Rapporter, undersökningar, material och tjänster från de finskspråkiga koordineringsprojekten m.m.

DI­GI­TA­A­LI­SEN SI­SÄL­LÖN JA­KO­PAL­VELUT
http://kop­pa.tam­pe­re.fi /al­fre­sco/ser­vice/com/edu­ix/pu­blicDown­lo­ad/
36c0778c-2fd9-4696-89ec-d1e3cd71bdf9
* En ut­red­ning om tjäns­ter som kan an­vän­das för att dela fi ler och el­ekt­ro­niskt
ma­te­ri­al på web­ben. Man jäm­för sä­ker­hets­ko­pi­e­rings­tjäns­ter, moln­tjäns­ter
som fun­ge­rar via webb­lä­sa­ren och ser­ver­pro­gram som går att in­stal­le­ra.
E-JUT­TU
http://www.sa­i­ma­an­me­di­a­kes­kus.fi /Hank­ke­et/Ejut­tu.iw3
* Ett sä­kert un­der­lag som sko­lor kan an­vän­da för att gö­ra webb­tid­ning­ar
ESI- JA AL­KUO­PE­TUK­SEN TEK­NI­NEN YM­PÄ­RI­STÖ – EPUN
ME­DI­A­REP­PU
http://kop­pa.tam­pe­re.fi /al­fre­sco/ser­vice/com/edu­ix/pu­blicDown­lo­ad/620aece7-
789f-4219-9a95-70101d8ac50a
* I ut­red­ning­en be­skrivs den tek­nis­ka mil­jö som har byggts upp för för­sko­le­och
ny­bör­jar­un­der­vis­ning­en i pro­jek­tet Epun me­di­a­rep­pu och de pe­da­go­gis­ka
mo­del­ler som ut­veck­lats runt om­kring den.
ETÄO­PE­TUS
http://www.eta­ope­tus.fi
* En om­fat­tan­de webb­plats som in­ne­hål­ler gott om idé­er, forsk­nings­da­ta,
vi­de­or och tips om di­stans­un­der­vis­ning. På si­dan Ma­te­ri­a­a­lit fi nns ock­så
gui­der som har fram­ställts inom di­stans­un­der­vis­nings­pro­jek­ten, bland
an­nat om hur man ord­nar di­stans­un­der­vis­ning för el­ver som drab­bats av
sjuk­dom.
ETÄO­PE­TUK­SEN LUMO: KAN­SA­IN­VÄL­I­NEN KIR­JAL­LISU­US­KAT­SAUS
https://info.edu.tur­ku.fi /eta­ope­tus/ima­ges/fi les/eta­ope­tuk­sen_lumo.pdf
* I över­sik­ten grans­kas in­ter­na­tio­nel­la un­der­sök­ning­ar om di­stans­un­der­vis­ning
i den all­män­bil­dan­de ut­bild­ning­en för den grund­läg­gan­de un­der­vis­ning­en
och på and­ra sta­di­et.

