DIGITAALISEN SISÄLLÖN JAKOPALVELUT
http://koppa.tampere.fi /alfresco/service/com/eduix/publicDownload/
36c0778c-2fd9-4696-89ec-d1e3cd71bdf9
* En utredning om tjänster som kan användas för att dela fi ler och elektroniskt
material på webben. Man jämför säkerhetskopieringstjänster, molntjänster
som fungerar via webbläsaren och serverprogram som går att installera.
E-JUTTU
http://www.saimaanmediakeskus.fi /Hankkeet/Ejuttu.iw3
* Ett säkert underlag som skolor kan använda för att göra webbtidningar
ESI- JA ALKUOPETUKSEN TEKNINEN YMPÄRISTÖ – EPUN
MEDIAREPPU
http://koppa.tampere.fi /alfresco/service/com/eduix/publicDownload/620aece7-
789f-4219-9a95-70101d8ac50a
* I utredningen beskrivs den tekniska miljö som har byggts upp för förskoleoch
nybörjarundervisningen i projektet Epun mediareppu och de pedagogiska
modeller som utvecklats runt omkring den.
ETÄOPETUS
http://www.etaopetus.fi
* En omfattande webbplats som innehåller gott om idéer, forskningsdata,
videor och tips om distansundervisning. På sidan Materiaalit fi nns också
guider som har framställts inom distansundervisningsprojekten, bland
annat om hur man ordnar distansundervisning för elver som drabbats av
sjukdom.
ETÄOPETUKSEN LUMO: KANSAINVÄLINEN KIRJALLISUUSKATSAUS
https://info.edu.turku.fi /etaopetus/images/fi les/etaopetuksen_lumo.pdf
* I översikten granskas internationella undersökningar om distansundervisning
i den allmänbildande utbildningen för den grundläggande undervisningen
och på andra stadiet.
ETÄOPETUS ERITYISTILANTEISSA. SAIRAANAKIN SELVIÄÄ KOULUSTA
http://sairaanakinselviaakoulusta.wordpress.com/etaopetusopas/
En handbok som fokuserar på undervisning som med hjälp av video/
webbkameror sker i realtid mellan klassen och en sjuk elev.
ILMIÖPOHJAINEN OPPIMINEN JA OPETTAMINEN
http://ilmiopohjaisuus.ning.com/
* Ett forum för fenomenbaserad undervisning. Med fenomenbaserad undervisning
och inlärning avses en forskande inlärningsvinkel som överskrider
läroämnesgränserna. Man utgår från holistiska och verkliga fenomen i
världen.
INTERNET-PALVELUJEN JA SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖ
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN OPPILAIDEN KESKUUDESSA
http://bit.ly/1dfl Ojf
* Forskningsrapport. Pedagogiska forskningsinstitutet, Jyväskylä universitet
Koskinen, M. 2012.
ITEC-PROJEKTETS WEBBPLATS
http://itec.eun.org/web/guest
* Inom iTEC-projektet planerar och piloterar man framtidens lärlandskap
och undervisningsmetoder som lämpar sig för dem. 15 undervisningsministerier
från olika håll i Europa deltar i projektet.
ITEC-PROJEKTETS FINLÄNDSKA WEBBPLATS
http://oppimaisema.fi /projektikortit/itec
* På webbplatsen fi nns all väsentlig information om iTEC-projektet och om
de pilotprojekt som genomförts i Finland.
NATIONELL STRATEGI FÖR INFORMATIONSSAMHÄLLET
http://vnk.fi /julkaisukansio/2006/tietoyhteiskuntaneuvosto/tietoyhteiskuntastrategia/
fi .pdf
* Den nationella strategin för informationssamhället 2007–2015 gjordes upp
under 2006 som en del av regeringens informationssamhällsprogram.
