Oppilaan itsearviointitaitojen kehittäminen ja toimijuuden tukeminen

Laitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Tampereen kaupunki Merja Juntunen ja Jarkko Lampinen, Oppijat-hanke, Jyväskylän yliopisto

Itse­ar­vi­oin­ti­tai­to­jen ke­hit­ty­mis­tä tu­kee, jos op­pi­laan ar­vi­oin­nis­sa pys­ty­tään siir­ty­mään tuo­tos­ten ja muis­ta­mi­sen ar­vi­oin­nis­ta koko­nais­val­tai­sem­paan op­pi­mis­pro­ses­sien ar­vi­oin­tiin. Op­pi­mis­pro­ses­sia ko­ko­nai­suu­te­na ar­vi­oi­ta­es­sa op­pi­laal­la on mah­dol­li­suus seu­ra­ta pa­rem­min, mis­sä hän on edis­ty­nyt, min­kä ta­kia, mi­ten toi­mien ja mitä hän voi­si vie­lä teh­dä edis­tääk­seen op­pi­mis­taan. Kou­lus­sa käy­tet­tä­vät yk­sit­täi­set itse­ar­vi­oin­ti­teh­tä­vät sekä op­pi­lai­den te­ke­mät tuo­tok­set tu­li­si liit­tää osak­si laa­jem­paa ko­ko­nai­suut­ta. Tek­no­lo­gia voi tar­jo­ta tä­män to­teut­ta­mi­sek­si käy­tän­nön työ­vä­li­nei­tä. Op­pi­las saa pa­rem­man koko­nais­ku­van sii­tä, mitä hän osaa ja mitä ei, jol­loin re­a­lis­tis­ten op­pi­mis­ta­voit­tei­den aset­ta­mi­nen hel­pot­tuu. Tämä kui­ten­kin ko­ros­taa op­pi­laan omaa vas­tuu­ta, ja sik­si on otet­ta­va huo­mi­oon op­pi­laan ikä, val­miu­det ja ai­kai­sem­pi tie­tä­mys.

Kun muuallakin oppii…

In­for­maa­li­op­pi­mi­nen eli arki­op­pi­mi­nen on ta­val­lis­ta eri­lai­sis­sa työ- ja vapaaajan yh­tei­söis­sä. Se on usein sat­tu­man­va­rais­ta, ikään kuin va­hin­gos­sa ta­pah­tu­vaa, mut­ta se voi olla myös suun­ni­tel­tua ja ta­voit­teel­lis­ta. Op­pi­mis­ti­lan­ne on siis op­pi­laan it­sen­sä, ei opet­ta­jan tai jon­kun muun ulko­puo­li­sen ta­hon lau­kai­se­ma.

For­maa­lia ja in­for­maa­lia op­pi­mis­ta tar­kas­tel­laan usein niin op­pi­mis­kä­si­tyk­sil­tään kuin tie­don­muo­dos­tuk­sel­taan­kin vas­ta­koh­tai­si­na toi­min­toi­na. Täl­lai­nen vas­tak­kain­a­set­te­lu ei kui­ten­kaan ole op­pi­laan eikä ope­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jän etu, vaan näi­tä op­pi­mi­sen muo­to­ja tu­li­si tar­kas­tel­la toi­si­aan täy­den­tä­vi­nä ja tu­ke­vi­na ko­ko­nai­suuk­si­na. For­maa­lin ja in­for­maa­lin op­pi­mi­sen yh­dis­tä­mi­nen aut­taa esi­mer­kik­si opit­tu­jen asi­oi­den kiin­nit­tä­mi­ses­sä op­pi­laan arki­to­del­li­suu­teen, jol­loin ir­ral­li­suus ja sir­pa­lei­suus vä­he­ne­vät.

In­for­maa­lis­ti opi­tun ja in­for­maa­lin te­ke­mi­sen tuo­mi­nen osak­si for­maa­lia op­pi­mis­ta aut­taa opet­ta­jaa ym­mär­tä­mään pa­rem­min op­pi­laan hen­ki­lö­koh­tai­sia vah­vuuk­sia. Op­pi­las voi tar­vit­ta­es­sa toi­mia asi­an­tun­ti­jan roo­lis­sa esi­mer­kik­si yh­tei­söl­li­sen työs­ken­te­lyn ai­ka­na omal­la vah­vuus­a­lu­eel­laan. Op­pi­lai­den vah­vuus­a­lu­eet liit­ty­vät usein esi­mer­kik­si va­paa-ajan har­ras­tuk­siin tai peli­maa­il­mois­sa opit­tui­hin asi­oi­hin. Vah­vuu­det voi­daan tuo­da nä­ky­väk­si esi­mer­kik­si tek­no­lo­gi­an avul­la.

