Raportteja, tutkimuksia, materiaaleja ja palveluita

DI­GI­TAA­LI­SEN SI­SÄL­LÖN JAKO­PAL­VE­LUT

http://kop­pa.tam­pe­re.fi/alfresco/service/com/eduix/ publicDownload/36c0778c-2fd9-4696-89ec-d1e3cd71bdf9

• Sel­vi­tys pal­ve­luis­ta, joil­la voi­daan ja­kaa ver­kon ylit­se tie­dos­to­ja ym. säh­köis­tä ma­te­ri­aa­lia. Ver­tai­lus­sa ovat mu­ka­na var­muus­ko­pi­oin­ti­pal­ve­lut, verk­ko­se­lai­men kaut­ta toi­mi­vat pil­vi­pal­ve­lut sekä asen­net­ta­vat pal­ve­lin­oh­jel­mis­tot.

E-JUT­TU

http://www.saimaanmediakeskus.fi/Hank­keet/Ejuttu.iw3

• Tur­val­li­nen verk­ko­leh­ti­poh­ja kou­lu­jen käyt­töön

ESI- JA ALKU­O­PE­TUK­SEN TEK­NI­NEN YM­PÄ­RIS­TÖ – EPUN ME­DI­A­REP­PU

http://kop­pa.tam­pe­re.fi/alfresco/service/com/eduix/ publicDownload/620aece7-789f-4219-9a95-70101d8ac50a

• Sel­vi­tyk­ses­sä ku­va­taan Epun me­di­a­rep­pu -hank­kees­sa ra­ken­net­tua esi- ja alku­o­pe­tuk­sen lai­te­ym­pä­ris­töä ja sen ym­pä­ril­le ke­hi­tet­ty­jä pe­da­go­gi­sia mal­le­ja.

ETWINNING

http://www.etwinning.net/

• eTwinning -oh­jel­man por­taa­li kump­pa­nin­ha­kuun ja ver­kos­toi­tu­mi­seen

ETWINNING -OH­JEL­MAAN LIIT­TY­VIÄ JUL­KAI­SU­JA KOO­TUS­TI

http://www.etwinning.net/fi/pub/index.htm > han­ki tu­kea > op­paat

ETÄ­O­PE­TUS

http://www.etaopetus.fi

• Kat­ta­va si­vus­to, joka si­säl­tää run­saas­ti ide­oi­ta, tut­ki­mus­tie­toa, vi­de­oi­ta ja vink­ke­jä etä­o­pe­tuk­seen. Ma­te­ri­aa­lit -si­vul­ta löy­tyy myös etä­o­pe­tus­hank­kei­den tuot­ta­mia op­pai­ta mm. sai­ras­tu­neen op­pi­laan etä­o­pe­tuk­sen jär­jes­tä­mi­seen.

ETÄ­O­PE­TUK­SEN LUMO: KAN­SAIN­VÄ­LI­NEN KIR­JAL­LI­SUUS­KAT­SAUS

http://www.etaopetus.fi > ma­te­ri­aa­lit > tut­ki­muk­set

• Kat­sauk­ses­sa tar­kas­tel­laan pe­rus­o­pe­tuk­sen ja toi­sen as­teen yleis­si­vis­tä­vän kou­lu­tuk­sen etä­o­pe­tus­ta kos­ke­via kan­sain­vä­li­siä tut­ki­muk­sia.

ETÄ­O­PE­TUS ERI­TYIS­TI­LAN­TEIS­SA. SAI­RAA­NA­KIN SEL­VI­ÄÄ KOU­LUS­TA http://sairaanakinselviaakoulusta.wordpress.com/etaopetusopas/

• Op­paas­sa kes­ki­ty­tään re­aa­li­ai­kai­seen, kah­den­suun­tai­seen vi­deo/web­ka­me­roi­den avul­la ta­pah­tu­vaan ope­tuk­seen koti­luo­kan ja sai­ras­tu­neen op­pi­laan vä­lil­lä.

EUN – EUROPEAN SCHOOLNET

Scientix – the community for science education in Europe

http://www.scientix.eu

• Scientix ko­ko­aa ope­tus­ma­te­ri­aa­lia ja tut­ki­mus­ra­port­te­ja Eu­roo­pas­sa teh­tä­vis­tä tie­teen ope­tuk­sen ke­hit­tä­mis­hank­keis­ta ja pro­jek­teis­ta.

