Koulussa saa olla hyvä – projektista pysyvään toimintaan

Ruotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti Lindén ja Peter Kotkamaa, opinto-ohjaaja, Sursikin koulu, Pedersöde

Kai­kil­la op­pi­lail­la on oi­keus laa­duk­kaa­seen ope­tuk­seen oli pe­rus­a­ja­tuk­se­na ja läh­tö­koh­ta­na, kun Sursikin kou­lus­sa Pe­der­sö­ren kun­nas­sa suun­ni­tel­tiin va­lin­nais­kurs­sia Stu­dio 3. Te­o­reet­ti­sis­ta ai­neis­ta kiin­nos­tu­neil­le pe­rus­o­pe­tuk­sen vuo­si­luok­kien 7-9 op­pi­lail­le ha­lut­tiin an­taa mah­dol­li­suus ke­hit­tää tie­tä­mys­tään ja sy­ven­tyä eri aloi­hin. Kou­lun stu­di­o­toi­min­ta oli käyn­nis­tet­ty jo ai­em­min, ja se koos­tui or­ga­ni­soi­dus­ta tuki­o­pe­tuk­ses­ta ja jous­ta­vas­ta pien­ryh­mä­o­pe­tuk­ses­ta. Op­pi­laat, jot­ka ha­lu­si­vat osal­lis­tua uu­teen stu­di­o­toi­min­taan, sai­vat il­moit­tau­tua va­lin­nais­kurs­sil­le. Kurs­sin tar­koi­tus oli an­taa op­pi­lail­le mah­dol­li­suus laa­jem­paan eriyt­tä­mi­seen sekä mah­dol­lis­taa tek­no­lo­gi­an moni­puo­li­nen käyt­tö. Kurs­sia suun­ni­tel­ta­es­sa aja­tuk­se­na oli, että osal­lis­tu­mis­kri­tee­ri­nä oli­si arvo­sana 9 tai10 ky­sei­ses­sä ai­nees­sa tai op­pi­laan eri­tyi­nen mie­len­kiin­to ai­net­ta koh­taan (äi­din­kie­li, ma­te­ma­tiik­ka, kie­let, ke­mia, fy­siik­ka, his­to­ria ja yh­teis­kun­ta­oppi). Kes­kus­te­lu­jen jäl­keen pois­tet­tiin kui­ten­kin vaa­ti­mus hy­vis­tä arvo­sa­nois­ta, ja pää­tet­tiin, että kurs­sil­le sai­vat osal­lis­tua kaik­ki kiin­nos­tu­neet.

Va­lin­nais­kurs­sia var­ten kou­lus­sa muo­dos­tet­tiin 5-8 op­pi­laan ryh­miä. Eri ryh­miin osal­lis­tu­vat op­pi­laat oli­vat kiin­nos­tu­nei­ta sy­ven­ty­mään sa­moi­hin ai­nei­siin. Toi­min­taa koor­di­noi kou­lun opinto-oh­jaa­ja. Va­lin­nais­kurs­sin ta­voit­tei­ta oli­vat

Suunnittelusta toimintaan

Kurs­sin työs­ken­te­ly­ajat si­joi­tet­tiin osit­tain kou­lu­ai­kaan ja osit­tain ta­val­li­sen kou­lu­päi­vän ulko­puo­lel­le. Suu­rin osa työs­tä to­teu­tet­tiin kui­ten­kin var­si­nai­sen ope­tus­ajan ulko­puo­lel­la. Op­pi­lail­le tie­do­tet­tiin suun­ni­tel­lus­ta toi­min­nas­ta syys­luku­kau­den alus­sa. Kaik­ki kiin­nos­tu­neet op­pi­laat sai­vat haku­lo­mak­keen, joka si­säl­si ky­sy­myk­siä sii­tä, mitä ai­net­ta he ha­lu­si­vat opis­kel­la. Lo­mak­kees­sa oli myös tie­toa sii­tä, että kurs­sil­le osal­lis­tu­mi­nen mer­kit­si­si enem­män vas­tuun­ot­toa omas­ta opis­ke­lus­ta ja pal­jon it­se­näis­tä työs­ken­te­lyä.