Op­pi­jat-hank­kees­sa to­teu­tet­tiin laa­ja ky­se­ly, jos­sa op­pi­laat (ja opet­ta­jat) ker­toi­vat omas­ta in­ter­ne­tin käy­tös­tään ja op­pi­mi­sen pai­kois­taan niin sa­no­tun me­di­a­ka­kun (in­ter­ne­tin pal­ve­lui­den käyt­töä ku­vaa­va piir­ros) ja sii­hen liit­ty­vän aine­kir­joi­tuk­sen avul­la. Jo vuo­si­luok­kien 1–6 op­pi­lail­la on käy­tös­sään var­sin moni­puo­li­nen va­li­koi­ma in­ter­ne­tin pal­ve­lui­ta. Yh­tei­sö­pal­ve­lut, peli­ym­pä­ris­töt sekä vi­de­oi­den ja mu­sii­kin jako­pal­ve­lut ovat käy­te­tyim­piä. Vaik­ka pal­ve­lui­den lis­taa­mi­nen ja käyt­töön­otto on op­pi­lail­le help­poa, oman op­pi­mi­sen tun­nis­ta­mi­nen, erit­te­ly ja mää­rit­te­ly tuot­ta­vat sel­viä vai­keuk­sia. Lä­hes ai­noa poik­keus on eng­lan­nin op­pi­mi­nen, jon­ka mai­nit­se­vat eri­tyi­ses­ti tie­to­kone­pe­le­jä pe­laa­vat po­jat.

Oman op­pi­mi­sen tun­nis­ta­mi­seen on saa­ta­va työ­ka­lu­ja ja oh­jaus­ta. Tek­no­lo­gi­an avul­la voi­daan esi­mer­kik­si tal­len­taa oman te­ke­mi­sen jäl­jet, pi­tää op­pi­mis­päi­vä­kir­jaa ja to­teut­taa vertais- ja itse­ar­vi­oin­tia. Sa­mal­la voi­daan ja­kaa op­pi­mi­sen omis­ta­juut­ta. Pa­laut­teen an­ta­mi­nen ja saa­mi­nen ovat osa op­pi­mis­ta. Tek­no­lo­gi­an avul­la voi­daan esi­mer­kik­si pa­la­ta hel­pos­ti ai­kai­sem­paan pa­laut­tee­seen ja ver­ra­ta sitä uu­teen. Ta­voit­tee­na on op­pi­laan tie­toi­suus omas­ta osaa­mi­ses­ta, sii­tä, mitä hän hal­lit­see ja mis­sä hän tar­vit­sen har­joi­tus­ta.

Oppilas tiedon rakentajana ja sisältöjen omistajana

Si­säl­tö­jen ja op­pi­mis­pro­ses­sin omis­ta­juus tu­li­si olla ny­kyis­tä enem­män op­pi­laal­la it­sel­lään. Kun op­pi­laan omis­ta­juus omiin si­säl­töi­hin­sä tun­nus­te­taan ja käy­tän­nös­sä mah­dol­lis­te­taan esi­mer­kik­si tek­no­lo­gi­sin rat­kai­suin, op­pi­laan on mah­dol­lis­ta itse näh­dä ja hal­li­ta op­pi­mi­sen tuo­tok­sia, te­ke­mi­sen jäl­kiä ja koko op­pi­mis­pro­ses­sin do­ku­men­toi­tu­mis­ta. Täl­löin op­pi­laan on luon­te­vaa liit­tää uu­sia asi­oi­ta osak­si ai­kai­sem­pia si­säl­tö­jä. Van­ha ja uusi muo­dos­ta­vat yh­des­sä uu­den ko­ko­nai­suu­den, jos­ta op­pi­las voi jat­kaa eteen­päin ta­voit­tei­den mu­kai­ses­ti.

