Den allmänbildande utbildningen borde ge alla elever och studerande möjlighet att utveckla sina kunskaper om livslångt lärande som utrustar dem för vuxenlivet och ger färdigheter för en flexibel verksamhet i olika kontexter samt utgör en grund för fortsatta studier. Nyckelkompetenser för livslångt lärande är:
- kommunikations- och interaktionsfärdigheter på modersmålet och på främmande språk
- vardagliga färdigheter för matematisk problemlösning • grundläggande vetenskaplig och teknisk kompetens
- teknologisk kompetens i informationssamhället och mediekompetens
- kompetens i att lära sig lära
- initiativförmåga och företagaranda
- social och medborgerlig kompetens
- medvetenhet om kulturens och det kreativa uttryckets betydelse för människan och samhället.
Det väsentliga med allt är att utveckla kritiskt tänkande, kreativitet, initiativrikedom, förmåga att lösa problem, riskbedömning, beslutsfattande och konstruktiv kontroll av känslor.
Målet med det livslånga lärandet är att ge eleverna och studerandena verktyg för att de ska kunna utveckla sig själva, bli integrerade i samhället och delta i kunskapssamhället. Kompetensutvecklingen och att den utvecklas anses utgöra en helhet och ett kontinuum där alla steg i lärandet som utgår ifrån olika behov och förändringar i livet kombineras till en livslång verksamhet som omfattar hela livet. Det livslånga lärandet består av både formella och informella studier som eleverna och studerandena själv plockar ut utifrån sina egna behov och mål. Det omfattar lärandet i skola eller läroanstalt, under fritiden, på vardagen och i arbetet. Därför är lärandets personliga karaktär och elevernas och studerandenas egen roll som tolkar för sitt lärande och sina studier, uppställare och planerare av mål så viktig.
Det livslånga lärandet passar bra ihop med tanken om en personlig lärmiljö vars syfte är att stöda det egna lärandet och underlätta uppföljningen och kontrollen av lärandet och studierna. Ett kännetecken för personliga lärmiljöer är att lärandet är självstyrt. Detta innebär att eleven eller studeranden i enlighet med de allmänna målen för studierna kan ställa egna mål för sitt lärande och kontrollera innehållet och processen av det egna lärandet, vilket även förutsätter att eleven eller studeranden har förmåga att identifiera sina egna lärmetoder och mål. Därför är det viktigt att man vid handledningen främjar elevens eller studerandens självinstruktion och självkännedom. Lärandet och studierna innebär dock inte bara individuellt arbete. Interaktion med andra elever och studerande, handledare och olika experter under lärprocessen är viktigt också i den personliga lärmiljön. Vid interaktion gör man det egna lärandet synligt, söker information och stöd av andra samt identifierar möjligheter och söker sig till sådant samarbete som stöder det egna lärandet. En bra lärmiljö är samtidigt också ett personligt nätverk för lärande.
I framtiden kan lärandets fält allt bättre möta de behov och situationer som ställs av individerna.
Personliga lärmiljöer för livslångt lärande
Ett av kännetecknen för personliga lärmiljöer är att eleven eller studeranden själv väljer ut, bygger eller bearbetar en lämplig lärmiljö för sig själv. De verktyg och tjänster som används i den personliga lärmiljön borde erbjuda elever och studerande stöd för att följa upp den egna inlärningsprocessen, skaffa och hantera information, producera och publicera egna innehåll samt profilera sig och bilda nätverk i det lärande samhället. Verktyg och tjänster som stöder lärandet är till exempel olika webb- och lärmiljöer, publicerings- och fildelningstjänster för sociala medier samt gemenskapstjänster och lärunderlag. Till lärmiljöer kan även länkas tjänster som stöder planeringen och administrationen av studierna, såsom olika kurs- och studiesystem och webbokhandlar eller fritidstjänster som används vid sidan av studierna.
