undervisnings- och lärmetoder med vilka eleverna kan hjälpas med att utveckla de färdigheter som krävs i framtiden kan kallas innovativ undervisningspraxis. Sådan lärpraxis utgår från eleverna och inkluderar dem i ett personligt lärande som är effektivt för dem själva. Då utvidgas lärmiljön utanför klassrummet och tekniken används som stöd för kunskapsbyggandet. Det kan vara fråga om en sådan lärmiljö eller sådana studier till exempel då en elev får uppgiften att intervjua människor utanför skolan. Tekniken erbjuder verktyg för kunskapsbyggande.
I de förverkligade utvecklingsprojekten för lärmiljöer har pekplattor visat sig vara användbara verktyg för att förverkliga innovativ lärpraxis. I dem ingår flera medier i samma enhet. Det är lätt att hantera enheten som kombinerar tv, kamera, videokamera, musikspelare, tidningar, telefon och böcker. Den är dessutom behändig för att spela in bild och ljud, och med den är det naturligt att öva medieläskunnighet. Med en egen enhet lyckas kunskapsbyggande allt bättre med utgångspunkt från elevens egna mål. Man kan synliggöra lärprocesser och hur det egna kunnandet utvecklas med till exempel videoinspelningar eller bloggar. Dessa studiemetoder som utnyttjar teknik kan stärka färdigheterna i användningen av lärstrategier. Att se på, redigera eller själv sammanställa videor med sin egen enhet kan fördjupa lärandet. Med en pekplatta kan man dessutom återge något så många gånger som varje elev behöver för att lära sig. Då varje elev har en egen pekplatta kan man också göra läruppgifter som är samverkande och som stöder kommunikationen.
Uppfinningar och innovationer
I utvecklingsprojektet Innolukio stöds gymnasiestuderandens innovativitet, och gymnasister ses som potentiella uppfinnare som arbetslivet behöver i framtiden. För projektet har man skapat en digital lärmiljö där företagens och samfundens experter och innovationsaktörer kan väcka gymnasisternas kreativitet.
Studerandena har uppmuntrats att utveckla sina problemlösningsfärdigheter genom uppgifter som företagen och samfunden utarbetat och som berör arbetslivet samt genom prisstipendier för uppgifterna. Medan eleverna löser uppgiften kan de kommunicera med de arbetslivsaktörer som gett dem uppgiften. Förutom veckouppgifter har en central verksamhetsform varit de årliga uppfinningstävlingarna ämnade att förbättra den finländska konkurrenskraften. Inom projektet har det öppnats nya möjligheter för gymnasisterna att nätverka och komma in i ett genuint samarbete med företagen och de instanser som erbjuder fortsatta studieplatser. Genom projektet vill man öka studerandenas intresse för företagsamhet med hjälp av deras egna affärsidéer.
Tekes, som är en av Innolukio-projektets samarbetspartner, bjöd in gymnasisterna till att förnya och skapa innovationer genom en veckouppgift, där studerandena blev tillfrågade om hur en framtida lärmiljö som motiverar och uppmuntrar till lärande ser ut. Det bästa förslaget kom från en andra årets gymnasist som hade sammanfattat sina tankar på följande sätt: ”I den nuvarande gymnasieundervisningen finns det mycket som är bra, men lärandet bör utvecklas i takt med resten av samhället. Lärarnas monologer, de långsamt uppdaterade läroböckerna och fullsatta klassrummen motiverar och uppmuntrar inte oss smarta och aktiva ungdomar. Istället borde vi uppmuntras till att tänka självständigt, skapa nytt och lösa problem ensamma och i grupp. Visst behövs lärare fortfarande, men deras roll skulle kunna vara att vara vägvisare, att stödja och möjliggöra lärandet. Det största arbetet i lärandet skulle göras av oss gymnasister med hjälp av olika tekniker och teknologier. Istället för att ta emot information skulle vi själva aktivt komma till insikt och lära oss.” Den här studeranden hade insett att även gymnasiestudierna bör utveckla de färdigheter som behövs i framtiden.
Källor
Tossavainen, T. 2013. Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2013 -konferenssin päätösluento 12.4. Tavastehus
Assessment & Teaching of 21st Century Skills-projektets webbplats http://atc21s.org
Innovative Teachig and Learning-forskningens webbplats http://www.itlresearch.com/
Länkar
Innolukios webbplats
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013