Op­pi­laal­la on mah­dol­li­suus osoit­taa op­pi­mis­taan ja osaa­mis­taan esi­mer­kik­si ePortfolioiden avul­la. Tar­koi­tuk­sen­mu­kais­ta on koos­taa ePortfolioita ole­mas­sa ole­vis­ta si­säl­löis­tä, joi­ta op­pi­las on koon­nut opin­to­jen ai­ka­na sekä in­for­maa­leis­sa ti­lan­teis­sa.Op­pi­mis­pro­ses­sin omis­ta­juus tar­koit­taa myös suu­rem­paa vas­tuu­ta omas­ta op­pi­mi­ses­ta, jol­loin on huo­mi­oi­ta­va op­pi­laan ikä, val­miu­det ja ai­kai­sem­pi ko­ke­mus. Op­pi­las kui­ten­kin tar­vit­see koko op­pi­mis­yh­tei­sön tu­kea ja oh­jaus­ta.

Mi­ten si­säl­tö­jen ja op­pi­mis­pro­ses­sin omis­ta­juus vai­kut­taa toi­min­taan oppi­lai­tok­ses­sa sen verk­ko­pal­ve­luis­sa? Voi­ko kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jä esi­mer­kik­si kat­kais­ta op­pi­laan yh­tey­den op­pi­laan tuo­tok­siin, ver­kos­toi­hin ja te­ke­mi­sen jäl­kiin opin­to­jen päät­ty­es­sä tai opis­ke­lu­paik­ka­kun­taa vaih­det­ta­es­sa?

Kaiken takana on PLE

PLE:lle (Personal Learning Environment) on mon­ta mää­ri­tel­mää, jois­sa pai­not­tuu joko tek­no­lo­gi­nen, pe­da­go­gi­nen tai ver­kos­toi­tu­mi­sen (PLN, personal learning network) näkö­kul­ma riip­pu­en mää­rit­te­li­jän läh­tö­koh­dis­ta ja taus­tas­ta. Sii­tä ol­laan kui­ten­kin var­sin yksi­mie­li­siä, että PLE ei ole kaik­ki toi­min­not yh­dis­tä­vä tek­no­lo­gi­nen rat­kai­su tai jär­jes­tel­mä vaan enem­män­kin op­pi­ja­läh­töi­nen lä­hes­ty­mis­tapa op­pi­mi­seen ja uu­den­lai­nen näkö­kul­ma op­pi­mis­pro­ses­sin omis­ta­juu­teen. Op­pi­mis­ym­pä­ris­tön si­jaan voi­daan­kin pu­hua enem­män PLE-kon­sep­tis­ta.

PLE-mal­lis­sa on kes­keis­tä, että op­pi­las voi itse kont­rol­loi­da ja hal­li­ta pa­rem­min omaa op­pi­mis­taan. PLE tar­jo­aa op­pi­laal­le tu­kea ja vä­li­nei­tä omien op­pi­mis­ta­voit­tei­den aset­ta­mi­seen, op­pi­mis­pro­ses­sien ja -si­säl­tö­jen hal­lit­se­mi­seen sekä vuo­ro­vai­ku­tuk­seen tois­ten kans­sa. Läh­tö­koh­ta­na on siis op­pi­mi­nen sekä op­pi­laan omis­ta­juus omaan op­pi­mis­pro­ses­siin­sa, jos­sa eri tek­no­lo­gi­oil­la ja verk­ko­pal­ve­luil­la on tär­keä roo­li op­pi­mi­sen apu­vä­li­nei­nä ja mah­dol­lis­ta­ji­na. Mitä pie­nem­mäs­tä op­pi­laas­ta on kyse, sitä kes­kei­sem­mäk­si nou­see opet­ta­jien ja mui­den ai­kuis­ten mer­ki­tys op­pi­mi­sen oh­jaa­ji­na ja mah­dol­lis­ta­ji­na. Op­pi­laan au­to­no­mia, toi­mi­juus ja vas­tuu omas­ta op­pi­mi­ses­taan luon­nol­li­ses­ti kas­vaa iän ja tie­tä­myk­sen kart­tu­mi­sen myö­tä sekä siir­ryt­tä­es­sä for­maa­lin kou­lu­tuk­sen pii­ris­tä enem­män non- ja in­for­maa­lei­hin op­pi­mis­ti­lan­tei­siin.

