KOKEMUKSET KIERTOON – ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseen Tina Heino (toim.), Oppaat ja käsikirjat 2013:8, © Opetushallitus, ISSN 1798-8969 (verkkojulkaisu), Kansikuva: Markku Lang, Taitto: Edita Prima Oy/Timo Päivärinta/PSWFolders Oy, Zine: Konneveden lukio Sisällysluettelo KOKEMUKSET KIERTOON – ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseen Tina Heino (toim.), Oppaat ja käsikirjat 2013:8, © Opetushallitus, ISSN 1798-8969 (verkkojulkaisu), Kansikuva: Markku Lang, Taitto: Edita Prima Oy/Timo Päivärinta/PSWFolders Oy, Zine: Konneveden lukio Uuden kehittämisvaiheen edessäJorma Kauppinen Johtaja, Yleissivistävä koulutus OpetushallitusUuden kehittämisvaiheen edessäJorma Kauppinen Johtaja, Yleissivistävä koulutus OpetushallitusUuden kehittämisvaiheen edessäJorma Kauppinen Johtaja, Yleissivistävä koulutus OpetushallitusUuden kehittämisvaiheen edessäJorma Kauppinen Johtaja, Yleissivistävä koulutus OpetushallitusUuden kehittämisvaiheen edessä Aikamatka oppimisympäristöjen kehittämiseenElla Kiesi, Opetushallitus, 31.5.2013Aikamatka oppimisympäristöjen kehittämiseenElla Kiesi, Opetushallitus, 31.5.2013Aikamatka oppimisympäristöjen kehittämiseenElla Kiesi, Opetushallitus, 31.5.2013Aikamatka oppimisympäristöjen kehittämiseenElla Kiesi, Opetushallitus, 31.5.2013Aikamatka oppimisympäristöjen kehittämiseen 1. Luku: Uskalla muuttua ja toimia toisinTina Heino, Opetushallitus1. Luku: Uskalla muuttua ja toimia toisinTina Heino, Opetushallitus1. Luku: Uskalla muuttua ja toimia toisinTina Heino, Opetushallitus1. Luku: Uskalla muuttua ja toimia toisinTina Heino, Opetushallitus1. Luku: Uskalla muuttua ja toimia toisin Tavoitteena toimintakulttuurin muutosLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaTavoitteena toimintakulttuurin muutosLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaTavoitteena toimintakulttuurin muutosLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaTavoitteena toimintakulttuurin muutosLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaTavoitteena toimintakulttuurin muutos Lisää hyvän mielen oppimistaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena Hietaniemi ja Taina LehtonenLisää hyvän mielen oppimistaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena Hietaniemi ja Taina LehtonenLisää hyvän mielen oppimistaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena Hietaniemi ja Taina LehtonenLisää hyvän mielen oppimistaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena Hietaniemi ja Taina LehtonenLisää hyvän mielen oppimista Kieltenopetus lennähti verkkoonEtäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Antti HuttunenKieltenopetus lennähti verkkoonEtäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Antti HuttunenKieltenopetus lennähti verkkoonEtäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Antti HuttunenKieltenopetus lennähti verkkoonEtäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Antti HuttunenKieltenopetus lennähti verkkoon Virtuaalista opiskelua lukiokursseillaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Heidi Heikkilä, Second Life -projektin koordinaattori, Sotungin etälukioVirtuaalista opiskelua lukiokursseillaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Heidi Heikkilä, Second Life -projektin koordinaattori, Sotungin etälukioVirtuaalista opiskelua lukiokursseillaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Heidi Heikkilä, Second Life -projektin koordinaattori, Sotungin etälukioVirtuaalista opiskelua lukiokursseillaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Heidi Heikkilä, Second Life -projektin koordinaattori, Sotungin etälukioVirtuaalista opiskelua lukiokursseilla Sosiaalinen media opitaan yhdessäSosiaalisen median koordinointihanke, Mikkelin kaupunki / Otavan Opisto Jere RinneSosiaalinen media opitaan yhdessäSosiaalisen median koordinointihanke, Mikkelin kaupunki / Otavan Opisto Jere RinneSosiaalinen media opitaan yhdessäSosiaalisen median koordinointihanke, Mikkelin kaupunki / Otavan Opisto Jere RinneSosiaalinen media opitaan yhdessäSosiaalisen median koordinointihanke, Mikkelin kaupunki / Otavan Opisto Jere