Saarella.fi – Yksin ei pärjää, on pelattava yhteen

KUUMA TVT – kehittämishanke, Terhi Nissinen

Saa­rel­la on oppi­mis­peli toi­mi­van yh­teis­työn mer­ki­tyk­ses­tä han­ka­lis­sa olo­suh­teis­sa. Saa­rel­la -oppi­mis­pe­lis­sä koko luok­ka haak­si­rik­kou­tuu saa­rel­le ja hei­dän on yh­des­sä teh­tä­vä pää­tök­siä sel­vi­täk­seen. Pää­tös ker­ral­laan kou­lu­luok­ka ra­ken­taa saa­rel­le nä­köi­sen­sä yh­dys­kun­nan. Oppi­mis­pe­lis­sä ei ole oi­kei­ta eikä vää­riä va­lin­to­ja. Tär­kein­tä on poh­tia ja neu­vo­tel­la eri va­lin­to­jen seu­rauk­sis­ta yh­des­sä muun luo­kan kans­sa.

Saa­rel­la -peli luo uu­den op­pi­mis­ta tu­ke­van ym­pä­ris­tön ke­hit­tä­en sa­mal­la op­pi­lai­den opis­ke­lu­käy­tän­tö­jä ja ns. 2000-lu­vun tai­to­ja (21st century skills), jois­ta pe­lis­sä ko­ros­tu­vat kriit­ti­nen ajat­te­lu, on­gel­man­rat­kai­su­tai­dot, kom­mu­ni­koin­ti- ja yh­teis­työ­tai­dot sekä in­for­maa­ti­on­luku­tai­dot. Pe­liä ke­hi­tet­tä­es­sä on otet­tu huo­mi­oon myös val­mis­teil­la ole­van pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­tei­den tee­mo­ja. Niis­tä peli edus­taa par­hai­ten kas­vua ja op­pi­mis­ta tu­ke­vaa toi­min­ta­kult­tuu­ria, kas­vua ih­mi­syy­teen ja yh­teis­kun­nan jä­se­nyy­teen, osal­lis­tu­mis­ta ja vai­kut­ta­mis­ta yh­tei­siin asi­oi­hin sekä vas­tuul­li­suut­ta ja moni­luku­tai­toa.

Saa­rel­la oppi­mis­peli on suun­ni­tel­tu ja to­teu­tet­tu opet­ta­jien, op­pi­lai­den ja peli­suun­nit­te­lu­y­ri­tys Eduplus Oy:n kans­sa. Pe­da­go­gi­si­na suun­nit­te­li­joi­na toi­mi ryh­mä opet­ta­jia KUU­MA-kun­nis­ta. Peli­tii­mi ide­oi ja suun­nit­te­li pe­lin kes­kei­sen si­säl­lön, koh­de­ryh­män ja päät­ti sii­tä, mi­ten peli pal­kit­si­si ja opet­tai­si.

Tätä kir­joi­tus­ta teh­des­sä Saa­rel­la oppi­mis­peli on jo ke­hit­tä­nyt kou­lu­jen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä, edis­tä­nyt opet­ta­jien tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käyt­töä ja li­sän­nyt op­pi­lail­le luon­tais­ten toi­min­to­jen siir­ty­mis­tä kou­luun. Erin­o­mai­sen hyvä niin, sil­lä pe­lin ovat ra­hoit­ta­neet juu­ri tä­män pää­mää­rän saa­vut­ta­mi­sek­si Ope­tus­hal­li­tus ja KUU­MA-kun­nat (Si­poo, Por­nai­nen, Mänt­sä­lä, Ke­ra­va, Tuu­su­la, Jär­ven­pää, Hy­vin­kää, Nur­mi­jär­vi, Vih­ti ja Kirk­ko­num­mi). Oppi­mis­pe­lin ke­hit­tä­mi­nen on ol­lut yksi pro­jek­ti laa­jaa KUU­MA TVT ke­hit­tä­mis­han­ket­ta, jon­ka kes­ki­ös­sä ovat op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­nen ja moni­puo­lis­ta­mi­nen sekä ope­tus­hen­ki­lös­tön tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­nen.