Par­haim­mil­laan PLE tu­kee eri­lai­sia op­pi­lai­ta ja ta­po­ja op­pia. Sen avul­la op­pi­laan on mah­dol­lis­ta tun­nis­taa pa­rem­min op­pi­mis­taan ja tie­dos­taa omia op­pi­mi­sen käy­tän­tei­tään. Sen avul­la voi teh­dä nä­ky­väk­si koko op­pi­mis­pro­ses­sin aina ta­voit­tei­den aset­te­lus­ta ar­vi­oin­tiin saak­ka. PLE myös aut­taa ha­vait­se­maan op­pi­mi­sen ver­kos­to­ja, ih­mi­siä ja vuo­ro­vai­ku­tus­suh­tei­ta, jot­ka edis­tä­vät op­pi­mis­ta, sekä edis­tää nii­den laa­jen­ta­mis­ta. On hyvä muis­taa, että PLE ei tule kos­kaan val­miik­si, vaan on aina ra­ken­nus­vai­hees­sa. Se ra­ken­tuu, ke­hit­tyy ja muo­vau­tuu koko elä­män ajan riip­pu­en eteen tu­le­vis­ta kehittymis- ja op­pi­mis­haas­teis­ta, elä­män­pii­ris­tä sekä sii­hen kuu­lu­vis­ta ih­mi­sis­tä ja yh­tei­söis­tä unoh­ta­mat­ta myös­kään käy­tös­sä ole­vien tek­no­lo­gi­oi­den ja me­di­a­ym­pä­ris­tön mer­ki­tys­tä PLE:n muok­kaa­ji­na. Op­pi­jat-hank­kees­sa on kes­ki­tyt­ty ra­ken­ta­maan op­pi­ja­läh­töis­tä op­pi­mis­ym­pä­ris­töä, Oma­Tila-pal­ve­lua, joka pe­rus­tuu PLE-kon­sep­tin mu­kai­siin aja­tuk­siin op­pi­mi­ses­ta.

OmaTila-palvelun tuo tekemisen jäljet näkyviin

Oma­Tila on Op­pi­jat-hank­kees­sa ke­hi­tet­ty op­pi­laan ja opet­ta­jan jous­ta­va ja per­so­noi­ta­va tila, joka on op­pi­laan it­sen­sä muo­kat­ta­vis­sa ja hal­lin­noi­ta­vis­sa ja toi­mii op­pi­jan PLE:n kes­ki­ö­nä. Oma­Ti­lan kaut­ta op­pi­las käyt­tää op­pi­mis­pro­ses­sis­sa tar­vit­se­mi­aan työ­ka­lu­ja ja si­säl­tö­jä, tal­len­taa omia (moni­me­di­ai­sia) ma­te­ri­aa­le­jaan ja jul­kai­see nii­tä sekä lin­kit­tyy muun mu­as­sa oppi­lai­tok­sen op­pi­mis­a­lus­tal­ta löy­ty­viin op­pi­mis­teh­tä­viin sekä so­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lui­hin. Oma­Tila-pal­ve­lun läh­tö­koh­ta on mo­nel­la ta­paa sa­man­suun­tai­nen kuin mo­nes­sa so­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lus­sa käy­tet­ty hen­ki­lö­koh­tai­sen profi ilin aja­tus. Op­pi­jat-hank­kees­sa on nous­sut esil­le ja Oma­Tila-pal­ve­lus­sa on to­teu­tet­tu seu­raa­via peri­aat­tei­ta:

1) Oppilas hallitsee itse sisältöjään ja rakentaa omaa PLE:tään

Oma­Tila mah­dol­lis­taa toi­min­ta­mal­lin, jos­sa op­pi­laan kou­lu­teh­tä­vät ja vapaaaikaan liit­ty­vät tuo­tok­set muo­dos­ta­vat yh­den ko­ko­nai­suu­den, jon­ka ra­ken­tees­ta ja si­säl­lös­tä päät­tää op­pi­ja itse. Op­pi­las voi ja­kaa Oma­Tila-pal­ve­luun te­ke­mään­sä si­säl­töä mui­den käyt­tä­jien (esi­mer­kik­si opet­ta­ja ja luok­ka­ka­ve­rit) kans­sa. Niis­tä voi­daan kes­kus­tel­la ja nii­tä voi­daan ar­vi­oi­da. Kes­kus­te­lut ja ar­vi­oin­nit liit­ty­vät op­pi­laan omaan toi­min­ta­ym­pä­ris­töön, jol­loin Oma­Tila-pal­ve­luun voi do­ku­men­toi­tua koko op­pi­mis­pro­ses­si op­pi­laan näkö­kul­mas­ta. Niin kou­luun kuin va­paa-ai­kaan liit­ty­viä tuo­tok­sia voi­daan myös pa­laut­taa omas­ta ti­las­ta kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jän op­pi­mis­a­lus­tal­le sekä osal­lis­tua op­pi­mis­alus­tal­la ta­pah­tu­viin yh­tei­söl­li­siin teh­tä­viin.

