Simulaatioista reaalimaailmaan ja takaisin Alakoulun fyke- opetuksen kehittämishanke

Jorma Riikonen

Si­mu­laa­ti­ois­ta re­aa­li­maa­il­maan ja ta­kai­sin on Akaan, Val­ke­a­kos­ken ja Ur­ja­lan pe­rus­o­pe­tuk­sen yh­tei­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­han­ke. Hank­keen ta­voit­tee­na on ke­hit­tää fy­sii­kan ja ke­mi­an oppi­si­säl­tö­jen to­teu­tu­mis­ta ala­kou­lun vii­den­nel­lä ja kuu­den­nel­la vuo­si­luo­kal­la. Kes­kei­se­nä tee­ma­na on ener­gia ja sii­tä kes­ki­ty­tään eri­tyi­ses­ti säh­köön, joka on ala­kou­luis­sa ko­et­tu haas­teel­li­sek­si opet­taa.

Hank­kees­sa hyö­dyn­ne­tään vir­tu­aa­li­sia si­mu­laa­ti­oi­ta, konk­reet­ti­sia op­pi­mis­pa­ket­te­ja ja verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä. Yh­teis­työ­kump­pa­nei­ta ovat Jy­väs­ky­län yli­o­pis­ton Pedanet, SanomaPro oy:n Opit, Mik­ro­lin­na oy ja Isvet oy.

Suun­nit­te­lu ja val­mis­te­lu­vai­hees­sa ko­keil­tiin eri­lais­ten pää­te­lait­tei­den so­vel­tu­vuut­ta hank­keen käyt­töön. Pää­dyim­me va­lit­se­maan Fujitsun kan­net­ta­van tie­to­ko­neen, joka pal­ve­lee hank­kees­sa moni­puo­li­se­na pe­rus­työ­vä­li­nee­nä. Lai­te­han­kin­nat suun­ni­tel­tiin ja to­teu­tet­tiin yh­teis­työs­sä seu­tu­kun­nan tie­to­hal­lin­non kans­sa.

Hank­keen alku­vai­hees­sa myös tes­tat­tiin ja otet­tiin käyt­töön var­ma­toi­mi­nen lan­ga­ton verk­ko­rat­kai­su, joka on mah­dol­lis­ta tuo­da kaik­kiin seu­tu­kun­nan kou­lui­hin. Tä­män rat­kai­sun myö­tä on mah­dol­lis­ta ja­kaa käyt­töön mm. avoin verk­ko, op­pi­las­verk­ko ja hal­lin­to­verk­ko tar­peen mu­kaan.

Hank­keen myö­tä Val­ke­a­kos­ken, Akaan ja Ur­ja­lan 5-6 luok­kien op­pi­lai­den ja opet­ta­jien käyt­töön han­kit­tiin li­sens­sit Mik­ro­lin­nan Net­ti­mop­pi si­mu­laa­ti­o­ma­te­ri­aa­liin. Kir­jau­tu­mi­nen to­teu­tet­tiin ker­ta­kir­jau­tu­mis­jär­jes­tel­mäl­lä en­sim­mäi­ses­sä vai­hees­sa Opit-alus­tan kaut­ta ja myö­hem­min Peda.Net alus­tan kaut­ta kaut­ta.

Syk­syl­lä 2012 5-6- luok­kien opet­ta­jil­le pi­det­tiin veso-päi­vä, jos­sa han­ke esi­tel­tiin ja aloi­tet­tiin var­si­nai­nen to­teu­tus. Han­ket­ta on to­teu­tet­tu sa­man­ai­kai­ses­ti Akaas­sa, Ur­ja­las­sa ja Val­ke­a­kos­kel­la yh­des­sä kou­lus­sa ker­ral­laan.

