DIGITAALISEN SISÄLLÖN JAKOPALVELUT
• Selvitys palveluista, joilla voidaan jakaa verkon ylitse tiedostoja ym. sähköistä materiaalia. Vertailussa ovat mukana varmuuskopiointipalvelut, verkkoselaimen kautta toimivat pilvipalvelut sekä asennettavat palvelinohjelmistot.
E-JUTTU
http://www.saimaanmediakeskus.fi/Hankkeet/Ejuttu.iw3
• Turvallinen verkkolehtipohja koulujen käyttöön
ESI- JA ALKUOPETUKSEN TEKNINEN YMPÄRISTÖ – EPUN MEDIAREPPU
• Selvityksessä kuvataan Epun mediareppu -hankkeessa rakennettua esi- ja alkuopetuksen laiteympäristöä ja sen ympärille kehitettyjä pedagogisia malleja.
ETWINNING
• eTwinning -ohjelman portaali kumppaninhakuun ja verkostoitumiseen
ETWINNING -OHJELMAAN LIITTYVIÄ JULKAISUJA KOOTUSTI
http://www.etwinning.net/fi/pub/index.htm > hanki tukea > oppaat
ETÄOPETUS
• Kattava sivusto, joka sisältää runsaasti ideoita, tutkimustietoa, videoita ja vinkkejä etäopetukseen. Materiaalit -sivulta löytyy myös etäopetushankkeiden tuottamia oppaita mm. sairastuneen oppilaan etäopetuksen järjestämiseen.
ETÄOPETUKSEN LUMO: KANSAINVÄLINEN KIRJALLISUUSKATSAUS
http://www.etaopetus.fi > materiaalit > tutkimukset
• Katsauksessa tarkastellaan perusopetuksen ja toisen asteen yleissivistävän koulutuksen etäopetusta koskevia kansainvälisiä tutkimuksia.
ETÄOPETUS ERITYISTILANTEISSA. SAIRAANAKIN SELVIÄÄ KOULUSTA http://sairaanakinselviaakoulusta.wordpress.com/etaopetusopas/
• Oppaassa keskitytään reaaliaikaiseen, kahdensuuntaiseen video/webkameroiden avulla tapahtuvaan opetukseen kotiluokan ja sairastuneen oppilaan välillä.
EUN – EUROPEAN SCHOOLNET
Scientix – the community for science education in Europe
• Scientix kokoaa opetusmateriaalia ja tutkimusraportteja Euroopassa tehtävistä tieteen opetuksen kehittämishankkeista ja projekteista.
ILMIÖPOHJAINEN OPPIMINEN JA OPETTAMINEN
http://ilmiopohjaisuus.ning.com/
• Ilmiöpohjaisen opetuksen foorumi. Ilmiöpohjaisella opetuksella ja oppimisella tarkoitetaan oppiainerajoja rikkovaa, tutkivaa otetta oppimiseen. Lähtökohtana ovat kokonaisvaltaiset, todellisen maailman ilmiöt.
INTERNET-PALVELUJEN JA SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖ YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN OPPILAIDEN KESKUUDESSA
• Tutkimusraportti. Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto. Koskinen, M. 2012.
ITEC-HANKKEEN KOTISIVUT
• iTEC-hankkeessa suunnitellaan ja pilotoidaan tulevaisuuden oppimaisemia ja niihin soveltuvia opetusmenetelmiä. Hankkeessa on mukana 15 opetusministeriötä eri puolilta Eurooppaa. Se kokoaa kasvatusalan eri toimijat, opettajat, päätöksentekijät ja pedagogiset asiantuntijat, suunnittelemaan ja kokeilemaan innovatiivisia opetus- ja opiskelutapoja.
ITEC-HANKKEEN SUOMEN KOTISIVUT
http://oppimaisema.fi/projektikortit/itec
• Sivuilla on koottuna kaikki oleellinen tieto iTEC-hankkeesta sekä Suomessa toteutetuista pilotoinneista.