En väsentlig del av den personliga lärmiljön är en egen arbetsyta som integrerar de olika verktygen och tjänsterna i lärmiljön och som gör att alla studier och allt lärande utformar sig till en enhetlig helhet. Om allt lärande sker via elevens eller studerandens egna apparater kan lärmiljöer som enklast bildas och hanteras med hjälp av bokmärken som länkas till webbläsaren. Oftast använder man dock sådana apparater för lärandet och studier som inte helt kontrolleras av eleven eller studeranden själv. Då ska den personliga lärmiljön integreras på ett sätt som gör att man åtminstone i princip kan komma till miljön via vilken apparat som helst. Till exempel sociala lärplattformar och de sociala mediernas tjänster lämpar sig utmärkt för detta ändamål. Möjligheter och alternativ kan övervägas till exempel utifrån de pedagogiska och funktionella modeller som producerats på basis av experiment i utvecklingsprojekten (1). Ett alternativ är en lärplattform som uttryckligen utvecklats för personligt lärande och där såväl elevens, lärarens som läroanstaltens behov iakttas, såsom i tjänsten OmaTila i projektet Oppijat, iakttas (2).
Studier utifrån egna behov och egen livssituation
Distansskolan Kulkuri är en webbskola som upprätthålls av Folkupplysningssällskapet och som erbjuder distansundervisning för barn och unga i skolåldern som bor utomlands (3). Största delen av skolans elever går i en lokal eller internationell skola vars undervisningsutbud Kulkuri kompletterar i synnerhet när det gäller ämnen som behandlar Finland och finskhet. Det är även möjligt att slutföra hela den grundläggande utbildningens lärokurs. Distansskolan möjliggör studierna även när det inte går att studera i normal takt i en vanlig grundskola till exempel på grund av ett krävande idrottsintresse eller en långvarig sjukdom. Läroämnena och kurserna genomförs enligt årskurser men de faktiska studierna sker oavsett klassgränser och i egen takt eller tillsammans med andra i enlighet med varje elevs egen livssituation, behov och mål.
Tjänsten Veräjä som erbjuds av skolnätverket Peda.net utgör stommen för den digitala lärmiljön och där finns all information och alla anvisningar om studierna som kompletteras med andra tjänster. Elevens egen digitala lärmiljö byggs upp med hjälp av en dator eller en mobil apparat och en internetanslutning. En viktig del av lärmiljön utgör elevens egen sida som han eller hon själv bearbetar och upprätthåller. De unga bekantar sig med den egna sidan och använder den under lärarens eller föräldrarnas handledning. Äldre elever är mera självständiga och har större ansvar för den egna sidan och användningen av den. Den egna sidan är en arbetsyta och en plats där egna uppgifter och arbeten publiceras. Med hjälp av den egna sidan gör eleven sitt kunnande synligt för sig själv, för läraren och för de övriga webbeleverna.
Eleverna uppmuntras till att använda den egna sidan kreativt och mångsidigt. Därmed är resultatet ofta levande och färgstarka sidor som reflekterar elevernas personlighet. Eleverna som bor i olika delar av världen för dessutom med sig information och kunskaper om kulturer i de länder de är bosatta i.
Självständig planering av och ansvar för det egna lärandet
I nätverksgymnasiet för vuxna vid Otavan Opisto har man utvecklat fenomenbaserad undervisning och fenomenbaserat lärande (4) som bygger på heltäckande fenomen i den reella världen. Fenomen granskas i äkta kontexter och man lär sig och undervisar kunskaper och kompetenser som hänför sig till dessa över såväl läroämnesgränser, professionsgränser som skolgränser. Målet är dessutom att studerandena vid sidan om de teoretiska kunskaperna även har möjlighet att lära sig andra färdigheter från hantverk till digital kompetens och framtidskompetenser. Den utvecklade modellen för fenomenbaserat lärande är starkt studentinriktad och förstärkande för studerandena. Studerandena väljer själva ut ur vilket perspektiv de närmar sig fenomenet som behandlas på kursen, planerar genomförandet av uppgiften och väljer även ut önskade verktyg för genomförande av uppgiften. Trots självständigheten och ansvaret är studerandena dock inte ensamma med sin bearbetnings- och inlärningsprocess utan kamratmedverkan samt elevernas, webbpedagogens och gruppens stöd är starkt närvarande. Även utomstående experter anlitas.