Kun kurs­si käyn­nis­tet­tiin, op­pi­laat ja­et­tiin hei­dän kiin­nos­tus­ten­sa mu­kaan kol­meen ryh­mään. Työs­ken­te­ly kurs­sil­la to­teu­tet­tiin osit­tain kai­kil­le op­pi­lail­le yh­tei­sel­lä foo­ru­mil­la ja osit­tain aine­ryh­mis­sä. Aluk­si kaik­ki koot­tiin yh­tei­seen tie­do­tus­ta­paa­mi­seen, jos­sa esi­tel­tiin ide­oi­ta ja laa­dit­tiin toi­min­ta­oh­jei­ta. Tä­män oli tar­koi­tus te­hos­taa työs­ken­te­lyä, mut­ta myös an­taa kai­kil­le kuva ko­ko­nai­suu­des­ta, jon­ka muo­dos­tu­mi­seen hei­dän oma työn­sä vai­kut­tai­si. Kaik­ki op­pi­laat sai­vat myös oman kan­net­ta­van tie­to­ko­neen, jota he sai­vat käyt­tää kurs­sin ai­ka­na. Kurs­sin alus­sa käy­tet­tiin yksi aamu­päi­vä läh­de­kri­tii­kin opis­ke­le­mi­seen, ja yh­den kou­lu­päi­vän ai­ka­na op­pi­laat sai­vat tu­tus­tua tait­to-oh­jel­maan. Uut­ta tie­tä­mys­tään op­pi­laat käyt­ti­vät muun mu­as­sa sil­loin, kun he kurs­sin lo­pus­sa ko­ko­si­vat työn­sä poh­jal­ta yh­tei­sen leh­den.

Yh­tei­sen kurs­si­joh­dan­non jäl­keen työ­tä alus­tet­tiin kol­mes­sa aine­ryh­mäs­sä: his­to­ri­as­sa ja yhteiskuntaoppissa, äi­din­kie­les­sä sekä luon­non­tie­teis­sä. Jo­kai­nen ryh­mä kes­kus­te­li aluk­si kaik­kien eri­tyi­sis­tä kiin­nos­tuk­sen koh­teis­ta löy­tääk­seen yh­tei­sen ryh­mä­ai­heen. Esi­mer­kik­si luon­non­tie­tei­den ryh­mä va­lit­si ma­te­ma­tii­kan yh­tei­sek­si kiin­nos­tuk­sen koh­teek­si.

Ryh­män jä­sen­ten eri­tyi­set kiin­nos­tuk­sen koh­teet yh­dis­tet­tiin täs­sä vai­hees­sa yh­tei­sek­si pro­jek­tik­si. Jo­kai­nen op­pi­las va­lit­si myös osa­pro­jek­tin omien eri­tyis­ten kiin­nos­tuk­sen koh­tei­den­sa pe­rus­teel­la. Esi­mer­kik­si luon­non­tie­tei­den ryh­män op­pi­lai­den eri­tyi­si­nä kiin­nos­tuk­sen koh­tei­na oli­vat lin­tu­jen tark­kai­lu, ka­las­tus, elekt­ro­niik­ka ja kier­rä­tys. Nämä ai­heet yh­dis­tet­tiin yh­tei­sek­si pro­jek­tik­si, jon­ka ot­sik­ko­na oli ener­gi­a­huol­to. Työs­sä käy­tet­tiin tie­dos­to­ja si­säl­tä­vää yh­teis­tä wikiä, jot­ta op­pi­lail­la oli ai­neis­ton­sa käy­tös­sä mis­sä ta­han­sa he työs­ken­te­li­si­vät­kin. Ryh­mäl­lä oli joka viik­ko aamu­ta­paa­mi­nen, jos­sa päi­vi­tet­tiin omia ja yh­tei­siä töi­tä. Kaik­ki muis­tiin­pa­not yh­tei­sis­tä ta­paa­mi­sis­ta tal­len­net­tiin di­gi­taa­li­ses­ti. Luon­non­tie­tei­li­jöi­den pro­jek­tin tu­lok­se­na oli mal­li sii­tä, mil­tä ener­gi­a­huol­to voi­si Poh­jan­maal­la näyt­tää vuon­na 2030, eli tä­män­het­ki­sen mai­se­ma­suun­ni­tel­man ta­voi­te­vuon­na.

Kokeilusta pysyvään toimintaan

Kol­men ryh­män työn tu­lok­se­na syn­tyi leh­ti, jos­sa kaik­ki op­pi­las­työt esi­tel­tiin ar­tik­ke­lien muo­dos­sa. Leh­teä var­ten äi­din­kie­len ryh­mä kir­joit­ti usei­ta re­por­taa­se­ja ja ko­lum­ne­ja, mikä teki leh­des­tä ko­ko­nai­suu­den, jota pi­det­tiin mer­kit­tä­vä­nä myös oman kou­lun ulko­puo­lel­la. Leh­ti­pro­jek­ti opet­ti op­pi­lail­le, mi­ten toi­mi­tuk­sel­li­nen työ toi­mii ja mitä dead­line käy­tän­nös­sä tar­koit­taa. Itse leh­ti­pro­jek­tis­sa käy­tet­tiin apu­na ulko­puo­lis­ta asi­an­tun­ti­jaa, joka aut­toi op­pi­lai­ta leh­den tai­tos­sa ja opas­ti tar­vit­ta­vien tie­to­kone­oh­jel­mien käyt­töä. Op­pi­laat ko­ki­vat tä­män mo­ti­vaa­ti­o­ta li­sää­väk­si te­ki­jäk­si, ja asi­an­tun­ti­ja-avun an­si­os­ta työs­ken­te­ly sai op­pi­lai­den sil­mis­sä suu­rem­man mer­ki­tyk­sen. Nä­ky­vän, konk­reet­ti­sen tuo­tok­sen ai­kaan­saa­mi­nen vai­kut­ti op­pi­lai­siin niin, että he oli­vat kurs­sin lo­pus­sa to­del­la yl­pei­tä te­ke­mäs­tään työs­tä.