Tausta ja projektin kulku lyhyesti

Ke­vät 2012

Ke­vääl­lä 2012 kar­toi­tim­me suo­ma­lai­sia peli­suun­nit­te­lu­y­ri­tyk­siä. Eduplus Oy oli yri­tys, jon­ka toi­min­ta­stra­te­gi­aan sopi hy­vin se, että ha­lu­sim­me myös itse olla suun­nit­te­le­mas­sa ja te­ke­mäs­sä pe­liä, emme ha­lun­neet olla ai­no­as­taan kom­men­toi­va tai tes­taa­va osa­puo­li.

Syk­sy 2012

Oppi­mis­pe­lin te­ke­mi­ses­tä kiin­nos­tu­nei­ta opet­ta­jia ha­et­tiin avoi­mes­ti KUU­MA – kun­nis­ta elo-syys­kuus­sa 2012. Mu­kaan läh­ti seit­se­män eri­lais­ta opet­ta­jaa eri kun­nis­ta; luo­kan­o­pet­ta­jia, ai­neen­o­pet­ta­jia, op­pi­laan­oh­jaa­ja ja han­ke­koor­di­naat­to­ri. Alus­sa kä­vim­me pe­rus­ta­van­laa­tuis­ta kes­kus­te­lua sii­tä, mitä pe­lis­tä ha­lut­tiin. Ide­oim­me ja kes­kus­te­lim­me op­pi­lai­den, opet­ta­jien ja kou­lu­jen tar­peis­ta sekä pe­lin hou­kut­ta­vuu­des­ta, jot­ta opet­ta­jat to­del­la ot­tai­si­vat sen käyt­tön­sä. Kä­vim­me peli­tii­mis­sä avoin­ta kes­kus­te­lua pe­lin funk­ti­os­ta, jopa väit­te­lim­me jois­sain koh­dis­sa. Näin saim­me kir­kas­tet­tua pe­lin pää­mää­rän ja pää­sim­me hy­vään yh­teis­ym­mär­ryk­seen sii­tä, että pe­lis­tä ha­lu­taan ajat­te­lua, yh­teis­työ­tä ja ta­voit­tei­siin pyr­ki­mis­tä ke­hit­tä­vä op­pi­mis­ko­ke­mus, ei drillimäistä har­joi­tus­a­lus­taa.

Laa­ja-alai­sen oppi­mis­pe­lin etu­na näim­me sen, että se tu­kee mo­nia mui­ta­kin op­pi­mi­sen osa-alu­ei­ta kuin vain oppi­ai­nei­den tie­dol­lis­ten si­säl­tö­jen op­pi­mis­ta. Osal­lis­ta­van omi­nai­suu­ten­sa li­säk­si oppi­mis­peli voi­tai­siin ko­kea myös erään­lai­se­na ra­jo­ja ylit­tä­vä­nä op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­nä, sil­lä se leik­kaa pe­rin­tei­siä for­maa­lin ja in­for­maa­lin op­pi­mi­sen ra­jo­ja. Sama peli voi siis pal­vel­la ope­tus­suun­ni­tel­maan pe­rus­tu­vaa opis­ke­lua kou­lu­a­jal­la ja in­nos­taa pe­laa­maan myös va­paa-ajal­la. Pe­lin haa­veil­tiin edis­tä­vän myös kan­sain­väli­syys­kas­va­tus­ta ja mah­dol­lis­ta­van kan­sain­vä­lis­tä kou­lu­yh­teis­työ­tä.

Tek­ni­si­nä kri­tee­rei­nä peli­tii­mil­lä oli mm. se, että peli oli­si hel­pos­ti käyttöönotettava, sii­hen ei vaa­dit­tai­si si­sään kir­jau­tu­mis­ta ja sitä pi­täi­si pys­tyä pe­laa­maan mo­nen­lai­sil­la vä­li­neil­lä. Näi­den kaik­kien mää­rit­te­lyi­den jäl­keen Eduplus aloit­ti tek­ni­sen työn ja peli al­koi ra­ken­tua tal­ven 2012-2013 ai­ka­na. Aika ajoin peli­tii­mi ko­koon­tui ja kom­men­toi eri vai­hei­den ver­si­oi­ta, esiin tul­lei­ta yk­si­tyis­koh­tia sekä pun­ta­roi nii­den vai­ku­tuk­sia peli­ko­ko­nai­suu­teen.