I strategin fastställs den nationella visionen och strategiska avsikter för
vilket slags informationssamhälle vi vill skapa i Finland. I strategin beskrivs
dessutom hur det fi nländska informationssamhället ser ut just nu samt
förändringar i den nationella och internationella verksamhetsmiljön. Den
innehåller ett konkret verkställighetsprogram som sträcker sig till nästa
regeringsperiod samt fl era åtgärdsförslag jämte eventuella ansvariga parter.
KOSKETUSTAULU INNOSTAA OPPIMAAN
http://koppa.tampere.fi /alfresco/service/com/eduix/publicDownload/
571bae57-387b-48eb-8f83-dc5e87f0ffe7
* Lärare i Kangasala berättar om sina erfarenheter av interaktiv teknik
(SMART Boards och Hitachis interaktiva skrivtavlor och Epsons interaktiva
projektorer).
KOULU 3.0
http://www.enorssi.fi /hankkeet/koulu-3.0
* Webbtjänsten Koulu 3.0 erbjuder en bank med olika arbetssätt relaterade
till sociala medier, case-beskrivningar av delprojekt och undersökningar
om sociala medier i undervisningen.
KOULU 3.1
http://www.enorssi.fi /enorssi-verkosto/asiakirjoja-1/2012-2013/koulu-3.1-
koos te-ver.-25.1.2013
* Undervisningsförsök i samhällsmedia
KULKURI
http://peda.net/veraja/kulkuri
* Distansskolan Kulkuri upprätthåller och utvecklar kunskaperna i fi nska
språket och stärker den fi nländska kulturidentiteten hos barn och unga
som bor utomlands. Vi erbjuder eleverna tidsenlig och professionell undervisning
i de olika läroämnena i den grundläggande undervisningen.
LIIKKEELLE! WEBBTJÄNST FÖR UNDERSÖKANDE OCH
SAMVERKANDE INLÄRNING
http://www.liikkeelleymparisto.fi/
* På webbtjänsten Liikkeelle! fi nns den sociala lärmiljön Linkin för högstadier
och gymnasier samt metoder, idéer på uppgifter och verksamhetsmodeller
för hur undervisningen kan genomföras och utvecklas.
LRE – The Learning Resource Exchange (LRE) from European Schoolnet
(EUN)
http://lreforschools.eun.org
* Pedagogiskt innehåll för undervisning i olika ämnen från olika europeiska
länder.
LUKIOLAINEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÄJÄNÄ
http://www.oph.fi /download/152369_lukiolainen_tieto_ja_viestintatekniikan_
kayttajana.pdf
* I denna forskningsrapport utreder man hur gymnasieelever använder
informations- och kommunikationsteknik som en del av studierna, deras
tankar om att studentproven digitaliseras och deras erfarenheter av distansundervisning.
LÖYTÖRETKILLÄ TOISEEN MAAILMAAN VOL 1
* Esimerkkejä projektien kokemuksista
http://konnevedenlukio.onedu.fi /verkkojulkaisut/zine/33/cover
* Publikationen innehåller erfarenheter om användningen av inlärningsspel
och virtuella världar i undervisningen som samlades in för utvecklingsprojekten
inom koordineringsprojektet Pelit ja virtuaalimaailmat (OVI). Den
innehåller både forskning och konkreta berättelser om hur digitala verktyg
har använts i undervisningen samt god praxis. Den är publicerad med
hjälp av Mobie Zine-systemet som gör det möjligt att läsa publikationen
både på dator, surfplatta och smarttelefon.
LÖYTÖRETKILLÄ TOISEEN MAAILMAAN VOL 2,
* Fler exempel på erfarenheter från projekten. Publiceras den 17 december
2013.
http://konnevedenlukio.onedu.fi/verkkojulkaisut/zine/42/cover
MOBIILIOPPIMINEN TÄNÄÄN
http://koppa.tampere.fi /alfresco/service/com/eduix/publicDownload/
6896a89d-dbda-448a-9040-6a285b83abb1
* I utredningen har man samlat ihop information om principerna för mobil
inlärning samt exempel på praktiska tillämpningar i skolorna, såsom att
göra mobilvideor och mobilbloggar.
