Työskentelen luokanopettajana pienellä alakoululla Mäntsälässä. Koulumme on sijainniltaan vähän syrjässä, eivätkä oppilaamme tapaa kotimatkoillaan useinkaan jostain muusta maasta kotoisin olevia henkilöitä. Minulle itselleni on kuitenkin aina ollut mielekästä kohdata erilaisia ihmisiä. Olen hyvin tyytyväinen, kun voin tarjota tämän mahdollisuuden myös oppilailleni. Ei uuden ja erilaisen asiallinen kohtaaminen tule yleensä luonnostaan, vaan sitäkin on harjoiteltava, ihan kuten muitakin elämisen perustaitoja. Teknologia mahdollistaa sen, etteivät koulun syrjäinen sijainti tai vähäiset resurssit ole esteenä kansainvälisille kontakteille. Meillä on nykyään ihan hyvä tilanne laitteiden suhteen, mutta näin ei ole aina ollut. Muistan vielä senkin, kun koko koululla oli yksi tietokone, jolla pelattiin vuorotellen opetuspelejä rompulta. Kehitys on ollut huimaa. Vielä viitisen vuotta sitten tunsin tietäväni, mitä opetusta tukevia sivuja internetistä löytyy. Nyt tarjontaa on niin paljon, ettei yksittäinen opettaja voi millään pysyä kartalla. Sen vuoksi onkin niin tärkeää verkostoitua ja jakaa kokemuksia.
Verkostoituminen luo yhteyksiä ja mahdollisuuksia
Verkostoituminen on nykypäivää myös koululaisille. En ole koskaan ajatellut, että alakoululaiset olisivat liian pieniä olemaan yhteydessä muihin maihin. Tutustuin vuonna 2005 eTwinning-hankkeeseen, jossa koululaiset Euroopan eri maissa toteuttavat yhdessä erilaisia projekteja hyödyntäen tietotekniikkaa. Minulla sattui silloin olemaan opetettavana toinen luokka, joten suunnittelin ensimmäisen projektini heille sopivaksi. Olen sen jälkeen ollut eri-ikäisten oppilaitteni kanssa mukana yli kolmessakymmenessä erilaisessa eTwinningprojektissa.
Tietotekniikka on avannut ovia niin minulle kuin oppilaillekin. Jään usein asiasta kysyttäessä itsekin ihmettelemään, mitä kaikkea olemme tehneet. Tänään katselin kolmasluokkalaista pelaamassa erästä matematiikan peliä, jossa vastustaja oli Australiasta. Onhan se sinänsä se ja sama, kenen kanssa harjoittelee päässälaskuja, mutta oppilaalle tulee seuraavan kerran Australiasta jotain kuullessaan varmasti mieleen se tyttö, joka vastasi hienosti kertolaskukysymyksiin ja voitti tennispelin. Kaukainen valtio saa inhimillisiä piirteitä. Viime viikolla katselimme valkokankaalta Flashmeetingiä, jossa julistettiin voittaja 37 osallistujamaan lasten laulukilpailussa. Itäeurooppalaisissa maissa laulettiin kansanlaulutyyppisiä kappaleita, kun taas etelässä kilpailuvideot oli usein kuvattu lomamatkoilta tutuilla hiekkarannoilla. Pohjoiseurooppalaisissa maissa oli videota kevättalvella kuvattaessa ollut kaikissa vielä lunta, ja Keski-Euroopassa oltiin vuoristomaisemissa. Näin Euroopan maantieto tulee huomaamatta tutuksi, samoin kevään eteneminen eri alueilla. Oppilaan tulee tiedostaa, että kielet ja kulttuurit ovat erilaisia, mutta eivät eriarvoisia. Tällainen laulukilpailu on hyvä esimerkki siitä, miten tämä tavoite saadaan toteutettua.
Kansainvälisyys tarttuu koulun arkeen
Uskon, että kansainvälisen yhteydenpidon arkipäiväistyminen on hyvä asia. Muutama vuosi sitten kaksi koulumme silloista kuudesluokkalaista istui jännittyneenä web-kameran edessä. Koulumme ensimmäinen Skype-puhelu oli alkamassa. Tanskassa jännitettiin varmaan yhtä paljon. Paperiarkki täynnä mallilauseita, opettaja turvallisen lähellä ja kannustava ilmapiiri koko luokassa loivat tunnelman, jossa englannin puhuminen erimaalaisten ikätovereiden kanssa olikin hyvä kokemus. Opettajana olen pyrkinyt valitsemaan sopivia pareja puheluihin, jolloin myös ujommat tai epävarmemmat oppilaat ovat päässeet mukaan.
Seuraavina lukuvuosina viikoittaisista Skype-puheluista tuli luonteva osa koulumme arkea. Jos opettaja joskus unohti, oppilaat kyllä muistivat. Varhaisteinit olivat innoissaan, kun saivat tunnin jutella vaatteista, urheilusta tai bändeistä, vaikka juttelukaverit nyt sitten sattuivat olemaan jossain kaukana ja kielenä oli englanti. Joskus yhteydenpitoa jatkettiin myös koulumaailman ulkopuolella erilaisilla sosiaalisen median välineillä.