ETÄO­PE­TUS ERI­TY­I­STI­LAN­TE­IS­SA. SA­I­RA­ANA­KIN SEL­VI­ÄÄ KOU­LUS­TA
http://sa­i­ra­ana­kin­sel­vi­aa­kou­lus­ta.word­press.com/eta­ope­tu­so­pas/
 En hand­bok som fo­ku­se­rar på un­der­vis­ning som med hjälp av vi­deo/
webb­ka­me­ror sker i re­al­tid mel­lan klas­sen och en sjuk elev.
ILMI­Ö­PO­H­JAI­NEN OP­PI­MI­NEN JA OPET­TA­MI­NEN
http://ilmio­po­h­jaisu­us.ning.com/
*  Ett fo­rum för fe­no­men­ba­se­rad un­der­vis­ning. Med fe­no­men­ba­se­rad un­der­vis­ning
och in­lär­ning av­ses en fors­kan­de in­lär­nings­vin­kel som över­skri­der
lä­ro­äm­nes­grän­ser­na. Man ut­går från ho­lis­tis­ka och verk­li­ga fe­no­men i
värl­den.
IN­TER­NET-PAL­VE­LU­JEN JA SO­SI­A­A­LI­SEN ME­DI­AN KÄYTTÖ
YLE­IS­SI­VI­STÄVÄN KOU­LU­TUK­SEN OP­PILAI­DEN KES­KUU­DES­SA
http://bit.ly/1dfl Ojf
* Forsk­nings­rap­port. Pe­da­go­gis­ka forsk­nings­in­sti­tu­tet, Jy­väs­ky­lä uni­ver­si­tet
Ko­ski­nen, M. 2012.
ITEC-PRO­JEK­TETS WEBB­PLATS
http://itec.eun.org/web/gu­est
* Inom iTEC-pro­jek­tet pla­ne­rar och pi­lo­te­rar man fram­ti­dens lär­land­skap
och un­der­vis­nings­me­to­der som läm­par sig för dem. 15 un­der­vis­nings­mi­nis­te­ri­er
från oli­ka håll i Eu­ro­pa del­tar i pro­jek­tet.
ITEC-PRO­JEK­TETS FIN­LÄNDS­KA WEBB­PLATS
http://op­pi­mais­e­ma.fi /pro­jek­ti­kor­tit/itec
* På webb­plat­sen fi nns all vä­sent­lig in­for­ma­tion om iTEC-pro­jek­tet och om
de pi­lot­pro­jekt som ge­nom­förts i Fin­land.

NA­TIO­NELL STRA­TE­GI FÖR IN­FOR­MA­TIONS­SAM­HÄL­LET
http://vnk.fi /jul­ka­isu­kan­sio/2006/ti­e­toyh­te­is­kun­taneu­vos­to/ti­e­toyh­te­is­kun­ta­stra­te­gia/
fi .pdf
*  Den na­tio­nel­la stra­te­gin för in­for­ma­tions­sam­häl­let 2007–2015 gjor­des upp
un­der 2006 som en del av re­ge­ring­ens in­for­ma­tions­sam­hälls­pro­gram.
I stra­te­gin fast­ställs den na­tio­nel­la vi­sio­nen och stra­te­gis­ka av­sik­ter för
vil­ket slags in­for­ma­tions­sam­häl­le vi vill ska­pa i Fin­land. I stra­te­gin be­skrivs
dess­utom hur det fi nländs­ka in­for­ma­tions­sam­häl­let ser ut just nu samt
för­änd­ring­ar i den na­tio­nel­la och in­ter­na­tio­nel­la verk­sam­hets­mil­jön. Den
in­ne­hål­ler ett kon­kret verk­stäl­lig­hets­pro­gram som sträck­er sig till näs­ta
re­ge­rings­pe­ri­od samt fl era åt­gärds­för­slag jäm­te even­tu­el­la an­sva­ri­ga par­ter.
KO­SKE­TU­STAU­LU IN­NOS­TAA OP­PI­MA­AN
http://kop­pa.tam­pe­re.fi /al­fre­sco/ser­vice/com/edu­ix/pu­blicDown­lo­ad/
571bae57-387b-48eb-8f83-dc5e87f0ffe7
* Lä­ra­re i Kanga­sa­la be­rät­tar om sina er­fa­ren­he­ter av in­ter­ak­tiv tek­nik
(SMART Boards och Hit­a­chis in­ter­ak­ti­va skriv­tav­lor och Ep­sons in­ter­ak­ti­va
pro­jek­to­rer).
KOU­LU 3.0
http://www.enors­si.fi /hank­ke­et/kou­lu-3.0
* Webb­tjäns­ten Kou­lu 3.0 er­bju­der en bank med oli­ka ar­bets­sätt re­la­te­ra­de
till so­ci­a­la me­di­er, case-be­skriv­ning­ar av del­pro­jekt och un­der­sök­ning­ar
om so­ci­a­la me­di­er i un­der­vis­ning­en.
KOU­LU 3.1
http://www.enors­si.fi /enors­si-ver­kos­to/asia­kir­jo­ja-1/2012-2013/kou­lu-3.1-
koos te-ver.-25.1.2013
* Un­der­vis­nings­för­sök i sam­hälls­me­dia
KUL­KU­RI
http://peda.net/ve­ra­ja/kul­ku­ri
*  Di­stans­sko­lan Kul­ku­ri upp­rätt­hål­ler och ut­veck­lar kun­ska­per­na i fi nska
språ­ket och stär­ker den fi nländs­ka kul­tu­ri­den­ti­te­ten hos barn och unga
som bor ut­om­lands. Vi er­bju­der ele­ver­na tids­en­lig och pro­fes­sio­nell un­der­vis­ning
i de oli­ka lä­ro­äm­ne­na i den grund­läg­gan­de un­der­vis­ning­en.