Oma­Tila-pal­ve­lu mah­dol­lis­taa sen, että op­pi­las voi va­li­ta eri ti­lan­teis­sa it­sel­leen so­vel­tu­via työ­vä­li­nei­tä. Työ­vä­li­nei­den ei tar­vit­se olla Oma­Tila-pal­ve­lun si­säl­lä, vaan op­pi­las voi käyt­tää va­paas­ti esi­mer­kik­si eri­lai­sia pil­vi­pal­ve­lu­ja tai omal­la ko­neel­la ole­via toi­mis­to­so­vel­luk­sia. Oma­Tila on erään­lai­nen ”port­ti”, jon­ka kaut­ta muut käyt­tä­jät (esi­mer­kik­si opet­ta­ja) voi­vat seu­ra­ta op­pi­laan te­ke­mi­sen jäl­kiä ja PLE:n muo­dos­tu­mis­ta.

2) Oppijalla, opettajalla ja koululla samat työvälineet

Oma­Tila-pal­ve­lun avul­la op­pi­las voi käyt­tää sa­mo­ja työ­vä­li­nei­tä (esi­mer­kik­si blo­gi, ryh­mä­muis­tio, kes­kus­te­lu, ky­se­ly) kuin oppi­lai­tok­sen op­pi­mis­alus­tal­la on käy­tös­sä. Kaik­ki si­säl­tö on sil­loin siir­ret­tä­vis­sä ra­ken­tei­neen hen­ki­lö­koh­tai­sel­ta puo­lel­ta oppi­lai­tok­sen puo­lel­le ja päin­vas­toin. Osaa­mi­sen näkö­kul­mas­ta on myös yk­sin­ker­tais­ta, jos op­pi­las ja opet­ta­ja voi­vat työs­ken­nel­lä sekä kou­lun op­pi­mis­alus­tal­la että Oma­Tila-pal­ve­lus­sa sa­moil­la käyt­tö­tai­doil­la. Par­hai­ten tämä yh­teen­so­pi­vuus to­teu­tuu täl­lä het­kel­lä Oma­Tila-pal­ve­lun ja Peda.net-pal­ve­lun vä­lil­lä. Oppi­lai­tok­sel­la voi luon­nol­li­ses­ti olla käy­tös­sään jo­kin muu tai usei­ta eri­lai­sia verk­ko­pal­ve­lu­ja ja op­pi­mis­a­lus­to­ja. Olen­nais­ta on­kin poh­tia, mil­lai­sia tar­pei­ta op­pi­lail­la ja opet­ta­jil­la on, mil­lai­nen ko­ko­nai­suus eri pal­ve­lus­ta muo­dos­tuu, mah­dol­lis­taa­ko ko­ko­nai­suus op­pi­laan roo­lin oman op­pi­mis­pro­ses­sin hal­lit­si­ja­na ja kuin­ka vai­kea- tai help­po­käyt­töi­nen ko­ko­nai­suu­des­ta tu­lee.

3) Elinikäisyys

Op­pi­las voi ot­taa Oma­Tila-pal­ve­lun käyt­töön ja jat­kaa sen käyt­töä, vaik­ka hän ei kuu­lui­si mi­hin­kään kou­lu­tus­or­ga­ni­saa­ti­oon, päät­täi­si opin­ton­sa, val­mis­tui­si tai siir­tyi­si työ­e­lä­mään. Oma­Ti­lan mer­ki­tys ja hyö­ty li­sään­tyy ajan myö­tä, sitä mu­kaa kuin si­säl­löt kart­tu­vat, ver­kos­tot laa­je­ne­vat ja oma PLE al­kaa ra­ken­tua.