Käy­tän­nös­sä kou­lul­le tuo­daan luo­kal­li­nen tie­to­ko­nei­ta, avoin lan­ga­ton verk­ko sekä käy­tän­nön op­pi­mis­pa­ke­tit . Opet­ta­jil­le tar­jo­taan pe­da­go­gis­ta tu­kea ja apua Fyke-pro­jek­tin aloit­ta­mi­seen ja to­teut­ta­mi­seen tar­peen mu­kaan.

Ta­voit­tee­na on opis­kel­la asi­at hyö­dyn­tä­en si­mu­laa­ti­oi­ta. Opis­ke­lus­sa Tä­män jäl­keen teh­dään käy­tän­nön ko­keet ja to­teu­te­taan ra­por­tit mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan mui­hin oppi­ai­nei­siin in­teg­roi­den ja op­pi­lai­den tai­to­ta­sot huo­mi­oi­den.

Toi­min­nas­sa pai­not­tuu ver­tais­ryh­mäs­sä op­pi­mi­nen ja op­pi­jan vas­tuu omas­ta toi­min­nas­taan. Opet­ta­jan roo­li­na on tu­kea op­pi­mis­ta ja suun­na­ta op­pi­lai­den huo­mi­o­ta oleel­li­siin asi­oi­hin. Hank­keen yh­te­nä näkö­kul­ma­na on ol­lut to­teut­taa ope­tus­ta ”ku­mo­tun luo­kan” aja­tuk­sel­la. Op­pi­laat ovat voi­neet opis­kel­la asi­oi­ta etu­kä­teen si­mu­laa­ti­oi­den avul­la ja opet­ta­jan oh­jaa­ma­na on voi­tu teh­dä asi­aan liit­ty­viä käy­tän­nön ko­kei­ta ja ra­por­toin­tia.

Hank­keen koti­si­vut: http://peda.net/veraja/val­ke­a­kos­ki/si­mu­laa­tio

Ryhmäopetuksesta

Ryh­mä­o­pe­tus on vas­taus kou­lun jat­ku­vaan raha­pu­laan. Ei ole mi­ten­kään mah­dol­lis­ta, että nyky­ai­kai­sia laa­duk­kai­ta ope­tus­vä­li­nei­tä voi­tai­siin hank­kia luo­kan jo­kai­sel­le 32 op­pi­laal­le. Niin­pä nii­tä han­ki­taan­kin vain nel­jät kap­pa­leet ku­ta­kin. 32 op­pi­las­ta ja­e­taan sit­ten nel­jän op­pi­laan ryh­miin ja ku­kin ryh­mä te­kee sa­maan ai­kaan eri teh­tä­vää ja käyt­tää eri vä­li­nei­tä kuin muut ryh­mät. Yksi ryh­mä saa tie­to­kone­teh­tä­vän, toi­nen fy­sii­kan teh­tä­vän, kol­mas kuva­tai­teen teh­tä­vän ja niin edel­leen. Kos­ka teh­tä­viä on jak­sos­sa aina enem­män kuin ryh­miä, pää­see teh­tä­vän­sä hoi­ta­nut ryh­mä heti ja tur­hia odot­te­le­mat­ta uu­teen haas­tee­seen. Jak­son pää­tyt­tyä kaik­ki ryh­mät ovat sel­vit­tä­neet kaik­ki teh­tä­vät.

On­nel­li­nen sat­tu­ma on, että sa­mal­la jou­du­taan siir­ty­mään työs­ken­te­ly­mal­liin, joka on edul­li­nen ny­kyi­sel­le op­pi­mis­kä­si­tyk­sel­le ja eri­tyi­ses­ti tvt-me­ne­tel­mien käy­töl­le. Kos­ka opet­ta­ja ei voi oh­ja­ta jo­kais­ta ryh­mää sa­man­ai­kai­ses­ti, on ku­ta­kin teh­tä­vää var­ten ol­ta­va hyvä apu­o­pet­ta­ja: työ­kort­ti. Nel­jän ope­tus­vä­li­neen idea on, että jo­kai­nen ryh­män jä­sen jou­tuu töi­hin eikä jou­du tai pää­se seu­raa­maan si­vus­ta. Sik­si jo­kai­ses­ta pa­ke­tis­ta löy­tyy myös nel­jä työ­kort­tia. Par­haim­mil­laan luo­kas­sa on­kin toi­mi­vik­si tes­tat­tu­ja op­pi­mis­pa­ket­te­ja, joi­den käy­tös­tä, jär­jes­tyk­ses­tä ja pa­lau­tuk­ses­ta ryh­mät vas­taa­vat it­se­näi­ses­ti.

