Suomalainen opettaja on varsin itsenäinen oman työnsä toteuttaja. Opettaja tekee työtään omalla persoonallaan ja valitsee itse sopivimmat työkalut oppimiseen ja opettamiseen. Opettajuus muuttuu nopeasti, ja samalla muuttuvat menetelmät, työtavat ja ajatus oppimisesta ja opettamisesta. Osaamisen kehittäminen on jatkuva prosessi. Tavoitteena on toiminnan ja ajattelun muutos niin opetuksen ja koulutuksen järjestäjän, rehtorin kuin opettajienkin tasolla. Aloite osaamisen kehittämiseen voi tulla näistä keneltä vain.
Monet kunnat, oppilaitokset ja koulut ovat kehittäneet opetustaan oppimisympäristöhankkeiden avulla. Niillä kehitystä ja muutosta on vauhditettu ja edistetty. Hankkeiden myötä on kehitetty sekä strategisen ajattelun jäntevyyttä että saatu taloudellisia resursseja, joita kunnilla ei välttämättä muuten olisi käytössään. Osallistuminen hankkeisiin viestii samalla halusta tukea pedagogista kehittämistyötä. Hankkeita ei pidäkään nähdä lisätyönä vaan kehittämis- ja muutostyön välineenä, jossa koko opetushenkilöstö on mukana.
Kuntataso
Valtakunnallisia opetussuunnitelmia uusitaan parhaillaan. Tässä työssä otetaan oppia toteutetuista kehittämishankkeista, sillä hankkeiden läpiviennin yhteydessä on tehty johdonmukaista pedagogista kehittämistyötä. Monien hankkeissa mukana olleiden kuntien, oppilaitosten ja koulujen on muita helpompaa omaksua uusien opetussuunnitelmien päälinjauksia.
Kuntatason opetussuunnitelman uudistamistyön toivoisi olevan yhteisöllisesti johdettua, ja sen pitäisi tapahtua kiinteänä vuoropuheluna rehtoreiden, opettajien ja huoltajien kanssa. Kunnan tehtävänä on asettaa raamit, mutta opetussuunnitelmien olisi tärkeää olla niin väljät, että työn toteuttajan, yksittäisen koulun, oppilaitoksen ja opettajan tai opettajien, oma luovuus ja innovatiivisuus eivät liikaa kärsisi. Uusissa hankkeissa tietoinen tavoitteenasettelu ja sen julkilausuminen ovat ensiaskelia osaamisen kehittämiseen. Oli sitten kyseessä teknologian hyödyntäminen opetuksessa tai kansainvälistyminen on opetuksen ja koulutuksen järjestäjillä velvollisuus aikaansa seuraten kehittää omien koulujensa ja oppilaitostensa osaamista ja luoda tarkoituksenmukaiset rakenteet kehittämistyölle.
Esimerkki Vantaalta
Kunnilla tulee olla suunnitellut käytänteet osaamisen hankkimiseksi, kehittämiseksi ja jakamiseksi sekä sitä varten riittävät taloudelliset resurssit. Lukuvuonna 2010–2011 Vantaan kaupungin sivistystoimi valitsi perusopetuksen strategiseksi painopisteeksi lisätä teknologian pedagogista opetuskäyttöä. Luotiin alueellinen verkkopedagoginen tukihenkilöverkosto ja koulukohtainen tukihenkilöjärjestelmä. Rahoituksen hoiti kokonaan sivistysvirasto.
Alkupanostuksen jälkeen koulut ohjattiin luomaan kukin omia rakenteitaan teknologian pedagogiseen käyttöön. Myöhemmin sivistysviraston maksama koulukohtainen tuki purettiin, mutta alueellinen verkkopedagoginen malli toimii yhä. Kouluilla itsellään on koulukohtaisissa budjeteissaan mahdollisuus päättää, tarvitaanko teknologian opetuskäytön jalkauttamiseen sisäistä tukea, ja tarvittaessa siihen voidaan ohjata sisäisiä taloudellisia resursseja.