LI­IK­KE­EL­LE! WEBB­TJÄNST FÖR UN­DER­SÖ­KAN­DE OCH
SAM­VER­KAN­DE IN­LÄR­NING
http://www.li­ik­ke­el­leym­pa­risto.fi/
* På webb­tjäns­ten Li­ik­ke­el­le! fi nns den so­ci­a­la lär­mil­jön Lin­kin för hög­sta­di­er
och gym­na­si­er samt me­to­der, idé­er på upp­gif­ter och verk­sam­hets­mo­del­ler
för hur un­der­vis­ning­en kan ge­nom­fö­ras och ut­veck­las.
LRE – The Le­ar­ning Re­sour­ce Ex­chan­ge (LRE) from Eu­ro­pe­an School­net
(EUN)
http://lre­forschools.eun.org
* Pe­da­go­giskt in­ne­håll för un­der­vis­ning i oli­ka äm­nen från oli­ka eu­ro­pe­is­ka
län­der.
LU­KI­OLAI­NEN TI­E­TO- JA VI­EST­IN­TÄ­TEK­NI­I­KAN KÄYTTÄJÄ­NÄ
http://www.oph.fi /down­lo­ad/152369_lu­ki­olai­nen_ti­e­to_ja_vi­estin­ta­tek­ni­i­kan_
kayt­ta­ja­na.pdf
* I den­na forsk­nings­rap­port ut­re­der man hur gym­na­sie­ele­ver an­vän­der
in­for­ma­tions- och kom­mu­ni­ka­tions­tek­nik som en del av stu­di­er­na, de­ras
tan­kar om att stu­dent­pro­ven di­gi­ta­li­se­ras och de­ras er­fa­ren­he­ter av di­stans­un­der­vis­ning.
LÖYTÖ­RET­KILLÄ TO­I­SEEN MAAIL­MA­AN VOL 1
* Esi­merk­ke­jä pro­jek­ti­en ko­ke­muks­is­ta
http://kon­ne­ved­en­lu­kio.one­du.fi /verk­ko­jul­ka­is­ut/zine/33/co­ver
* Pu­bli­ka­tio­nen in­ne­hål­ler er­fa­ren­he­ter om an­vänd­ning­en av in­lär­nings­spel
och vir­tu­el­la värl­dar i un­der­vis­ning­en som sam­la­des in för ut­veck­lings­pro­jek­ten
inom ko­or­di­ne­rings­pro­jek­tet Pe­lit ja vir­tu­a­a­li­maail­mat (OVI). Den
in­ne­hål­ler bå­de forsk­ning och kon­kre­ta be­rät­tel­ser om hur di­gi­ta­la verk­tyg
har an­vänts i un­der­vis­ning­en samt god prax­is. Den är pu­bli­ce­rad med
hjälp av Mo­bie Zine-sys­te­met som gör det möj­ligt att lä­sa pu­bli­ka­tio­nen
bå­de på da­tor, surf­plat­ta och smart­te­le­fon.
LÖYTÖ­RET­KILLÄ TO­I­SEEN MAAIL­MA­AN VOL 2,
* Fler ex­em­pel på er­fa­ren­he­ter från pro­jek­ten. Pu­bli­ce­ras den 17 de­cem­ber
2013.

