Tämän kaksivuotisen pilottihankkeen tavoitteet ovat:
- Kartoittaa Suomessa ja maailmalla käytössä olevia ja lukiokäyttöön soveltuvia ilmastonmuutospelejä ja ilmastomalleja
- Kehittää olemassa olevien tehtävien, pelien, materiaalien (erityisesti tutkimuslaitosten ilmasto-opas.fi –portaaliin tuottama aineisto) ja käytäntöjen pohjalta paranneltuja ja uusia oppimiskokonaisuuksia useille oppiaineille
- Pilotoida valittujen oppimiskokonaisuuksien käyttöä tutkimistiedon ja tutkimusyhteisön osaamisen hyödyntämiseksi osana toisen asteen opetusta tarkoituksenmukaisesti käyttäen uutta tieto- ja viestintätekniikkaa
- Kehittää asiantuntijuuteen ja vuorovaikutukseen perustuvaa toimintakulttuuria tuomalla yhteen tutkimusyhteisön ja opetusalan edustajia
Hankkeessa tuodaan yhteen kolme ”ainesosaa”: opettamisen ja opiskelun kehittämiseen sitoutunut opettajaverkosto, tieteen tekemiselle ja sen tuloksista kertomiselle omistautuneet tutkijat ja uuden tietotekniikan tarkoituksenmukainen hyödyntäminen. ”Toimivalla reseptillä” tuloksena syntyy tvt:a hyödyntäviä uusia ja luovia pedagogisia käytäntöjä, yhteistyömuotoja oppilaitosten ja tutkimusyhteisön välille, ja oppilaitosten sekä tutkimuslaitosten jaettuun asiantuntijuuteen perustuvaa toimintakulttuuria.
Pelit ja mallit
Ilmastonmuutoksen opetukseen soveltuvien pelien ja mallien kartoituksen tuloksia on nähtävissä hankeen verkkosivuilla. Lupaavimmista aineistoista on laadittu lyhyet kuvaukset. Kartoitusta jatketaan ja uusien aineistojen kuvaukset päivitetään kotisivustolle.
Useimmat pelit ja mallit ryhmittyvät kolmen teeman alle:
- Päästö- ja vaikutusmallit
- Maailman- ja kaupunginhallintapelit
- Havainnollistamistyökalut ja muut verkkomateriaalit
Ilmastonmuutosta käsittelevien pelien tuottaminen on haastavaa. Erityisesti ilmastonmuutoksen mekanismien ja vaikutusten esittäminen pelattavassa muodossa on vaikeaa. Toisaalta ilmastonmuutos pelien ja mallien kautta tarjoaa mahdollisuuden käsitellä havainnollisesti ja ajankohtaisesti mm. sellaisia käsitteitä kuin riski, epävarmuus, todennäköisyys, matemaattiset ja fysikaaliset mallit, mallituksen rajoitukset, etiikka ja vastuu, aktiivinen kansalaisuus.
Ilmasto-opas.fi
Ilmasto-opas.fi -sivusto kokoaa yhteen osoitteeseen ja yhtenäiseen muotoon käytännönläheistä, tutkittua ja luotettavaa tietoa ilmastonmuutoksesta. Verkkosivusto auttaa ilmastonmuutokseen liittyvien ilmiöiden ymmärtämisessä ja tiedon jäsentämisessä. Sivusto sisältää runsaasti erilaista materiaalia, joka tukee opettajan työtä sekä itsenäistä oppimista.
Ilmasto-opas.fi sivuille on koottu kokonaisvaltainen tietopaketti ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista, hillinnästä ja sopeutumisesta. Suomalaisten tutkimus- ja asiantuntija-organisaatioiden tuottamissa sisällöissä on kiinnitetty erityishuomiota ymmärrettävyyteen ja käyttäjäystävällisyyteen. Muutoksen syyt ja seuraukset -osiosta löydät mm. yli 200 verkkoartikkelia ja kahdeksan vuorovaikutteista oppimistyökalua. Havaittua ja mallinnettua ilmastonmuutosta Suomessa vaikutuksineen voi kätevästi tutkia kartoilla ja kuvaajina. Sivustolta löytyy tukea kuntien ilmastotyöhön sekä esimerkkejä konkreettisista hillintä- ja sopeutumistoimista. Ilmasto-opas.fi tarjoaa ilmastonmuutostietoa myös ruotsiksi (Klimatguiden.fi) ja englanniksi (Climateguide.fi).
Oppimisaihioina kehiteltävänä on mm. pohdintatehtäviä, Juba Tuomolan sarjakuviin perustuvia tehtäviä, ilmastonmuutosbingo ja ristisanatehtäviä, joita opettaja voi käyttää osana omaa oppituntiaan. Oppimisaihiot julkaistaan Ilmasto-oppaassa.
Videot ja etäluennot
Ilmastonmuutoksen perusasioista on selkää, hyvin tuotettu videomateriaalia. Olemme testanneet kanadalaisen Pacific Institute of Climate Solutions:in (PICS) YouTube videoiden (<10 min.) tekstittämistä. Opettajilta saatu palaute on myönteistä ja yhteistyö PICS:n kanssa on käynnistynyt (http://pics.uvic.ca/climate-insights-101/climate-insights-bite-size).
