Sosiaalisen median kytkemistä opetukseen pohditaan parhaillaan monella taholla. Sosiaalisen median palvelut ovat nivoutuneet osaksi nuorten arkea ja ne muodostavat omanlaisensa oppimisympäristön. Nuoret voivat jakaa omia ajatuksiaan, kuviaan ja paloja omasta elämästään muille sosiaalisen median palveluita käyttäville. Näin he samalla rakentavat tietynlaista kuvaa verkossa itsestään. Toisaalta sosiaalista mediaa käyttäessään nuorten näkemykset ja ajatukset ovat myös alttiina muiden ihmisten, yhteisöjen ja järjestöjen välittämille ajatuksille sekä erilaisten yritysten mainonnalle. Nuorilla tulee siis olla tietoa ja taitoa suhtautua kriittisesti sosiaalisessa mediassa välitettyihin mielikuviin ja tiedostaa, miten heidän ajatuksiinsa pyritään ja voidaan vaikuttaa.
Tämän tehtävän avulla oppilaat tutustuvat omaan asuinympäristöön liittyviin mielikuviin sosiaalisen median avulla.Tehtävä on yksi esimerkki Turun yliopiston maantieteen ja geologian laitoksella tuotettavan, kaupunkiympäristöjen tutkimiseen suunnitellun, lahellakaupungissa.fi -oppimateriaalipaketin aineistoista. Artikkelissa esitetty tehtävä liittyy sivuston Lähiö-osioon.
Suomessa lähiöissä asuu yli miljoona ihmisistä, joten lähiöt ovat monien oppilaiden lähiympäristöjä. Lähiöihin liittyvät mielikuvat voivat jakautua hyvinkin jyrkästi. Usein mielikuvien muodostumiseen vaikuttavat erilaiset tekijät, kuten omat ja läheisten ihmisten kokemukset tai median luomat mielikuvat alueesta. Ennen tehtävän aloittamista kannattaakin tutustua lähiöiden syntyyn ja kaupunkialueiden imagojen muodostumiseen liittyviin teksteihin, jotka ovat oppimateriaalipaketissa.
Tehtävässä tutustutaan keskustelupalstoilla tai blogeissa jaettuihin asuinalueisiin liittyviin mielikuviin ja siihen, mihin mielikuvat pohjautuvat. Sosiaalista mediaa käytetään tehtävässä tiedon lähteenä, ja siksi oppilaiden kanssa tulee pohtia tiedon luotettavuutta ja siellä jaettujen mielikuvien vaikutuksia omiin mielikuviin. Opetuksessa tulisi keskustella oppilaiden omista mielikuvista, niihin vaikuttavista tekijöistä ja todenperäisyydestä. Mielikuvat liittyvät tiettyyn alueeseen ja siten niistä voidaan tuottaa paikkatietoa. Tässä tehtävässä paikkatietoa on tuotettu Google Earthin avulla, mutta tehtävän ideaa voi soveltaa myös muihin ohjelmiin (esim. PaikkaOppi, Google Maps, Liikkeelle).
ASUINALUEIDEN MIELIKUVISTA PAIKKATIETOA -TEHTÄVÄ
Median rooli erilaisten mielikuvien rakentajana on merkittävä. Huhupuheet, kokemukset, näkemykset ja faktatieto sekoittuvat helposti keskenään. Subjektiiviset kokemukset ovat kuitenkin jokaisen omia, siksi perusteltuja ja mielenkiintoisia. Mielikuvien jakamisella sosiaalisessa mediassa on kuitenkin omat ongelmansa, sillä etenkin toistuvat, negatiiviset, mielikuvat voivat vaikuttaa esimerkiksi asukkaiden näkemyksiin omasta lähiympäristöstä ja laajemmin alueiden imagoihin ja sitä kautta muun muassa muuttoliikkeisiin.
Tehtävässä tutustutaan sosiaalisen median avulla omaan tai muuhun kiinnostavaan asuinalueeseen liittyviin positiivisiin ja negatiivisiin mielikuviin.
Valmistautuminen -osio tehdään yhdessä luokan kesken ja toteutus-osion jokainen oppilas tai oppilaspari tekee itsenäisesti.
VALMISTAUTUMINEN
1. Ladatkaa tietokoneille Google Earth-sovellus. Jos tutkitte yhdessä jotain tiettyä asuinaluetta, opettaja voi tutustua etukäteen, millaisia mielikuvia kyseiseen alueeseen liitetään.
2. Menkää Lähellä kaupungissa -verkkosivustolle osoitteeseen http://lahellakaupungissa.fi. Lukekaa Lähellä kaupungissa -materiaalipaketista luvut Mikä on lähiö ja Lähiö asuinympäristönä. Ne löytyvät pääsivun yläreunan vihreästä alasvetovalikosta kohdasta Paikat.
- Lähiö – Mikä on lähiö? – Hyvä paha lähiö
- Lähiö – Lähiö asuinympäristönä
- Katu – Pelottava katu – Miksi pelätään? – Katujen imagot
3. Pohtikaa tekstien pohjalta seuraavia kysymyksiä:
Miten ihmisten mielikuviin voi vaikuttaa se, onko henkilö itse asunut alueella?
