Att utveckla elevens förmåga till självvärdering och aktivitet

Koordineringsprojektet för användning av utrustning, program och tjänster i undervisningen, Tammerfors stad Merja Juntunen och Jarkko Lampinen, Oppijat-projektet, Jyväskylä universitet

Att ut­veck­la ele­vens el­ler den stu­de­ran­des för­må­ga till själv­vär­de­ring kan stöd­jas om be­döm­ning­en av ele­vens re­sul­tat går från att be­dö­ma pro­duk­ter och för­må­ga att min­nas till en mer över­gri­pan­de be­döm­ning av lär­pro­ces­sen. När man be­dö­mer lär­pro­ces­sen som hel­het har ele­ven bätt­re möj­lig­het att själv föl­ja med var han el­ler hon gjort fram­steg, var­för fram­ste­gen skett, hur ele­ven hand­lat när fram­ste­gen skett och vad ele­ven än­nu kun­de gö­ra för att främ­ja sitt eget lä­ran­de. De en­skil­da själv­vär­de­rings­upp­gif­ter som an­vänds i sko­lan el­ler lä­ro­an­stal­ten samt de pro­duk­ter som ele­ver­na el­ler stu­de­ran­de­na gjort bor­de in­gå i en mer om­fat­tan­de hel­het. Tek­ni­ken kan er­bju­da kon­kre­ta verk­tyg för att för­verk­li­ga det­ta. Ele­ven el­ler stu­de­ran­den får en bätt­re hel­hets­bild av det han el­ler hon kan el­ler inte kan, vil­ket gör det enk­la­re att stäl­la re­a­lis­tis­ka mål för lä­ran­det. Det­ta be­to­nar dock de­ras eget an­svar och där­för mås­te ele­vens ål­der, för­ut­sätt­ning­ar och ti­di­ga­re kun­skap be­ak­tas.

Man lär sig även annanstans

In­for­mellt lä­ran­de el­ler var­dagslä­ran­de är van­ligt i oli­ka ge­men­ska­per i ar­bets­li­vet och på fri­ti­den. Det sker van­ligt­vis slump­mäs­sigt, på sätt och vis av miss­tag, men det kan ock­så vara frå­ga om mer pla­ne­rat och mål­in­rik­tat lä­ran­de. Lär­si­tu­a­tio­nen in­leds allt­så av ele­ven el­ler stu­de­ran­den själv, inte på ini­ti­a­tiv av lä­ra­re el­ler nå­gon an­nan ut­om­stå­en­de in­stans.

For­mellt och in­for­mellt lä­ran­de be­trak­tas ofta bå­de vad gäl­ler sy­nen på lä­ran­de och på kun­skaps­ut­veck­ling som funk­tio­ner som är var­and­ras mot­sat­ser. Att på det­ta sätt stäl­la dem mot var­and­ra är inte till för­del för ele­ven el­ler stu­de­ran­den, el­ler för ut­bild­nings­an­ord­na­ren. De oli­ka sät­ten att lä­ra sig ska ses som hel­he­ter som kom­plet­te­rar och stö­der var­and­ra. Ge­nom att kom­bi­ne­ra for­mellt och in­for­mellt lä­ran­de stö­der man till ex­em­pel för­ank­ring­en av de for­mellt lär­da sa­ker­na i ele­vens var­dag, vil­ket i sin tur mins­kar lös­ryckt­he­ten och splitt­ring­en av lä­ran­dets in­ne­håll. När de sa­ker som ele­ven el­ler stu­de­ran­den lärt sig in­for­mellt kan in­klu­de­ras i en del av det for­mel­la lä­ran­det, hjäl­per det sam­ti­digt lä­ra­ren att bätt­re för­stå ele­vens el­ler stu­de­ran­dens in­di­vi­du­el­la styr­kor. I vis­sa si­tu­a­tio­ner kan de vid be­hov ta på sig rol­len som sak­kun­nig, till ex­em­pel när man ar­be­tar kol­la­bo­ra­tivt inom nå­got av ele­vens el­ler stu­de­ran­dens star­ka om­rå­den. De star­ka om­rå­de­na kan till ex­em­pel hö­ra sam­man med fri­tids­sys­sel­sätt­ning­ar el­ler sa­ker som ele­ven el­ler stu­de­ran­den lärt sig i spel­värl­dar. De­ras styr­kor kan syn­lig­gö­ras till ex­em­pel med hjälp av tek­nik.

