Työparityöskentely osana oppimaisemaa

Tilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Aila Hartikainen ja Auli Siitonen, Oulun yliopiston harjoittelukoulu

Opet­ta­jat, op­pi­laat ja opis­ke­li­jat luo­vat yh­des­sä kou­lun tai oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­ria. Yh­teis­kun­nan muu­tok­set syn­nyt­tä­vät odo­tuk­sia ja vaa­ti­muk­sia tä­hän­kin maa­il­maan, kos­ka kou­lu tai oppi­lai­tos on osa ke­hit­ty­vää ja muut­tu­vaa yh­teis­kun­taam­me. Kou­lu- ja opis­ke­lu­vuo­det ja nii­den tuo­mat ko­ke­muk­set ovat mer­kit­tä­vä osa lap­sen ja nuo­ren elä­mää. Sik­si oli­si­kin hyvä luo­da sel­lai­nen oppi­mai­se­ma, jos­sa jo­kai­sel­la lap­sel­la ja nuo­rel­la on mah­dol­li­suus kas­vaa ja ke­hit­tyä yk­si­lö­nä ja yh­tei­sön jä­se­ne­nä omien läh­tö­koh­tien­sa ja edel­ly­tys­ten­sä mu­kai­ses­ti.

Opet­ta­juut­ta ja kou­lun tai oppi­lai­tok­sen toi­min­ta­kult­tuu­ria on lei­man­nut yk­sin te­ke­mi­sen kult­tuu­ri, jos­sa yk­sit­täi­nen opet­ta­ja on vas­tan­nut oman ryh­män­sä työs­ken­te­lys­tä. Opet­ta­jan teh­tä­vä op­pi­mi­sen mah­dol­lis­ta­ja­na ja tu­le­vai­suu­den näkö­a­lo­jen ra­ken­ta­ja­na vaa­tii moni­puo­lis­ta osaa­mis­ta ja in­nos­tu­mis­ta. Jo­kai­ses­sa työ­yh­teisöis­sä on ole­mas­sa suu­ri osaa­mi­sen po­ten­ti­aa­li, joka voi­tai­siin teh­dä uu­del­la ta­val­la nä­ky­väk­si. Muu­tok­sen to­teu­tu­mi­sek­si tar­vi­taan us­kal­lus­ta ja roh­keut­ta näh­dä ja mää­ri­tel­lä opet­ta­juus uu­del­leen.

Opet­ta­jien työ­pari­työs­ken­te­ly on yksi tapa ja­kaa osaa­mis­ta ja muut­taa toi­min­ta­kult­tuu­ria yh­tei­söl­li­sem­mäk­si. Kun kak­si luo­kan­o­pet­ta­jaa työs­ken­te­lee ja ja­kaa kou­lu­ar­jen yh­des­sä, mah­dol­lis­tu­vat mo­net uu­det ar­jen käy­tän­teet. Yk­sin te­ke­mi­ses­tä on siir­ryt­ty yh­des­sä te­ke­mi­sen ja luo­mi­sen kult­tuu­riin. Täl­löin opet­ta­juut­ta lei­maa ”co-teaching”, joka oman ko­ke­muk­sem­me mu­kaan mah­dol­lis­taa voi­ma­va­ro­jen va­pau­tu­mi­sen, li­sää elin­voi­maa, työs­sä jak­sa­mis­ta ja työs­tä in­nos­tu­mis­ta.

Toi­min­ta­kult­tuu­riin ja työn teon ta­poi­hin vai­kut­ta­vat sekä ul­koi­set että si­säi­set ra­ken­teet. Ul­koi­set ra­ken­teet liit­ty­vät kou­lu­or­ga­ni­saa­ti­oon: Si­säi­set ra­ken­teet liit­ty­vät toi­min­ta­kult­tuu­riin:

Klik­kaa ku­vaa suu­ren­taak­se­si.

