Oppivaksi organisaatioksi

Laitteet ja ohjelmistot koordinointihanke, Kaustisen kunta Leena Hietaniemi

Op­pi­vas­sa or­ga­ni­saa­ti­os­sa an­ne­taan ti­laa ja ai­kaa op­pia uut­ta ja ja­kaa osaa­mis­ta. Sen jä­se­net saa­vat in­nos­tua te­ke­mi­ses­tään, jota oh­jaa­maan on ase­tet­tu yh­tei­set ta­voit­teet. Sen si­säl­lä on pal­jon ra­ken­ta­vaa pa­lau­tet­ta op­pi­mis­ta tu­ke­mas­sa. Tek­no­lo­gi­an käyt­tö tun­nis­te­taan siel­lä te­hok­kaak­si kei­nok­si luo­da ja ja­kaa tie­toa sekä kom­mu­ni­koi­da. Jo­kai­nen or­ga­ni­saa­ti­on jä­sen tie­tää, ke­nen hy­väk­si ja min­kä ta­kia työ­tä ol­laan te­ke­mäs­sä.

Digiaikaa innovoimaan

Opet­ta­jien tek­no­lo­gis­ten tai­to­jen vah­vis­ta­mi­ses­ta on esi­mer­kik­si ole­mas­sa Sal­lan kun­nan toi­min­ta­mal­li, joka syn­tyi Digi­ai­kaa in­no­voi­maan -ke­hit­tä­mis­han­ke­toi­min­nas­sa. Sii­nä teh­tiin mat­kaa op­pi­vak­si or­ga­ni­saa­ti­ok­si, ja päi­vi­tet­tiin pe­rus­kou­lu­ja digi­ai­kaan. Apu­na käy­tet­tiin mentorointia, opet­ta­jien täy­den­nys­kou­lu­tus­ta ja yh­tei­söl­lis­tä op­pi­mis­ta. Li­säk­si ko­keil­tiin tek­no­lo­gi­an käy­tön laa­jen­net­tu­jen opin­to­jak­so­jen suun­nit­te­luun tar­koi­tet­tua vai­heis­ta­vaa mal­lia.

Ke­hit­tä­mis­työ­tä oh­ja­si kä­si­tys kou­lus­ta op­pi­va­na or­ga­ni­saa­ti­o­na, jos­ta löy­tyy etu­jouk­ko­ja asi­an­tun­ti­joik­si osaa­mis­ta ja in­nos­tus­ta le­vit­tä­mään sii­tä­kin huo­li­mat­ta, että ke­hit­tä­mis­hank­keen käyn­nis­tä­mis­vai­hees­sa (2010) suu­ri osa opet­ta­jis­ta käyt­ti tek­no­lo­gi­aa vain säh­kö­pos­tin muo­dos­sa. Opet­ta­jien val­men­ta­mi­ses­sa digi­ai­kaan ei edet­ty tek­niik­ka­läh­töi­ses­ti, vaan kes­ki­tyt­tiin pe­da­go­giik­kaan, jos­sa op­pi­mis­ta ja ope­tus­ta laa­jen­net­tiin tek­no­lo­gi­an avul­la. Tämä nä­kyi esi­mer­kik­si sii­nä, että opet­ta­jat käyt­ti­vät suun­nit­te­lun poh­ja­na seu­raa­vaa ku­vi­o­ta.

Val­men­ta­mi­ses­sa hyö­dyn­net­tiin jo ole­mas­sa ole­via lait­tei­ta, ja op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­nä toi­mi Pu­rot.net-wiki tai blo­gi, jo­hon yh­dis­tet­tiin tar­vit­ta­vat so­si­aa­li­sen me­di­an pal­ve­lut.

Sal­lan digi­ai­kaan val­men­ta­van kol­mi­vuo­ti­sen toi­min­ta­mal­lin te­o­reet­ti­sia läh­tö­koh­tia ovat ol­leet adap­tii­vi­nen asi­an­tun­ti­juus ja sen ja­ka­mi­nen, mal­li oppi­poi­ka­kou­lu­tuk­ses­ta ja pari­työs­ken­te­ly. Adap­tii­vi­ses­sa asi­an­tun­te­muk­ses­sa yh­dis­tyy sekä kog­ni­tii­vi­nen (tie­dol­li­nen), so­si­aa­li­nen (osal­lis­tu­mis­ta pai­not­ta­va) että tie­don luo­mis­ta pai­not­ta­va näkö­kul­ma asi­an­tun­ti­juu­teen (Tyn­jä­lä, 2004). Mal­lin kes­kei­se­nä toi­min­ta­ta­pa­na on mentorointi, jota en­sim­mäi­se­nä vuo­te­na to­teut­taa koko­päi­vä­toi­mi­nen opet­ta­ja, jon­ka teh­tä­vä­nä on ke­hit­tää tek­no­lo­gi­an pe­da­go­gis­ta käyt­töä kou­lus­sa ja tu­kea opet­ta­jia eri toi­min­ta­mal­lien käyt­töön­o­tos­sa. Toi­se­na vuo­te­na tämä opet­ta­ja työs­ken­te­lee osa-ai­kai­se­na ja vä­hen­tää mentorointiin käyt­tä­mään­sä ai­kaa vii­teen tun­tiin vii­kos­sa. Täl­lä py­ri­tään sii­hen, että toi­min­ta su­lau­tui­si nor­maa­lik­si osak­si kou­lun ar­kea, mut­ta kui­ten­kin niin, että opet­ta­jat ovat tie­toi­sia, mis­tä pe­da­go­gis­ta tu­kea tek­no­lo­gi­an käy­töl­le on saa­ta­vis­sa. Kol­man­te­na vuo­te­na myös tek­no­lo­gi­an käy­tös­sä ko­ke­neen opet­ta­ja­jou­kon odo­te­taan ot­ta­van vas­tuu­ta tois­ten opet­ta­jien kou­lut­ta­mi­ses­ta ja tek­no­lo­gi­an ope­tus­käy­tän­tö­jen le­vit­tä­mi­ses­tä alu­eel­laan.