I Op­pi­jat-pro­jek­tet ge­nom­för­des en om­fat­tan­de en­kät, där grund­sko­lans ele­ver och lä­ra­re be­rät­ta­de om sin web­ban­vänd­ning och var de lärt sig oli­ka sa­ker med hjälp av en så kal­lad me­die­ka­ka (en fi­gur som be­skri­ver an­vänd­ning­en av tjäns­ter på web­ben) och en upp­sats om an­vänd­ning­en. Re­dan ele­ver­na i års­kurs 1–6 an­vän­der ett myck­et mång­si­digt ur­val av tjäns­ter på web­ben. Nät­verks­tjäns­ter, spel­mil­jö­er och del­nings­tjäns­ter för mu­sik och vi­deo är de som an­vänds mest. Även om det är en­kelt för ele­ver­na att gö­ra en lis­ta över och ta tjäns­ter i bruk, har de tyd­li­ga svå­rig­he­ter med att iden­ti­fi­e­ra, spe­ci­fi­ce­ra och de­fi­ni­e­ra sitt eget lä­ran­de. Det i stort sett enda un­dan­ta­get är hur de lär sig eng­els­ka. Sär­skilt poj­kar som spe­lar da­ta­spel näm­ner det­ta.

Det be­hövs bå­de verk­tyg för och hand­led­ning i att iden­ti­fi­e­ra det egna lä­ran­det. Med hjälp av tek­no­lo­gin kan man till ex­em­pel spa­ra lär­spår av sina egna ak­ti­vi­te­ter, föra dag­bok över sitt lä­ran­de och an­vän­da sig av oli­ka for­mer av kam­rat­stöd och själv­vär­de­ring. Sam­ti­digt kan man öva sig på att dela ägan­det över lä­ran­det. Att ge och få re­spons är en del av lä­ran­det. Med hjälp av tek­ni­ken kan man en­kelt till ex­em­pel gå till­ba­ka till ti­di­ga­re re­spons och jäm­fö­ra den med ny re­spons. Må­let är att ele­ven el­ler stu­de­ran­den blir med­ve­ten om sitt eget kun­nan­de, om vad han el­ler hon be­härs­kar och vad som krä­ver mera öv­ning.

Eleven som uppbyggare av information och innehåll

Ägar­ska­pet över in­ne­håll och lär­pro­ces­sen bor­de i stör­re ut­sträck­ning än nu fin­nas hos ele­ven el­ler stu­de­ran­den själv. När man er­kän­ner de­ras ägan­de­rätt till sitt eget in­ne­håll och i prak­ti­ken gör det möj­ligt till ex­em­pel med di­gi­ta­la lös­ning­ar, har ele­ven el­ler stu­de­ran­den själv möj­lig­het att se och han­te­ra pro­duk­ter­na av sitt lä­ran­de, spå­ren av sina ak­ti­vi­te­ter och do­ku­men­te­ring­en av hela lär­pro­ces­sen. Det­ta le­der till att det blir na­tur­ligt för dem att ta in nytt in­ne­håll och byg­ga vi­da­re på sin kun­skap. Det gam­la och det nya ska­par till­sam­mans en ny hel­het, som ele­ven el­ler stu­de­ran­den kan gå vi­da­re från en­ligt mål­sätt­ning­ar­na.

Ele­ver­na el­ler stu­de­ran­de­na har möj­lig­het att visa vad de lärt sig och vad de kan till ex­em­pel med hjälp av ePort­fo­lio. Det är än­da­måls­en­ligt att sam­man­stäl­la en ePort­fo­lio över de re­dan be­fint­li­ga in­ne­hål­len som ele­ven el­ler stu­de­ran­den sam­lat ihop un­der stu­di­er­nas gång och i in­for­mel­la si­tu­a­tio­ner. Ett ägar­skap över lär­pro­ces­sen in­ne­bär ett stör­re an­svar för sitt eget lä­ran­de och ele­vens ål­der, för­ut­sätt­ning­ar och ti­di­ga­re er­fa­ren­he­ter ska be­ak­tas. Ele­ven be­hö­ver dock hela ge­men­ska­pens stöd och hand­led­ning.

Hur in­ver­kar det­ta på verk­sam­he­ten vid lä­ro­an­stal­ten el­ler i webb­tjäns­ter­na? Kan ut­bild­nings­an­ord­na­ren till ex­em­pel stänga av ele­vens el­ler stu­de­ran­dens kon­takt till de sam­la­de pro­duk­ter­na, nät­ver­ken och spå­ren av sina ak­ti­vi­te­ter ef­ter att stu­di­er­na av­slu­tats el­ler när de by­ter stu­die­ort?