Peli­tii­min en­sim­mäi­nen ta­paa­mi­nen syys­kuus­sa 2012. Eduplus esit­te­li edel­lis­tä lau­ta­pe­li­ään peli­tii­min jä­se­nil­le.

 Testaaminen ja levitys

En­sim­mäi­ses­sä tes­taus­vai­hees­sa peli ei suin­kaan ol­lut vie­ras tes­taa­vil­le op­pi­las­ryh­mil­le, vaan he oli­vat saa­neet osal­lis­tua pe­lin ke­hit­tä­mi­seen jo ai­em­min. Peli­tii­min opet­ta­jien kaut­ta oli pyy­det­ty op­pi­lail­ta eri kun­nis­ta ja kou­luis­ta aja­tuk­sia oppi­mis­pe­lin vir­tu­aa­li­ses­ta ym­pä­ris­tös­tä, sii­tä mitä te­ki­jöi­tä pe­lis­sä oli­si, mikä oli­si hyvä nimi pe­lil­le ja mil­lais­ta gra­fiik­kaa sekä ää­niä pe­lis­sä voi­si olla. Saim­me­kin op­pi­lail­ta ta­ri­noi­ta, pii­rus­tuk­sia sekä nimi- ja ääni­te­hos­te-eh­do­tuk­sia. Juu­ri op­pi­lail­ta tuli idea au­ti­os­ta saa­res­ta. Myös pe­lin gra­fiik­ka nou­dat­te­lee pii­rus­tuk­sia esiin­ty­nyt­tä tyy­liä. Pal­mu­ja ja vä­rik­käi­tä eh­do­tuk­sia oli pal­jon. Pe­lin nimi Saa­rel­la tuli myös op­pi­lail­ta.

Ke­vät 2013

Saa­rel­la oppi­mis­pe­lin tes­taa­mien tar­koit­ti sitä, että an­noim­me op­pi­lai­den al­kaa pe­la­ta pe­liä. En­sim­mäi­set op­pi­las­tes­tauk­set teh­tiin huh­ti­kuun alus­sa 2013 ja heti sil­loin op­pi­lail­ta tuli pal­jon kom­ment­te­ja ja eh­do­tuk­sia pe­liin. Sa­moi­hin ai­koi­hin esit­te­lim­me pe­lin beta-ver­si­o­ta myös Hä­meen­lin­nas­sa ITK-päi­vil­lä ja tes­ta­sim­me sen opet­ta­ja-kes­tä­vyyt­tä KUU­MA-kun­tien opet­ta­jil­la.

Huhti-tou­ko­kuus­sa 2013 pe­liä esi­tel­tiin opet­ta­jil­le ITK-päi­vil­lä Hä­meen­lin­nas­sa. Tes­ta­sim­me myös pe­lin opet­ta­ja­kes­tä­vyyt­tä KUU­MA-kun­nis­sa.

Syk­sy 2013

Elo­kuus­ta loka­kuul­le pe­liä tes­tat­tiin pal­jon, ti­he­äs­ti ja useis­sa eri op­pi­las­ryh­mis­sä. Täs­sä vai­hees­sa pe­liä oli pe­lat­tu jo sa­to­ja ker­to­ja ja aloim­me sa­mal­la val­mis­tel­la pe­lin le­vi­tys­tä ja sii­hen liit­ty­vää tie­do­tus­ta.