IL­MI­Ö­POH­JAI­NEN OP­PI­MI­NEN JA OPET­TA­MI­NEN

http://ilmiopohjaisuus.ning.com/

• Il­mi­ö­poh­jai­sen ope­tuk­sen foo­ru­mi. Il­mi­ö­poh­jai­sel­la ope­tuk­sel­la ja op­pi­mi­sel­la tar­koi­te­taan oppi­aine­ra­jo­ja rik­ko­vaa, tut­ki­vaa otet­ta op­pi­mi­seen. Läh­tö­koh­ta­na ovat koko­nais­val­tai­set, to­del­li­sen maa­il­man il­mi­öt.

IN­TER­NET-PAL­VE­LU­JEN JA SO­SI­AA­LI­SEN ME­DI­AN KÄYT­TÖ YLEIS­SI­VIS­TÄ­VÄN KOU­LU­TUK­SEN OP­PI­LAI­DEN KES­KUU­DES­SA

http://bit.ly/1dfl Ojf

• Tut­ki­mus­ra­port­ti. Kou­lu­tuk­sen tut­ki­mus­lai­tos, Jy­väs­ky­län yli­o­pis­to. Kos­ki­nen, M. 2012.

ITEC-HANK­KEEN KOTI­SI­VUT

http://itec.eun.org/web/guest

• iTEC-hank­kees­sa suun­ni­tel­laan ja pi­lo­toi­daan tu­le­vai­suu­den oppi­mai­se­mia ja nii­hin so­vel­tu­via ope­tus­me­ne­tel­miä. Hank­kees­sa on mu­ka­na 15 ope­tus­mi­nis­te­ri­ö­tä eri puo­lil­ta Eu­roop­paa. Se ko­ko­aa kas­va­tus­alan eri toi­mi­jat, opet­ta­jat, pää­tök­sen­te­ki­jät ja pe­da­go­gi­set asi­an­tun­ti­jat, suun­nit­te­le­maan ja ko­kei­le­maan in­no­va­tii­vi­sia ope­tus- ja opis­ke­lu­ta­po­ja.

ITEC-HANK­KEEN SUO­MEN KOTI­SI­VUT

http://oppi­mai­se­ma.fi/pro­jek­ti­kor­tit/itec

• Si­vuil­la on koot­tu­na kaik­ki oleel­li­nen tie­to iTEC-hank­kees­ta sekä Suo­mes­sa to­teu­te­tuis­ta pi­lo­toin­neis­ta.

KAN­SAL­LI­NEN TIE­TO­YH­TEIS­KUN­TA­STRA­TE­GIA

http://www.tie­to­yh­teis­kun­ta­oh­jel­ma.fi/esit­te­ly/fi_FI/1142405427272/

• Osa­na hal­li­tuk­sen tie­to­yh­teis­kun­ta­oh­jel­man to­teut­ta­mis­ta on vuo­den 2006 ai­ka­na laa­dit­tu kan­sal­li­nen tie­to­yh­teis­kun­ta­stra­te­gia vuo­sil­le 2007–2015. Stra­te­gi­as­sa on mää­ri­tel­ty kan­sal­li­nen vi­sio ja tah­to­tila sil­le, mil­lai­sen tie­to­yh­teis­kun­nan ha­lu­am­me Suo­mes­ta luo­da. Stra­te­gi­as­sa ku­va­taan li­säk­si suo­ma­lai­sen tie­to­yh­teis­kun­nan nyky­ti­laa sekä kan­sal­li­sen ja kan­sain­vä­li­sen toi­min­ta­ym­pä­ris­tön muu­tok­sia. Stra­te­gia si­säl­tää seu­raa­val­le hal­li­tus­kau­del­le ulot­tu­van konk­reet­ti­sen toi­meen­pano-oh­jel­man sekä usei­ta toi­men­pide- esi­tyk­siä mah­dol­li­si­ne vas­tuu­ta­hoi­neen.

KOS­KE­TUS­TAU­LU IN­NOS­TAA OP­PI­MAAN

http://kop­pa.tam­pe­re.fi/alfresco/service/com/eduix/ publicDownload/571bae57-387b-48eb-8f83-dc5e87f0ffe7

• Kan­gas­a­la­lai­set opet­ta­jat ker­to­vat ko­ke­muk­sis­taan vuo­ro­vai­kut­tei­sen esi­tys­tek­nii­kan käy­tös­tä (SMART Boardin ja Hitachin kos­ke­tus­tau­lut sekä Epsonin in­ter­ak­tii­vi­set pro­jek­to­rit).