http://kon­ne­ved­en­lu­kio.one­du.fi/verk­ko­jul­ka­is­ut/zine/42/co­ver 

MO­BI­I­LI­OP­PI­MI­NEN TÄ­NÄÄN
http://kop­pa.tam­pe­re.fi /al­fre­sco/ser­vice/com/edu­ix/pu­blicDown­lo­ad/
6896a89d-dbda-448a-9040-6a285b83abb1
* I ut­red­ning­en har man sam­lat ihop in­for­ma­tion om prin­ci­per­na för mo­bil
in­lär­ning samt ex­em­pel på prak­tis­ka tillämp­ning­ar i sko­lor­na, så­som att
gö­ra mo­bil­vi­de­or och mo­bil­blog­gar.
MOL­LA ABC
http://blog.edu.tur­ku.fi /mol­la/
* Mol­la ABC är ett fi nskt in­lär­nings­spel för barn i för­sko­le­ål­dern som hand­lar
om att öva sig i att rita tryck­bok­stä­ver och siff­ror.
* små och sto­ra bok­stä­ver A–Ö och siff­ror­na 0–9
* spe­let lär ut hur man ska rita teck­nen på rätt sätt
* spe­let stö­der ut­veck­ling­en av bar­nets hand­stil
* prag­ma­tiskt i un­der­vis­ning­en: spe­la­ren kan lätt väl­ja vil­ka teck­en som
ska övas och hur många gång­er det ska re­pe­te­ras
LÄ­RAR­HAND­BOK OM HAND­LED­NING AV IN­FOR­MA­TIONS­SÖK­NING
http://ti­e­to­hal­tuun.word­press.com/opet­ta­jan-opas/
* Hand­bo­ken om in­for­ma­tions­han­te­ring för lä­ra­re i oli­ka äm­nen i gym­na­si­et
un­der­lät­tar pla­ne­ring­en och ge­nom­fö­ran­det av un­der­vis­ning om in­for­ma­tions­sök­ning
och -han­te­ring. Webb­plat­sen in­ne­hål­ler ock­så un­der­vis­nings­ma­te­ri­al
om kun­ska­per i in­for­ma­tions­han­te­ring.
LÄ­RAR­NAS OCH ELE­VER­NAS ER­FA­REN­HE­TER AV OCH GOD PRAX­IS
FÖR AN­VÄND­NING­EN AV SE­COND­LI­FE I UN­DER­VIS­NING­EN VID
SO­T­UNG­IN LU­KIO
http://www.etalu­kio.fi /menu/mnu5.shtml#m-liid_641227
* So­tun­ki-öar­na är öpp­na för alla dyg­net runt. Kom och be­kan­ta dig med
vår verk­sam­het till­sam­mans med nå­gon, en­sam el­ler med dina ele­ver. Alla
lä­ro­äm­nen fi nns till på­se­en­de och även till för­fo­gan­de.
OPET­TA­JI­EN KO­KE­MUKSIA ESI­TYS­TEK­NI­I­KAS­TA
http://ope­tus­tek­no­lo­gia.info/sel­vi­tyk­set/
* Med hjälp av en in­ter­vju­un­der­sök­ning sam­la­de man in lä­ra­res er­fa­ren­he­ter
av in­ter­ak­ti­va skriv­tav­lor, in­ter­ak­ti­va da­ta­pro­jek­to­rer och av att ar­be­ta med
två skär­mar i un­der­vis­ning­en.