4) Informaalin ja formaalin oppimisen yhdistäminen

Oma­Tila-pal­ve­lun kes­kei­se­nä ta­voit­tee­na on ol­lut in­for­maa­lin op­pi­mi­sen tie­dos­ta­mi­sen tu­ke­mi­nen, nä­ky­väk­si te­ke­mi­nen ja hyö­dyn­tä­mi­nen osa­na for­maa­lia op­pi­mis­ta. Oma­Tila-pal­ve­lu on ra­ken­net­tu si­ten, että opis­ke­luun, työ­hön ja va­paa-ai­kaan liit­ty­vät si­säl­löt voi jä­sen­tää op­pi­laan it­sen­sä ha­lu­a­mal­la ta­val­la yh­dek­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

5) Oppilaitos-, kunta- ja organisaatiorajattomuus

Pal­ve­lun or­ga­ni­saa­ti­o­ra­jat­to­muus tu­kee in­for­maa­lin ja for­maa­lin op­pi­mi­sen yh­dis­tä­mis­tä. Oma­Tila-pal­ve­lun käyt­tä­jä voi kes­kus­tel­la ja ja­kaa si­säl­tö­jä va­paas­ti kaik­kien pal­ve­lun käyt­tä­jien kans­sa riip­pu­mat­ta sii­tä, mis­tä kou­lus­ta, kun­nas­ta tai maas­ta käyt­tä­jät ovat. Pal­ve­lus­sa ei siis ole oppi­lai­tos- tai kun­ta­ra­jo­ja, ja pal­ve­lua voi­vat käyt­tää myös va­paa ajan or­ga­ni­saa­ti­ot, yh­dis­tyk­set ja yri­tyk­set.

Op­pi­jat-hank­keen pi­lo­teis­sa oppi­lai­tos­ra­jat­to­muus ei saa­nut aina opet­ta­jien kan­na­tus­ta var­sin­kaan sil­loin, kun oppi­lai­tos­ra­jat­to­muus yh­dis­tet­tiin va­paa­seen re­kis­te­röi­ty­mi­seen (kuka ta­han­sa voi teh­dä it­sel­leen käyt­tä­jä­tun­nuk­sen). Opet­ta­jien huo­li kos­ki lä­hin­nä vas­tuu-, tie­to­suo­ja- ja tie­to­tur­va­ky­sy­myk­siä sekä net­ti­kiu­saa­mi­seen liit­ty­viä ris­ke­jä. Myös op­pi­lai­den ni­mien nä­ky­mi­nen ja va­paa jul­kai­se­mi­nen he­rät­ti­vät kes­kus­te­lua. Suu­rin osa opet­ta­jis­ta oli kui­ten­kin oppi­lai­tos­ra­jat­to­muu­den ja avoi­muu­den kan­nal­la. Oppi­lai­tos­ra­jat­to­muus edis­tää myös kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten ver­kos­toi­tu­mis­ta.

Op­pi­lai­den puo­lel­ta hank­keen pi­lot­tien ai­ka­na tuli eteen yksi do­ku­men­toi­tu ta­pah­tu­ma, jos­sa op­pi­las suh­tau­tui oppi­lai­tos­ra­jat­to­muu­teen kriit­ti­ses­ti ja oli huo­lis­saan esi­mer­kik­si ni­men­sä nä­ky­vyy­des­tä oman kou­lun ulko­puo­lel­le. Ylei­ses­ti ot­ta­en op­pi­laat ot­ti­vat oppi­lai­tos­ra­jat­to­muu­den vas­taan jon­kin­lai­se­na it­ses­tään­sel­vyy­te­nä. To­den­nä­köi­ses­ti asi­aan vai­kut­taa muun mu­as­sa se, että op­pi­laat ker­to­vat käyt­tä­vän­sä usei­ta eri so­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lu­ja (me­di­a­ka­kut).

6) Vapaa käyttöönotto

Pal­ve­luun voi re­kis­te­röi­tyä kuka ta­han­sa il­mai­sek­si. Pal­ve­lus­sa on kui­ten­kin 15 vuo­den ikä­raja. Alle 15-vuotiaat tar­vit­se­vat pal­ve­lun käyt­töön huol­ta­jan lu­van. Huol­ta­ja­lu­vis­ta ja ikä­ra­jan pe­rus­te­luis­ta löy­tyy tar­kem­min tie­toa si­vul­ta https://peda.net/oh­jeet/kayttoehdot.

Oma­Tila-pal­ve­luun voi re­kis­te­röi­tyä osoit­tees­sa https://peda.net/:register

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013