Viime vuosina tablettien määrä on lisääntynyt kouluissa. Uutta tekniikkaa on hankittu usein hankerahoituksen avulla, mutta kunnat ovat itsekin varustaneet kouluja tableteilla. Koulut ovat alkaneet hankkia tabletteja myös opettajille tai hankkineet yhden luokan oppilaille riittävän laitesetin, jota opettajat käyttävät tunneillaan vuorotellen. Sellaisiakin kouluja kuitenkin on, joissa koko vuosikurssi tai jopa koulun jokainen oppilas on saanut henkilökohtaisen tabletin.
Tablettien käyttömahdollisuudet koulussa ovat lähes rajattomat sekä opettajien että oppilaiden kannalta. Opettajat voivat käyttää tablettia esimerkiksi monipuolisena esitystyökaluna tai oppilaat voivat mennä luontoon ja dokumentoida, valokuvata ja fi lmata tabletin monipuolisten toimintojen avulla.
Käyttäjäkokemuksia Pohjanmaalta
Pohjanmaalaiset opettajat, joilla on kokemusta tablettien kanssa työskentelystä opetuksessaan, antavat muille kouluille seuraavan ohjeen: aloittakaa siitä, että opettajat saavat henkilökohtaiset tabletit, jotta he voivat ensin opetella itse uuden tekniikan käyttämistä. Käyttäjäkokemukset Pohjanmaalta osoittavat, että kun vain opettaja saa tabletin, se toimii monipuolisena esitystyökaluna. Silloin kun laitteet saadaan koko luokan oppilaiden käyttöön, opetuskin muuttuu. Haastateltu alakoulun rehtori Luodosta arvioi kuitenkin, ettei tablettien käyttö mitenkään mullista opetusta. Se toimii tärkeänä täydentävänä tekijänä opetuksessa, koska se tarjoaa vaihtelua ja antaa opettajalle ja oppilaille uusia mahdollisuuksia. Jotta tabletit voidaan ottaa opetuksessa tarkoituksenmukaisesti laajaan käyttöön, tarvitaan myös koulun johdon sekä kunnan tai koulun ATK-vastaavan tuki. Itse opettajalta vaaditaan, että hän on utelias ja halukas oppimaan uutta. Lisäksi opettajan on uskallettava kokeilla uusia tapoja toimia sekä erilaisia palveluita, joita tabletteihin voidaan asentaa. Eikä hän saa pelätä virheiden tekemistä.
Yksi tablettien eduista on useimpien opettajien mukaan se, että sen voi käynnistää huomattavasti nopeammin kuin luokkahuoneiden tietokoneet. Tabletti on pieni ja se mahtuu kirjan tai vihkon lisäksi oppilaan pulpetille. Sen voi myös helposti ja nopeasti ottaa esiin ja laittaa pois, jos sitä ei käytetä koko oppitunnin ajan.
Tablettien käyttö koulussa
Mitä tabletilla voi sitten opetuksessa tehdä? Lähes rajattomat mahdollisuudet johtavat siihen, että opettaja eksyy sovellusten ”viidakkoon”, keskelle tuhansia sovelluksia, joiden lukumäärä kasvaa kaiken aikaa. Pohjanmaalla haastatellut opettajat suosittelevat, että opettaja aloittaa lataamalla itselleen joukon sovelluksia ja kokeilee niitä itse ennen kuin kokeilee niitä oppilaiden kanssa. Tutustumalla eri mahdollisuuksiin löytää ne sovellukset, jotka sopivat itselle, omille oppilaille ja omalle kouluasteelle. Joissakin kunnissa on muodostettu pieniä työryhmiä, joihin osallistuu opettajia kunnan eri kouluista. Työryhmät osallistuvat aktiivisesti erilaisiin tabletteja koskeviin koulutuksiin ja ottavat selville, mikä on ajankohtaista muissa kouluissa, sekä Suomessa että kansainvälisesti. Jatkossa nämä asiantuntijaryhmät kouluttavat kollegoitaan kunnan kouluissa. Pohjanmaalla on järjestetty myös verkostotapaamisia yli kuntarajojen. Niissä opettajat ja rehtorit eri kunnista ovat kokoontuneet kerran lukukaudessa yhden työpäivän aikana kertomaan omista kokemuksistaan tablettien käytöstä. Samalla he ovat kuulleet, mikä on ajankohtaista muiden kuntien kouluissa. Osallistujat ovat tämän jälkeen voineet viedä uuden tietämyksen omaan kuntaansa ja omaan kouluunsa.