Opet­ta­jal­la on kes­kei­nen roo­li op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ra­ken­ta­mi­ses­sa ja hän te­kee va­lin­to­ja opet­ta­mi­sen ja op­pi­mi­sen me­ne­tel­mien ke­hit­tä­mi­sek­si. Se, mi­ten opet­ta­ja in­nos­tuu työs­sään ja työs­tään, vai­kut­taa ja nä­kyy op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä.

Taitajan talon & Tutkijan pajan oppimaisemassa

Ou­lun nor­maa­li­kou­lu on yksi Ou­lun seu­dun pe­rus­as­teen kou­luis­ta, ja siel­lä on noin 300 op­pi­las­ta. Yli­o­pis­ton lä­hei­syy­teen ra­ken­net­tu ja ark­ki­teh­ti Tas­ki­sen suun­nit­te­le­ma kou­lu vi­hit­tiin käyt­töön vuon­na 1982. Kou­lu­ra­ken­nuk­sen sisä­ti­lois­sa pit­kän pää­käy­tä­vän var­rel­ta er­ka­nee nel­jä so­lua, jot­ka on ni­met­ty van­han ou­lu­lai­sen leik­ki­pe­rin­teen mu­kaan: Äppö, Hoijakka, Kirppa ja Nop­pa. Ylä­ker­ras­ta löy­ty­vät kou­lun hal­lin­to­ti­lat, opet­ta­jien- ja op­pi­lai­den­huo­neet sekä eri­tyis­o­pe­tus­luo­kat. Oma koti­luok­kam­me si­jait­see Nop­pa-so­lun pe­räl­lä. Siel­lä 40 ala­kou­lu­lais­ta elää kou­lu­ar­kea yh­des­sä kah­den luo­kan­o­pet­ta­jan kans­sa.

Oppi­mai­se­mam­me koos­tuu solu­au­las­ta, Tai­ta­jan ta­los­ta ja Tut­ki­jan pa­jas­ta. Li­säk­si op­pi­laat työs­ken­te­le­vät kou­lu­viik­kon­sa ai­ka­na Aa­pis­kuk­ko-luo­kas­sa, kou­lu­kir­jas­tos­sa sekä mu­sii­kin ja lii­kun­nan ti­lois­sa. Yh­teis­työ alu­een mui­den toi­mi­joi­den kans­sa ri­kas­tut­taa oppi­mai­se­maam­me tar­jon­nal­laan.

Opet­ta­jat ja op­pi­laat aloit­ta­vat kou­lu­päi­vän yh­des­sä aula­ti­las­sa. Täl­löin käy­dään läpi yh­tei­seen aloi­tuk­sen liit­ty­vät ru­tii­nit, päi­vän työs­ken­te­ly­pai­kat, työs­ken­te­ly­ryh­mät ja aika­tau­lut. Yh­tei­sen aloi­tuk­sen ja työn­jaon jäl­keen op­pi­laat siir­ty­vät työs­ken­te­le­mään ti­loi­hin, jot­ka on va­rus­tel­tu yh­tei­söl­lis­tä työs­ken­te­lyä var­ten. Koti­luo­kan ni­me­tyt ti­lat on ra­ken­net­tu si­ten, että jo tila it­ses­sään vi­rit­tää ja oh­jaa op­pi­laan orien­toi­tu­mis­ta ja ajat­te­lua ti­las­sa ta­pah­tu­vaan toi­min­taan.

Klik­kaa ku­vaa suu­ren­taak­se­si.

Oppi­mai­se­ma on ra­ken­net­tu niin, että eri­ko­koi­set op­pi­las­ryh­mät voi­vat työs­ken­nel­lä mie­lek­kääs­ti ja tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti. Tila on ja­et­tu kir­ja­hyl­lyil­lä, ser­meil­lä, pöy­dil­lä ja is­tu­ma-alus­toil­la si­ten, että koko ryh­män yh­tei­set ope­tus­tuo­ki­ot, pien­ryh­mä­teh­tä­vät ja yk­si­löl­li­nen työs­ken­te­ly on­nis­tuu.