Kuluneena lukuvuonna ovat omat kolmasluokkalaiseni jutelleet joka viikko ranskalaisten lasten kanssa. Heillä on ollut opettajien valmistelema käsikirjoitus jokaiselle puhelulle, mutta tekstissä on aina myös interaktiivinen osuus, kuten kysymykset ”What colour?”, ”Can you play the piano?” tai ”Do you like apples?”. Jokainen käy vuorollaan kameran edessä, ja koko muu luokka kuuntelee tehden jotain hiljaista työtä samalla. Oppiminen on huimaa! Kaikki viime aikoina ulkomailla lomailleet oppilaani ovat palatessaan kertoneet innoissaan, kuinka paljon he ovat jutelleet paikallisille. Kerran ranskalaisella ja suomalaisella pojalla oli päällään aivan samanlainen espanjalaisen jalkapallojoukkueen kannatuspaita. Tätä sitten ihmeteltiin ja ihasteltiin web-kameran edessä.
Getting Closer -projekti muutaman vuoden takaa on hyvä esimerkki eTwinning- projektista, jossa kansainvälisyys tuli todella lähelle. Koko lukuvuoden ajan kestäneessä projektissa suomalaiset ja espanjalaiset viidesluokkalaiset muodostivat yhteensä viisi joukkuetta, joista kussakin puolet jäsenistä oli Suomesta, puolet Espanjasta. Itse projekti oli eräänlainen peli, jossa joukkueet etenivät Euroopan kartalle piirretyillä, koulujemme välisillä reiteillä monenlaisissa kilpailuissa saamillaan pisteillä. Kunkin pikkukisan jälkeen paras joukkue sai viisi pistettä, huonoiten pärjännyt joukkue yhden pisteen. Kummassakin päässä karttaa siirryttiin sitten saadun pistemäärän verran lähemmäs joukkueen toista puoliskoa. Siitä nimikin, Getting Closer, ”Lähentymässä”. Viisi pistettä tarkoittikin siis käytännössä kymmentä, kun kumpikin joukkueen osa siirtyi.
Joukkueet kisasivat esimerkiksi sijoittamalla internetistä löytyneessä pelissä pääkaupunkeja oikeisiin Euroopan maihin mahdollisimman nopeasti tai vastaamalla tiettyihin kysymyksiin. Tämä tapahtui aina yhtä aikaa kummassakin maassa. Sovittuna aikana joukkueet ottivat toiseen puoliskoon Skype-yhteyden ja neuvottelivat toistensa kanssa löytääkseen koko joukkueen yhteiset vastaukset. 11-vuotiaat käyttivät sujuvasti käännösohjelmia, keksivät kiertoilmaisuja ja saivat asian hoidettua.
Euroopan kartat reitteineen olivat molemmilla kouluilla seinällä julisteversioina. Reittejä oli yhtä monta kuin joukkueita eli viisi. Itäisin kulki pitkin Aasian raja-alueita, läntisin koukkasi Islannin kautta. Erityisen jännittäväksi etenemisen teki se, että samat paperilta löytyvät reitit olivat myös Google Earth -ohjelmassa. Jokaisella joukkueella oli oma sivu, jolta löytyi heidän reittinsä. Kun joukkueen tunnusta oli pisteiden jaon jälkeen ensin siirretty seinällä, siirtyivät joukkueet tietokoneille, zoomasivat kohti oikeaa reitin kohtaa ja huomasivat sitten olevansa vaikkapa Puolassa. Sen jälkeen he etsivät tietoa kyseisestä kaupungista ja kirjoittivat lokikirjaa englanniksi, aivan kuin olisivat olleet paikalla oikeina turisteina. Tämä teki etenemisestä realistisen oloista. Joukkueen erimaalaiset puolikkaat vaihtoivat sitten kokemuksiaan vaikkapa siitä, millainen sää oli kummassakin kaupungissa. Tavoitteeksi oli asetettu vieraan kielen luonteva käyttö aidoissa tilanteissa, yhteishengen luominen joukkueissa, joissa oli eri maalaisia osanottajia, ja Euroopan tuntemuksen lisääntyminen. Nämä kaikki saavutettiin hienosti.
Projektin alussa ja lopussa otimme yhteyden toisiimme Flashmeetingillä. Loppujuhlassa oppilaat kuuntelivat yhdessä musiikkia, söivät herkkuja ja kävivät tervehtimässä toisiaan kameran edessä. Voittajajoukkue palkittiin pahvimitaleilla yhtä aikaa kummassakin maassa. Ei tuntunut siltä, että välimatkaa oli tuhansia kilometrejä.