RinneSosiaalinen media opitaan yhdessä Työparityöskentely osana oppimaisemaaTilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Aila Hartikainen ja Auli Siitonen, Oulun yliopiston harjoittelukouluTyöparityöskentely osana oppimaisemaaTilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Aila Hartikainen ja Auli Siitonen, Oulun yliopiston harjoittelukouluTyöparityöskentely osana oppimaisemaaTilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Aila Hartikainen ja Auli Siitonen, Oulun yliopiston harjoittelukouluTyöparityöskentely osana oppimaisemaaTilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Aila Hartikainen ja Auli Siitonen, Oulun yliopiston harjoittelukouluTyöparityöskentely osana oppimaisemaa Oppimiskertomusajattelu avuksi opetuksen uudelleenjärjestämiseeniTEC – Eurooppalainen yhteistyöhanke tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen, European Schoolnet (EUN), Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku LangOppimiskertomusajattelu avuksi opetuksen uudelleenjärjestämiseeniTEC – Eurooppalainen yhteistyöhanke tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen, European Schoolnet (EUN), Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku LangOppimiskertomusajattelu avuksi opetuksen uudelleenjärjestämiseeniTEC – Eurooppalainen yhteistyöhanke tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen, European Schoolnet (EUN), Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku LangOppimiskertomusajattelu avuksi opetuksen uudelleenjärjestämiseeniTEC – Eurooppalainen yhteistyöhanke tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen, European Schoolnet (EUN), Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku LangOppimiskertomusajattelu avuksi opetuksen uudelleenjärjestämiseen Koulussa saa olla hyvä – projektista pysyvään toimintaanRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti Lindén ja Peter Kotkamaa, opinto-ohjaaja, Sursikin koulu, PedersödeKoulussa saa olla hyvä – projektista pysyvään toimintaanRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti Lindén ja Peter Kotkamaa, opinto-ohjaaja, Sursikin koulu, PedersödeKoulussa saa olla hyvä – projektista pysyvään toimintaanRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti Lindén ja Peter Kotkamaa, opinto-ohjaaja, Sursikin koulu, PedersödeKoulussa saa olla hyvä – projektista pysyvään toimintaanRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti Lindén ja Peter Kotkamaa, opinto-ohjaaja, Sursikin koulu, PedersödeKoulussa saa olla hyvä – projektista pysyvään toimintaan Pelit mahdollistavat osaamisen arvioinninOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Petri Lounaskorpi ja Minna KytöläPelit mahdollistavat osaamisen arvioinninOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Petri Lounaskorpi ja Minna KytöläPelit mahdollistavat osaamisen arvioinninOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Petri Lounaskorpi ja Minna KytöläPelit mahdollistavat osaamisen arvioinninOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Petri Lounaskorpi ja Minna KytöläPelit mahdollistavat osaamisen arvioinnin 2. Luku: Yhteistyö ja johtajuus muutoksen edistäjinäJukka Tulivuori, Opetushallitus2. Luku: Yhteistyö ja johtajuus muutoksen edistäjinäJukka Tulivuori, Opetushallitus2. Luku: Yhteistyö ja johtajuus muutoksen edistäjinäJukka Tulivuori, Opetushallitus2. Luku: Yhteistyö ja johtajuus muutoksen edistäjinäJukka Tulivuori, Opetushallitus2. Luku: Yhteistyö ja johtajuus muutoksen edistäjinä Oppilaat ja opiskelijat muutosvetureinaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Petri LounaskorpiOppilaat ja opiskelijat muutosvetureinaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Petri LounaskorpiOppilaat ja opiskelijat muutosvetureinaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Petri LounaskorpiOppilaat ja opiskelijat muutosvetureinaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Petri LounaskorpiOppilaat ja opiskelijat muutosvetureina Johtamisella on merkitystäeTwinning – eurooppalainen yhteistyöhanke opettajille ja oppilaille, Euroopan komissio, European Schoolnet (EUN), Opetushallitus Tuija Lindström, biologian