Fenomenskurserna utvecklar studerandenas initiativrikedom, självstyrdhet och förmåga att arbeta planenligt. Studerandena utformar först en idé om hur de kunde genomföra fenomenet utifrån sin tidigare kompetens och med beaktande av sina personliga mål. Efter att en idé har hittats planerar studerandena på vilket sätt de kommer att genomföra idén samt begränsar den. Samtidigt kommer man med ämneslärarna överens om eventuella ersättningar när det gäller gymnasiekurser. Arbetena kan vara individuella arbeten men studerandena uppmuntras också till grupparbete. Efter att förverkligandet har specificerats väljer studerandena ut lämpliga verktyg för det egna arbetet och sätter igång. Arbetet framskrider dock inte lineärt utan studerandena kan upprepade gånger återvända till idékläckningen, planeringen och valet av verktyg. Processen planeras och bearbetas tillsammans med lärarna, webbpedagogen och de övriga studerandena i en öppen lärmiljö som byggts upp i tjänsten Ning. Studerandena kan få stöd och feedback även under personliga webbmöten. Färdiga slutresultat presenteras under en Adobe Connect-session. Då får studerandena även feedback om sitt arbete av kamraterna och pedagogen.
Differentiering av lärande genom att identifiera egna sätt och verktyg för lärandet
Målet med projektet Lukio 3.0 Nyt! (5) som genomförs av Björneborgs stad är att åstadkomma och främja digital studieteknik genom att utveckla lämpliga lärmiljöer och arbetsmetoder. Eleverna önskas upptäcka att de också kan använda de digitala tjänster och den digitala kompetens som de använder under fritiden som studieverktyg. Den personliga lärmiljön består av de uppgifter, verktyg och material som eleven väljer och den är en kreativ kombination av arbete i klassrummet och arbete på webben. Under lektionerna i engelska har varje elev en egen portfölj som vikts ihop av ett A3-ark dit eleverna samlar uttryck som de anser viktiga, skriver lite av varje, samlar sina egna alster och ordprov. Eleverna berättar i portföljen även om de uppgifter som de har gjort och bedömer sitt eget aktiva deltagande i lektioner och hur väl de har klarat sig. Eleverna uppmuntras att ta med sig sina egna apparater, till exempel bärbara datorer, surfplattor eller mobiltelefoner till lektionen. Med hjälp av dessa kan de studera på webben via läroanstaltens trådlösa nätverk eller sin egen internetanslutning. Lärmiljötänkandet främjas med hjälp av olika anvisningar och övningar.
Varje elev kan välja uppgifter på lämplig nivå för sig själv för arbetet i klassrummet och arbetsformer enligt eget val i uppgiftsmenyn som läraren har utarbetat. Eleverna kan också söka efter kursmaterial, fördjupade övningar och anvisningar som läraren utarbetat i Moodle eller tjänsten Open Road. Eleverna uppmuntras till informell språkinlärning mellan uppgifterna till exempel genom att lyssna på musiktexter, spela internetspel, läsa böcker, tidskrifter eller bloggar eller genom att chatta med kompisar som talar engelska. Detta kräver dock ännu rätt så mycket handledning så att eleverna inte börjar göra något annat informellt än att lära sig engelska. Eleverna arbetar i regel självständigt, i par eller grupper under lektionerna, var och en enligt sitt eget val. Läraren kan därmed frigöra sig från rollen som informationsutdelare och kan handleda lärandet. Genom att differentiera undervisningen kan läraren svara på elevernas individuella hjälpbehov bättre än förr. Samtidigt får läraren en bättre uppfattning om varje elevs inlärningsfärdigheter och koncentrationsförmåga.