Toimivat yhteydet, innostava arki
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa todetaan, että opetuksen tehtävänä on totuttaa oppilas viestimään vieraalla kielellä hyvin konkreettisissa ja itselleen läheisissä tilanteissa aluksi pääsääntöisesti suullisesti. Minun on vaikea keksiä, mikä olisi vieraan kielen opiskelun juuri aloittaneelle kolmasluokkalaiselle säännöllistä, aitoa videopuhelua parempi tapa toteuttaa tämä. Taannoin vietimme eteläsuomalaisella koulullamme saamelaista teemapäivää. Skype-yhteys Sevettijärvelle järjestyi, kun otin puhelimen käteen ja soitin rehtorille. Sovittuna aikana me sitten istuimme ja katselimme, kun meille esiteltiin ikkunasta näkyvä koulun lemmikkiporo, lauloimme etukäteen saamiemme laulunsanojen avulla saamenkielellä, kuuntelimme aitoa joikua sekä kysyimme puolin ja toisin asioita molempien koulujen arjesta.
Oppilaat mukaan
Oppilaiden on harjoiteltava valmiuksia toimia monikulttuurisessa yhteisössä ja kansainvälisessä yhteistyössä. Kansainvälisissä projekteissa touhuaminen ja yhteydenpitäminen ei siis ole vain mukavaa ajanvietettä. Vaikka on mahdotonta ennakoida, mitä kukin tämänhetkinen koululainen tulevaisuudessa tekee ammatikseen, ei erilaisiin tilanteisiin ja ihmisiin tutustuminen ole kenellekään turhaa. Lapset ovat yllättäneet minut kerta toisensa jälkeen sillä rohkeudella ja ennakkoluulottomuudella, jolla he sopivasti tuettuina ovat lähteneet mukaan erilaisiin projekteihin. Mutta he kokevat asiat eri tavoin, eikä jokainen varmasti ole heti kovin innoissaan. Toisaalta sama pätee mihin tahansa asiaan. Tärkeää on tarjota oppilaille mahdollisuus harjoitella ja huomata, miten he reagoivat uusissa tilanteissa. Toisella kertaa jokin uusi asia ei olekaan enää niin pelottava! Ja nopeasti onkin jo ihan tavallinen juttu mennä juttelemaan englannin kielellä jollekin vieraalle. Kolmasluokkalaisetkin alkoivat loppukeväästä jo vähän tuskastua opettajien kirjoittamiin keskusteluihin ja halusivat alkaa itse puhua mitä mieleen tulee ranskalaisten kanssa.
Suunnitelmallisuus
Suunnittelen tulevan lukuvuoden melko tarkkaan aina jo elokuussa. Sen vuoksi minulla on selvä mielikuva siitä, mitä asioita ja teemoja tulemme opettamieni ryhmien kanssa käsittelemään. Tämä taas auttaa minua keksimään sopivia aiheita kansainvälisiin projekteihin tai muuhun työskentelyyn. Pyrin yhdistämään teknologian käytön saumattomasti kaikkeen opiskeluun. Erilaiset projektien mukanaan tuomat elämykset ovat kasvattaneet koulumme yhteishenkeä, tunnetta siitä, että meillä tehdään aika hienoja juttuja. Hyvä esimerkki yhteistyöstä koulun sisällä on video, joka tehtiin tuleville ekaluokkalaisille. Nykyiset ykköset miettivät opettajansa kanssa, mitä koulussa saa, ei saa tai pitää tehdä. Viidesluokkalaiset kuvasivat, kun pienet kummioppilaat esittivät näitä tilanteita. Ekaluokkalaiset äänittivät valmiin videon päälle vielä suulliset ohjeet. Taustalle musiikkia ja hieno video oli valmis! Kaikki tämä onnistui ihan perusvideokameralla ja ilmaisilla ohjelmilla. Tulokkaat ovat kuulemma katsoneet videota kotona montakin kertaa. Myös nykyiset koululaiset ovat esimerkiksi kehottaneet toisiaan seisomaan rauhallisesti ruokajonossa, kun ”se on siinä videolla niin”.
Tulevana lukuvuonna koulumme jokaisella luokalla on ensimmäistä kertaa viikoittainen äidinkielen tunti korvamerkittynä TVT-tuntina. Tämä avaa paitsi hienoja mahdollisuuksia, tuo myös vastuuta minulle näiden tuntien opettajana suunnitella opetus niin, että tämä yksi viikkotunti ei ole muusta opetuksesta irrallinen osa kouluviikkoa. Aiomme tehdä ainakin animaatioita ja elokuvia, harjoitella perusohjelmien käyttöä, pelata erilaisia opetusta tukevia pelejä ja olla yhteydessä eri puolille maailmaa. Pyrin kehittymään opettajana jatkuvasti ja nyt pääsen taas oppimaan itsekin uutta! Vaikka hyvään opetukseen kuuluu monia muitakin välttämättömiä osa-alueita, ei nykypäivänä enää voida sivuuttaa tietoja viestintätekniikan merkitystä ja erityisesti sen mukanaan tuomia mahdollisuuksia!
Linkit:
http://etwinningambfinland.blogspot.fi/
KOKEMUKSET KIERTOON – ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseenTina Heino (toim.), Oppaat ja käsikirjat 2013:8, © Opetushallitus, ISSN 1798-8969 (verkkojulkaisu), Kansikuva: Markku Lang, Taitto: Edita Prima Oy/Timo Päivärinta/PSWFolders Oy, Zine: Konneveden lukio24.11.2013