Pro­jek­tis­sa op­pi­mik­seen sei­koik­si op­pi­laat mai­nit­si­vat muun mu­as­sa, että he op­pi­vat ot­ta­maan vas­tuu­ta ja että heis­tä tuli it­se­näi­sem­piä. Vaik­ka kurs­si toi mu­ka­naan yli­mää­räis­tä työ­tä, mo­nia ai­kai­sia aa­mu­ja en­nen ta­van­o­mais­ta ope­tus­ta ja myö­häi­siä il­to­ja ko­to­na it­se­näi­sen työs­ken­te­lyn pa­ris­sa, kaik­ki oli­vat jäl­ki­kä­teen tyy­ty­väi­siä sii­hen, että va­lit­si­vat kurs­sin. Op­pi­laat ar­vos­ti­vat mah­dol­li­suut­ta sy­ven­tyä ai­hei­siin, jois­ta he oli­vat eri­tyi­sen kiin­nos­tu­nei­ta. Kos­ka tek­no­lo­gia oli kes­kei­ses­sä roo­lis­sa ja kai­kil­la op­pi­lail­la oli käy­tös­sään oma kan­net­ta­va tie­to­kone kurs­sin ai­ka­na, op­pi­laat voi­vat tut­kia ai­het­taan moni­puo­li­ses­ti myös di­gi­taa­li­sis­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä. Op­pi­laat ar­vos­ti­vat myös uu­sien ys­tä­vien saa­mis­ta ja uut­ta kurs­sin ai­ka­na syn­ty­nyt­tä työ­yh­tei­söä.

Va­lin­nais­kurs­sis­ta vas­tan­neet opet­ta­jat ar­vi­oi­vat, että myös he ke­hit­tyi­vät kurs­sin ai­ka­na opet­ta­ji­na. Opet­ta­jat toi­mi­vat oh­jaa­ji­na työs­ken­nel­les­sään yh­des­sä op­pi­lai­den kans­sa yh­tei­sen ta­voit­teen saa­vut­ta­mi­sek­si. Kos­ka kurs­sin va­lin­neet op­pi­laat ja eri­tyi­ses­ti hei­dän kiin­nos­tuk­sen koh­teen­sa mää­rää­vät kurs­sin si­säl­lön, opet­ta­jat ei­vät voi etu­kä­teen suun­ni­tel­la kurs­sia, ja si­ten myös kurs­sin lop­pu­tu­lok­sis­ta tu­lee eri­lai­sia joka vuo­si. Tä­män opet­ta­jat ko­ki­vat myös haas­teek­si. Va­lin­nais­kurs­sin ai­ka­na opet­ta­jien oli val­mis­tau­dut­ta­va koh­taa­maan op­pi­laan­sa avoi­mem­min, kos­ka he ei­vät täs­mäl­leen tien­neet, mi­ten seu­raa­va tun­ti su­jui­si ja mitä op­pi­laat ky­syi­si­vät, sil­lä on­gel­mat, joi­hin op­pi­laat tut­ki­mus­työs­sään tör­mä­si­vät, saat­toi­vat olla mitä ta­han­sa. Opet­ta­jat nä­ki­vät myös, että va­lin­nais­kurs­siin osal­lis­tu­mi­nen vai­kut­ti op­pi­lai­den suo­ri­tuk­siin muis­sa oppi­ai­neis­sa, kos­ka hei­dän itse­luot­ta­muk­sen­sa kas­voi. Li­säk­si opet­ta­jat huo­ma­si­vat va­lin­nais­kurs­sin vai­ku­tuk­sia pie­nen työ­ryh­män ulko­puo­lel­la, sil­lä op­pi­lai­den eri­tyi­nen in­nos­tus opis­ke­lua koh­taan le­vi­si myös kou­lu­to­ve­rei­hin. Va­lin­nais­kurs­si jat­kui seu­raa­va­na kou­lu­vuon­na, ja sii­tä on nyt tul­lut py­sy­vää toi­min­taa kou­lus­sa.

Link­ki:

Vi­deo Stu­dio 3

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013