Syk­syl­lä 2013 kä­vim­me pal­jon kes­kus­te­lua sii­tä, mis­sä vai­hees­sa pe­liä voi­si jul­ki­ses­ti ja­kaa. Hyö­tyi­nä laa­jas­ta avoi­mes­ta ke­hit­te­ly­vai­hees­ta oli­si pe­lin vii­meis­ten vi­ko­jen no­pea löy­ty­mi­nen ja pe­lin ko­ke­mi­nen omak­si yh­tei­sek­si ju­tuk­si. Ris­ki­nä näh­tiin ai­em­mat ko­ke­muk­set sii­tä, että kes­ken­e­räi­sen pe­lin pe­laa­mi­nen ja sen ta­kia huo­non peli­ko­ke­muk­sen saa­mi­nen ei hou­kut­te­li­si uu­sin­ta­pe­liin. Pää­tim­me kui­ten­kin ava­ta pe­lin vii­mei­sen ke­hi­tys­vai­heen laa­jaan peli­tur­nauk­seen, jol­loin jo­kai­nen pe­liä pe­laa­va op­pi­las voi­si ko­kea ole­van­sa osa pe­lin ke­hit­tä­mis­tä. Saim­me tur­naus­kuu­kau­den ai­ka­na pal­jon vies­te­jä opet­ta­jil­ta ja luo­kil­ta, jot­ka oli­vat pe­liä pe­lan­neet. Aluk­si vies­tit liit­tyi­vät tek­ni­siin har­mei­hin tai ky­sy­myk­siin mut­ta tur­nauk­sen lop­pua koh­tia al­koi tul­la enem­män ja enem­män vies­te­jä on­nis­tu­neis­ta peli­ko­ke­muk­sis­ta ja sii­tä, että pe­lin to­del­la ko­et­tiin ke­hit­tä­vän yh­teis­työ­tä.

Pe­lin le­vi­tyk­seen liit­tyi loka­kuus­sa opet­ta­jil­le jär­jes­tet­ty Kuu­ma­pop-ta­pah­tu­ma, jos­sa mm. Saa­rel­la -pe­liä esi­tel­tiin opet­ta­jil­le ja an­net­tiin hei­dän pe­la­ta sitä. Kuu­ma­po­pis­sa pe­liä pe­la­si jo n. 50 opet­ta­jaa ja aloim­me huo­ma­ta, että pe­liä odo­te­taan kou­luis­sa.

Turnaus

Mar­ras­kuus­sa 2013 or­ga­ni­soim­me KUU­MA-kun­tien kou­luil­le alu­eel­li­sen peli­tur­nauk­sen. Yh­teis­työ­kump­pa­neik­sem­me tur­nauk­seen läh­ti­vät Heu­re­ka ja Veik­kaus. Tur­nauk­sen avul­la ha­lu­sim­me kan­nus­taa kou­lu­ja ja opet­ta­jia ot­ta­maan pe­lil­li­sen op­pi­mi­sen ja oppi­mis­pe­lit osak­si omaa pe­da­go­giik­kaan­sa.

Jo­kai­sel­la tur­naus­vii­kol­la nos­tet­tiin esiin vii­kon on­nis­tu­neim­man pe­lin pe­lan­nut luok­ka ja heil­le ja­et­tiin kun­ni­a­kir­jan myö­tä mai­net­ta on­nis­tu­mi­ses­ta. Mar­ras­kuun ai­ka­na Saa­rel­la oppi­mis­pe­liä pe­lat­tiin 10 034 ko­ko­nais­ta pe­liä! Tur­naus­pe­le­jä pe­lat­tiin eni­ten KUU­MA-kou­lu­jen kuu­den­sil­la luo­kil­la. Ylä­kou­luis­sa pe­liä pe­lat­tiin eni­ten yh­dek­sän­nel­lä luo­kal­la.

* Kah­del­la tur­naus­vii­kol­la viik­ko­voi­ton vei sama kuudesluokka Tuu­su­lan Ruot­sin­ky­län kou­lus­ta.