Även lärarna har varit tvungna att ändra sina lärmetoder från grunden under projektet, eftersom det är ett tidsödande och krävande arbete att utarbeta differentierande uppgifter och samla in extra material från webben och överhuvudtaget åstadkomma nytt pedagogiskt tänkande. Lärarna har börjat samarbeta med varandra och använder gemensamma Moodle-underlag på sina kurser, bearbetar material i Google Drive samt delar med sig av färdiga material i DropBox. Samarbetsringen utvidgas hela tiden.
Aktiv reflektering över mål och innehåll och djupgående tillägnande av information
Målet med projektet Tää on mun juttu (ung. Det här är min grej) i skolan Jokelan koulu i Brahestad (6) är att ge lågstadieelever färdigheter att hantera livet och skriva digitala inlärningsdagböcker. Eleverna handleds till att skaffa information om fenomen som anknyter till hanteringen av det egna livet genom att undersöka och utnyttja den egna lärmetoden. Teman för de digitala dagböckerna är bland annat hälsosamma levnadsvanor och goda seder, medieskydd, medborgarrättigheter och skyldigheter, världsmedborgarskap, möjligheter att påverka och självkontroll. Att skriva dagbok över sitt lärande hjälper eleverna till att aktivt reflektera över de egna målen och innehållen och djupgående tillägna sig information. Dagboken är en del av varje elevs egen sida som eleven använder som arbetsyta när han eller hon bearbetar och självständigt funderar kring de frågor som behandlats på kurserna och som han eller hon själv har byggt upp i tjänsten Google Sites med hjälp av en webbplatsmodell som är gemensam för alla. De egna sidorna har länkats till klassens och skolans gemensamma webbplatser där dokument bearbetas tillsammans och delas med andra.
Eleverna samlar egna alster på sina sidor, såsom bilder från gymnastiklektioner eller hantverk som de gjort samt anvisningar och berättelser som de själva har skrivit. De sätter också upp mål för sitt eget skolarbete och liv samt skriver ned sina upptäckter om sitt lärande och huruvida de lyckas uppnå sina mål. Eftersom det har konstaterats att lärandet till största delen sker utanför den formella utbildningen i informella lärmiljöer, handleds eleverna till att upprätthålla sina sidor även under fritiden och skriva ned allt möjligt om det som de lärt sig och om sina erfarenheter. Eleven bedömer dessutom själv sitt eget arbete. Lärarens feedback är närmast kommentarer men elevens alster beaktas när eleverna bedöms. Den egna sidan flyttas med eleven från årskurs till årskurs och den gör den egna utvecklingen synlig för eleven. Att kunna se den egna utvecklingen inverkar med största sannolikhet positivt på elevens självbild och stöder hans eller hennes personliga lärstig.
Flexibla studiestigar i sociala lärnätverk
I PoPo-projektet för Ungdoms- och vuxenutbildningslinjen vid Helsingfors stads utbildningsverk (7) är målet för utvecklingsarbetet att skapa förutsättningar för gymnasier att erbjuda eleverna innehållsmässigt och metodmässigt flexibla studiestigar med hjälp av en social nätverksportfölj samt skapa nya, alternativa studie- och bedömningspraxisar som kombinerar lärandet i olika formella och informella lärmiljöer till en enhetlig inlärningsprocess. I projektet betonas förnyelsen av den pedagogiska verksamhetskulturen genom att skapa och befästa nya pedagogiska arbetsmetoder.