KANSALLINEN TIETOYHTEISKUNTASTRATEGIA
http://www.tietoyhteiskuntaohjelma.fi/esittely/fi_FI/1142405427272/
• Osana hallituksen tietoyhteiskuntaohjelman toteuttamista on vuoden 2006 aikana laadittu kansallinen tietoyhteiskuntastrategia vuosille 2007–2015. Strategiassa on määritelty kansallinen visio ja tahtotila sille, millaisen tietoyhteiskunnan haluamme Suomesta luoda. Strategiassa kuvataan lisäksi suomalaisen tietoyhteiskunnan nykytilaa sekä kansallisen ja kansainvälisen toimintaympäristön muutoksia. Strategia sisältää seuraavalle hallituskaudelle ulottuvan konkreettisen toimeenpano-ohjelman sekä useita toimenpide- esityksiä mahdollisine vastuutahoineen.
KOSKETUSTAULU INNOSTAA OPPIMAAN
• Kangasalalaiset opettajat kertovat kokemuksistaan vuorovaikutteisen esitystekniikan käytöstä (SMART Boardin ja Hitachin kosketustaulut sekä Epsonin interaktiiviset projektorit).
KOULU 3.0
• Koulu 3.0 -verkkopalvelu tarjoaa sosiaalisen median työtapapankin, osahankkeiden case-kuvauksia ja sosiaalisen median opetuskäyttöön liittyviä tutkimuksia.
KOULU 3.1
• Yhteisöllisen media opetuskokeiluja
KULKURI
http://peda.net/veraja/kulkuri
• Etäkoulu Kulkuri ylläpitää ja kehittää ulkomailla asuvien suomalaisten lasten ja nuorten suomen kielen taitoa sekä vahvistaa suomalaista kulttuuri- identiteettiä. Tarjoamme oppilaille ajanmukaista ja ammattitaitoista opetusta perusopetuksen eri oppiaineissa.
LIIKKEELLE!
TUTKIVAN JA YHTEISTOIMINNALLISEN OPPIMISEN VERKKOPALVELU http://www.liikkeelleymparisto.fi/
• Liikkeelle! -verkkopalvelu tarjoaa yläkoulujen ja lukioiden käyttöön sosiaalisen median oppimisympäristö Linkin sekä menetelmiä, tehtäväideoita ja toimintamallin opetuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen.
LRE
– The Learning Resource Exchange (LRE) from European Schoolnet (EUN)
• Pedagogisia sisältöjä eri oppiaineiden opetukseen Euroopan eri maista.
LUKIOLAINEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÄJÄNÄ
http://www.oph.fi/julkaisut/2013/lukiolainen_tieto_ja_viestintatekniikan_kayttajana
• Tutkimusraportissa selvitetään lukiolaisten tieto- ja viestintätekniikan käyttöä osana opiskelua, opiskelijoiden käsityksiä ylioppilaskokeiden sähköistämisestä sekä kokemuksia etäopetuksesta.
LÖYTÖRETKILLÄ TOISEEN MAAILMAAN VOL 1
- Esimerkkejä projektien kokemuksista
http://konnevedenlukio.onedu.fi/verkkojulkaisut/zine/33/cover
• Julkaisussa on Pelit ja virtuaalimaailmat koordinaatiohankkeessa (OVI) kerättyjen kehittämishankkeiden kokemuksia oppimispelien ja virtuaalimaailmojen käytöstä opetuksessa. Julkaisussa on sekä tutkimuksellisia osioita että konkreettisia tarinoita digitaalisten välineiden opetuskäytöstä ja hyvistä käytänteistä. Julkaisu on toteutettu Mobie Zine – julkaisujärjestelmällä, joka mahdollistaa julkaisun lukemisen niin tietokoneella, tabletilla kuin älypuhelimella.
LÖYTÖRETKILLÄ TOISEEN MAAILMAAN VOL 2
• Lisää esimerkkejä projektien kokemuksista.
http://konnevedenlukio.onedu.fi/verkkojulkaisut/zine/42/cover
julkaistaan 17.12.2013
MOBIILIOPPIMINEN TÄNÄÄN
• Selvityksessä on koottu tietoa mobiilioppimisen periaatteista sekä esimerkkejä käytännön sovelluksista kouluissa,kuten mobiilivideoiden tekemisestä ja mobiilibloggauksesta.