ja maantiedon lehtori, Havukosken koulu, Vantaa ja Korso-Koivukylä-alueen verkkopedagoginen tukihenkilöJohtamisella on merkitystäeTwinning – eurooppalainen yhteistyöhanke opettajille ja oppilaille, Euroopan komissio, European Schoolnet (EUN), Opetushallitus Tuija Lindström, biologian ja maantiedon lehtori, Havukosken koulu, Vantaa ja Korso-Koivukylä-alueen verkkopedagoginen tukihenkilöJohtamisella on merkitystäeTwinning – eurooppalainen yhteistyöhanke opettajille ja oppilaille, Euroopan komissio, European Schoolnet (EUN), Opetushallitus Tuija Lindström, biologian ja maantiedon lehtori, Havukosken koulu, Vantaa ja Korso-Koivukylä-alueen verkkopedagoginen tukihenkilöJohtamisella on merkitystäeTwinning – eurooppalainen yhteistyöhanke opettajille ja oppilaille, Euroopan komissio, European Schoolnet (EUN), Opetushallitus Tuija Lindström, biologian ja maantiedon lehtori, Havukosken koulu, Vantaa ja Korso-Koivukylä-alueen verkkopedagoginen tukihenkilöJohtamisella on merkitystä Rakennus toimintakulttuurin muuttajanaTilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku Lang Kuvat:Markku LangRakennus toimintakulttuurin muuttajanaTilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku Lang Kuvat:Markku LangRakennus toimintakulttuurin muuttajanaTilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku Lang Kuvat:Markku LangRakennus toimintakulttuurin muuttajanaTilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku Lang Kuvat:Markku LangRakennus toimintakulttuurin muuttajana Suunnittelu ja osallistuminen on kaikkien asiaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaSuunnittelu ja osallistuminen on kaikkien asiaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaSuunnittelu ja osallistuminen on kaikkien asiaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaSuunnittelu ja osallistuminen on kaikkien asiaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaSuunnittelu ja osallistuminen on kaikkien asia Oppivaksi organisaatioksiLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena HietaniemiOppivaksi organisaatioksiLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena HietaniemiOppivaksi organisaatioksiLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena HietaniemiOppivaksi organisaatioksiLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena HietaniemiOppivaksi organisaatioksi Vaikuttavuutta yhteistyöllä ja kokemusten vaihdollaRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti LindénVaikuttavuutta yhteistyöllä ja kokemusten vaihdollaRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti LindénVaikuttavuutta yhteistyöllä ja kokemusten vaihdollaRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti LindénVaikuttavuutta yhteistyöllä ja kokemusten vaihdollaRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti LindénVaikuttavuutta yhteistyöllä ja kokemusten vaihdolla Syventämisestä skaalaamiseen -kansainvälisyyden koordinointiKansainvälisyyden koordinointihanke, Tampereen kaupunki, Ulvilan kaupunki Tuomas Huhtala, Tampere, Arja Kemppainen, UlvilaSyventämisestä skaalaamiseen -kansainvälisyyden koordinointiKansainvälisyyden koordinointihanke, Tampereen kaupunki, Ulvilan kaupunki Tuomas Huhtala, Tampere, Arja Kemppainen, UlvilaSyventämisestä skaalaamiseen -kansainvälisyyden koordinointiKansainvälisyyden koordinointihanke, Tampereen kaupunki, Ulvilan kaupunki Tuomas Huhtala, Tampere, Arja Kemppainen, UlvilaSyventämisestä skaalaamiseen -kansainvälisyyden koordinointiKansainvälisyyden koordinointihanke, Tampereen kaupunki, Ulvilan kaupunki Tuomas Huhtala, Tampere, Arja Kemppainen, UlvilaSyventämisestä skaalaamiseen -kansainvälisyyden koordinointi 3. Luku: Oppimista rajattomastiMia Sandvik, Opetushallitus3. Luku: Oppimista rajattomastiMia Sandvik, Opetushallitus3. Luku: Oppimista rajattomastiMia Sandvik, Opetushallitus3. Luku: Oppimista rajattomastiMia Sandvik, Opetushallitus3. Luku: Oppimista rajattomasti Ei mitään rajaa sille, missä me opitaanLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena HietaniemiEi mitään rajaa sille, missä me opitaanLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena HietaniemiEi mitään rajaa sille, missä me opitaanLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena HietaniemiEi mitään rajaa sille, missä me opitaanLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena HietaniemiEi mitään rajaa sille, missä me opitaan Oppimaisema-ajattelua oppimisympäristöihinTilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku LangOppimaisema-ajattelua oppimisympäristöihinTilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku LangOppimaisema-ajattelua oppimisympäristöihinTilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku LangOppimaisema-ajattelua oppimisympäristöihinTilat ja kalusteratkaisut koordinointihanke, Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku LangOppimaisema-ajattelua oppimisympäristöihin Asiantuntijaverkosto laajentaa oppimaisemaaEtäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Annukka Suonio ja Kari Hanninen, Tampereen klassillinen lukioAsiantuntijaverkosto laajentaa oppimaisemaaEtäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Annukka Suonio ja Kari Hanninen, Tampereen klassillinen lukioAsiantuntijaverkosto laajentaa oppimaisemaaEtäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Annukka Suonio ja Kari Hanninen, Tampereen klassillinen lukioAsiantuntijaverkosto laajentaa oppimaisemaaEtäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Annukka Suonio ja Kari Hanninen, Tampereen klassillinen lukioAsiantuntijaverkosto laajentaa oppimaisemaa Opiskelijoiden ohjaus virtuaalisesti säästää aikaaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Marianna Sydänmaanlakka ja Jussi Turunen, Opinto-ohjaajat Sotungin lukio ja etälukio, VantaaOpiskelijoiden ohjaus virtuaalisesti säästää aikaaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Marianna Sydänmaanlakka ja Jussi Turunen, Opinto-ohjaajat Sotungin lukio ja etälukio, VantaaOpiskelijoiden ohjaus virtuaalisesti säästää aikaaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Marianna Sydänmaanlakka ja Jussi Turunen, Opinto-ohjaajat Sotungin lukio ja etälukio, VantaaOpiskelijoiden ohjaus virtuaalisesti säästää aikaaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Marianna Sydänmaanlakka ja Jussi Turunen, Opinto-ohjaajat Sotungin lukio ja etälukio, VantaaOpiskelijoiden ohjaus virtuaalisesti säästää aikaa Kansainvälisesti verkossaeTwinning – eurooppalainen yhteistyöhanke opettajille ja oppilaille, Euroopan komissio, European Schoolnet (EUN), Opetushallitus Sari Auramo, luokanopettaja ja eTwinning-lähettiläs, Ohkolan koulu, MäntsäläKansainvälisesti verkossaeTwinning – eurooppalainen yhteistyöhanke opettajille ja oppilaille, Euroopan komissio, European Schoolnet (EUN), Opetushallitus Sari Auramo, luokanopettaja ja eTwinning-lähettiläs, Ohkolan koulu, MäntsäläKansainvälisesti verkossaeTwinning – eurooppalainen yhteistyöhanke opettajille ja oppilaille, Euroopan komissio, European Schoolnet (EUN), Opetushallitus Sari Auramo, luokanopettaja ja eTwinning-lähettiläs, Ohkolan koulu, MäntsäläKansainvälisesti verkossaeTwinning – eurooppalainen yhteistyöhanke opettajille ja oppilaille, Euroopan komissio, European Schoolnet (EUN), Opetushallitus Sari Auramo, luokanopettaja ja eTwinning-lähettiläs, Ohkolan koulu, MäntsäläKansainvälisesti verkossa Oppiaineiden integroiminen ja kehitysyhteistyöRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti Lindén, valokuvat B. KlockarsOppiaineiden integroiminen ja kehitysyhteistyöRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti Lindén, valokuvat B. KlockarsOppiaineiden integroiminen ja kehitysyhteistyöRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti Lindén, valokuvat B. KlockarsOppiaineiden integroiminen ja kehitysyhteistyöRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti Lindén, valokuvat B. KlockarsOppiaineiden integroiminen ja kehitysyhteistyö Omat laitteet ja osaaminen lisäävät oppimisen iloaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaOmat laitteet ja osaaminen lisäävät oppimisen iloaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaOmat laitteet ja osaaminen lisäävät oppimisen iloaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaOmat laitteet ja