UN­DER­VIS­NINGS- OCH KUL­TUR­MI­NIS­TE­RI­ETS STRA­TE­GI FÖR
IN­TEL­LI­GENT TEK­NIK
http://www.mi­ne­du.fi /ex­port/si­tes/de­fault/OPM/Jul­ka­is­ut/2013/li­it­te­et/OKM9.
pdf?lang=fi
* Syf­tet med un­der­vis­nings- och kul­tur­mi­nis­te­ri­ets stra­te­gi för in­tel­li­gent
tek­nik är att stär­ka män­ni­skors kun­nan­de, kre­a­ti­vi­tet och ak­ti­vi­tet samt
för­bätt­ra kun­skaps- och ser­vice­in­ten­sivt kun­nan­de till stöd för oli­ka yr­ken,
af­färs­verk­sam­het, för­valt­ning och med­bor­gar­verk­sam­het. Dess­utom stö­der
stra­te­gin fram­ställ­ning­en av di­gi­ta­la tjäns­ter för un­der­vis­ning, ve­ten­skap,
kul­tur, mo­tion och ung­dom­s­ar­be­te. Stra­te­gin kom­plet­te­rar ock­så mot­sva­ran­de
ut­veck­ling som sker inom and­ra mi­ni­ste­ri­ers verk­sam­hets­om­rå­den.
En del av ut­ma­ning­ar­na rör bara un­der­vis­nings- och kul­tur­mi­nis­te­ri­ets
verk­sam­hets­om­rå­den, en del krä­ver om­fat­tan­de sam­ar­be­te.
OMA­TI­LA
https://peda.net/:re­gis­ter
* Tjäns­ten Oma­Ti­la är en vik­tig del i den elev­cen­tre­ra­de web­bin­lär­nings­mil­jön.
Oma­Ti­la är en per­son­lig lär­mil­jö som är fritt till­gäng­lig obe­ro­en­de
av lä­ro­an­stalt och kan an­vän­das hela li­vet.
OPE­KA
http://ope­ka.fi /sv
* Ope­ka är ett web­ba­se­rat verk­tyg som hjäl­per lä­ra­re och sko­lan att ut­vär­de­ra
ni­vån på den in­for­ma­tions- och kom­mu­ni­ka­tions­tek­nik som an­vänds
i un­der­vis­ning­en på sko­lan. Den ger lä­ra­re och re­pre­sen­tan­ter bå­de för
sko­lan och kom­mu­nen in­for­ma­tion om sina IKT-fär­dig­he­ter i för­hål­lan­de
till and­ra lä­ra­re, sko­lor och hela lan­det.
OP­PI­MAIS­E­MA.FI – UN­DER­LAG FÖR PU­BLI­KA­TIO­NER
http://op­pi­mais­e­ma.fi /
* På tjäns­ten fi nns in­lägg från ex­per­ter och an­vän­da­re samt till ex­em­pel
tren­der inom skol­byg­gan­de och lös­ning­ar som har vi­sat sig vara bra.
* Op­pi­mais­e­ma.fi är ock­så ett ut­veck­lings- och in­no­va­tions­verk­tyg som ger
ut­veck­ling­s­nät­ver­ket och en­skil­da per­so­ner stöd och möj­lig­het att nät­ver­ka.
Det är lätt att an­vän­da verk­ty­gen och de är sär­skilt av­sed­da att ef­fek­ti­vi­se­ra,
do­ku­men­te­ra och be­härs­ka in­no­va­tions­pro­ces­ser och ut­veck­lings­ar­be­te.
OP­PI­MI­NEN.FI
http://www.op­pi­mi­nen.fi /
* Ak­tu­ell in­for­ma­tion om in­lär­ning och ut­veck­ling av lär­mil­jö­er.

