Tablettien mahdollisuudet opetuksessa

Ruotsinkielinen koordinointihanke, Kokkolan kaupunki Kiti Lindén

Vii­me vuo­si­na tab­let­tien mää­rä on li­sään­ty­nyt kou­luis­sa. Uut­ta tek­niik­kaa on han­kit­tu usein han­ke­ra­hoi­tuk­sen avul­la, mut­ta kun­nat ovat it­se­kin va­rus­ta­neet kou­lu­ja tab­le­teil­la. Kou­lut ovat al­ka­neet hank­kia tab­let­te­ja myös opet­ta­jil­le tai hank­ki­neet yh­den luo­kan op­pi­lail­le riit­tä­vän lai­te­se­tin, jota opet­ta­jat käyt­tä­vät tun­neil­laan vuo­ro­tel­len. Sel­lai­si­a­kin kou­lu­ja kui­ten­kin on, jois­sa koko vuo­si­kurs­si tai jopa kou­lun jo­kai­nen op­pi­las on saa­nut hen­ki­lö­koh­tai­sen tab­le­tin.

Tab­let­tien käyt­tö­mah­dol­li­suu­det kou­lus­sa ovat lä­hes ra­jat­to­mat sekä opet­ta­jien että op­pi­lai­den kan­nal­ta. Opet­ta­jat voi­vat käyt­tää tab­let­tia esi­mer­kik­si moni­puo­li­se­na esi­tys­työ­ka­lu­na tai op­pi­laat voi­vat men­nä luon­toon ja do­ku­men­toi­da, valo­ku­va­ta ja fi lmata tab­le­tin moni­puo­lis­ten toi­min­to­jen avul­la.

Käyttäjäkokemuksia Pohjanmaalta

Poh­jan­maa­lai­set opet­ta­jat, joil­la on ko­ke­mus­ta tab­let­tien kans­sa työs­ken­te­lys­tä ope­tuk­ses­saan, an­ta­vat muil­le kou­luil­le seu­raa­van oh­jeen: aloit­ta­kaa sii­tä, että opet­ta­jat saa­vat hen­ki­lö­koh­tai­set tab­le­tit, jot­ta he voi­vat en­sin ope­tel­la itse uu­den tek­nii­kan käyt­tä­mis­tä. Käyt­tä­jä­ko­ke­muk­set Poh­jan­maal­ta osoit­ta­vat, että kun vain opet­ta­ja saa tab­le­tin, se toi­mii moni­puo­li­se­na esi­tys­työ­ka­lu­na. Sil­loin kun lait­teet saa­daan koko luo­kan op­pi­lai­den käyt­töön, ope­tus­kin muut­tuu. Haas­ta­tel­tu ala­kou­lun reh­to­ri Luo­dos­ta ar­vi­oi kui­ten­kin, ett­ei tab­let­tien käyt­tö mi­ten­kään mul­lis­ta ope­tus­ta. Se toi­mii tär­ke­ä­nä täy­den­tä­vä­nä te­ki­jä­nä ope­tuk­ses­sa, kos­ka se tar­jo­aa vaih­te­lua ja an­taa opet­ta­jal­le ja op­pi­lail­le uu­sia mah­dol­li­suuk­sia. Jot­ta tab­le­tit voi­daan ot­taa ope­tuk­ses­sa tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti laa­jaan käyt­töön, tar­vi­taan myös kou­lun joh­don sekä kun­nan tai kou­lun ATK-vas­taa­van tuki. Itse opet­ta­jal­ta vaa­di­taan, että hän on ute­li­as ja ha­lu­kas op­pi­maan uut­ta. Li­säk­si opet­ta­jan on us­kal­let­ta­va ko­keil­la uu­sia ta­po­ja toi­mia sekä eri­lai­sia pal­ve­lui­ta, joi­ta tab­let­tei­hin voi­daan asen­taa. Eikä hän saa pe­lä­tä vir­hei­den te­ke­mis­tä.

Yksi tab­let­tien eduis­ta on useim­pien opet­ta­jien mu­kaan se, että sen voi käyn­nis­tää huo­mat­ta­vas­ti no­pe­am­min kuin luok­ka­huo­nei­den tie­to­ko­neet. Tab­let­ti on pie­ni ja se mah­tuu kir­jan tai vih­kon li­säk­si op­pi­laan pul­pe­til­le. Sen voi myös hel­pos­ti ja no­pe­as­ti ot­taa esiin ja lait­taa pois, jos sitä ei käy­te­tä koko oppi­tun­nin ajan.