osaaminen lisäävät oppimisen iloaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaOmat laitteet ja osaaminen lisäävät oppimisen iloa Kohti autonomista oppimistaSosiaalisen median koordinointihanke, Mikkelin kaupunki / Otavan Opisto Ville VenäläinenKohti autonomista oppimistaSosiaalisen median koordinointihanke, Mikkelin kaupunki / Otavan Opisto Ville VenäläinenKohti autonomista oppimistaSosiaalisen median koordinointihanke, Mikkelin kaupunki / Otavan Opisto Ville VenäläinenKohti autonomista oppimistaSosiaalisen median koordinointihanke, Mikkelin kaupunki / Otavan Opisto Ville VenäläinenKohti autonomista oppimista 4. Luku: Teknologia mahdollistaa ja haastaaKimmo Koskinen, Opetushallitus4. Luku: Teknologia mahdollistaa ja haastaaKimmo Koskinen, Opetushallitus4. Luku: Teknologia mahdollistaa ja haastaaKimmo Koskinen, Opetushallitus4. Luku: Teknologia mahdollistaa ja haastaaKimmo Koskinen, Opetushallitus4. Luku: Teknologia mahdollistaa ja haastaa Passiivisesta oppijasta aktiiviseksi toimijaksiSosiaalisen median koordinointihanke, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jarkko SairanenPassiivisesta oppijasta aktiiviseksi toimijaksiSosiaalisen median koordinointihanke, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jarkko SairanenPassiivisesta oppijasta aktiiviseksi toimijaksiSosiaalisen median koordinointihanke, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jarkko SairanenPassiivisesta oppijasta aktiiviseksi toimijaksiSosiaalisen median koordinointihanke, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jarkko SairanenPassiivisesta oppijasta aktiiviseksi toimijaksi Eriyttämistä oppimispeleillä – oppimista kaikkiallaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Minna Kytölä, Vaajakosken koulu, JyväskyläEriyttämistä oppimispeleillä – oppimista kaikkiallaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Minna Kytölä, Vaajakosken koulu, JyväskyläEriyttämistä oppimispeleillä – oppimista kaikkiallaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Minna Kytölä, Vaajakosken koulu, JyväskyläEriyttämistä oppimispeleillä – oppimista kaikkiallaOppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt koordinointihanke, Konneveden kunta Minna Kytölä, Vaajakosken koulu, JyväskyläEriyttämistä oppimispeleillä – oppimista kaikkialla Tablettien mahdollisuudet opetuksessaRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti LindénTablettien mahdollisuudet opetuksessaRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti LindénTablettien mahdollisuudet opetuksessaRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti LindénTablettien mahdollisuudet opetuksessaRuotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti LindénTablettien mahdollisuudet opetuksessa Irti piuhoistaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaIrti piuhoistaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaIrti piuhoistaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaIrti piuhoistaLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Raisa ValtaojaIrti piuhoista Etävälineet koulunkäynnin tukenaEtäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Harri Mantila, eSKO-hanke, Kurittulan koulu, Maskun kuntaEtävälineet koulunkäynnin tukenaEtäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Harri Mantila, eSKO-hanke, Kurittulan koulu, Maskun kuntaEtävälineet koulunkäynnin tukenaEtäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Harri Mantila, eSKO-hanke, Kurittulan koulu, Maskun kuntaEtävälineet koulunkäynnin tukenaEtäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Harri Mantila, eSKO-hanke, Kurittulan koulu, Maskun kuntaEtävälineet koulunkäynnin tukena Lähitulevaisuus suomalaisten opettajien kuvaamanaiTEC – eurooppalainen yhteistyöhanke tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen, European Schoolnet (EUN), Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku LangLähitulevaisuus suomalaisten opettajien kuvaamanaiTEC – eurooppalainen yhteistyöhanke tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen, European Schoolnet (EUN), Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku LangLähitulevaisuus