OP­PI­MI­SPE­LI­EN JA VIR­TU­A­A­LI­MAAIL­MO­JEN MAH­DOL­LISUU­DET,
HA­AS­TEET JA OPE­TU­S­KÄYTTÖ
Anna Lin­naky­lä, Ago­ra Le­ar­ning Lab, Jy­väs­ky­lä uni­ver­si­tet
http://www.peda.net/img/por­tal/2502976/Kir­jal­lisu­us­kats16.2.12.doc?cs=1330003831
* Lit­te­ra­turöver­sikt och be­skriv­ning­ar av un­der­sök­ning­ar om in­lär­nings­spel
och an­vänd­ning­en av vir­tu­el­la värl­dar i un­der­vis­ning­en.
OP­PI­MI­SYM­PÄ­RI­STÖ­JEN TUT­KI­MUS – ETÄO­PE­TUS SUO­MES­SA
Https://info.edu.tur­ku.fi /eta­ope­tus/ima­ges/fi les/op­pi­mi­sym­pc3a4ristc3b6t-tut­ki­mus-
etc3a4ope­tus-suo­mes­sa.pdf
* I un­der­sök­ning­en be­skrivs prak­tis­ka si­tu­a­tio­ner i lä­rar­nas in­for­ma­tions- och
kom­mu­ni­ka­tions­tek­nik i den all­män­bil­dan­de un­der­vis­ning­en och ut­veck­lings­be­hov
sär­skilt ur di­stans­un­der­vis­ning­ens syn­vin­kel i no­vem­ber 2011.
OVO-MAL­LI
https://peda.net/hank­ke­et/op­pi­jat/ovo
* OVO-mo­del­len be­skri­ver den elev­cen­tre­ra­de web­bin­lär­nings­mil­jö som har
ut­veck­lats inom Op­pi­jat-pro­jek­tet. I mo­del­len be­ak­tar man ele­vens, lä­ra­rens
och sko­lans be­hov.

PE­LI­EN JA OP­PI­MI­SEN PE­RI­A­AT­TE­I­TA

Tu­u­la Nou­siai­nen, Ago­ra Cen­ter, Jy­väs­ky­län yli­o­pi­sto

http://peda.net/pol­ku/ovi

* Tämän kir­jal­lisu­us­kat­sauk­sen tar­koi­tuk­se­na on an­taa yle­i­nen kä­si­tys pe­lit ja op­pi­mi­nen -alu­e­es­ta ja sen ra­ken­tu­mi­sesta. Lähtökoh­ta­na on tar­ve ava­ta pe­le­i­hin ja op­pi­mi­seen li­it­ty­vää kä­sit­te­i­stöä ja taus­ta­pe­ri­a­at­te­i­ta, pe­li­en mah­dol­lisuuksia erilai­sis­sa yh­teyk­s­is­sä se­kä pe­li­en hy­ö­dyn­tämi­ses­sä huo­mioon otett­avia seik­ko­ja.
PRO­JEK­TET LAIT­TE­ET JA OH­JEL­MIS­TOT
http://ope­tus­tek­no­lo­gia.info/
* Myck­et in­for­ma­tion om vad som har gjorts un­der pro­jek­tet samt ma­te­ri­al
och vi­de­or osv.
SCI­EN­TIX – THE COM­MU­NI­TY FOR SCI­EN­CE EDU­CA­TION IN EU­RO­PE
EUN – EU­RO­PE­AN SCHOOL­NET
http://www.sci­en­tix.eu
* Sci­en­tix sam­lar un­der­vis­nings­ma­te­ri­al och forsk­nings­rap­por­ter om ut­veck­lings­pro­jekt
och pro­jekt om ve­ten­skap­lig un­der­vis­ning som har ge­nom­förts
i Eu­ro­pa.
SEL­VI­TYS E-KIR­JA­LU­KULAIT­TE­I­DEN KÄY­TET­TÄVYY­DE­STÄ
http://ope­tus­tek­no­lo­gia.info/sel­vi­tyk­set/
* Stu­de­ran­de på ut­bild­ning­en i bib­li­o­teks- och in­for­ma­tions­tjänst vid
Sei­näjo­ki yr­kes­hög­sko­la tes­ta­de tre oli­ka e-bok­lä­sa­re och två surf­plat­tor. I
det and­ra ske­det kart­la­de man hur lä­rar­na för­höll sig till läs­plat­tor och till
att de an­vänds i un­der­vis­nings­si­tu­a­tio­ner.