KOU­LU 3.0

http://kou­lu30.blogspot.fi/

• Kou­lu 3.0 -verk­ko­pal­ve­lu tar­jo­aa so­si­aa­li­sen me­di­an työ­tapa­pan­kin, osa­hank­kei­den case-ku­vauk­sia ja so­si­aa­li­sen me­di­an ope­tus­käyt­töön liit­ty­viä tut­ki­muk­sia.

KOU­LU 3.1

http://www.enorssi.fi/enorssi-ver­kos­to/asia­kir­jo­ja-1/2012-2013/kou­lu-3.1-koos­te-ver.-25.1.2013

• Yh­tei­söl­li­sen me­dia ope­tus­ko­kei­lu­ja

KUL­KU­RI

http://peda.net/veraja/kul­ku­ri

• Etä­kou­lu Kul­ku­ri yllä­pi­tää ja ke­hit­tää ulko­mail­la asu­vien suo­ma­lais­ten las­ten ja nuor­ten suo­men kie­len tai­toa sekä vah­vis­taa suo­ma­lais­ta kult­tuu­ri- iden­ti­teet­tiä. Tar­jo­am­me op­pi­lail­le ajan­mu­kais­ta ja am­mat­ti­tai­tois­ta ope­tus­ta pe­rus­o­pe­tuk­sen eri oppi­ai­neis­sa.

LIIK­KEEL­LE!

TUT­KI­VAN JA YH­TEIS­TOI­MIN­NAL­LI­SEN OP­PI­MI­SEN VERK­KO­PAL­VE­LU http://www.liikkeelleymparisto.fi/

• Liik­keel­le! -verk­ko­pal­ve­lu tar­jo­aa ylä­kou­lu­jen ja lu­ki­oi­den käyt­töön so­si­aa­li­sen me­di­an op­pi­mis­ym­pä­ris­tö Lin­kin sekä me­ne­tel­miä, teh­tä­vä­i­de­oi­ta ja toi­min­ta­mal­lin ope­tuk­sen to­teut­ta­mi­seen ja ke­hit­tä­mi­seen.

LRE

– The Learning Resource Exchange (LRE) from European Schoolnet (EUN)

http://lreforschools.eun.org

• Pe­da­go­gi­sia si­säl­tö­jä eri oppi­ai­nei­den ope­tuk­seen Eu­roo­pan eri mais­ta.

LU­KI­O­LAI­NEN TIE­TO- JA VIES­TIN­TÄ­TEK­NII­KAN KÄYT­TÄ­JÄ­NÄ

http://www.oph.fi/jul­kai­sut/2013/lu­ki­o­lai­nen_tie­to_ja_viestintatekniikan_kayttajana

• Tut­ki­mus­ra­por­tis­sa sel­vi­te­tään lu­ki­o­lais­ten tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan käyt­töä osa­na opis­ke­lua, opis­ke­li­joi­den kä­si­tyk­siä yli­op­pi­las­ko­kei­den säh­köis­tä­mi­ses­tä sekä ko­ke­muk­sia etä­o­pe­tuk­ses­ta.

LÖY­TÖ­RET­KIL­LÄ TOI­SEEN MAA­IL­MAAN VOL 1

- Esi­merk­ke­jä pro­jek­tien ko­ke­muk­sis­ta

http://konnevedenlukio.onedu.fi/verk­ko­jul­kai­sut/zine/33/cover

• Jul­kai­sus­sa on Pe­lit ja vir­tu­aa­li­maa­il­mat koor­di­naa­ti­o­hank­kees­sa (OVI) ke­rät­ty­jen ke­hit­tä­mis­hank­kei­den ko­ke­muk­sia oppi­mis­pe­lien ja vir­tu­aa­li­maa­il­mo­jen käy­tös­tä ope­tuk­ses­sa. Jul­kai­sus­sa on sekä tut­ki­muk­sel­li­sia osi­oi­ta että konk­reet­ti­sia ta­ri­noi­ta di­gi­taa­lis­ten vä­li­nei­den ope­tus­käy­tös­tä ja hy­vis­tä käy­tän­teis­tä. Jul­kai­su on to­teu­tet­tu Mobie Zine – jul­kai­su­jär­jes­tel­mäl­lä, joka mah­dol­lis­taa jul­kai­sun lu­ke­mi­sen niin tie­to­ko­neel­la, tab­le­til­la kuin äly­pu­he­li­mel­la.