Monet opettajat kertovat, että he käyttävät tabletteja usein tiedonhakuun oppitunnin aikana. Perusopetuksen alemmilla vuosiluokilla käytetään myös erilaisia pelejä esimerkiksi äidinkielen ja matematiikan kaltaisissa oppiaineissa. Alempien luokkien oppilaat sanovat usein mieluiten pelaavansa tabletilla. Oppilaiden kanssa keskusteltaessa havaitaan, etteivät oppilaat ole pelatessaan huomanneet oppineensa myös jotain oppiaineesta. Siksi on ymmärrettävää, että oppilaiden vanhemmat joskus kyseenalaistavat tablettien ja pelien käytön kouluissa, kun oppilaat tulevat kotiin ja kertovat pelanneensa oppituntien aikana. Monien opettajien mielestä pelisovelluksista on selkeästi hyötyä opiskelussa. Luodossa haastateltu rehtori on pannut merkille, että monet hänen oppilaistaan ovat oppineet esimerkiksi kirjaimia ja kertotauluja nopeammin tehdessään niihin liittyviä tehtäviä erilaisten pelisovellusten avulla. Mahdollisuus opetuksen eriyttämiseen on myös yksi opettajien mainitsemista eduista. Monet sovellukset sopivat kaikille oppilaille, koska sovellukset tarjoavat oppilaille mahdollisuuden harjoitella ja työskennellä oman tasonsa mukaisesti. Oppilaat voivat esimerkiksi tehdä tehtäviä omassa tahdissaan ja edetä omien taitojensa mukaan. Tabletti on ollut hyödyllinen myös erityisopetuksessa, missä oppilaat ovat saaneet työkalun, joka on mukautettu heidän yksilölliseen oppimistyyliinsä.
Suosittuja sovelluksia ovat ne, joita voivat käyttää sekä opettajat että oppilaat monissa eri oppiaineissa ja eri vuosiluokilla. Käytettävissä on muun muassa monia erilaisia kirjoitusohjelmia sekä sovelluksia esitysten valmistelemiseen, fi lmien kuvaamiseen, äänten nauhoittamiseen ja sarjakuvien piirtämiseen. Kruunupyyssä haastateltu opettaja kertoo käyttäneensä fi lmisovellusta 9.luokan oppilaiden kanssa, kun oppilaat haastattelivat toisiaan TET-jaksojensa jälkeen. Haastattelut nauhoitettiin ja editoitiin sovelluksen avulla, minkä jälkeen kaikkien työt esiteltiin luokalle. Toinen opettaja Kokkolasta pyysi 8. luokan oppilaitaan tekemään esitelmän äidinkielen kurssilla lukemastaan nuorisoromaanista. Oppilaat saivat tehdä kirjaesitelmän sovelluksella, jonka avulla voi piirtää sarjakuvia. Oppilaat dramatisoivat ohjelman avulla kertomukseen kuuluvia kohtauksia, ja nämä dramatisoinnit oppilaat näyttivät toisilleen.
Seurauksia ja vaikutuksia
Tablettien helppokäyttöisyys on joissakin kouluissa parantanut kodin ja koulun välistä tiedonkulkua. Esimerkiksi Wilmaan kirjautuminen on selvästi nopeampaa tablettilla kuin tietokoneella opettajanhuoneessa tai luokkahuoneessa. Luodossa haastateltu rehtori kertoo, että tiedonkulku on parantunut selvästi myös opettajakunnan sisällä sen jälkeen, kun kaikki opettajat saivat henkilökohtaisen tabletin.