MOLLA ABC
• Molla ABC on esiopetusikäisille suunnattu suomenkielinen oppimispeli tekstauskirjainten ja numeroiden piirtämisen harjoitteluun. −− pienet ja isot kirjaimet A-Ö ja numerot 0-9 −− peli ohjeistaa merkkien oikeaoppisen piirtosuunnan −− peli tukee oppijan käsialan kehittymistä −− opetustilanteessa käytännöllinen: harjoiteltavat merkit ja toistojen määrä ovat pelaajan helposti valittavissa
OMATILA
• OmaTila-palvelu on oppijalähtöisen verkko-oppimisympäristön keskeinen osa. OmaTila on oppilaitosriippumaton, elinikäinen ja vapaasti käyttöönotettava henkilökohtainen oppimisympäristö.
OPEKA
http://opeka.opetusteknologia.info/fi
• Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa. Se antaa opettajille sekä koulun ja kunnan edustajille tietoa heidän omista TVT-valmiuksistaan suhteessa muihin opettajiin, kouluihin ja valtakunnalliseen tilanteeseen.
OPETTAJAN TIEDONHAUN OHJAUKSEN OPAS
http://tietohaltuun.wordpress.com/opettajan-opas/
• Tiedonhallinnan opas eri oppiaineiden lukio-opettajille helpottaa tiedonhaun ja -hallinnan opetuksen suunnittelua ja toteutusta. Sivustolta löytyy myös tiedonhallintataitojen opetusmateriaalia.
OPETTAJIEN JA OPISKELIJOIDEN KOKEMUKSIA JA HYVIÄ KÄYTÄNTEITÄ SECONDLIFEN OPETUSKÄYTÖSTÄ SOTUNGIN LUKIOSSA
http://konnevedenlukio.onedu.fi/verkkojulkaisut/zine/35/cover
http://peda.net/veraja/konnevesi/lukio/ophhanke2010/virtuaali
• Sotunki-saaret ovat avoinna kaikille vuorokauden jokaisena tuntina. Tule tutustumaan toimintaamme yhdessä, yksin tai vaikkapa oppilaittesi kanssa. Kaikki oppimisaihiot ovat nähtävillä ja myös käytettävissä.
OPETTAJIEN KOKEMUKSIA ESITYSTEKNIIKASTA
• Haastattelututkimuksella kerättiin opettajien kokemuksia kosketustaulujen, interaktiivisen dataprojektorin sekä kahden näytön tekniikan käytöstä opetuksessa.
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN ÄLYSTRATEGIA
http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2013/OKM-KIDE.html
• Opetus- ja kulttuuriministeriön älystrategian tavoitteena on vahvistaa kansalaisten osaamista, luovuutta ja aktiivisuutta sekä parantaa tieto- ja palveluintensiivistä osaamista eri ammattien, liiketoiminnan, hallinnon ja kansalaistoiminnan tueksi. Lisäksi strategialla tuetaan digitaalisten palvelujen tuotantoa opetuksen, tieteen, kulttuurin, liikunnan ja nuorisotyön sektoreilla. Strategia täydentää myös muiden ministeriöiden toimialoilla tapahtuvaa vastaavaa kehitystä. Osa haasteista koskee yksinomaan opetusja kulttuuriministeriön toimialoja, osa edellyttää laajaa yhteistyötä.
OPPIMAISEMA.FI -JULKAISUALUSTA
• Palvelusta löytää asiantuntijoiden ja käyttäjien puheenvuoroja sekä esimerkiksi koulurakentamisen trendejä ja hyviksi osoittautuneita ratkaisuja. • Oppimaisema.fi on myös kehittämis- ja innovointityökalu, jonka avulla kehittäjäyhteisöt sekä yksittäiset henkilöt voivat saada tukea ja mahdollisuuden verkottua. Työkalujen käyttö on helppoa ja tarkoitettu erityisesti innovaatioprosessien ja kehittämistyön tehostamiseen, dokumentointiin ja hallintaan.
OPPIMINEN.FI
• Oppimiseen ja oppimisympäristöjen kehittämiseen liittyvää tietoa.
• Raporttipankki kerää oppimiseen ja kouluttamiseen liittyviä raportteja ja linkkejä yhteen paikkaan.