LÖY­TÖ­RET­KIL­LÄ TOI­SEEN MAA­IL­MAAN VOL 2

• Li­sää esi­merk­ke­jä pro­jek­tien ko­ke­muk­sis­ta.

http://konnevedenlukio.onedu.fi/verk­ko­jul­kai­sut/zine/42/cover

jul­kais­taan 17.12.2013

MO­BII­LI­OP­PI­MI­NEN TÄ­NÄÄN

http://kop­pa.tam­pe­re.fi/alfresco/service/com/eduix/publicDownload/6896a89d-dbda-448a-9040-6a285b83abb1

• Sel­vi­tyk­ses­sä on koot­tu tie­toa mo­bii­li­op­pi­mi­sen peri­aat­teis­ta sekä esi­merk­ke­jä käy­tän­nön so­vel­luk­sis­ta kou­luis­sa,ku­ten mo­bii­li­vi­de­oi­den te­ke­mi­ses­tä ja mobiilibloggauksesta.

MOLLA ABC

http://nordicedu.fi/molla/

• Molla ABC on esi­o­pe­tus­i­käi­sil­le suun­nat­tu suo­men­kie­li­nen oppi­mis­peli teks­taus­kir­jain­ten ja nu­me­roi­den piir­tä­mi­sen har­joit­te­luun. −− pie­net ja isot kir­jai­met A-Ö ja nu­me­rot 0-9 −− peli oh­jeis­taa merk­kien oi­ke­a­op­pi­sen piir­to­suun­nan −− peli tu­kee op­pi­jan käsi­alan ke­hit­ty­mis­tä −− ope­tus­ti­lan­tees­sa käy­tän­nöl­li­nen: har­joi­tel­ta­vat mer­kit ja tois­to­jen mää­rä ovat pe­laa­jan hel­pos­ti va­lit­ta­vis­sa

OMA­TILA

https://peda.net/:register

• Oma­Tila-pal­ve­lu on op­pi­ja­läh­töi­sen verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­tön kes­kei­nen osa. Oma­Tila on oppi­lai­tos­riip­pu­ma­ton, elin­i­käi­nen ja va­paas­ti käyttöönotettava hen­ki­lö­koh­tai­nen op­pi­mis­ym­pä­ris­tö.

OPEKA

http://opeka.ope­tus­tek­no­lo­gia.info/fi

• Opeka on verk­ko­poh­jai­nen työ­kalu, jol­la opet­ta­jat ja kou­lu voi­vat ar­vi­oi­da kou­lun­sa tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan ope­tus­käy­tön ta­soa. Se an­taa opet­ta­jil­le sekä kou­lun ja kun­nan edus­ta­jil­le tie­toa hei­dän omis­ta TVT-val­miuk­sis­taan suh­tees­sa mui­hin opet­ta­jiin, kou­lui­hin ja val­ta­kun­nal­li­seen ti­lan­tee­seen.

OPET­TA­JAN TIE­DON­HAUN OH­JAUK­SEN OPAS

http://tietohaltuun.wordpress.com/opet­ta­jan-opas/

• Tie­don­hal­lin­nan opas eri oppi­ai­nei­den lu­kio-opet­ta­jil­le hel­pot­taa tie­don­haun ja -hal­lin­nan ope­tuk­sen suun­nit­te­lua ja to­teu­tus­ta. Si­vus­tol­ta löy­tyy myös tie­don­hal­lin­ta­tai­to­jen ope­tus­ma­te­ri­aa­lia.

OPET­TA­JIEN JA OPIS­KE­LI­JOI­DEN KO­KE­MUK­SIA JA HY­VIÄ KÄY­TÄN­TEI­TÄ SECONDLIFEN OPE­TUS­KÄY­TÖS­TÄ SOTUNGIN LU­KI­OS­SA

http://konnevedenlukio.onedu.fi/verk­ko­jul­kai­sut/zine/35/cover

http://peda.net/veraja/kon­ne­vesi/lu­kio/ophhanke2010/virtuaali

• Sotunki-saa­ret ovat avoin­na kai­kil­le vuo­ro­kau­den jo­kai­se­na tun­ti­na. Tule tu­tus­tu­maan toi­min­taam­me yh­des­sä, yk­sin tai vaik­ka­pa op­pi­lait­te­si kans­sa. Kaik­ki op­pi­mis­ai­hi­ot ovat näh­tä­vil­lä ja myös käy­tet­tä­vis­sä.