Alus­sa asi­as­ta kiin­nos­tu­neet opet­ta­jat läh­ti­vät suun­nit­te­le­maan ope­tus­jak­so­jaan tek­no­lo­gi­an ope­tus­käyt­töä mentoroivan opet­ta­jan tu­el­la. Opin­to­jak­sol­le teh­tiin pe­da­go­gi­nen käsi­kir­joi­tus, joka si­säl­si myös vai­heis­tuk­sen. Alla ole­va esi­merk­ki on 5.–6. luo­kan his­to­ri­an ope­tuk­seen liit­ty­väs­tä käsi­kir­joi­tuk­ses­ta. Vai­heis­ta­mi­sel­la saa­vu­te­taan pe­da­go­gis­ta hyö­tyä myös si­ten, että op­pi­mi­seen tu­lee hel­pom­min mu­kaan pro­ses­sin­o­mai­suut­ta, mil­lä puo­les­taan ke­hi­te­tään op­pi­laan itse­sää­te­ly­tai­to­ja ja tu­e­taan op­pi­maan op­pi­mis­ta.

Löytöretket

Klik­kaa ku­vaa suu­ren­taak­se­si

Kaik­kien opet­ta­jien täy­den­nys­kou­lu­tus aloi­tet­tiin vas­ta, kun mentorointi saa­tiin hy­vään al­kuun. Näin jo mentoroitavina ol­leet opet­ta­jat saat­toi­vat toi­mia apu­kou­lut­ta­ji­na ja ja­kaa ko­ke­muk­si­aan toi­sil­le. Asi­an­tun­ti­ja to­teut­ti sään­nöl­lis­tä kou­lu­tus­ta opet­ta­jien yh­teis­toi­min­ta-ajal­la work­sho­peis­sa laa­di­tun kou­lu­tus­ka­len­te­rin mu­kai­ses­ti.

Sal­lan vi­si­os­sa ke­hi­tys ei ole vain yk­si­löi­den tek­no­lo­gis­ten val­miuk­sien li­sään­ty­mis­tä, vaan siir­ty­mää koh­ti op­pi­vaa or­ga­ni­saa­ti­o­ta mentoroinnin, tii­mi­työs­ken­te­lyn ja asi­an­tun­te­muk­sen ja­ka­mi­sen kaut­ta. Toi­min­nan hyö­ty­jäk­si op­pi­van or­ga­ni­saa­ti­on peri­aat­tei­den mu­kai­ses­ti nou­see tie­ten­kin asi­a­kas, täs­sä ta­pauk­ses­sa op­pi­las tai opis­ke­li­ja. Tek­no­lo­gi­an käy­tön tai­to­jen ke­hit­ty­es­sä otet­tiin käyt­töön yh­tei­söl­li­siä ja hen­ki­lö­koh­tai­sia op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä, mikä an­toi op­pi­lail­le tai opis­ke­li­joil­le mah­dol­li­suu­den tuot­taa itse si­säl­töä ja ot­taa vas­tuu­ta omas­ta op­pi­mi­ses­taan. Kaik­ki opin­to­jen ai­kai­nen oppi­ma­te­ri­aa­li voi­tiin koo­ta ja op­pi­mis­pro­ses­sit teh­dä nä­ky­vik­si tal­len­ta­mal­la ne hen­ki­lö­koh­tai­seen op­pi­mis­ym­pä­ris­töön di­gi­taa­li­seen port­fo­li­oon. Näin op­pi­laat tai opis­ke­li­jat pys­tyi­vät seu­raa­maan omaa op­pi­mis­pro­ses­si­aan ja pa­laa­maan jo opit­tuun asi­aan. Täl­lä tu­e­taan op­pi­mis­ta ja muis­tis­ta pa­laut­ta­mis­ta ja ke­ven­ne­tään op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den kog­ni­tii­vis­ta taak­kaa.

Läh­teet:

Digi­ai­kaa in­no­voi­maan han­keen pos­te­ri http://www.slideshare.net/tiinakal/posteriitk?ref=http:// digiaikaainnovoimaan.wordpress.com/

Tyn­jä­lä, P. (2004). Asi­an­tun­ti­juus ja työ­kult­tuu­rit opet­ta­jan am­ma­tis­sa. Kas­va­tus 2/2004, 174-189

Lin­kit:

Digi­ai­kaa in­no­voi­maan http://digiaikaainnovoimaan.wordpress.com/ 

Pu­rot.net http://pu­rot.net/

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013