Peli­tur­naus tu­lee hui­pen­tu­maan Educa-päi­vil­lä per­jan­tai­na 24. tam­mi­kuu­ta 2014. Täl­löin Educan la­val­le nou­see kak­si on­nis­tu­nein­ta peli­tii­miä ja he rat­kai­se­vat tur­naus­mes­ta­ruu­den tu­han­sien opet­ta­jien kat­sel­les­sa. Op­pi­las­fi­naa­lin li­säk­si myös ai­kui­set vai­kut­ta­jat nou­se­vat Saa­rel­la-la­val­le. Täl­löin KUU­MA-kun­tien Dream Team ja yli­a­lu­eel­li­nen All Stars ko­kei­le­vat pe­liä hen­ki­lö­koh­tais­ten oppilascoachien avul­la.

Sa­maan ai­kaan tur­nauk­sen kans­sa tem­pai­sim­me en­nak­ko­luu­lot­to­mas­ti yh­des­sä Uudenmaanliiton, KUU­MA-seu­dun, VR:n ja HSL:n kans­sa. KUU­MA TVT han­ke toi­mi pää­ta­pah­tu­ma­jär­jes­tä­jä­nä Uu­den­maan lii­ton Osaa­mi­nen pe­lis­sä! päi­väs­sä ja toim­me Saa­rel­la pe­lin Ke­ra­van Keuda-ta­lol­le sekä aa­mun työ­mat­ka­ju­niin.

Juna­tem­paus 7.11.2013, pe­lin le­vit­tä­mi­nen

Muu­ta­man ke­hit­tä­jä­op­pi­laan, opet­ta­jan ja peli­y­ri­tyk­sen edus­ta­jan kans­sa as­tuim­me orans­seis­sa T-pai­dois­sa Ke­ra­val­ta Hel­sin­kiin me­ne­viin aamu­ju­niin ja aloim­me ja­kaa hy­viä huo­me­nia Saa­rel­ta. Vas­taan­otto yl­lät­ti mei­dät kaik­ki. Use­at mat­kus­ta­jat oli­vat kiin­nos­tu­nei­ta, he ky­se­li­vät ja pyy­si­vät näh­dä pe­lin. Näy­tim­me heil­le tab­le­teil­ta pe­liä, ja­oim­me esit­tei­tä ja eri­tyi­ses­ti op­pi­laat sai­vat ker­toa, mil­lais­ta oli ol­lut teh­dä oppi­mis­pe­liä. Aa­mun jäl­keen jär­jes­tim­me itse pää­ta­pah­tu­mas­sa kym­me­nen avoin­ta peli­ses­si­o­ta, kaik­ki peli­pai­kat täyt­tyi­vät. Uusi oppi­mis­peli nou­si aamu­ju­naan. Pe­la­sim­me Osaa­mi­nen pe­lis­sä päi­vä­nä 7.11.2013 pe­liä myös kah­den Kreik­ka­lai­sen kou­lun ja yh­den Skot­lan­nin kou­lun op­pi­lai­den kans­sa. Tä­män jäl­keen myös tur­nauk­sen viik­ko­voit­ta­ja­luo­kat al­koi­vat pe­la­ta yh­des­sä Eu­roop­pa­lais­ten yh­teis­työ­kou­lu­jen kans­sa ja sai­vat sa­mal­la kos­ke­tuk­sen kan­sain­vä­li­seen kou­lu­yh­teis­työ­hön.

Tie­to pe­lis­tä al­koi le­vi­tä tur­nauk­sen ai­ka­na ja saim­me myös vink­ke­jä eri si­vus­tois­ta, joil­la pe­liä pe­lat­tiin va­paa-ai­ka­na tai joil­la opet­ta­jat ja­koi­vat ko­ke­muk­si­aan pe­lin pe­laa­mi­ses­ta.

Mie­les­täm­me tämä osoit­ti sen, että opet­ta­jat ot­ta­vat tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tuk­seen­sa, kun se teh­dään so­pi­van hel­pok­si, in­nos­ta­vak­si, se pal­ve­lee tär­ke­ä­nä pi­det­tyä osaa­mis­ta ja on laa­du­kas työ­vä­li­ne. Va­paa-ajal­la pe­lat­tu­jen pe­lien mää­rä yl­lät­ti peli­tii­min po­si­tii­vi­ses­ti, lap­set ja nuo­ret pi­tä­vät pe­lis­tä!