OPET­TA­JIEN KO­KE­MUK­SIA ESI­TYS­TEK­NII­KAS­TA

http://kop­pa.tam­pe­re.fi/alfresco/service/com/eduix/ publicDownload/0cb7adac-e159-4efc-9582-6b1e3f9a9762

• Haas­tat­te­lu­tut­ki­muk­sel­la ke­rät­tiin opet­ta­jien ko­ke­muk­sia kos­ke­tus­tau­lu­jen, in­ter­ak­tii­vi­sen data­pro­jek­to­rin sekä kah­den näy­tön tek­nii­kan käy­tös­tä ope­tuk­ses­sa.

OPE­TUS- JA KULT­TUU­RI­MI­NIS­TE­RI­ÖN ÄLY­STRA­TE­GIA

http://www.minedu.fi/OPM/Jul­kai­sut/2013/OKM-KIDE.html

• Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön äly­stra­te­gi­an ta­voit­tee­na on vah­vis­taa kan­sa­lais­ten osaa­mis­ta, luo­vuut­ta ja ak­tii­vi­suut­ta sekä pa­ran­taa tie­to- ja pal­ve­lu­in­ten­sii­vis­tä osaa­mis­ta eri am­mat­tien, lii­ke­toi­min­nan, hal­lin­non ja kan­sa­lais­toi­min­nan tu­ek­si. Li­säk­si stra­te­gi­al­la tu­e­taan di­gi­taa­lis­ten pal­ve­lu­jen tuo­tan­toa ope­tuk­sen, tie­teen, kult­tuu­rin, lii­kun­nan ja nuo­ri­so­työn sek­to­reil­la. Stra­te­gia täy­den­tää myös mui­den mi­nis­te­ri­öi­den toi­mi­a­loil­la ta­pah­tu­vaa vas­taa­vaa ke­hi­tys­tä. Osa haas­teis­ta kos­kee yk­sin­o­maan opetusja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön toi­mi­a­lo­ja, osa edel­lyt­tää laa­jaa yh­teis­työ­tä.

OPPI­MAI­SE­MA.FI -JUL­KAI­SU­A­LUS­TA

http://oppi­mai­se­ma.fi/

• Pal­ve­lus­ta löy­tää asi­an­tun­ti­joi­den ja käyt­tä­jien pu­heen­vuo­ro­ja sekä esi­mer­kik­si kou­lu­ra­ken­ta­mi­sen tren­de­jä ja hy­vik­si osoit­tau­tu­nei­ta rat­kai­su­ja. • Oppi­mai­se­ma.fi on myös kehittämis- ja in­no­voin­ti­työ­kalu, jon­ka avul­la ke­hit­tä­jä­yh­tei­söt sekä yk­sit­täi­set hen­ki­löt voi­vat saa­da tu­kea ja mah­dol­li­suu­den ver­kot­tua. Työ­ka­lu­jen käyt­tö on help­poa ja tar­koi­tet­tu eri­tyi­ses­ti in­no­vaa­ti­o­pro­ses­sien ja ke­hit­tä­mis­työn te­hos­ta­mi­seen, do­ku­men­toin­tiin ja hal­lin­taan.

OP­PI­MI­NEN.FI

http://www.op­pi­mi­nen.fi/

• Op­pi­mi­seen ja op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seen liit­ty­vää tie­toa.

• Ra­port­ti­pank­ki ke­rää op­pi­mi­seen ja kou­lut­ta­mi­seen liit­ty­viä ra­port­te­ja ja link­ke­jä yh­teen paik­kaan.

OPPI­MIS­PE­LIEN JA VIR­TU­AA­LI­MAA­IL­MO­JEN MAH­DOL­LI­SUU­DET, HAAS­TEET JA OPE­TUS­KÄYT­TÖ

Anna Lin­na­kylä, Agora Learning Lab, Jy­väs­ky­län ylopisto

http://www.peda.net/img/portal/ 2502976/Kirjallisuuskats16.2.12.doc?cs=1330003831

http://www.peda.net/pol­ku/ovi

• Kir­jal­li­suus­kat­saus ja ku­vauk­set oppi­mis­peli­tut­ki­muk­ses­ta ja vir­tu­aa­li­maa­il­mo­jen ope­tus­käy­tös­tä