Tablettien käyttö koulussa

Mitä tab­le­til­la voi sit­ten ope­tuk­ses­sa teh­dä? Lä­hes ra­jat­to­mat mah­dol­li­suu­det joh­ta­vat sii­hen, että opet­ta­ja ek­syy so­vel­lus­ten ”vii­dak­koon”, kes­kel­le tu­han­sia so­vel­luk­sia, joi­den luku­mää­rä kas­vaa kai­ken ai­kaa. Poh­jan­maal­la haas­ta­tel­lut opet­ta­jat suo­sit­te­le­vat, että opet­ta­ja aloit­taa la­taa­mal­la it­sel­leen jou­kon so­vel­luk­sia ja ko­kei­lee nii­tä itse en­nen kuin ko­kei­lee nii­tä op­pi­lai­den kans­sa. Tu­tus­tu­mal­la eri mah­dol­li­suuk­siin löy­tää ne so­vel­luk­set, jot­ka so­pi­vat it­sel­le, omil­le op­pi­lail­le ja omal­le kou­lu­as­teel­le. Jois­sa­kin kun­nis­sa on muo­dos­tet­tu pie­niä työ­ryh­miä, joi­hin osal­lis­tuu opet­ta­jia kun­nan eri kou­luis­ta. Työ­ryh­mät osal­lis­tu­vat ak­tii­vi­ses­ti eri­lai­siin tab­let­te­ja kos­ke­viin kou­lu­tuk­siin ja ot­ta­vat sel­vil­le, mikä on ajan­koh­tais­ta muis­sa kou­luis­sa, sekä Suo­mes­sa että kan­sain­vä­li­ses­ti. Jat­kos­sa nämä asi­an­tun­ti­ja­ryh­mät kou­lut­ta­vat kol­le­goi­taan kun­nan kou­luis­sa. Poh­jan­maal­la on jär­jes­tet­ty myös ver­kos­to­ta­paa­mi­sia yli kun­ta­ra­jo­jen. Niis­sä opet­ta­jat ja reh­to­rit eri kun­nis­ta ovat ko­koon­tu­neet ker­ran luku­kau­des­sa yh­den työ­päi­vän ai­ka­na ker­to­maan omis­ta ko­ke­muk­sis­taan tab­let­tien käy­tös­tä. Sa­mal­la he ovat kuul­leet, mikä on ajan­koh­tais­ta mui­den kun­tien kou­luis­sa. Osal­lis­tu­jat ovat tä­män jäl­keen voi­neet vie­dä uu­den tie­tä­myk­sen omaan kun­taan­sa ja omaan kou­luun­sa.

Mo­net opet­ta­jat ker­to­vat, että he käyt­tä­vät tab­let­te­ja usein tie­don­ha­kuun oppi­tun­nin ai­ka­na. Pe­rus­o­pe­tuk­sen alem­mil­la vuo­si­luo­kil­la käy­te­tään myös eri­lai­sia pe­le­jä esi­mer­kik­si äi­din­kie­len ja ma­te­ma­tii­kan kal­tai­sis­sa oppi­ai­neis­sa. Alem­pien luok­kien op­pi­laat sa­no­vat usein mie­lui­ten pe­laa­van­sa tab­le­til­la. Op­pi­lai­den kans­sa kes­kus­tel­ta­es­sa ha­vai­taan, ett­ei­vät op­pi­laat ole pe­la­tes­saan huo­man­neet op­pi­neen­sa myös jo­tain oppi­ai­nees­ta. Sik­si on ym­mär­ret­tä­vää, että op­pi­lai­den van­hem­mat jos­kus ky­seen­a­lais­ta­vat tab­let­tien ja pe­lien käy­tön kou­luis­sa, kun op­pi­laat tu­le­vat ko­tiin ja ker­to­vat pe­lan­neen­sa oppi­tun­tien ai­ka­na. Mo­nien opet­ta­jien mie­les­tä peli­so­vel­luk­sis­ta on sel­ke­äs­ti hyö­tyä opis­ke­lus­sa. Luo­dos­sa haas­ta­tel­tu reh­to­ri on pan­nut mer­kil­le, että mo­net hä­nen op­pi­lais­taan ovat op­pi­neet esi­mer­kik­si kir­jai­mia ja ker­to­tau­lu­ja no­pe­am­min teh­des­sään nii­hin liit­ty­viä teh­tä­viä eri­lais­ten peli­so­vel­lus­ten avul­la. Mah­dol­li­suus ope­tuk­sen eriyt­tä­mi­seen on myös yksi opet­ta­jien mai­nit­se­mis­ta eduis­ta. Mo­net so­vel­luk­set so­pi­vat kai­kil­le op­pi­lail­le, kos­ka so­vel­luk­set tar­jo­a­vat op­pi­lail­le mah­dol­li­suu­den har­joi­tel­la ja työs­ken­nel­lä oman ta­son­sa mu­kai­ses­ti. Op­pi­laat voi­vat esi­mer­kik­si teh­dä teh­tä­viä omas­sa tah­dis­saan ja ede­tä omien tai­to­jen­sa mu­kaan. Tab­let­ti on ol­lut hyö­dyl­li­nen myös eri­tyis­o­pe­tuk­ses­sa, mis­sä op­pi­laat ovat saa­neet työ­ka­lun, joka on mu­kau­tet­tu hei­dän yk­si­löl­li­seen op­pi­mis­tyy­liin­sä.