Ryh­mä­o­pe­tuk­sen aja­tus­ta tes­tat­tiin hank­kees­sam­me Si­mu­laa­ti­ois­ta re­aa­li­maa­il­maan ja ta­kai­sin. Pe­rus­a­ja­tuk­ses­ta poi­ket­tiin si­ten, että kaik­ki op­pi­mis­pa­ke­tit ko­kei­lus­sa oli­vat fy­sii­kan ja ke­mi­an teh­tä­viä. Han­ke­ra­hoi­tus mah­dol­lis­ti myös sen, että tie­to­kone­pa­ket­te­ja oli poik­keuk­sel­li­ses­ti enem­män kuin vain yh­del­le ryh­mäl­le ker­ral­laan. Työ­kort­tien li­säk­si voi­tiin jak­son aloi­tus­tun­neil­le pal­ka­ta sa­man­ai­kais­o­pet­ta­ja vie­ri­hoi­toa an­ta­maan eli hank­keen koor­di­naat­to­ri. Ryh­mä­o­pe­tuk­ses­sa on myös olen­nais­ta, että nel­jän op­pi­laan ryh­mä toi­mii vuo­ro­vai­ku­tuk­sel­li­se­na tii­mi­nä joka pien­yh­tei­sö­nä tu­kee jä­sen­ten­sä opis­ke­lua. Tä­män vuok­si ryh­mä­op­pi­mi­nen on lä­hem­pä­nä freinet- kuin mon­tes­so­ri­pe­da­go­giik­kaa.

Ko­kei­lun ra­ken­ne oli sel­keä. En­sim­mäi­ses­sä vai­hees­sa fy­sii­kan ja ke­mi­an si­säl­töi­hin liit­ty­vä työ si­mu­loi­tiin tie­to­ko­neel­la. Tämä peri­aate on nyky­ai­kaa, sil­lä ke­tään ei ny­kyi­sin enää pääs­te­tä nos­tu­rin tai len­to­ko­neen oh­jai­miin il­man si­mu­laat­to­ri­käyn­tiä sy­dän­leik­kauk­ses­ta pu­hu­mat­ta­kaan. Li­säk­si si­mu­laa­ti­os­ta puut­tu­vat vaa­ra­te­ki­jät ja työ voi­daan tois­taa lu­ke­mat­to­mia ker­to­ja il­man että kal­lis­ta ma­te­ri­aa­lia ku­luu lii­kaa. Toi­ses­sa vai­hees­sa fy­sii­kan ja ke­mi­an työ tois­tet­tiin re­aa­li­maa­il­mas­sa eli ope­tus­pa­ke­tin avul­la. Kun si­mu­laa­ti­os­sa koe on­nis­tuu aina, niin to­del­li­ses­sa elä­mäs­sä tu­lok­set oli­vat sit­ten pal­jon vä­rik­kääm­piä. Kol­man­nes­sa vai­hees­sa pa­lat­tiin tie­to­ko­neel­le ja teh­tiin työs­tä ra­port­ti. Luo­kan tvt-ke­hi­tys­vai­heen mu­kaan käy­tet­tiin eri­lai­sia rat­kai­su­ja muis­ti­os­ta net­ti­päi­vä­kir­jaan tai powerpointista vi­de­oon asti.

Löy­tö­ret­kil­lä toi­ses­sa maa­il­mas­sa, vol 2Lau­ri Pirk­ka­lai­nen & Pet­ri Lou­nas­kor­pi (toim.),12/ 2013, 19.11.2013