PLE – bakom allt

Det finns många de­fi­ni­tio­ner av PLE (Per­so­nal Le­ar­ning Envi­ron­ment) som be­to­nar en­de­ra ett tek­no­lo­giskt, pe­da­go­giskt el­ler nät­verks­bil­dan­de (PLN, per­so­nal le­ar­ning ne­twork) syn­sätt, be­ro­en­de på vil­ka ut­gångs­punk­ter och vil­ken bak­grund som den som gör de­fi­ni­tio­nen har. Man är dock i de­fi­ni­tio­ner­na yt­terst eni­ga om att PLE inte är en tek­niskt lös­ning el­ler ett sys­tem som för­enar alla funk­tio­ner, utan sna­ra­re ett ele­v­o­ri­en­te­rat sätt att när­ma sig lä­ran­de och ett nytt syn­sätt på ägar­ska­pet över lär­pro­ces­sen. I stäl­let för lär­mil­jö kan man i stäl­let pra­ta om ett PLE-kon­cept.

I PLE-mo­del­len är det cen­tralt att ele­ven el­ler stu­de­ran­den på ett bätt­re sätt själv kan kon­trol­le­ra och han­te­ra sitt eget lä­ran­de. Den er­bju­der stöd och red­skap att stäl­la egna mål, att han­te­ra lär­pro­ces­ser och -in­ne­håll samt att in­ter­ag­e­ra med and­ra. Ut­gångs­punk­ten är allt­så ett lä­ran­de samt en si­tu­a­tion där ele­ven el­ler stu­de­ran­den själv har ägar­ska­pet över sin egen lär­pro­cess, där oli­ka slags tek­nik och webb­tjäns­ter har en vik­tig roll som hjälp­me­del för lä­ran­det och som möj­lig­gö­ra­re. Ju yng­re ele­ven i frå­ga är, des­to mer cen­tral är lä­ra­rens och and­ra vux­nas be­ty­del­se som hand­le­da­re och möj­lig­gö­ra­re. Ele­ver­nas au­to­no­mi, ak­ti­va roll och an­svar för sitt eget lä­ran­de ökar själv­klart i takt med att de blir äld­re och får mer kun­skap samt när de över­går från for­mell ut­bild­ning till mer non- och in­for­mel­la lär­si­tu­a­tio­ner.

När tjäns­ten fun­ge­rar som bäst stö­der en PLE oli­ka slags ele­vers och stu­de­ran­dens sätt att lä­ra sig. Med hjälp av den är det möj­ligt att bätt­re iden­ti­fi­e­ra sitt lä­ran­de och bli med­ve­ten om sina lär­stra­te­gi­er. Med hjälp av en PLE kan man gö­ra hela lär­pro­ces­sen syn­lig, allt från när man stäl­ler upp mål till be­döm­ning­en. En PLE hjäl­per ock­så ele­ven att läg­ga mär­ke till nät­verk, män­ni­skor och in­ter­ak­tions­för­hål­lan­den som främ­jar lä­ran­de, och en PLE kan ock­så främ­ja att des­sa ut­vid­gas. Det är bra att kom­ma ihåg att en PLE ald­rig blir fär­digt, den är un­der stän­dig upp­bygg­nad. Den byggs upp, ut­veck­las och for­mas un­der hela li­vet, be­ro­en­de på vil­ka ut­ma­ning­ar och ut­veck­lings­mål man ställs in­för, livsmil­jön och de män­ni­skor och sam­fund som finns i den. Den be­ty­del­se de tek­no­lo­gi­er och me­die­mil­jö­er som är i an­vänd­ning har som for­ma­re av PLE ska inte hel­ler glöm­mas. I Op­pi­jat-pro­jek­tet har man fo­ku­se­rat på att byg­ga upp en ele­v­o­ri­en­te­rad lär­mil­jö, Oma­Ti­la-tjäns­ten, som ba­se­rar sig på lä­ran­de en­ligt de tan­kar som PLE-kon­cep­tet om­fat­tar.