Pelikokemukset ja oppiminen

Opet­ta­jil­ta saa­dun pa­laut­teen pe­rus­teel­la peli toi­mii hy­vin sil­lä alu­eel­la kuin toi­voim­me­kin. Se aut­taa ke­hit­tä­mään ryh­män yh­teis­työs­ken­te­lyä. Opet­ta­jat ja op­pi­laat ovat ko­ke­neet, että pe­lis­sä on yh­tei­nen ta­voi­te, jo­hon py­ri­tään eikä pe­la­ta ke­tään vas­taan.

”Op­pi­lail­la on Saa­rel­la-pe­lis­sä koko luo­kan yh­tei­nen ta­voi­te (ai­dos­ti yh­tei­nen), joka ai­heut­taa sen, että ryh­mä al­kaa toi­mia yk­sik­kö­nä saa­vut­taak­seen ta­voit­teen­sa. Tämä ta­pah­tuu il­man, ”kuin it­ses­tään”, il­man, että opet­ta­ja neu­voo.”

”Tun­neil­la oli ai­em­min sel­väs­ti ol­lut op­pi­lais­sa kak­si eri ryh­mit­ty­mää. Mie­les­tä­ni tämä lie­ven­tyi pe­lien jäl­keen ja esi­mer­kik­si tois­ten aut­ta­mi­nen su­juu nyt kaik­kien kes­ken.”

Opet­ta­jat ovat myös huo­man­neet, ett­ei peli tar­vit­se isoa alus­ta­mis­ta tai käyt­tö­oh­jei­den lu­ke­mis­ta. Jois­sain ryh­mis­sä on en­sin kat­sot­tu ohje­vi­de­ot ja alet­tu pe­laa­maan. Toi­sis­sa ryh­mis­sä oh­jeet on si­vu­tet­tu ko­ko­naan mut­ta nii­hin on pa­lat­tu en­sim­mäi­sen pe­lin jäl­keen. Usein juu­ri en­sim­mäi­sen peli­ker­ran jäl­keen op­pi­laat ovat itse huo­man­neet puut­teen­sa yh­teis­työs­sä ja oli­vat oma-aloitteisesti tart­tu­neet nii­hin.

”Tää ei toi­mi näin, että kaik­ki hak­kaa puu­ta. Meil­lä lop­puu ruo­ka. Pi­tää ja­kaa teh­tä­viä.”

”Teh­dään niin, että pöy­tä­ryh­mil­lä on eri vas­tuut.”

”Eikä! On tyl­sää teh­dä aina sa­maa. Vas­tui­den pi­tää kier­tää ryh­mit­täin.”

”Ei me pys­ty­tä so­pi­maan mi­tään, kun po­jat huu­taa.”

”No ää­nes­te­tään, kum­pi tapa va­li­taan.”

”Mi­ten ää­nes­te­tään?”

”Viit­taa­mal­la.”

Pe­lin tois­ta­mi­nen usei­ta ker­to­ja on tuo­nut op­pi­lail­le lisä­ar­voa on­nis­tu­mis­ten kaut­ta ja opet­ta­jil­le lisä­ar­voa yh­teis­työn ke­hit­ty­mi­sen seu­ran­taan.

”Opet­ta­ja­na huo­ma­sin luo­kan yh­teis­työn ke­hit­ty­vän, kun pe­lin pe­laa­mis­ta tois­tet­tiin”

Op­pi­laat ovat ko­ke­neet pe­lin mo­ti­voi­va­na ja in­nos­ta­va­na ja en­nen kaik­kea eri­lai­se­na työs­ken­te­ly­ta­pa­na kou­lus­sa. Mo­net op­pi­laat ovat sitä miel­tä, että peli ei tun­nu oppi­mis­pe­lil­tä ja op­pi­mi­nen ta­pah­tuu ikään kuin va­hin­gos­sa. Myös opet­ta­jat ovat ko­ke­neet pe­lin pal­kit­se­va­na ja sen on ko­et­tu oh­jaa­van op­pi­lai­ta vah­vaan vas­tuun­ot­toon ja toi­mi­juu­teen.