OPPIMISPELIEN JA VIRTUAALIMAAILMOJEN MAHDOLLISUUDET, HAASTEET JA OPETUSKÄYTTÖ
Anna Linnakylä, Agora Learning Lab, Jyväskylän ylopisto
http://www.peda.net/img/portal/ 2502976/Kirjallisuuskats16.2.12.doc?cs=1330003831
http://www.peda.net/polku/ovi
• Kirjallisuuskatsaus ja kuvaukset oppimispelitutkimuksesta ja virtuaalimaailmojen opetuskäytöstä
OPPIMISYMPÄRISTÖJEN TUTKIMUS – etäopetus Suomessa
• Tutkimuksessa kuvataan yleissivistävässä koulutuksessa toimivien opettajien tieto- ja viestintätekniikan käytön tilannetta ja kehitystarpeita erityisesti etäopetuksen näkökulmasta marraskuussa 2011.
OVO-MALLI
https://peda.net/hankkeet/oppijat/ovo
• OVO-malli kuvaa oppijalähtöisen verkko-oppimisympäristön, jota on kehitetty Oppijat-hankkeen piloteissa. Mallissa otetaan huomioon oppijan, opettajan ja oppilaitoksen tarpeet.
PAREMPI OPPIA YHDESSÄ – TUKEA ETWINNING-HANKKEESTA
Raitala, Ylilehto (toim.). Opetushallitus 2010
http://www.oph.fi/download/46471_parempi_oppia_ yhdessa.pdf
• Kuinka kansainvälistä toimintaa voidaan tuoda jokaisen koulun arkeen.
PELIT JA VIRTUAALIMAAILMAT (OVI) – HANKEEN OPPIMISPELISIVUT
Ilmaisia selainpohjaisia oppimispelejä oppiaineittain ja luokkatasoittain
http://www.peda.net/veraja/konnevesi/lukio/ophhanke2010/pelit
• Sivustolla useita satoja opettajien läpipelaamia pelejä, jotka on luokiteltu oppiaineittain ja luokkatasoittain. Peleissä myös tähtiluokitus, joka pohjautuu opettajilta saatuihin arvioihin.
PELIT JA VIRTUAALIMAAILMAT (OVI )-HANKKEEN VIRTUAALIMAAILMASIVUT
Kattava opastus virtuaalimaailmoihin, niiden opetuskäyttöön ja tutkimukseen.
http://www.peda.net/veraja/konnevesi/lukio/ophhanke2010/virtuaali
• Sivustolla esitellään yleisimmin opetuksessa käytetyt virtuaalimaailmat Lasten kirkosta Second Lifeen. Second Lifen opetuskäyttöön on sivustolle koottu oppiaineittain virtuaalisia oppimispaikkoja, joihin on suorat linkit sivustolta.
POLKUJA PELINOMAISEN OPPIMISEN VIIDAKKOON: PELIEN JA OPPIMISEN KESKEISIÄ KÄSITTEITÄ
Tuula J. Nousiainen, Jyväskylän yliopisto, Agora Center
* Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on antaa yleinen käsitys pelit ja oppiminen -alueesta ja sen rakentumisesta. Lähtökohtana on tarve avata peleihin ja oppimiseen liittyvää käsitteistöä ja taustaperiaatteita, pelien mahdollisuuksia erilaisissa yhteyksissä sekä pelien hyödyntämisessä huomioon otettavia seikkoja.
http:peda.net/polku/ovi JULKAISTAAN 17.12.
Kirjallisuuskatsaus ja käsitteiden määrittely pelien opetuskäytöstä ja pedagogiikasta.
SELVITYS E-KIRJALUKULAITTEIDEN KÄYTETTÄVYYDESTÄ
• Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijat testasivat kolmea eri e-kirjalukulaitetta sekä kahta tablettikonetta. Selvityksen toisessa vaiheessa kartoitettiin opettajien suhtautumista lukulaitteisiin ja niiden käyttöön opetustilanteissa.
SOOC, SMALL OPEN ONLINE COURSE
• Verkkopalvelu tarjoaa eri laajuisia kursseja sosiaalisen median opetuskäytöstä. Kursseja voi suorittaa omatoimisesti, yhdessä omien kollegoiden ja oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa.
SORMEILUA -KIRJANEN
• Kirjaseen on koottu vinkkejä iPadin koulukäyttöön sekä opetuskäyttöön sopivien sovellusten esittelyjä.