OP­PI­MIS­YM­PÄ­RIS­TÖ­JEN TUT­KI­MUS – etä­o­pe­tus Suo­mes­sa

• Tut­ki­muk­ses­sa ku­va­taan yleis­si­vis­tä­väs­sä kou­lu­tuk­ses­sa toi­mi­vien opet­ta­jien tie­to- ja vies­tin­tä­tek­nii­kan käy­tön ti­lan­net­ta ja ke­hi­tys­tar­pei­ta eri­tyi­ses­ti etä­o­pe­tuk­sen näkö­kul­mas­ta mar­ras­kuus­sa 2011.

OVO-MAL­LI

https://peda.net/hank­keet/op­pi­jat/ovo

• OVO-mal­li ku­vaa op­pi­ja­läh­töi­sen verk­ko-op­pi­mis­ym­pä­ris­tön, jota on ke­hi­tet­ty Op­pi­jat-hank­keen pi­lo­teis­sa. Mal­lis­sa ote­taan huo­mi­oon op­pi­jan, opet­ta­jan ja oppi­lai­tok­sen tar­peet.

PA­REM­PI OP­PIA YH­DES­SÄ – TU­KEA ETWINNING-HANK­KEES­TA

Rai­ta­la, Yli­leh­to (toim.). Ope­tus­hal­li­tus 2010

http://www.oph.fi/download/46471_pa­rem­pi_op­pia_ yhdessa.pdf

• Kuin­ka kan­sain­vä­lis­tä toi­min­taa voi­daan tuo­da jo­kai­sen kou­lun ar­keen.

PE­LIT JA VIR­TU­AA­LI­MAA­IL­MAT (OVI) – HAN­KEEN OPPI­MIS­PELI­SI­VUT

Il­mai­sia se­lain­poh­jai­sia oppi­mis­pe­le­jä oppi­ai­neit­tain ja luok­ka­ta­soit­tain

http://www.peda.net/veraja/kon­ne­vesi/lu­kio/ophhanke2010/pe­lit

• Si­vus­tol­la usei­ta sa­to­ja opet­ta­jien läpi­pe­laa­mia pe­le­jä, jot­ka on luo­ki­tel­tu oppi­ai­neit­tain ja luok­ka­ta­soit­tain. Pe­leis­sä myös täh­ti­luo­ki­tus, joka poh­jau­tuu opet­ta­jil­ta saa­tui­hin ar­vi­oi­hin.

PE­LIT JA VIR­TU­AA­LI­MAA­IL­MAT (OVI )-HANK­KEEN VIR­TU­AA­LI­MAA­ILMA­SI­VUT

Kat­ta­va opas­tus vir­tu­aa­li­maa­il­moi­hin, nii­den ope­tus­käyt­töön ja tut­ki­muk­seen.

http://www.peda.net/veraja/kon­ne­vesi/lu­kio/ophhanke2010/virtuaali

• Si­vus­tol­la esi­tel­lään ylei­sim­min ope­tuk­ses­sa käy­te­tyt vir­tu­aa­li­maa­il­mat Las­ten kir­kos­ta Second Lifeen. Second Lifen ope­tus­käyt­töön on si­vus­tol­le koot­tu oppi­ai­neit­tain vir­tu­aa­li­sia op­pi­mis­paik­ko­ja, joi­hin on suo­rat lin­kit si­vus­tol­ta.

POL­KU­JA PE­LIN­O­MAI­SEN OP­PI­MI­SEN VII­DAK­KOON: PE­LIEN JA OP­PI­MI­SEN KES­KEI­SIÄ KÄ­SIT­TEI­TÄ

Tuu­la J. Nou­si­ai­nen, Jy­väs­ky­län yli­o­pis­to, Agora Center

* Tä­män kir­jal­li­suus­kat­sauk­sen tar­koi­tuk­se­na on an­taa ylei­nen kä­si­tys pe­lit ja op­pi­mi­nen -alu­ees­ta ja sen ra­ken­tu­mi­ses­ta. Läh­tö­koh­ta­na on tar­ve ava­ta pe­lei­hin ja op­pi­mi­seen liit­ty­vää kä­sit­teis­töä ja taus­ta­peri­aat­tei­ta, pe­lien mah­dol­li­suuk­sia eri­lai­sis­sa yh­teyk­sis­sä sekä pe­lien hyö­dyn­tä­mi­ses­sä huo­mi­oon otet­ta­via seik­ko­ja.

http:peda.net/pol­ku/ovi  JUL­KAIS­TAAN 17.12.