Tau­lu­tie­to­kone mah­dol­lis­taa ope­tuk­sen eriyt­tä­mi­sen.

Suo­sit­tu­ja so­vel­luk­sia ovat ne, joi­ta voi­vat käyt­tää sekä opet­ta­jat että op­pi­laat mo­nis­sa eri oppi­ai­neis­sa ja eri vuo­si­luo­kil­la. Käy­tet­tä­vis­sä on muun mu­as­sa mo­nia eri­lai­sia kir­joi­tus­oh­jel­mia sekä so­vel­luk­sia esi­tys­ten val­mis­te­le­mi­seen, fi lmien ku­vaa­mi­seen, ään­ten nau­hoit­ta­mi­seen ja sar­ja­ku­vien piir­tä­mi­seen. Kruu­nu­pyys­sä haas­ta­tel­tu opet­ta­ja ker­too käyt­tä­neen­sä fi lmisovellusta 9.luo­kan op­pi­lai­den kans­sa, kun op­pi­laat haas­tat­te­li­vat toi­si­aan TET-jak­so­jen­sa jäl­keen. Haas­tat­te­lut nau­hoi­tet­tiin ja edi­toi­tiin so­vel­luk­sen avul­la, min­kä jäl­keen kaik­kien työt esi­tel­tiin luo­kal­le. Toi­nen opet­ta­ja Kok­ko­las­ta pyy­si 8. luo­kan op­pi­lai­taan te­ke­mään esi­tel­män äi­din­kie­len kurs­sil­la lu­ke­mas­taan nuo­ri­so­ro­maa­nis­ta. Op­pi­laat sai­vat teh­dä kir­ja­e­si­tel­män so­vel­luk­sel­la, jon­ka avul­la voi piir­tää sar­ja­ku­via. Op­pi­laat dra­ma­ti­soi­vat oh­jel­man avul­la ker­to­muk­seen kuu­lu­via koh­tauk­sia, ja nämä dra­ma­ti­soin­nit op­pi­laat näyt­ti­vät toi­sil­leen.

Seurauksia ja vaikutuksia

Tab­let­tien help­po­käyt­töi­syys on jois­sa­kin kou­luis­sa pa­ran­ta­nut ko­din ja kou­lun vä­lis­tä tie­don­kul­kua. Esi­mer­kik­si Wil­maan kir­jau­tu­mi­nen on sel­väs­ti no­pe­am­paa tablettilla kuin tie­to­ko­neel­la opet­ta­jan­huo­nees­sa tai luok­ka­huo­nees­sa. Luo­dos­sa haas­ta­tel­tu reh­to­ri ker­too, että tie­don­kul­ku on pa­ran­tu­nut sel­väs­ti myös opet­ta­ja­kun­nan si­säl­lä sen jäl­keen, kun kaik­ki opet­ta­jat sai­vat hen­ki­lö­koh­tai­sen tab­le­tin.