OmaTila-tjänsten gör spåren av de egna aktiviteterna synliga

Oma­Ti­la är ett flex­i­belt och per­so­ni­fi­e­ran­de ut­rym­me som ut­veck­lats i Op­pi­jat- pro­jek­tet, som ele­ven själv kan mo­di­fi­e­ra och han­te­ra och som fun­ge­rar som cen­trum för ele­vens el­ler stu­de­ran­dens PLE. Via Oma­Ti­la an­vän­der ele­ven de verk­tyg och de in­ne­håll som han el­ler hon be­hö­ver för lär­pro­ces­sen, spa­rar och pu­bli­ce­rar sina egna mul­ti­me­di­a­la ma­te­ri­al samt län­kar in sig på bland an­nat de lär­upp­gif­ter som finns på lär­platt­for­men vid lä­ro­an­stal­ten samt på tjäns­ter­na inom so­ci­a­la me­di­er­na. Ut­gångs­punk­ten för Oma­Ti­la-tjäns­ten är på många sätt den sam­ma som tan­ken bak­om de in­di­vi­du­el­la pro­fi­ler som an­vänds i många tjäns­ter inom so­ci­a­la me­di­er­na. I Op­pi­jat-pro­jek­tet har föl­jan­de prin­ci­per ta­gits fram och se­dan ge­nom­förts i Oma­Ti­la-tjäns­ten:

1) Eleven förfogar själv över sina innehåll och bygger sin egen PLE

Oma­Ti­la möj­lig­gör en mo­dell där ele­vens skol­upp­gif­ter och de pro­duk­ter som han el­ler hon pro­du­ce­rar un­der fri­ti­den ska­par en hel­het. Ele­ven be­stäm­mer själv om upp­bygg­na­den och in­ne­hål­let. Ele­ven kan dela det in­ne­håll som finns på Oma­Ti­la-tjäns­ten med and­ra an­vän­da­re, till ex­em­pel lä­ra­re el­ler klass­kam­ra­ter. Man kan dis­ku­te­ra in­ne­hål­len och be­dö­ma dem med and­ra. Dis­kus­sio­ner­na och be­döm­ning­ar­na är en del av ele­vens egen verk­sam­hets­mil­jö, vil­ket in­ne­bär att hela lär­pro­ces­sen kan do­ku­men­te­ras i Oma­Ti­la-tjäns­ten ur ele­vens syn­vin­kel. Så­väl de pro­duk­ter som pro­du­ce­rats i sko­lan som de som pro­du­ce­rats på fri­ti­den kan från det egna ut­rym­met skick­as till ut­bild­nings­an­ord­na­rens lär­platt­form och ele­ven kan del­ta i ge­men­sam­ma upp­gif­ter som ge­nom­förs där.

Oma­Ti­la-tjäns­ten gör det möj­ligt för ele­ven att väl­ja de verk­tyg som är lämp­li­ga för ho­nom el­ler hen­ne i oli­ka si­tu­a­tio­ner. Verk­ty­gen be­hö­ver inte fin­nas inne i Oma­Ti­la-tjäns­ten, ele­ven kan fritt an­vän­da till ex­em­pel oli­ka moln­tjäns­ter el­ler kon­tors­pro­gram som finns på den egna da­torn. Oma­Ti­la är ett slags ”port” via vil­ken and­ra an­vän­da­re som till ex­em­pel lä­ra­ren kan föl­ja med spå­ren av ele­vens ak­ti­vi­te­ter och hur PLEn for­mas.

2) Eleven, läraren och skolan har samma redskap

Med hjälp av Oma­Ti­la-tjäns­ten kan ele­ven an­vän­da sam­ma red­skap (t.ex. en blogg, grupp-PM, dis­kus­sion, en­kät) som an­vänds på lä­ro­an­stal­tens lär­platt­form. Allt in­ne­håll och dess upp­bygg­nad kan då flyt­tas från den per­son­li­ga de­len till lä­ro­an­stal­tens sida och tvärt­om. Ur kun­skaps­syn­vin­kel är det ock­så en­kelt om bå­de lä­ra­ren och ele­ven kan an­vän­da och ar­be­ta på sko­lans lär­platt­form och i Oma­Ti­la-tjäns­ten med sam­ma an­vän­dar­fär­dig­he­ter.

Den­na kom­pa­bi­li­tet för­verk­li­gas för till­fäl­let bäst mel­lan Oma­Ti­la-tjäns­ten och Peda.net-tjäns­ten. Lä­ro­an­stal­ten kan na­tur­ligt­vis ha nå­gon an­nan el­ler fle­ra oli­ka lär­platt­for­mar och webb­tjäns­ter i an­vänd­ning. Det är vik­tigt att fun­de­ra på vil­ka be­hov ele­ver­na och lä­rar­na har, vil­ken slags hel­het oli­ka tjäns­ter ska­par, om hel­he­ten gör det möj­ligt för ele­ven att ha rol­len som den som har ägar­skap över in­ne­hål­let och hur lätt- el­ler svåran­vänd hel­he­ten blir.