suomalaisten opettajien kuvaamanaiTEC – eurooppalainen yhteistyöhanke tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen, European Schoolnet (EUN), Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku LangLähitulevaisuus suomalaisten opettajien kuvaamanaiTEC – eurooppalainen yhteistyöhanke tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen, European Schoolnet (EUN), Oulun yliopisto / Oulun normaalikoulu Pasi Kurttila ja Markku LangLähitulevaisuus suomalaisten opettajien kuvaamana Mitä heidän pitäisi oppia?Laitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena HietaniemiMitä heidän pitäisi oppia?Laitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena HietaniemiMitä heidän pitäisi oppia?Laitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena HietaniemiMitä heidän pitäisi oppia?Laitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena HietaniemiMitä heidän pitäisi oppia? Oppilaan itsearviointitaitojen kehittäminen ja toimijuuden tukeminenLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Merja Juntunen ja Jarkko Lampinen, Oppijat-hanke, Jyväskylän yliopistoOppilaan itsearviointitaitojen kehittäminen ja toimijuuden tukeminenLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Merja Juntunen ja Jarkko Lampinen, Oppijat-hanke, Jyväskylän yliopistoOppilaan itsearviointitaitojen kehittäminen ja toimijuuden tukeminenLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Merja Juntunen ja Jarkko Lampinen, Oppijat-hanke, Jyväskylän yliopistoOppilaan itsearviointitaitojen kehittäminen ja toimijuuden tukeminenLaitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Merja Juntunen ja Jarkko Lampinen, Oppijat-hanke, Jyväskylän yliopistoOppilaan itsearviointitaitojen kehittäminen ja toimijuuden tukeminen Oppimisympäristöjen monet kasvotSosiaalisen median koordinointihanke, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Minna KoskinenOppimisympäristöjen monet kasvotSosiaalisen median koordinointihanke, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Minna KoskinenOppimisympäristöjen monet kasvotSosiaalisen median koordinointihanke, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Minna KoskinenOppimisympäristöjen monet kasvotSosiaalisen median koordinointihanke, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Minna KoskinenOppimisympäristöjen monet kasvot Tietoa koordinointihankkeistaVuonna 2010 käynnistyneiden oppimisympäristöjen koordinointihankkeiden tehtävänä on yhdessä Opetushallituksen kanssa tukea kehittämishankkeiden toimintaa ja koota niissä syntyviä hyviä pedagogisia malleja ja käytäntöjä sekä levittää niitä valtakunnallisesti.Tietoa koordinointihankkeistaVuonna 2010 käynnistyneiden oppimisympäristöjen koordinointihankkeiden tehtävänä on yhdessä Opetushallituksen kanssa tukea kehittämishankkeiden toimintaa ja koota niissä syntyviä hyviä pedagogisia malleja ja käytäntöjä sekä levittää niitä valtakunnallisesti.Tietoa koordinointihankkeistaVuonna 2010 käynnistyneiden oppimisympäristöjen koordinointihankkeiden tehtävänä on yhdessä Opetushallituksen kanssa tukea kehittämishankkeiden toimintaa ja koota niissä syntyviä hyviä pedagogisia malleja ja käytäntöjä sekä levittää niitä valtakunnallisesti.Tietoa koordinointihankkeistaVuonna 2010 käynnistyneiden oppimisympäristöjen koordinointihankkeiden tehtävänä on yhdessä Opetushallituksen kanssa tukea kehittämishankkeiden toimintaa ja koota niissä syntyviä hyviä pedagogisia malleja ja käytäntöjä sekä levittää niitä valtakunnallisesti.Tietoa koordinointihankkeista Opetushallituksen palveluitaOpetushallituksen palveluitaOpetushallituksen palveluitaOpetushallituksen palveluitaOpetushallituksen palveluita Raportteja, tutkimuksia, materiaaleja ja palveluitaRaportteja, tutkimuksia, materiaaleja ja palveluitaRaportteja, tutkimuksia, materiaaleja ja palveluitaRaportteja, tutkimuksia, materiaaleja ja palveluitaRaportteja, tutkimuksia, materiaaleja ja palveluita Ruotsinkielisiä materiaalejaRuotsinkielisiä materiaalejaRuotsinkielisiä materiaalejaRuotsinkielisiä materiaalejaRuotsinkielisiä materiaaleja TekijätTekijätTekijätTekijätTekijät TakakansiTakakansiTakakansiTakakansiTakakansi