Nätverksportföljen som utvecklats i projektet är ett verktyg för byggande av social information, interaktion och att dela med sig av sin expertis. Den sociala nätverksportföljen kunde karakteriseras som ”en facebook för lärande” som kombinerar de sociala mediernas verksamhetsformer och olika verktyg. Nätverksportföljen väver med sitt användargränssnitt samman de sociala mediernas olika tjänster och tillämpningar på nätet. Nätverksportföljen är därmed i första hand ett verktyg för lärande och erbjuder en personlig lärmiljö för studerandena. I portföljlärandet utvecklar och dokumenterar studeranden sitt eget lärande i en portfölj som gör studerandens inlärningsprocess synlig. Studerandens portfölj kan till exempel bestå av svar på inlärningsuppgifter, medieklipp, egna alster samt inlärningsdagbok, självbedömningar och reflektioner. Som bäst är portföljden multimedial och innehåller därmed utöver texter även autentiska bilder, ljud, animationer och videoklipp som spelats in till exempel med hjälp av en mobiltelefon. Studerandena sparar sin verksamhet och sitt lärande i den sociala nätverksportföljen med hjälp av mobila apparater vilket gör det möjligt att även identifiera och bedöma det som de lärt sig informellt.
Att identifiera och lyfta fram ens egen kompetens
Övergången till arbetslivet förutsätter i allt större utsträckning att studerandena kan bevisa sin kompetens. Det är dock svårt att bevisa sin kompetens om man inte har arbetserfarenhet. Därför kan en egen portfölj med beskrivningar och prov som sammanställts under gymnasieåren vara oersättlig för unga arbetssökande. I normalskolan i Vik har man infört ePortfölj-tjänsten Kyvyt.fi som är avsedd för finländska läroanstalter och organisationer inom utbildningsbranschen och som förverkligats i form av en social tjänst. Tjänsten erbjuder verktyg för utarbetande och utvecklande av en egen portfölj på nätet. Med hjälp av tjänsten kan man skapa och upprätthålla sin meritförteckning samt dokumentera och reflektera över sin kompetens bland annat genom att samla in och organisera alster som berättar om kunnandet samt skriva inlärningsdagbok och bloggar. Med hjälp av tjänsten kan man dessutom publicera olika portföljvyer och bilda nätverk.
I ett delprojekt för projektet Koulu 3.1 som genomfördes i normalskolan i Vik (8) koncentrerade man sig på att pröva på tjänsten Kyvyt.fi vid handledning av lärande, yrkesvägledning och karriärplanering. Bakgrunden till projektet utgjorde behovet av att utveckla elevernas självkännedom och kunskaper som främjar arbetssökande. Tanken är att gymnasisterna använder tjänsten Kyvyt.fi under alla sina gymnasieår och samlar in information och prov på sin kompetens som gäller skolan och det övriga livet samt sammanställer portföljer av dessa för olika ändamål. Medan eleverna sammanställer portföljer lär de sig att se, bedöma och presentera sina egna styrkor, erfarenheter och kunskaper samt välja ut sina bästa arbeten och kritiskt bedöma dessa. Även lärarna får möjlighet att mera djupgående än förr bekanta sig med sina elevers starka sidor och begåvningar. I tjänsten Kyvyt.fi kan eleverna även utarbeta arbetsansökningar och meritförteckningar på olika språk eller bygga upp egna arbetssökningswebbplatser för sig själva. När eleverna avslutar gymnasiet har de samlat viktiga arbetssökningskunskaper och de har en färdig portfölj som de kan använda vid sökning av arbets- eller studieplats.
Resonemang
Livslångt lärande och en egen personlig lärmiljö är nya begrepp och tankesätt för eleverna och studerande som de i sitt vardagsliv inte så ofta stöter på. Därför ska skolan eller läroanstalten satsa på att de lär sig uppfatta lärandet som en verksamhet som varar och omfattar hela livet och som utgår ifrån deras egna utgångspunkter, behov och mål. Självinstruktionen och autonomin som anknyter till det livslånga lärandet och hanteringen av den egna lärmiljön förutsätter självkännedom och att man identifierar lämpliga lär- och arbetsmetoder och verktyg för sig själv utifrån självkännedomen. Skolan eller läroanstalten kan främja utvecklingen av dessa kunskaper genom att handleda och uppmuntra elever och studerande till att reflektera över sitt eget lärande och öva sig att arbeta i egna lärmiljöer.