3) Livslängd

Ele­ven kan ta Oma­Ti­la-tjäns­ten i an­vänd­ning och fort­sät­ta att an­vän­da den även om han el­ler hon inte läng­re hör till nå­gon skol­or­ga­ni­sa­tion, av­slu­tar sina stu­di­er, blir ut­ex­a­mi­ne­rad el­ler över­går till ar­bets­li­vet. Oma­Ti­las be­ty­del­se och nyt­tan med den blir stör­re ef­ter hand, var­ef­ter in­ne­håll sam­las, nät­ver­ken ut­vid­gas och den egna PLE bör­jar for­mas.

4) Kombination av formellt och informellt lärande

Det cen­tra­la må­let för Oma­Ti­la-tjäns­ten har va­rit att stö­da att man blir med­ve­ten om det in­for­mel­la lä­ran­det och att in­for­mellt lä­ran­de ut­nytt­jas som en del av det for­mel­la lä­ran­det. Oma­Ti­la-tjäns­ten är byggd så att de in­ne­håll som an­slu­ter till stu­di­er­na, ar­be­tet el­ler fri­ti­den kan struk­tu­re­ras till en hel­het på det sätt som ele­ven själv öns­kar.

5) Inga gränser mellan läroanstalter, kommuner och organisationer

Att tjäns­ten inte har någ­ra grän­ser stö­der att det for­mel­la och det in­for­mel­la lä­ran­det för­enas.

Den som an­vän­der Oma­Ti­la-tjäns­ten kan dis­ku­te­ra och dela in­ne­håll fritt med alla and­ra som an­vän­der tjäns­ten obe­ro­en­de av i vil­ken sko­la, kom­mun el­ler vil­ket land an­vän­dar­na be­fin­ner sig. Tjäns­ten har allt­så inga skol- el­ler kom­mun­bund­na grän­ser och den kan ock­så an­vän­das av för­e­ning­ar, fö­re­tag och or­ga­ni­sa­tio­ner som är in­rik­ta­de på fri­tids­sys­sel­sätt­ning­ar.

I Op­pi­jat-pro­jek­tets pi­lot­för­sök stöd­des gräns­fri­he­ten mel­lan sko­lor­na inte all­tid av lä­rar­na, sär­skilt inte när den­na gräns­fri­het kom­bi­ne­ra­des med fri re­gi­stre­ring (vem som helst kan ska­pa ett an­vän­dar­namn). Lä­rar­na oro­a­de sig främst för an­svars-, data- och in­for­ma­tions­skydds­frå­gor samt ris­ker­na för nät­mobb­ning. Ock­så det att ele­ver­nas namn syn­tes och fritt pu­bli­ce­ra­des väck­te dis­kus­sion. Mer­par­ten av lä­rar­na för­höll sig dock po­si­tivt till öp­pen­he­ten och till att det inte finns grän­ser mel­lan sko­lor­na. Att det inte finns grän­ser mel­lan sko­lor främ­jar ock­så nät­verks­bil­dan­det mel­lan sko­lor och lä­ro­an­stal­ter.

Vad gäl­ler ele­ver­na dök det un­der pi­lot­för­sö­ken upp ett do­ku­men­te­rat fall där ele­ven för­höll sig kri­tiskt till gräns­fri­he­ten mel­lan sko­lor. Ele­ven var ock­så oro­lig för att hans el­ler hen­nes namn syn­tes ut­an­för den egna sko­lan. I all­män­het an­sågs gräns­fri­he­ten mel­lan lä­ro­an­stal­ter­na bland ele­ver­na som nå­gon slags själv­klar­het. Tro­ligt­vis in­ver­kar bland an­nat att ele­ver­na be­rät­tar att de an­vän­der fle­ra oli­ka slags so­ci­a­la me­di­e­tjäns­ter (me­die­ka­ka) på åsik­ter­na.

6) Fritt ibruktagande

Vem som helst kan gra­tis re­gi­stre­ra sig på tjäns­ten men per­so­ner un­der 15 år be­hö­ver till­stånd av vård­nads­ha­va­re. Mer in­for­ma­tion om vård­nads­ha­va­res till­stånd och ål­ders­grän­sen (på fins­ka) finns på si­dan https://peda.net/oh­je­et/kayt­to­ehdot.

Man kan re­gi­stre­ra sig på Oma­Ti­la-tjäns­ten på ad­res­sen https://peda.net/:re­gis­ter

ER­FA­REN­HE­TER I OM­LOPP – idé­er för ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­naTina Hei­no (red.), © Ut­bild­nings­sty­rel­sen Gui­der och hand­böck­er 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (on­li­ne), Pärm27.11.2013