De nationella koordineringsprojekten, som startade år 2010, har som mål att tillsammans med Utbildningsstyrelsen stödja utvecklingsprojektens verksamhet och samla de goda pedagogiska modeller och förfaranden som uppkommer inom projekten samt sprida dem nationellt.
Användning av utrustning, program och tjänster i lärandet
Tammerfors stad och Kaustby kommun
http://opetusteknologia.info
- mobila anordningar såsom bärbara datorer, mobil- och smarttelefoner, handdatorer, pekplattor och lokaliseringsutrustning m.m.
- lärplattformar
- interaktiva tavlor
- audivisuell utrustning och program
Modeller för rumsanvändning och möblering
Uleåborgs Universitet / Oulun normaalikoulu
- de krav och behov som teknologin ställer gällande lokaler och inredning då nya läroanstalter uppförs och gamla renoveras
- flexibla och modifierbara lokal- och inredningslösningar som stöder lärandet
- skolgården som lärmiljö
- skolbyggnaden som lärmiljö
Sociala medier
Jyväskylä samkommun för utbildning och St. Michel stad/ Otavan Opisto
- de sociala mediernas roll i lärandet och lärprocessen som helhet
- ändamålsenlig gemensam användning av sociala medier (verktyg och tjänster) i olika lärsituationer
- stödjande av socialt lärande med hjälp av sociala medier
Lärspel och virtuella miljöer
Konnevesi kommun
http://www.peda.net/polku/ovi
- möjligheterna att använda spel och spelliknande verksamhetsmiljöer i undervisningen
- möjligheterna att använda olika virtuella världar i undervisningen
Distansundervisning
Åbo stad
- att läroanstalter emellan dela på undervisning (inkl. flerkanalsundervisning, webbvideokonferenssystem, undervisningsinspelningar)
- flerformsundervisning
- digitala läromedel som lämpar sig för distansundervisningen
Det svenskspråkiga koordineringsprojektet
Karleby stad
- samla de goda pedagogiska modellerna
- sprida information nationellt
- samla och producera modeller och material
- främja samarbetet mellan olika aktörer
De övriga koordineringsprojekten:
eTwinning European Schoolnet
(EUN) och Utbildningsstyrelsen
http://www.edu.fi/etwinning_skolsamarbete_i_europa/
• eTwinning är ett EU-program och ett lärarnätverk, som skapar möjligheter för skolor att samarbeta digitalt i internationella partnerskap. eTwinning erbjuder Europas lärare en webbcommunity, genom vilken de kan hitta en eller flera partner och sedan genomföra pedagogiska digitala samarbeten. Webbcommunityn är samtidigt ett lärarforum för pedagogiska diskussioner, kunskapsdelning och onlinefortbildning av olika slag. eTwinning koordineras av European Schoolnet och varje land har ett supportcenter. I Finland finns supportcentret vid Utbildningsstyrelsen.
iTEC
European Schoolnet (EUN), Uleåborgs Universitet/ Normalskolan i Uleåborg
http://oppimaisema.fi/projektikortit/itec
• iTEC är ett europeiskt forsknings- och utvecklingsprojekt om IT och lärande, som har som mål att utveckla metoder med vilka undervisningen och lärandet, i första hand ur lärarens synvinkel, kan omorganiseras på ett kreativt sätt. I projektet ser man även på vilka färdigheter och vilka kompetenser lärarna behöver i framtiden samt utvecklar arbetsmetoder och -redskap som är till hjälp när läraren planerar och genomför sin undervisning. Målet är att stöda utveckling av verksamhetskulturen och undervisningsmetoderna.
Det internationella koordineringsprojektet, POLKKA
Ulvila stad och Tammerfors stad
http://www.polkka.info/po_svenska.html
- samla de goda pedagogiska modellerna för internationaliseringsverksamhet
- sprida information nationellt • samla och producera modeller, material och
- främja samarbetet mellan olika aktörer