Vantaalla on kuusi suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen alueellinen verkkopedagogi. Verkkopedagogilla on viiden vuosiviikkotunnin helpotus opetusvelvollisuuteensa. Yhteisesti on sovittu, että tiistaipäivät varataan verkkopedagogien kokouksiin sivistysviraston koordinaattoreiden kanssa, koulutusten järjestämiseen, vierailuihin alueen koulujen johtokuntiin, yksittäisten opettajien tueksi luokkahuoneisiin tai vierihoitoon ja teknologian käytön pedagogiseen neuvontaan. Samalla pyritään huolehtimaan verkkopedagogien oman asiantuntijuuden kehittymisestä osallistumalla säännöllisesti koulutuksiin. Aloitimme ohjaamalla eniten niitä kouluja, joissa teknologian opetuskäyttö oli vähäistä. Kaupungin tavoite on pienentää koulujen välisiä eroja, ja siinä on onnistuttu hyvin.
Oppimisympäristöjen kehittämishankkeiden avulla on moni Vantaan koulu ja oppilaitos saanut sykäyksen oman toimintakulttuurin kehittämiseen ja uudistamiseen sekä uusia laitteita. Sivistysviraston linjauksen mukaan kaikille tarjotaan mahdollisuutta hankkeisiin ja koulut valitaan mukaan tasapuolisesti alueittain ja asteittain. Mikään kouluista ei vielä ole päässyt kahteen hankkeeseen. Hankerahalla on myös saatu sivistysvirastoon projektitytöntekijä koordinoimaan hankkeita sekä jalkautumaan kouluille. Koulujen ja oppilaitosten välinen yhteistyö ja hyvien käytänteiden jakaminen on tullut osaksi arkipäivää.
Kunta ostaa laitteet kouluille leasingillä. Leasing-kausi on 3–5 vuotta. Hankittavien laitteiden laskentaperusteita ajantasaistetaan muutaman vuoden välein. Systeemi on ollut toimiva. Koulut ja oppilaitokset ovat itse saaneet päättää, otetaanko pöytäkoneita vai kannettavia, saavatko opettajat henkilökohtaiset kannettavat vai kiinteät opettajan koneet luokkiin tai säilytetäänkö kiinteä ATKluokka vai ostetaanko tietokonevaunuja.
Samaan aikaan hankaluutena on silti ollut systeemin jäykkyys. Tietoteknisissä laitteissa 3–5 vuoden ajanjakso on hyvin pitkä, mutta uusia laitteita ei ole ollut mahdollista hankkia muutoin kuin leasing-vaihdon yhteydessä. Koulut tai oppilaitokset itse eivät myöskään voi ostaa tarvitsemiaan koneita omasta budjetista vaikka rahaa olisikin. Pedagogiset tarpeetkin voivat muuttua huomattavasti tuossa ajassa. Toinen kipuilukohta on langattomien verkkojen rakentaminen ja niiden toimiminen. Miten päätetään, mikä koulu tai oppilaitos saa langattoman verkon nyt ja mikä viiden vuoden päästä? Nykyiset langattomat verkot eivät myöskään tue kaikkia laitejärjestelmiä.
Monissa kaupungeissa tietohallinnolla on suuri valta päättää, millaisia laitteita ja millä ehdoilla niitä kouluihin ja oppilaitoksiin hankitaan. Välttämättä pedagogiset tarpeet ja kehitystyö eivät ole näiden kanssa aina linjassa. Keskustelua tulisikin käydä eri osapuolien välillä ja luoda käytänteitä, joissa opettajien tarpeet tulevat kuulluiksi.
Samoin kaupungin kilpailutussäännökset voivat sulkea tiettyjen laitteiden oston koko kaupungilta jopa vuodeksi. Paras ratkaisu olisi, jos koulujen ja oppilaitosten verkot olisivat avoimia ja oppilaat ja opiskelijat voisivat tuoda omat laitteensa työvälineiksi kouluun.
Johtamisella on merkitystä
Nykyään kouluja ja oppilaitoksia johdetaan tavallisesti rehtorin ja apulaisrehtorin sekä johtoryhmien voimin. Johtajuus on tiimityötä ja vuoropuhelua eri tahojen välillä. Kouluissa ja oppilaitoksissa on tiimit ja työryhmät, joihin jokainen opettaja kuuluu. Ryhmillä on vahvoja sidoksia toisiinsa, ja ne tietävät toistensa tehtävät. Johtajan tehtävänä on johtaa tätä ammatillista verkostoa päämäärätietoisesti kunnan arvojen, vision ja strategian mukaisesti.