MOLLA ABC
http://blog.edu.turku.fi /molla/
* Molla ABC är ett fi nskt inlärningsspel för barn i förskoleåldern som handlar
om att öva sig i att rita tryckbokstäver och siffror.
* små och stora bokstäver A–Ö och siffrorna 0–9
* spelet lär ut hur man ska rita tecknen på rätt sätt
* spelet stöder utvecklingen av barnets handstil
* pragmatiskt i undervisningen: spelaren kan lätt välja vilka tecken som
ska övas och hur många gånger det ska repeteras
LÄRARHANDBOK OM HANDLEDNING AV INFORMATIONSSÖKNING
http://tietohaltuun.wordpress.com/opettajan-opas/
* Handboken om informationshantering för lärare i olika ämnen i gymnasiet
underlättar planeringen och genomförandet av undervisning om informationssökning
och -hantering. Webbplatsen innehåller också undervisningsmaterial
om kunskaper i informationshantering.
LÄRARNAS OCH ELEVERNAS ERFARENHETER AV OCH GOD PRAXIS
FÖR ANVÄNDNINGEN AV SECONDLIFE I UNDERVISNINGEN VID
SOTUNGIN LUKIO
http://www.etalukio.fi /menu/mnu5.shtml#m-liid_641227
* Sotunki-öarna är öppna för alla dygnet runt. Kom och bekanta dig med
vår verksamhet tillsammans med någon, ensam eller med dina elever. Alla
läroämnen fi nns till påseende och även till förfogande.
OPETTAJIEN KOKEMUKSIA ESITYSTEKNIIKASTA
http://opetusteknologia.info/selvitykset/
* Med hjälp av en intervjuundersökning samlade man in lärares erfarenheter
av interaktiva skrivtavlor, interaktiva dataprojektorer och av att arbeta med
två skärmar i undervisningen.
UNDERVISNINGS- OCH KULTURMINISTERIETS STRATEGI FÖR
INTELLIGENT TEKNIK
http://www.minedu.fi /export/sites/default/OPM/Julkaisut/2013/liitteet/OKM9.
pdf?lang=fi
* Syftet med undervisnings- och kulturministeriets strategi för intelligent
teknik är att stärka människors kunnande, kreativitet och aktivitet samt
förbättra kunskaps- och serviceintensivt kunnande till stöd för olika yrken,
affärsverksamhet, förvaltning och medborgarverksamhet. Dessutom stöder
strategin framställningen av digitala tjänster för undervisning, vetenskap,
kultur, motion och ungdomsarbete. Strategin kompletterar också motsvarande
utveckling som sker inom andra ministeriers verksamhetsområden.
En del av utmaningarna rör bara undervisnings- och kulturministeriets
verksamhetsområden, en del kräver omfattande samarbete.
OMATILA
https://peda.net/:register
* Tjänsten OmaTila är en viktig del i den elevcentrerade webbinlärningsmiljön.
OmaTila är en personlig lärmiljö som är fritt tillgänglig oberoende
av läroanstalt och kan användas hela livet.
OPEKA
http://opeka.fi /sv
* Opeka är ett webbaserat verktyg som hjälper lärare och skolan att utvärdera
nivån på den informations- och kommunikationsteknik som används
i undervisningen på skolan. Den ger lärare och representanter både för
skolan och kommunen information om sina IKT-färdigheter i förhållande
till andra lärare, skolor och hela landet.
OPPIMAISEMA.FI – UNDERLAG FÖR PUBLIKATIONER
http://oppimaisema.fi /
* På tjänsten fi nns inlägg från experter och användare samt till exempel
trender inom skolbyggande och lösningar som har visat sig vara bra.
* Oppimaisema.fi är också ett utvecklings- och innovationsverktyg som ger
utvecklingsnätverket och enskilda personer stöd och möjlighet att nätverka.