Kir­jal­li­suus­kat­saus ja kä­sit­tei­den mää­rit­te­ly pe­lien ope­tus­käy­tös­tä ja pe­da­go­gii­kas­ta.

SEL­VI­TYS E-KIR­JA­LUKU­LAIT­TEI­DEN KÄY­TET­TÄ­VYY­DES­TÄ

http://kop­pa.tam­pe­re.fi/alfresco/service/com/eduix/ publicDownload/94151ef4-879e-41ec-96be-0e4621f23a33

• Sei­nä­joen am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun kir­jas­to- ja tie­to­pal­ve­lu­alan opis­ke­li­jat tes­ta­si­vat kol­mea eri e-kir­ja­luku­lai­tet­ta sekä kah­ta tab­let­ti­ko­net­ta. Sel­vi­tyk­sen toi­ses­sa vai­hees­sa kar­toi­tet­tiin opet­ta­jien suh­tau­tu­mis­ta luku­lait­tei­siin ja nii­den käyt­töön ope­tus­ti­lan­teis­sa.

SOOC, SMALL OPEN ONLINE COURSE

http://www.sooc.fi/

• Verk­ko­pal­ve­lu tar­jo­aa eri laa­jui­sia kurs­se­ja so­si­aa­li­sen me­di­an ope­tus­käy­tös­tä. Kurs­se­ja voi suo­rit­taa oma­toi­mi­ses­ti, yh­des­sä omien kol­le­goi­den ja op­pi­lai­den ja opis­ke­li­joi­den kans­sa.

SOR­MEI­LUA -KIR­JA­NEN

http://sor­met.ejuttu.fi/sites/sor­met.ejuttu.fi/files/kilpiajp/ar­tik­ke­lit/170412/ tie­dos­tot/ipadkirjanen.pdf

• Kir­ja­seen on koot­tu vink­ke­jä iPadin kou­lu­käyt­töön sekä ope­tus­käyt­töön so­pi­vien so­vel­lus­ten esit­te­ly­jä.

SOR­MEI­LUA 2-OPAS

http://sor­met.ejuttu.fi/sites/sor­met.ejuttu.fi/files/kilpiajp/ar­tik­ke­lit/010413/ tie­dos­tot/sor­mei­lua2.pdf

• Opas si­säl­tää vink­ke­jä ja tie­toa iPadin hyö­dyn­tä­mi­ses­tä op­pi­mi­ses­sa ja ope­tuk­ses­sa. Kir­ja on la­dat­ta­vis­sa myös iBook-storessa.

SO­SI­AA­LI­SEN ME­DI­AN OPE­TUS­KÄY­TÖN SUO­SI­TUK­SET

http://www.oph.fi/saadokset_ja_oh­jeet/oh­jei­ta_kou­lu­tuk­sen_jarjestamiseen/ pe­rus­o­pe­tuk­sen_jarjestaminen/so­si­aa­li­sen_me­di­an_opetuskayton_suo­si­tuk­set

SO­SI­AA­LI­NEN ME­DIA OP­PI­MIS­YM­PÄ­RIS­TÖIS­SÄ: PE­DA­GO­GI­SIA JA TOI­MIN­NAL­LI­SIA MAL­LE­JA OP­PI­LAI­DEN AK­TI­VOIN­TIIN JA AK­TII­VI­SEEN OP­PI­MI­SEEN

http://t.co/ZNWTYnDc41

• Ra­port­ti. Jy­väs­ky­län kou­lu­tus­kun­ta­yh­ty­mä. Kos­ki­nen, M. 2013.

SO­SI­AA­LI­NEN ME­DIA YLEIS­SI­VIS­TÄ­VÄS­SÄ KOU­LU­TUK­SES­SA – VI­DE­OT

http://www.youtube.com /somyhanke

• Vi­de­ot tar­jo­a­vat ko­ke­muk­sia ja vink­ke­jä so­si­aa­li­sen me­di­an käy­tös­tä ope­tuk­ses­sa.