Tab­le­tin ak­tii­vi­ses­ti käyt­töön ot­ta­neet opet­ta­jat ovat al­ka­neet poh­tia ope­tus­taan uu­del­la ta­val­la. Kruu­nu­pyys­sä haas­ta­tel­tu opet­ta­ja ker­too, että toi­mit­tu­aan 20 vuot­ta opet­ta­ja­na hän on nyt oman tab­le­tin ja op­pi­lai­den lai­te­se­tin avul­la saa­nut uut­ta in­toa, uu­den ins­pi­raa­ti­on ja tun­teen sii­tä, että voi an­taa op­pi­lail­le jo­tain uut­ta. Li­säk­si hän ko­kee nyt voi­van­sa py­syä mu­ka­na sii­nä, mitä yh­teis­kun­nas­sa ny­ky­ään ta­pah­tuu, ope­tel­la tek­no­lo­gi­aa, jota op­pi­laat itse käyt­tä­vät, ja ym­mär­tää pa­rem­min op­pi­lai­den kult­tuu­ria. Reh­to­ri Luo­dos­ta taas ker­too, että työs­ken­te­ly tab­let­tien kans­sa on ol­lut opet­ta­vai­sin­ta ai­kaa hä­nen kym­men­vuo­ti­sel­la opet­ta­jan­u­ral­laan, kos­ka hä­nen on ol­lut pak­ko poh­tia ope­tus­ta ko­ko­nai­suu­te­na. Haas­tee­na hän mai­nit­see in­nos­tuk­sen säi­lyt­tä­mi­sen ja tek­no­lo­gi­aan liit­ty­vän ke­hit­tä­mis­työn jat­ka­mi­sen myös tu­le­vai­suu­des­sa. Opet­ta­ja Kruu­nu­pyys­tä mai­nit­see haas­tee­na ajan­puut­teen. Esi­mer­kik­si uu­den verk­ko­poh­jai­sen ope­tus­ma­te­ri­aa­lin te­ke­mi­nen tab­let­tien avul­la on ai­kaa vie­vää ja ras­kas­ta; sa­mal­la hän kui­ten­kin muis­tut­taa sii­tä, että uu­dis­tu­mis­pro­ses­si on in­nos­ta­va. Uu­dis­tu­mis­pro­ses­si vaa­tii kui­ten­kin sekä ai­kaa että kär­si­väl­li­syyt­tä. Uu­sien oh­jel­mien opet­te­le­mi­nen on myös ai­kaa vie­vää. Haas­ta­tel­lut opet­ta­jat kat­so­vat kui­ten­kin enim­mäk­seen, että ke­hit­tä­mis­työ on myön­teis­tä. Hei­dän mie­les­tään on haus­kaa op­pia enem­män so­vel­luk­sis­ta, ja he ko­ke­vat, että vie­lä on pal­jon asi­oi­ta, joi­ta he ha­lu­a­vat op­pia ja ke­hit­tää ope­tuk­ses­saan. Yksi opet­ta­jis­ta muis­tut­taa myös sii­tä, ett­ei saa tul­la vauh­ti­so­ke­ak­si ja työs­ken­nel­lä pel­käs­tään tab­let­tien avul­la. Tab­let­ti on hyvä lisä­re­surs­si luok­ka­huo­nees­sa, mut­ta se ei kor­vaa ko­ko­naan ta­val­li­sia tie­to­ko­nei­ta, joi­ta edel­leen tar­vi­taan suu­rem­pia teks­ti- ja me­di­a­töi­tä var­ten.

Haasteet ja tulevaisuudennäkymät

Yksi tab­let­tei­hin liit­ty­vis­tä suu­ris­ta haas­teis­ta on se, että ne on alun pe­rin tar­koi­tet­tu hen­ki­lö­koh­tai­sik­si lait­teik­si. Kou­lun yh­teis­käy­tös­sä, eteen saat­taa tul­la tu­lee on­gel­mia, kos­ka usei­den op­pi­lai­den on tal­len­net­ta­va työn­sä yh­del­le ja sa­mal­le lait­teel­le. Kou­lut ovat nyt rat­kais­seet on­gel­man käyt­tä­mäl­lä eri­lai­sia pil­vi­pal­ve­lu­ja. Niis­sä kou­luis­sa, jois­sa tab­le­tit on otet­tu käyt­töön ja jois­sa nii­tä on yh­del­le tai use­am­mal­le luo­kal­le riit­tä­vä set­ti, opet­ta­jat toi­vo­vat usein, että kou­lul­la oli­si tu­le­vai­suu­des­sa lai­te jo­kai­sel­le op­pi­laal­le. Luo­dos­sa haas­ta­tel­tu reh­to­ri kat­soo, että kou­lu­jen on pää­tet­tä­vä peri­aat­tees­ta 1:1 eli yksi lai­te op­pi­las­ta koh­den, jos ha­lu­taan, että tab­le­tit mul­lis­ta­vat ope­tuk­sen. Toi­nen tu­le­vai­suu­den haas­te kou­luil­le ja kun­nil­le on se, mikä lai­te va­li­taan. Tab­let­ti on vain yksi vaih­to­ehto, jos­sa on mo­nia hy­viä toi­min­to­ja mut­ta myös puut­tei­ta. Ny­ky­ään ei olla yhtä miel­tä sii­tä, mikä lai­te on so­pi­vin vaih­to­ehto ope­tuk­seen ja op­pi­lail­le.

Lin­kit vi­de­oi­hin tab­let­tien käy­tös­tä:

Pekplattor i lågstadiet: http://youtu.be/o3KETkoY ijY

Pekplattor i högstadiet: http://youtu.be/f9MJQ610L 8k

Pekplattor i gymnasiet: http://youtu.be/O_Vqxq c__ew

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013