Tai­ta­jan ta­los­sa kes­ki­ty­tään oppi­ai­neis­ta kuva­tai­teen, käsi­työn ja sana­tai­teen si­säl­töi­hin. Tai­ta­jan ta­lon mot­to ”Tai­to opi­taan te­ke­mäl­lä” ele­tään to­dek­si joka­päi­väis­ten teh­tä­vien kaut­ta täs­sä ti­las­sa. Tut­ki­jan pa­jas­sa puo­les­taan avau­tu­vat science-ai­neet. ”In­nos­tu ja ih­met­te­le, tut­ki ja tie­dä” – mot­to kuu­luu ja nä­kyy. Op­pi­lai­ta kan­nus­te­taan tie­don et­si­mi­seen, oi­val­lus­ten ja­ka­mi­seen ja ajat­te­lu­tai­to­jen ke­hit­tä­mi­seen.

Kou­lu­päi­vän ai­ka­na op­pi­laat työs­ken­te­le­vät eri ti­lois­sa vaih­te­le­vin ko­koon­pa­noin, jol­loin vä­lil­lä toi­mi­taan suu­res­sa yh­tei­ses­sä ryh­mäs­sä, vä­lil­lä ja­kaan­tu­nei­na ni­met­tyi­hin, kiin­tei­siin työ­ryh­miin, joi­ta on yleen­sä nel­jä. Toi­ses­sa luok­ka­ti­las­sa saat­taa olla pien­ryh­mä rat­ko­mas­sa ki­pe­riä pul­mia toi­sen ti­lan ol­les­sa suu­rem­man ryh­män käy­tös­sä. Osa kir­jal­li­suus­kas­va­tuk­ses­ta to­teu­tuu kou­lum­me kir­jas­tos­sa yh­teis­työs­sä kir­jas­to­a­ma­nu­ens­sin kans­sa. Eri­tyis­o­pet­ta­jan kans­sa teh­dään yh­teis­työ­tä palkittamalla eri­tyis­o­pe­tus työ­jär­jes­tyk­ses­sä kiin­te­äk­si osak­si luo­kan työs­ken­te­lyä.

Ope­tus on jär­jes­tet­ty niin, että kou­lu­viik­ko muo­dos­taa ko­ko­nai­suu­den, joka al­kaa maa­nan­tain yh­tei­sel­lä aloi­tuk­sel­la ja päät­tyy per­jan­tain päi­vä­kir­ja­teh­tä­vään. Päi­vä­kir­jas­saan op­pi­las refl ektoi omaa kou­lu­työ­tään kir­joit­ta­en ja ku­vit­ta­en kou­lu­viik­kon­sa mer­kit­tä­viä ta­pah­tu­mia ja on­nis­tu­mi­si­aan. Luku­vuo­den työs­ken­te­ly on ryt­mi­tet­ty tee­mal­li­siin, ehey­tet­tyi­hin ko­ko­nai­suuk­siin. Tee­mat nä­ky­vät vuo­rol­laan oppi­mai­se­mas­sa, esi­mer­kik­si si­sus­tuk­ses­sa, va­li­tuis­sa vä­li­neis­sä ja op­pi­las­töi­den esit­te­lyis­sä.

Työ­pari­työs­ken­te­lyn mah­dol­li­suu­det, oppi­mai­se­ma, kä­si­tyk­set op­pi­mi­ses­ta ja opet­ta­mi­ses­ta ovat osa kou­lun ar­kea niin käy­tän­nön to­teu­tuk­ses­sa kuin pe­da­go­gi­sis­sa kes­kus­te­luis­sa. Ko­ke­muk­sem­me mu­kaan yh­des­sä luo­mi­sen kult­tuu­ri ins­pi­roi, va­paut­taa voi­ma­va­ro­ja ja avaa uu­sia pol­ku­ja opet­ta­juu­des­sa.

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013