Johtaminen edellyttää verkostojen kollektiivisen älyn ja ajattelun johtamista. Johtaminen liittää hankkeet koulun tai oppilaitoksen perustehtävään ja pitää ne keskiössä. Kehittämishankkeiden strateginen suunnittelu työyhteisössä tarkoittaa asiantuntijuuden vahvistamista ja sen käyttöä työyhteisön hyväksi, tarvittavaa tukea sekä selkeitä tiedostettuja päätöksiä.
Joskus kehittämishankkeilla on taipumusta henkilöityä työyhteisöissä. Tällöin hankkeissa kehitetyt toimintatavat, hyvät käytänteet ja uusi ammatillinen osaaminen eivät leviä organisaatioon. Hankkeen tuotokset jäävät yksittäisen henkilön, eivät organisaation, omaisuudeksi. Siksi tarvitaan strategista johtamista, tarpeeksi suurta tiimiä ja välillä jopa avainhenkilön astumista sivuun, jotta oikea toimintatapa leviää koko työyhteisöön. Rakenteiden kehittäminen ja muuttaminen tarvitsee työyhteisön yhteisen tahtotilan, jonka rakentamisessa koulun tai oppilaitoksen johdolla on suuri vaikutus. Esimerkiksi taloudelliset resurssit kuten sijaisten palkkaamiseen tukevat pedagogisen toimintakulttuurin muutosta.
Yleensä hankkeet ruokkivat uusia hankkeita ja kynnys osallistua madaltuu huomattavasti. Useat hankkeet tukevat toisiaan. Hankkeisiin mukaan lähteminen vaikuttaa laajasti työyhteisön tapaan toimia ja vastata ajan haasteisiin. Johdon ja työyhteisön (asenneilmapiiri, pedagogiset rakenteet) tuella yksittäisen opettajan on helppoa olla kokeileva ja innovatiivinen opetusratkaisuissaan.
Esimerkiksi kansainvälinen yhteistyö ja teknologian hyödyntäminen ovat luonteva osa oppilaiden, opiskelijoiden ja opettajien arkea. Osallistuminen kansainväliseen koulujen tai oppilaitosten väliseen yhteistyöhön verkon välityksellä, kuten eTwinning ja Comenius, tarjoaa autenttisia tilanteita, joissa voidaan projektin edetessä käyttää monia verkkotyökaluja. Uudet työkalut ja uudenlainen ajattelu kehittyvät yhteistyössä ulkomaisten ja kotimaisten kollegojen sekä yhdessä oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa oppien ja toisiamme opettaen.
Yhteisesti suunnitellen pääsemme tavoitteeseen ja näemme muutoksen mahdollisuutena. Työyhteisö on jatkuvassa strategisessa kehityksen tilassa, jota muuttuvassa yhteiskunnassa tarvitaan. Muutos on arkipäivää ja koko ajan kokeilua suuntaan tai toiseen. Samalla työyhteisön johtaminenkin muuttuu, sillä pedagoginen ajattelu ohjaa muutoksen suuntaa. Koulun tai oppilaitoksen johdon tulee olla ”tuntosarvet pystyssä” koko ajan.
Johdon täydellinen ja aukoton tuki on hankkeille ensiarvoisen tärkeä. Kehittäminen luo aina myös haasteita ja monenlaisia tilannesidonnaisia ratkaisuja. Kaikki ei aina onnistu niin kuin oli suunniteltu, ja muutosten esteet voivat välillä olla todella suuria. Silloin tarvitaan johdon tukea ja asiantuntijuutta sekä vankkaa johtajuutta, jotta kipeitäkin ratkaisuja pystytään tekemään.