Lisäksi lyhyitä tutkijoiden haastatteluja (<4 min.) on taltioitu ilmasto-oppaan YouTube -kanavalle. Palautteen mukaan konsepti on hyvä ja riittävän lyhyt. Haastattelut sopivat hyvin aiheen johdannoksi. Maakuntiin ei ole helppo saada vierailevia luennoitsijoita, joten videoidut haastattelut helpottavat tilannetta.
Ilmatieteen laitoksen tutkija Hannele Korhonen luennoi ilmastonmuokkauksesta suorana verkkolähetyksessä 8.11.2012. Kysymyksiä otettiin vastaan ennen lähetystä ja sen aikana. Luennolla käytiin läpi, että ilmastonmuokkauksella tarkoitetaan ympäristön suunnitelmallista muuttamista suuressa mittakaavassa, ja siihen on ehdotettu lukuisia tekniikoita aina merten lannoittamisesta pienhiukkasten levittämiseen korkealle ilmakehään. Vaikka ilmastonmuokkauksella voitaisiinkin hillitä ilmaston lämpenemistä, monet ehdotetut tekniikat aiheuttaisivat todennäköisesti ikäviä sivuvaikutuksia ja poliittisia ongelmia. Ilmastonmuokkauksella ei myöskään voida korvata tarvittavia kasvihuonekaasujen päästövähennyksiä.
Uuden ja vaikeahkon aiheen luento keräsi myönteistä palautetta selkeydestä. Erään lähetystä seuranneen oppilaan viesti oli seuraava: ”Haluaisin vielä antaa positiiviset kommentit web-luennosta, joka oli jokaisen minuutin arvoinen! Puhuja esitti asiat selkeästi ja johdonmukaisesti, mistä tietysti aiheen lisäksi tykkäsin tosi paljon (tuli taas sellainen ”ah, yliopisto” -hetki).”
Verkkoluentoja jatketaan kevätlukukaudella 2013. Ohjelmasta tullaan tiedottamaan Tuluvat-hankkeen kotisivuilla.
Opettajien työpaja
Lokakuun alussa järjestettiin työpaja opettajille Ilmatieteen laitoksella Helsingissä. Koulutustilaisuuden tarkoituksena oli syventää opettajien osaamista ilmastosta sekä kehitellä ja arvioida erilaisten säähän, ilmastoon ja ilmastonmuutokseen liittyvien oppimismateriaalien ja oppimiskäytäntöjen soveltuvuutta käytännön opetustyöhön. Joukolla kehiteltiin tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa sekä keinoja lisätä tutkimusyhteisön ja opetusmaailman yhteistyötä. Aamupäivä koostui erilaisista Ilmatieteen laitoksen (IL) ja Helsingin yliopiston (HY) tutkijoiden pitämistä esityksistä. Iltapäivällä vuorossa oli työpajatyöskentelyä kolmessa eri ryhmässä. Vuonna 2013 järjestetään oppimismateriaaleja tarkemmin käsittelevä koulutustilaisuus. Jos haluat mukaan Tuluvat-hankeen opettajaverkostoon, niin ota yhteyttä hankkeen toimijoihin.
Vastuunkantajien kasvattamista
Helsingin yliopiston aineenopettajakoulutuksen johtaja ja Ilmastopaneelin jäsen, dosentti Hannele Cantell näkee ympäristökasvatuksen laajana kysymyksenä. Ympäristökasvatus on myös arvokasvatusta ja vastuun opettamista. Vaikka Suomessa on laadukas opettajankoulutus, integroivia, monitieteisiä lähestymistapoja pitäisi Cantellin mielestä olla kouluopetuksessa enemmän. Ilmastoasiat tulisi ottaa huomioon yhtä lailla fysiikan, kirjallisuuden kuin vaikkapa uskonnonopetuksessa. Tällä hetkellä opettajilla ei ole siihen riittäviä valmiuksia.
”Valtakunnallisella tasolla ympäristöasiat näkyvät opetussuunnitelmassa hyvin, mutta käytännön toteutus vaihtelee. On syytä miettiä, miten ympäristökasvatuksen näkökulmaa voisi tehostaa ja kehittää opettajankoulutuksessa.”
Lisää Hannele Cantellin ja muiden Ilmastopaneelin jäsenten pohdintoja sivulta: www.ilmastopaneeli.fi
Lisätietoja Tuluvat-hankkeesta:
- Hankkeen kotisivut: peda.net/polku/tuluvat
- Hankkeen koordinaatio: Jari Koivisto, Lumon lukio, Vantaa
Muut hankekumppanit:
- Jari Kolehmainen, Kouvolan Lyseon lukio/Kouvolan iltalukio, Kouvola
- Heikki Tuomenvirta, Mikko Laapas, Juha Karhu, Ilmatieteen laitos, Helsinki