I flera utvecklingsprojekt för digitala lärmiljöer har det livslånga lärandet och de personliga lärmiljöerna en viktig roll. Centrala teman som kommit upp här och som anknyter till det livslånga lärandet och de personliga lärmiljöerna är följande:
- uppbyggandet av en egen personlig lärmiljö
- personliga studier som anpassas till egna behov och livssituationer
- självständig planering av och ansvar för det egna lärandet
- differentiering av lärandet genom att identifiera egna inlärningsmetoder och -verktyg
- aktiv reflektering över mål och innehåll och djupgående tillägnande av information
- flexibla studiestigar i sociala lärnätverk
- att identifiera och lyfta fram ens egen kompetens
De verktyg och metoder som används i den personliga lärmiljön borde underlätta uppföljningen av den egna inlärningsprocessen, informationsanskaffningen och hanteringen av information, produktionen och publiceringen av egna innehåll samt profileringen i lärgemenskapen och nätverkandet. De verktyg och metoder som valts för lärandet bildar dock inte någon meningsfull helhet som engagerar en till lärandet om man inte själv uppfattar och tillägnar sig dessa som en del av den egna personliga lärmiljön. På samma sätt förblir de använda lärmiljöerna avskilda om man inte uppfattar dem som en del av det egna livslånga lärandet. Personliga lärmiljöer följer med elever eller studerande till olika skeden i livet och dess verktyg och verksamhetssätt stöder lärandet på ett sätt som är meningsfullt för eleven eller studeranden och kompletterar varandra.
Lärmiljöer har många ansikten. Den traditionella klassrumsmiljön och undervisningen utvidgas och kompletteras med sätt som förutsätter att skolor och läroanstalter, lärare och pedagoger är tillräckligt modiga att förändras och göra annorlunda: skapa ny verksamhetskultur, pröva på nya roller, bygga upp mångdimensionella undervisningslokaler och digitala lärmiljöer, ta steg ut ur klassrummet till vardagsmiljöer och autentiskt lärande. De personliga lärmiljöerna är ett centralt och viktigt sätt för eleverna och studerandena med hjälp av vilket de navigerar bland denna mångformighet, lär sig ta ansvar för det egna lärandet och den egna framtiden och skapar personlig mening för det egna lärandet som fortsätter att utvecklas hela livet.
Källor
1) Koskinen, M. 2013. Sosiaalinen media oppimisympäristöissä: Pedagogisia ja toiminnallisia malleja oppilaiden aktivointiin ja aktiiviseen oppimiseen. Jyväskylän koulutuskuntayhtymä. http://t.co/ZNWTYnDc41
2) Webbplatsen för projektet Oppijat: http://www.peda.net/veraja/oppijat/
3) Webbplatsen för distansskolan Kulkuri: http://www.peda.net/veraja/kulkuri
4) Webbmiljön för fenomenbaserad inlärning och undervisning i Ning: http://ilmiopohjaisuus. ning.com/
5) Webbplatsen för projektet Lukio 3.0 Nyt!: http://www.lukio3.fi/
6) Webbplatsen för projektet Tää on mun juttu: http://www.peda.net/veraja/raahe/kehittaminen/ oppimisymparisto/munjuttu
7) Webbplatsen för PoPo-projektet: http://popo.meke.wikispaces.net/
8) Webbplatsen för projektet Koulu 3.1: http://www.enorssi.fi/hankkeet/koulu-3.1
ERFARENHETER I OMLOPP – idéer för utveckling av lärmiljöernaTina Heino (red.), © Utbildningsstyrelsen Guider och handböcker 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (online), Pärm27.11.2013