Johdon olisi hyvä pystyä antamaan yksittäisille opettajille tai opettajaryhmille vapautta välillä heittäytyä suurten muutosten tuuliin, vaikka muu opettajakunta ei vielä olisi asialle lämmennytkään. Pioneerina oleminen on välillä yksinäistä. Johdon tuki ja ohjaus eri tehtäviin on tarpeen, sillä myös asiantuntijalla on tarve vertaistukeen. Johdon on hyvä luottaa asiantuntijaan ja antaa tälle myös jonkin verran päätäntävaltaa. Johdon on hyvä olla mahdollisimman hyvin ajan hermolla ja verkostoitua mahdollisimman paljon.
Jos johdon tuki puuttuu, se saattaa tyrehdyttää yksittäisten opettajien aktiivisuuden ja pysäyttää opettajan pedagogisen ammatillisen kehittymisen. Rehtorina toimiminen edellyttää vahvaa halua kehittyä rehtorina, jottei johtaminen ole vain olemassa olevien käytänteiden ja toiminnan ylläpitämistä. Tuolloin johtaminen kohdistuu tekemisen johtamiseen, ei niinkään toimintatapojen arviointiin ja uudelleen kehittämiseen.
Työyhteisö
Työyhteisön asenneilmapiirin on hyvä olla salliva ja ennakkoluuloton. Silloin työyhteisön jäsenten on helppo olla aktiivisia oman työnsä ja yhteisön kehittäjiä ja luoda vuoropuhelua johdon suuntaan. Ympäröivä yhteiskunta ei saa jäädä koulun seinien ulkopuolelle, vaan se pitää ottaa osaksi oppimista ja opetusta. Yksittäisen opettajan luovuudelle ja kokeiluille tulee löytyä tilaa. Innolla ja ilolla on taipumus tarttua työtovereihin.
Yksittäiset aktiiviset opettajat eivät yksin kehitä koko koulua tai oppilaitosta. He toimivat kyllä kehittämishankkeiden selkärankana, mutta tarvitsevat rinnalleen muita. Tarvitaan yhteisopettajuutta, työpariajattelua, jossa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan asioita yhdessä. Oppimistilanteiden on hyvä olla avoimia vuorovaikutustilanteita. Vertaistuen ja mentoroinnin merkitys pedagogisessa dialogissa on suuri. Opettajan on hyvä verkostoitua sekä Suomessa että myös maan rajojen ulkopuolella. Oppiminen ja opetus kansainvälistyvät, ja dialogia tarvitaan puolin ja toisin. Samalla tarvitaan rehtorin tukea.
Luotujen rakenteiden ja toimintakulttuurin tulisi tukea yhteisopettajuutta, sen suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Lukujärjestyksessä pyritään siihen, että se on oppilaan tai opiskelijan oppimisen kannalta paras mahdollinen ja opettajille mahdollistetaan aikaa pedagogiseen dialogiin. Hankkeet ja projektit viedään onnistuneesti perusopetukseen kaikille oppilaille ja opiskelijoille sekä kaikkiin oppiaineisiin eri painotuksin.
Hankkeiden prosessi, kokemukset ja tulokset tulee saada näkyviksi jokaiselle työyhteisön jäsenelle. Tämä on erittäin tärkeää, jotta koko työyhteisön toimintakulttuuri vähitellen kehittyy ja muuttuu. Arjen pyörityksessä tämä voi joskus olla haastavaa, mutta johdon tuella se onnistuu. Kehitetyllä uudella toimintatavalla on näin mahdollisuus vakiintua. Hankkeiden myötä koko koulun tai oppilaitoksen toimintakulttuuri ja tekeminen muuttuu kehittyvän tietoyhteiskunnan mukana. Samalla yhteistyö ympäröivän yhteisön ja kotien välillä monipuolistuu ja muuttuu vuorovaikutteiseksi toiminnoksi: koulu tai oppilaitos on aidosti osa yhteiskuntaa.
KOKEMUKSET KIERTOON – ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseenTina Heino (toim.), Oppaat ja käsikirjat 2013:8, © Opetushallitus, ISSN 1798-8969 (verkkojulkaisu), Kansikuva: Markku Lang, Taitto: Edita Prima Oy/Timo Päivärinta/PSWFolders Oy, Zine: Konneveden lukio24.11.2013