SO­SI­AA­LI­NEN ME­DIA YLEIS­SI­VIS­TÄ­VÄS­SÄ KOU­LU­TUK­SES­SA

http://blo­gi.somy.fi/

• Si­vus­tol­ta löy­tyy blo­gi­kir­joi­tus­ten li­säk­si link­ke­jä ke­hit­tä­mis­hank­kei­den tuo­tok­siin, so­si­aa­li­sen me­di­an tut­ki­muk­siin ja ryh­miin. Näis­tä jo­kai­nen voi poi­mia vink­ke­jä so­si­aa­li­sen me­di­an käyt­töön omas­sa ope­tuk­ses­saan ja löy­tää ver­kos­to­ja oman opet­ta­juu­den ke­hit­tä­mi­seen.

TEACHER NETWORKS TODAY´S AND TOMORROWS´S CHALLENGES AND OPPORTUNITIES FOR THE TEACHING PRO­FES­SI­ON

Rii­na Vuo­ri­kari et al., EUN.2012

http://service.eun.org/teachers-newsletter/TellNet_Teacher_Networks_ web.pdf

• Jul­kai­su tut­kii opet­ta­jan am­mat­tia ja opet­ta­juut­ta ja opet­ta­ja­ver­kos­to­jen roo­le­ja muut­tu­vas­sa yh­teis­kun­nas­sa.

TO­MUT – TOI­MIN­TA­KULT­TUU­RIN MUU­TOK­SEN TYÖ­KA­LUT TU­LE­VAI­SUU­DEN KOU­LUUN

http://to­mut.meke.wikispaces.net/To­mut-wiki

• Si­vuil­la on hank­keen yh­tey­des­sä tuo­te­tut ra­por­tit ja op­paat, jois­sa ku­va­taan sitä, mi­ten in­teg­roi­da tie­to­stra­te­gia, op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­nen sekä pe­da­go­gi­nen stra­te­gia ja ke­hit­tä­mi­nen ak­tii­vi­ses­ti or­ga­ni­saa­ti­on ydin­toi­min­ta­pro­ses­sei­hin.

TUT­KIT­TUA TIE­TOA OP­PI­MIS­YM­PÄ­RIS­TÖIS­TÄ – TIE­TO- JA VIES­TIN­TÄ­TEK­NII­KAN KÄYT­TÖ OPE­TUK­SES­SA

http://www.oph.fi/download/147821_Tut­kit­tua_tie­toa_oppimisymparistoista. pdf

• Op­paat ja käsi­kir­jat 2012–2013 Op­paas­sa tar­kas­tel­laan opet­ta­jien nä­ke­myk­siä tie­to­tek­nii­kas­ta ja tie­to­tek­nii­kan ope­tus­käy­tös­tä sekä lait­teis­to­jen ja oh­jel­mis­to­jen, etä­o­pet­ta­mi­sen, pe­lien ja vir­tu­aa­li­maa­il­mo­jen käyt­tö­mah­dol­li­suuk­sis­ta

VAL­TA­KUN­NAL­LI­SEN ETÄ­O­PE­TUS­TUT­KI­MUK­SEN TU­LOK­SIA

https://info.edu.tur­ku.fi/etaopetus/images/files/eko -tut­ki­mus­tu­lok­sia-ra­port­ti.pdf

• Tut­ki­muk­ses­sa on kar­toi­tet­tu Suo­men yleis­si­vis­tä­vän kou­lu­tuk­sen etä­o­pe­tuk­sen ti­laa ke­vääl­lä 2011. Tut­ki­muk­seen va­lit­tiin ke­vääl­lä 2011 mu­kaan 36 yleis­si­vis­tä­vän kou­lu­tuk­sen etä­o­pe­tus­han­ket­ta.

VAL­TA­KUN­NAL­LI­SEN SO­SI­AA­LI­SEN ME­DI­AN OPE­TUS­KÄY­TÖN KAR­TOI­TUK­SEN TU­LOK­SIA

http://bit.ly/somy_tut­ki­mus_2012

• Tut­ki­mus­ra­port­ti. Kou­lu­tuk­sen tut­ki­mus­lai­tos, Jy­väs­ky­län yli­o­pis­to. Ok­sa­nen, Kim­mo. 2012.

YLE – OP­PI­MI­NEN

http://op­pi­mi­nen.yle.fi

• Yle Op­pi­mi­nen ko­ko­aa yh­teen kai­ken Yleis­ra­di­on op­pi­mis­ta tu­ke­van si­säl­lön ja si­vuil­ta voi et­siä si­säl­töä aihe­a­lu­eit­tain tai haku­sa­no­jen avul­la.

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013