BRO­SCHY­REN SOR­MEI­LUA
http://sor­met.ejut­tu.fi /si­tes/sor­met.ejut­tu.fi /fi les/kil­pi­ajp/ar­tik­ke­lit/170412/
ti­edos­tot/ipad­kir­ja­nen.pdf
* Bro­schy­ren in­ne­hål­ler tips på hur iPads kan an­vän­das i sko­lan och pre­sen­ta­tio­ner
av ap­pli­ka­tio­ner som är lämp­li­ga för un­der­vis­nings­bruk.
HAND­BO­KEN SOR­MEI­LUA 2
http://sor­met.ejut­tu.fi /si­tes/sor­met.ejut­tu.fi /fi les/kil­pi­ajp/ar­tik­ke­lit/010413/
ti­edos­tot/sor­mei­lua2.pdf
* Hand­bo­ken in­ne­hål­ler tips och in­for­ma­tion om hur man kan ut­nytt­ja iPads
för in­lär­ning och un­der­vis­ning. Bo­ken går ock­så att lad­da ner i iBook­sto­re.
SOOC, SMALL OPEN ON­LI­NE COUR­SE
http://www.sooc.fi /
* Webb­tjäns­ten er­bju­der kor­ta­re och läng­re kur­ser i hur so­ci­a­la me­di­er kan
an­vän­das i un­der­vis­ning­en. Man kan ge­nom­fö­ra kur­ser­na på egen hand
till­sam­mans med sina egna kol­le­gor, ele­ver och stu­de­ran­de.
SO­SI­A­A­LI­SEN ME­DI­AN OPE­TU­S­KÄYTÖN SU­O­SI­TUK­SET
http://edu.fi /hit­ta_ma­te­ri­al/it_i_sko­lan/re­kom­men­da­tion_so­ci­a­la_me­di­er
SO­SI­A­A­LI­NEN ME­DIA YLE­IS­SI­VI­STÄ­VÄS­SÄ KOU­LU­TUK­SES­SA
http://blo­gi.somy.fi /
* Webb­plat­sen in­ne­hål­ler för­utom blog­gin­lägg län­kar till pro­duk­ter som
ut­veck­lings­pro­jek­ten ta­git fram, un­der­sök­ning­ar som so­ci­a­la me­di­er ta­git
fram och grup­per på so­ci­a­la me­di­er. Här kan man få tips på hur man kan
an­vän­da so­ci­a­la me­di­er i den egna un­der­vis­ning­en och hit­ta nät­verk för att
ut­veck­la sig själv som lä­ra­re.
SO­SI­A­A­LI­NEN ME­DIA YLE­IS­SI­VI­STÄ­VÄS­SÄ KOU­LU­TUK­SES­SA – VI­DE­OT
http://www.you­tu­be.com/ so­my­han­ke
* Er­fa­ren­he­ter om an­vänd­ning­en av so­ci­a­la me­di­er.
SO­SI­A­A­LI­NEN ME­DIA OP­PI­MI­SYM­PÄ­RI­STÖ­IS­SÄ: PE­DA­GO­GI­SIA
JA TO­I­MIN­NAL­LI­SIA MAL­LE­JA OP­PILAI­DEN AK­TI­VO­IN­TI­IN JA
AK­TI­I­VI­SEEN OP­PI­MI­SEEN
http://t.co/ZNWTYnDc41
* Rap­port. Jy­väs­ky­lä ut­bild­nings­sam­kom­mun. Ko­ski­nen, M. 2013.