Tabletin aktiivisesti käyttöön ottaneet opettajat ovat alkaneet pohtia opetustaan uudella tavalla. Kruunupyyssä haastateltu opettaja kertoo, että toimittuaan 20 vuotta opettajana hän on nyt oman tabletin ja oppilaiden laitesetin avulla saanut uutta intoa, uuden inspiraation ja tunteen siitä, että voi antaa oppilaille jotain uutta. Lisäksi hän kokee nyt voivansa pysyä mukana siinä, mitä yhteiskunnassa nykyään tapahtuu, opetella teknologiaa, jota oppilaat itse käyttävät, ja ymmärtää paremmin oppilaiden kulttuuria. Rehtori Luodosta taas kertoo, että työskentely tablettien kanssa on ollut opettavaisinta aikaa hänen kymmenvuotisella opettajanurallaan, koska hänen on ollut pakko pohtia opetusta kokonaisuutena. Haasteena hän mainitsee innostuksen säilyttämisen ja teknologiaan liittyvän kehittämistyön jatkamisen myös tulevaisuudessa. Opettaja Kruunupyystä mainitsee haasteena ajanpuutteen. Esimerkiksi uuden verkkopohjaisen opetusmateriaalin tekeminen tablettien avulla on aikaa vievää ja raskasta; samalla hän kuitenkin muistuttaa siitä, että uudistumisprosessi on innostava. Uudistumisprosessi vaatii kuitenkin sekä aikaa että kärsivällisyyttä. Uusien ohjelmien opetteleminen on myös aikaa vievää. Haastatellut opettajat katsovat kuitenkin enimmäkseen, että kehittämistyö on myönteistä. Heidän mielestään on hauskaa oppia enemmän sovelluksista, ja he kokevat, että vielä on paljon asioita, joita he haluavat oppia ja kehittää opetuksessaan. Yksi opettajista muistuttaa myös siitä, ettei saa tulla vauhtisokeaksi ja työskennellä pelkästään tablettien avulla. Tabletti on hyvä lisäresurssi luokkahuoneessa, mutta se ei korvaa kokonaan tavallisia tietokoneita, joita edelleen tarvitaan suurempia teksti- ja mediatöitä varten.
Haasteet ja tulevaisuudennäkymät
Yksi tabletteihin liittyvistä suurista haasteista on se, että ne on alun perin tarkoitettu henkilökohtaisiksi laitteiksi. Koulun yhteiskäytössä, eteen saattaa tulla tulee ongelmia, koska useiden oppilaiden on tallennettava työnsä yhdelle ja samalle laitteelle. Koulut ovat nyt ratkaisseet ongelman käyttämällä erilaisia pilvipalveluja. Niissä kouluissa, joissa tabletit on otettu käyttöön ja joissa niitä on yhdelle tai useammalle luokalle riittävä setti, opettajat toivovat usein, että koululla olisi tulevaisuudessa laite jokaiselle oppilaalle. Luodossa haastateltu rehtori katsoo, että koulujen on päätettävä periaatteesta 1:1 eli yksi laite oppilasta kohden, jos halutaan, että tabletit mullistavat opetuksen. Toinen tulevaisuuden haaste kouluille ja kunnille on se, mikä laite valitaan. Tabletti on vain yksi vaihtoehto, jossa on monia hyviä toimintoja mutta myös puutteita. Nykyään ei olla yhtä mieltä siitä, mikä laite on sopivin vaihtoehto opetukseen ja oppilaille.
Linkit videoihin tablettien käytöstä:
Pekplattor i lågstadiet: http://youtu.be/o3KETkoY ijY
Pekplattor i högstadiet: http://youtu.be/f9MJQ610L 8k
Pekplattor i gymnasiet: http://youtu.be/O_Vqxq c__ew
KOKEMUKSET KIERTOON – ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseenTina Heino (toim.), Oppaat ja käsikirjat 2013:8, © Opetushallitus, ISSN 1798-8969 (verkkojulkaisu), Kansikuva: Markku Lang, Taitto: Edita Prima Oy/Timo Päivärinta/PSWFolders Oy, Zine: Konneveden lukio24.11.2013