Det är lätt att använda verktygen och de är särskilt avsedda att effektivisera,
dokumentera och behärska innovationsprocesser och utvecklingsarbete.
OPPIMINEN.FI
http://www.oppiminen.fi /
* Aktuell information om inlärning och utveckling av lärmiljöer.
OPPIMISPELIEN JA VIRTUAALIMAAILMOJEN MAHDOLLISUUDET,
HAASTEET JA OPETUSKÄYTTÖ
Anna Linnakylä, Agora Learning Lab, Jyväskylä universitet
http://www.peda.net/img/portal/2502976/Kirjallisuuskats16.2.12.doc?cs=1330003831
* Litteraturöversikt och beskrivningar av undersökningar om inlärningsspel
och användningen av virtuella världar i undervisningen.
OPPIMISYMPÄRISTÖJEN TUTKIMUS – ETÄOPETUS SUOMESSA
Https://info.edu.turku.fi /etaopetus/images/fi les/oppimisympc3a4ristc3b6t-tutkimus-
etc3a4opetus-suomessa.pdf
* I undersökningen beskrivs praktiska situationer i lärarnas informations- och
kommunikationsteknik i den allmänbildande undervisningen och utvecklingsbehov
särskilt ur distansundervisningens synvinkel i november 2011.
OVO-MALLI
https://peda.net/hankkeet/oppijat/ovo
* OVO-modellen beskriver den elevcentrerade webbinlärningsmiljö som har
utvecklats inom Oppijat-projektet. I modellen beaktar man elevens, lärarens
och skolans behov.
PELIEN JA OPPIMISEN PERIAATTEITA
Tuula Nousiainen, Agora Center, Jyväskylän yliopisto
* Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on antaa yleinen käsitys pelit ja oppiminen -alueesta ja sen rakentumisesta. Lähtökohtana on tarve avata peleihin ja oppimiseen liittyvää käsitteistöä ja taustaperiaatteita, pelien mahdollisuuksia erilaisissa yhteyksissä sekä pelien hyödyntämisessä huomioon otettavia seikkoja.
PROJEKTET LAITTEET JA OHJELMISTOT
http://opetusteknologia.info/
* Mycket information om vad som har gjorts under projektet samt material
och videor osv.
SCIENTIX – THE COMMUNITY FOR SCIENCE EDUCATION IN EUROPE
EUN – EUROPEAN SCHOOLNET
http://www.scientix.eu
* Scientix samlar undervisningsmaterial och forskningsrapporter om utvecklingsprojekt
och projekt om vetenskaplig undervisning som har genomförts
i Europa.
SELVITYS E-KIRJALUKULAITTEIDEN KÄYTETTÄVYYDESTÄ
http://opetusteknologia.info/selvitykset/
* Studerande på utbildningen i biblioteks- och informationstjänst vid
Seinäjoki yrkeshögskola testade tre olika e-bokläsare och två surfplattor. I
det andra skedet kartlade man hur lärarna förhöll sig till läsplattor och till
att de används i undervisningssituationer.
BROSCHYREN SORMEILUA
http://sormet.ejuttu.fi /sites/sormet.ejuttu.fi /fi les/kilpiajp/artikkelit/170412/
tiedostot/ipadkirjanen.pdf
* Broschyren innehåller tips på hur iPads kan användas i skolan och presentationer
av applikationer som är lämpliga för undervisningsbruk.
HANDBOKEN SORMEILUA 2
http://sormet.ejuttu.fi /sites/sormet.ejuttu.fi /fi les/kilpiajp/artikkelit/010413/
tiedostot/sormeilua2.pdf
* Handboken innehåller tips och information om hur man kan utnyttja iPads
för inlärning och undervisning. Boken går också att ladda ner i iBookstore.
SOOC, SMALL OPEN ONLINE COURSE
http://www.sooc.fi /
* Webbtjänsten erbjuder kortare och längre kurser i hur sociala medier kan
användas i undervisningen. Man kan genomföra kurserna på egen hand
tillsammans med sina egna kollegor, elever och studerande.
SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKÄYTÖN SUOSITUKSET
http://edu.fi /hitta_material/it_i_skolan/rekommendation_sociala_medier
SOSIAALINEN MEDIA YLEISSIVISTÄVÄSSÄ KOULUTUKSESSA
http://blogi.somy.fi /
* Webbplatsen innehåller förutom blogginlägg länkar till produkter som
utvecklingsprojekten tagit fram, undersökningar som sociala medier tagit
fram och grupper på sociala medier. Här kan man få tips på hur man kan
använda sociala medier i den egna undervisningen och hitta nätverk för att
utveckla sig själv som lärare.
SOSIAALINEN MEDIA YLEISSIVISTÄVÄSSÄ KOULUTUKSESSA – VIDEOT
http://www.youtube.com/ somyhanke
* Erfarenheter om användningen av sociala medier.
SOSIAALINEN MEDIA OPPIMISYMPÄRISTÖISSÄ: PEDAGOGISIA
JA TOIMINNALLISIA MALLEJA OPPILAIDEN AKTIVOINTIIN JA
AKTIIVISEEN OPPIMISEEN
http://t.co/ZNWTYnDc41
* Rapport. Jyväskylä utbildningssamkommun. Koskinen, M. 2013.
SPELSIDOR FRÅN PROJEKTET PELIT JA VIRTUAALIMAAILMAT (OVI)
* Gratis webbaserade inlärningsspel indelade enligt läroämne och årskursnivå
http://www.peda.net/veraja/konnevesi/lukio/ophhanke2010/pelit
* På webbplatsen finns hundratals spel som lärare har spelat igenom. De är
indelade enligt läroämne och årskursnivå. Spelen har en stjärnklassifi cering
som grundar sig på lärarnas omdömen.
ToMuT – TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOKSEN TYÖKALUT
TULEVAISUUDEN KOULUUN
http://tomut.meke.wikispaces.net/Tomut-wiki
* På webbplatsen fi nns rapporter och handböcker som har framställts i
samband med projektet och som beskriver hur man aktivt integrerar informationsstrategi,
utveckling av inlärningsmiljöer samt pedagogisk strategi
och utveckling i kärnverksamhetsprocesserna.
TUTKITTUA TIETOA OPPIMISYMPÄRISTÖISTÄ
Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa
http://www.oph.fi /download/147821_Tutkittua_tietoa_oppimisymparistoista.
pdf
* Guider och handböcker 2012–2013
* I guiden undersöks lärares syn på datateknik och användningen av datateknik
i undervisningen samt användningsmöjligheterna med olika hårvaror
och mjukvaror, distansundervisning, spel och virtuella världar.
VALTAKUNNALLISEN ETÄOPETUSTUTKIMUKSEN TULOKSIA
https://info.edu.turku.fi /etaopetus/images/fi les/eko-tutkimustuloksia-raportti.
pdf
*I undersökningen kartläggs distansundervisningen inom den allmänbildande
utbildningen våren 2011. Våren 2011 valde man ut 36 distansundervisningsprojekt
inom den allmänbildande utbildningen för undersökningen.
VALTAKUNNALLISEN SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKÄYTÖN
KARTOITUKSEN TULOKSIA
http://bit.ly/somy_tutkimus_2012
* Forskningsrapport. Pedagogiska
VIRTUELLA VÄRLDAR, PROJEKTET PELIT JA VIRTUAALIMAAILMAT (OVI)
http://www.peda.net/veraja/konnevesi/lukio/ophhanke2010/virtuaali
* En omfattande introduktion om virtuella världar, hur de kan används i
undervisningen
YLE – OPPIMINEN
http://oppiminen.yle.fi /
* På Yle Oppiminen fi nns allt innehåll på Rundradion som stöder undervisning
samlat och man kan söka innehåll enligt ämnesområde eller med
hjälp av sökord.