Miten negatiiviset mielikuvat voivat vaikuttaa asuinalueen imagoon?
4. Valitkaa yksi yhteinen asuinalue koko ryhmälle tai jokainen opiskelija/työpari voi valita oma alueensa. Miten omien mielikuvien perusteella kuvailisitte valitsemaanne aluetta henkilölle, joka ei ole koskaan käynyt alueella?
TOTEUTUS
1. Mielikuvat sosiaalisessa mediassa
Mene Googleen. Selvitä, millaisia mielikuvia jaetaan valitsemastasi asuinalueesta. Käytä hakusanoina esim. millainen+on+Varissuo
Valitse jokin haun antama sosiaalisen median lähde: esim. keskustelupalsta tai blogi
Kerää aluetta kuvaavia mielikuvia (negatiivisia ja positiivisia) alueesta. Ilmeneekö kommenteissa, mihin henkilöiden mielikuvat perustuvat? (omat kokemukset, huhupuheet, uutiset, tutun kokemukset…)
2. Visualisoi mielikuvat kuviksi
Valitse kohdassa 3. keräämistä mielikuvista 4–5. Etsi Googlen kuvahaulla kuvia, jotka vastaisivat mielikuvaa. Tarkoitus ei ole etsiä kuvia kyseisestä alueesta, vaan visualisoida mielikuva. Esimerkiksi jos asuinalueesi liittyy mielikuva kaunis, etsi kuva joka viestittää sinun mielestä kauneutta.
Klikkaa kuvaa ja paina
(tai valitse täysikokoinen kuva).
Kopioi avautuvan sivun linkki. Liitä linkit Word -tiedostoon.
3. Mielikuvista paikkatietoa
Avaa Google Earth. Kirjoita vasemmassa yläkulmassa olevaan hakukohtaan tutkimasi asuinalue ja klikkaa haku.
Luo paikkamerkintä. Työkalupalkissa olevalla työkalulla
Avautuu ikkuna, jossa voit muokata pisteen nimeä ja ulkomuotoa sekä lisätä pisteeseen kuvan. Ikkunan ollessa auki voit siirtää pistettä kartalla. Sijoita piste haluamaasi kohtaan ja nimeä se.
Klikkaa luomasi pisteen päällä hiiren kakkospainiketta ja valitse ominaisuudet (Avautuu ikkuna, jossa voit muokata pisteen tietoja). Paina lisää kuva. Liitä kopioimasi linkki.
Paina OK. Lisää loput kuvat samalla tavalla. Paina lopuksi OK ikkunan oikeasta alakulmasta.
Klikkaa lopuksi luomaasi pistettä. Valitsemasi kuvat aukeavat kuvakollaasina karttanäkymään.
Tallenna piste painamalla kuvan kakkospainiketta ja valitsemalla ”tallenna paikka nimellä”. Voit tallentaa pisteen tietokoneen muistiin tai muistitikulle koneelta. Sen voi lähettää myös liitteenä esimerkiksi opettajan sähköpostiin.
TALLENTAKAA KAIKKIEN PISTEET OPETTAJAN KONEELLE JA AVATKAA NE GOOGLE EARTHISSA!
4. Yhteenveto
Esittäkää muulle ryhmälle luomanne kuvakollaasi.
Millaisia mielikuvia ne esittävät? Voitte myös arvuuttaa muulta ryhmältä, mitä mielikuvaa kukin kuva esittää.
Muuttuiko käsityksenne tutkimastanne asuinalueesta?
Jäikö jokin asia tai sosiaalisessa mediassa ollut kommentti mietityttämään?
Millaisia tunteita mielikuvat herättivät teissä?
Pohdittavaa:
- Mihin sosiaalisessa mediassa olevat kommentit perustuvat?
- Miten sosiaalisessa mediassa voidaan vaikuttaa ihmisten mielikuviin?
- Miten mielikuvat voivat vaikuttaa konkreettisiin tekoihin?
- Kuka tai mikä vaikuttaa teidän mielikuviinne?
- Mihin omat mielikuvat pohjautuvat (esim. omiin/kaverin/vanhempien kokemuksiin tai näkemyksiin, uutisiin, tutkimuksiin)?
* kuvakaappaus Google Earth -sovelluksesta, ** kuvakaappaus Googlen kuvahausta.
Vinkki: Mielikuvista paikkatietoa osuus voidaan toteuttaa myös muilla paikkatietosovelluksilla, kuten PaikkaOppi http://www.paikkaoppi.fi/
Liikkeelle http://www.liikkeelleymparisto.fi/
StepMap http://www.stepmap.com/
Lisää ideoita kaupunkiympäristöjen tutkimiseen osoitteessa: http://lahellakaupungissa.fi/
Tietoa sosiaalisesta mediasta opetuksessa
OPH:n Edu.fi -palvelussa:
http://www.edu.fi/
Teoksessa Eija Kalliala ja Tarmo Toikkanen: Sosiaalinen media opetuksessa (2012).
Löytöretkillä toisessa maailmassa, vol 2Lauri Pirkkalainen & Petri Lounaskorpi (toim.),12/ 2013, 19.11.2013