SPEL­SI­DOR FRÅN PRO­JEK­TET PE­LIT JA VIR­TU­A­A­LI­MAAIL­MAT (OVI)
* Gra­tis web­ba­se­ra­de in­lär­nings­spel in­de­la­de en­ligt lä­ro­äm­ne och års­kurs­ni­vå
http://www.peda.net/ve­ra­ja/kon­ne­ve­si/lu­kio/op­h­han­ke2010/pe­lit
* På webb­plat­sen finns hun­dra­tals spel som lä­ra­re har spe­lat ige­nom. De är
in­de­la­de en­ligt lä­ro­äm­ne och års­kurs­ni­vå. Spe­len har en stjärn­klas­si­fi ce­ring
som grun­dar sig på lä­rar­nas om­dö­men.
ToM­uT – TO­I­MIN­TA­KULT­TU­U­RIN MU­U­TOK­SEN TY­Ö­KA­LUT
TU­LE­VAISUU­DEN KOU­LUUN
http://tom­ut.meke.wikis­pa­ces.net/Tom­ut-wiki
* På webb­plat­sen fi nns rap­por­ter och hand­böck­er som har fram­ställts i
sam­band med pro­jek­tet och som be­skri­ver hur man ak­tivt in­te­gre­rar in­for­ma­tions­stra­te­gi,
ut­veck­ling av in­lär­nings­mil­jö­er samt pe­da­go­gisk stra­te­gi
och ut­veck­ling i kärn­verk­sam­hets­pro­ces­ser­na.
TUT­KITT­UA TI­E­TOA OP­PI­MI­SYM­PÄ­RI­STÖ­I­STÄ
Ti­e­to- ja vi­est­in­tä­tek­ni­i­kan käyttö ope­tuk­ses­sa
http://www.oph.fi /down­lo­ad/147821_Tut­kitt­ua_ti­e­toa_op­pi­mi­sym­pa­risto­is­ta.
pdf
* Gui­der och hand­böck­er 2012–2013
* I gui­den un­der­söks lä­ra­res syn på da­ta­tek­nik och an­vänd­ning­en av da­ta­tek­nik
i un­der­vis­ning­en samt an­vänd­nings­möj­lig­he­ter­na med oli­ka hår­va­ror
och mjuk­va­ror, di­stans­un­der­vis­ning, spel och vir­tu­el­la värl­dar.
VAL­TA­KUN­NAL­LI­SEN ETÄO­PE­TU­STUT­KI­MUK­SEN TU­LOK­SIA
https://info.edu.tur­ku.fi /eta­ope­tus/ima­ges/fi les/eko-tut­ki­mus­tu­lok­sia-ra­port­ti.
pdf
*I un­der­sök­ning­en kart­läggs di­stans­un­der­vis­ning­en inom den all­män­bil­dan­de
ut­bild­ning­en vå­ren 2011. Vå­ren 2011 val­de man ut 36 di­stans­un­der­vis­nings­pro­jekt
inom den all­män­bil­dan­de ut­bild­ning­en för un­der­sök­ning­en.
VAL­TA­KUN­NAL­LI­SEN SO­SI­A­A­LI­SEN ME­DI­AN OPE­TU­S­KÄYTÖN
KAR­TOI­TUK­SEN TU­LOK­SIA
http://bit.ly/somy_tut­ki­mus_2012
* Forsk­nings­rap­port. Pe­da­go­gis­ka

VIR­TU­EL­LA VÄRL­DAR, PRO­JEK­TET PE­LIT JA VIR­TU­A­A­LI­MAAIL­MAT (OVI)
http://www.peda.net/ve­ra­ja/kon­ne­ve­si/lu­kio/op­h­han­ke2010/vir­tu­a­a­li
* En om­fat­tan­de in­tro­duk­tion om vir­tu­el­la värl­dar, hur de kan an­vänds i
un­der­vis­ning­en
YLE – OP­PI­MI­NEN
http://op­pi­mi­nen.yle.fi /
* På Yle Op­pi­mi­nen fi nns allt in­ne­håll på Rund­ra­di­on som stö­der un­der­vis­ning
sam­lat och man kan sö­ka in­ne­håll en­ligt äm­nes­om­rå­de el­ler med
hjälp av sök­ord.

ER­FA­REN­HE­TER I OM­LOPP – idé­er för ut­veck­ling av lär­mil­jö­er­naTina Hei­no (red.), © Ut­bild­nings­sty­rel­sen Gui­der och hand­böck­er 2013:7 ISBN 978-952-13-5637-7 (hft.) ISBN 978-952-13-5638-4 (pdf) ISSN-L 1798-906X ISSN 1798-906X (tryckt) ISSN 1798-9078 (on­li­ne), Pärm27.11.2013