”Ei yh­tään rii­taa pe­liä pe­la­tes­sa. Uu­den luo­kan yh­teis­työ­tai­dot pa­ra­ni­vat, sil­lä pe­lis­sä oli pak­ko kes­kus­tel­la ka­ve­rei­den kans­sa. Opet­ta­ja­na sain pal­jon hyö­dyl­lis­tä tie­toa ryh­män dy­na­mii­kas­ta, sil­lä pys­tyin tark­kai­le­maan ker­ran­kin op­pi­lai­den toi­min­taa ulko­puo­lel­ta. Kii­tos mu­ka­vis­ta peli­het­kis­tä!”

”Op­pi­laat ovat teh­neet tau­lul­le lis­tan op­pi­lais­ta ja vaih­tu­vis­ta vas­tuu­teh­tä­vis­tä.”

”Mo­net ei­vät pe­lin jäl­keen ym­mär­rä, että ovat op­pi­neet pe­liä pe­la­tes­saan ja us­koi­sin tä­män joh­tu­van sii­tä, että sitä ei voi­da ra­ja­ta min­kään yh­den oppi­ai­neen si­sään.. He ei­vät ym­mär­rä, että esi­mer­kik­si il­mai­su, väit­te­ly ja ää­nes­tä­mi­nen ovat tär­kei­tä tai­to­ja pe­rus­kou­lun kan­til­ta. Toi­saal­ta eri kie­li­ver­si­oi­ta pe­la­tes­sa he saat­ta­vat ym­mär­tää asia­yh­tey­den.”

”Jos joku on lait­ta­nut lei­kik­si, niin luo­kan pai­ne saat­taa muut­taa hä­nen asen­teen seu­raa­vaa ker­taa var­ten.”

”Op­pi­las, jol­la on opet­ta­jan huo­mi­on mu­kaan hy­vät yh­teis­työ­tai­dot ja so­si­aa­lis­ta lah­jak­kuut­ta, sa­noo en­sim­mäi­sel­lä peli­ker­ral­la het­ken pe­laa­mi­sen jäl­keen, että ei ha­lua osal­lis­tua. Op­pi­laan hy­vät yh­teis­työ­tai­dot ovat ai­em­min tul­leet esil­le aina pie­nis­sä ryh­mis­sä työs­ken­nel­tä­es­sä. Kun työs­ken­nel­lään pe­lin tii­moil­ta koko luo­kan kes­ken, op­pi­las ko­kee ti­lan­teen ken­ties han­ka­las­ti hal­lit­ta­vak­si ja ve­täy­tyy. Opet­ta­jan kan­nus­tuk­sel­la op­pi­las jat­kaa ja jo en­sim­mäi­sen peli­ker­ran ai­ka­na op­pii saa­maan ää­nen­sä kuu­lu­viin ja kek­sii kei­no­ja oh­ja­ta luo­kan yh­teis­työs­ken­te­lyä. Lop­pu­tun­nis­ta op­pi­las on in­nos­tu­nee­na ja ak­tii­vi­se­na pe­lis­sä mu­ka­na ja ky­syy lo­puk­si, mil­loin pe­la­taan seu­raa­van ker­ran.”

Peli on il­mai­sek­si kaik­kien käy­tös­sä. www.saa­rel­la.fi

Kii­tok­set hy­väs­tä yh­teis­työs­tä ja on­nis­tu­nees­ta pe­lis­tä kai­kil­le KUU­MA TVT:n peli­tii­min jä­se­nil­le ja Eduplussalle.

Eri­tyis­kii­tok­set luo­kan­o­pet­ta­ja Kat­ja Arjarannalle, ma­te­maat­tis­ten ai­nei­den opet­ta­ja Jus­si Si­re­nil­le sekä Eduplus Oy:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Jere Linnaselle.

Löy­tö­ret­kil­lä toi­ses­sa maa­il­mas­sa, vol 2Lau­ri Pirk­ka­lai­nen & Pet­ri Lou­nas­kor­pi (toim.),12/ 2013, 19.11.2013