SORMEILUA 2-OPAS
• Opas sisältää vinkkejä ja tietoa iPadin hyödyntämisestä oppimisessa ja opetuksessa. Kirja on ladattavissa myös iBook-storessa.
SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKÄYTÖN SUOSITUKSET
SOSIAALINEN MEDIA OPPIMISYMPÄRISTÖISSÄ: PEDAGOGISIA JA TOIMINNALLISIA MALLEJA OPPILAIDEN AKTIVOINTIIN JA AKTIIVISEEN OPPIMISEEN
• Raportti. Jyväskylän koulutuskuntayhtymä. Koskinen, M. 2013.
SOSIAALINEN MEDIA YLEISSIVISTÄVÄSSÄ KOULUTUKSESSA – VIDEOT
http://www.youtube.com /somyhanke
• Videot tarjoavat kokemuksia ja vinkkejä sosiaalisen median käytöstä opetuksessa.
SOSIAALINEN MEDIA YLEISSIVISTÄVÄSSÄ KOULUTUKSESSA
• Sivustolta löytyy blogikirjoitusten lisäksi linkkejä kehittämishankkeiden tuotoksiin, sosiaalisen median tutkimuksiin ja ryhmiin. Näistä jokainen voi poimia vinkkejä sosiaalisen median käyttöön omassa opetuksessaan ja löytää verkostoja oman opettajuuden kehittämiseen.
TEACHER NETWORKS TODAY´S AND TOMORROWS´S CHALLENGES AND OPPORTUNITIES FOR THE TEACHING PROFESSION
Riina Vuorikari et al., EUN.2012
http://service.eun.org/teachers-newsletter/TellNet_Teacher_Networks_ web.pdf
• Julkaisu tutkii opettajan ammattia ja opettajuutta ja opettajaverkostojen rooleja muuttuvassa yhteiskunnassa.
TOMUT – TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOKSEN TYÖKALUT TULEVAISUUDEN KOULUUN
http://tomut.meke.wikispaces.net/Tomut-wiki
• Sivuilla on hankkeen yhteydessä tuotetut raportit ja oppaat, joissa kuvataan sitä, miten integroida tietostrategia, oppimisympäristöjen kehittäminen sekä pedagoginen strategia ja kehittäminen aktiivisesti organisaation ydintoimintaprosesseihin.
TUTKITTUA TIETOA OPPIMISYMPÄRISTÖISTÄ – TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖ OPETUKSESSA
http://www.oph.fi/download/147821_Tutkittua_tietoa_oppimisymparistoista. pdf
• Oppaat ja käsikirjat 2012–2013 Oppaassa tarkastellaan opettajien näkemyksiä tietotekniikasta ja tietotekniikan opetuskäytöstä sekä laitteistojen ja ohjelmistojen, etäopettamisen, pelien ja virtuaalimaailmojen käyttömahdollisuuksista
VALTAKUNNALLISEN ETÄOPETUSTUTKIMUKSEN TULOKSIA
https://info.edu.turku.fi/etaopetus/images/files/eko -tutkimustuloksia-raportti.pdf
• Tutkimuksessa on kartoitettu Suomen yleissivistävän koulutuksen etäopetuksen tilaa keväällä 2011. Tutkimukseen valittiin keväällä 2011 mukaan 36 yleissivistävän koulutuksen etäopetushanketta.
VALTAKUNNALLISEN SOSIAALISEN MEDIAN OPETUSKÄYTÖN KARTOITUKSEN TULOKSIA
http://bit.ly/somy_tutkimus_2012
• Tutkimusraportti. Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto. Oksanen, Kimmo. 2012.
YLE – OPPIMINEN
• Yle Oppiminen kokoaa yhteen kaiken Yleisradion oppimista tukevan sisällön ja sivuilta voi etsiä sisältöä aihealueittain tai hakusanojen avulla.
KOKEMUKSET KIERTOON – ideoita oppimisympäristöjen kehittämiseenTina Heino (toim.), Oppaat ja käsikirjat 2013:8, © Opetushallitus, ISSN 1798-8969 (verkkojulkaisu), Kansikuva: Markku Lang, Taitto: Edita Prima Oy/Timo Päivärinta/PSWFolders Oy, Zine: Konneveden lukio24.11.2013