Asiantuntijaverkosto laajentaa oppimaisemaa

Etäopetuksen koordinointihanke, Turun kaupunki Annukka Suonio ja Kari Hanninen, Tampereen klassillinen lukio

Ab­ra­ham Lincoln sa­noi ai­ka­naan, että ”The best way to predict the future is to create it.” Kos­ka emme osan­neet en­nus­taa tu­le­vai­suut­ta Tam­pe­reen klas­sil­li­ses­sa lu­ki­os­sa, pää­tim­me mie­luum­min olla mu­ka­na luo­mas­sa uu­sia tu­le­vai­suu­den käy­tän­tö­jä ja tu­le­vai­suu­den op­pi­mis­ym­pä­ris­töä.

Asi­an­tun­ti­ja­ver­kos­ton idea syn­tyi lu­ki­om­me kah­vi­pöy­tä­kes­kus­te­lu­jen tu­lok­se­na. Luok­kiin oli han­kit­tu uu­sia do­ku­ment­ti­ka­me­roi­ta, data­tyk­ke­jä, äly­tau­lu­ja ja kon­fe­rens­si­mik­ro­fo­ne­ja. Tun­tui sil­tä, että lu­ki­o­tam­me va­rus­tet­tiin no­pe­al­la tah­dil­la ja kes­ki­te­tys­ti. In­nos­tuim­me kes­kus­te­le­maan sii­tä, mi­ten näi­den lait­tei­den avul­la voi­si tu­kea ja edis­tää op­pi­mis­ta.

Kou­lum­me opet­ta­jat ovat aina pyr­ki­neet ver­kos­toi­tu­maan ja pyy­tä­mään lu­en­noit­si­joi­ta ja vie­rai­li­joi­ta käy­mään oppi­tun­neil­la. Ar­jen työ on kui­ten­kin kai­kil­la kii­reis­tä, ja vie­rai­li­joi­ta on en­tis­tä vai­ke­am­pi saa­da oppi­tun­neil­le. Lu­en­noit­si­jal­ta vie­rai­lu val­mis­te­lui­neen ja mat­koi­neen saat­taa vie­dä jopa yh­den työ­päi­vän. Opet­ta­jal­ta me­nee ai­kaa löy­tää asi­an­tun­ti­jat ja neu­vo­tel­la hei­dän kans­saan vie­rai­lus­ta oppi­tun­nil­la. Kes­kus­te­lus­ta ja yh­tei­ses­tä poh­din­nas­ta vi­ri­si aja­tus jär­jes­tel­mäs­tä, jos­ta voi­sim­me löy­tää lu­ki­on oppi­tun­tei­hin ja tee­moi­hin so­pi­vat vie­rai­li­jat suo­raan ver­kos­ta. Li­säk­si vi­si­oim­me, että ly­hy­et vie­rai­lut voi­si to­teut­taa vi­de­o­neu­vot­te­lui­na.

Asiantuntijaverkoston toimintamalli

Ide­oin­nin tu­lok­se­na ke­hi­tet­tiin Asi­an­tun­ti­ja­ver­kos­to eli verk­ko­pal­ve­lu, jos­ta opet­ta­jat voi­vat et­siä ha­lu­a­man­sa alan asi­an­tun­ti­jan ja ot­taa hä­neen yh­teyt­tä. So­vit­tu­na ai­ka­na asi­an­tun­ti­ja tu­lee luok­kaan vir­tu­aa­li­vie­rai­lul­le ja ker­too tun­nil­la kä­si­tel­tä­väs­tä ai­hees­ta oman työn­sä ja osaa­mi­sen­sa näkö­kul­mas­ta sekä vas­taa opis­ke­li­joi­den ky­sy­myk­siin. Asi­an­tun­ti­ja­vie­rai­lu tuo oppi­tun­nil­le uut­ta tie­toa, tuo­rei­ta näkö­kul­mia ja kes­kus­te­lun­ai­hei­ta. Ver­kon kaut­ta noin 20 mi­nuu­tin vie­rai­lu voi­daan to­teut­taa vai­vat­to­mas­ti, te­hok­kaas­ti ja eko­lo­gi­ses­ti.

Asi­an­tun­ti­ja­ver­kos­ton yh­te­nä pää­ta­voit­tee­na on ava­ta luok­ka­huo­neen ovi: laa­jen­taa oppi­mai­se­maa ja li­sä­tä opis­ke­li­joi­den ak­tii­vis­ta vuo­ro­vai­ku­tus­ta ym­pä­ris­tön kans­sa. Ver­kos­to tuo opis­ke­li­joil­le konk­reet­ti­ses­ti esiin ver­kon mah­dol­li­suu­det tie­don ja­ka­mi­ses­sa, in­ter­ak­tii­vi­suu­des­sa ja ver­kos­toi­tu­mi­ses­sa. Kun opis­ke­li­ja on vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa mui­den opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jan li­säk­si asi­an­tun­ti­jan kans­sa, hän voi saa­da mie­li­pi­teil­leen ja ky­sy­myk­sil­leen vaih­to­eh­toi­sia näkö­kul­mia ja rat­kai­su­mal­le­ja.

Eng­lan­nin tun­neil­la opis­ke­li­jat val­mis­te­li­vat vii­den hen­gen ryh­mis­sä hei­tä kiin­nos­ta­via ky­sy­myk­siä en­nen vie­rai­lu­lu­en­toa. He va­lit­si­vat yh­des­sä par­haim­mat ky­sy­myk­set ja esit­ti­vät ne asi­an­tun­ti­jal­le. Opis­ke­li­jat ko­ki­vat an­toi­sak­si sen, että he nä­ki­vät käy­tän­nös­sä oman, jos­kus vaa­ti­mat­to­man­kin kie­li­tai­don riit­tä­vän vuo­ro­vai­ku­tuk­seen vie­raal­la kie­lel­lä eng­lan­tia äi­din­kie­le­nään pu­hu­van kans­sa. Yh­des­sä hi­ot­tua ky­sy­mys­tä ei aris­tel­tu esit­tää, ja usein en­nak­koon val­mis­tel­tu­jen ky­sy­mys­ten esit­tä­mi­sen jäl­keen opis­ke­li­jat ky­syi­vät li­sää omia, tar­ken­ta­via ky­sy­myk­siä. Opet­ta­ja yl­lät­tyi myön­tei­ses­ti, kun pe­rin­tei­ses­sä ope­tuk­ses­sa pas­sii­vi­set opis­ke­li­jat in­nos­tui­vat kes­kus­te­le­maan asi­an­tun­ti­jan kans­sa ak­tii­vi­ses­ti. Opis­ke­li­joi­den tie­to esi­mer­kik­si ame­rik­ka­lai­ses­ta po­liit­ti­ses­ta jär­jes­tel­mäs­tä tai pre­si­den­tin­vaa­lien seu­raa­mi­ses­ta eri me­di­oi­den kaut­ta ilah­dut­ti. Kun kes­kus­te­lu laa­je­ni oppi­kir­jan ulko­puo­lel­le sitä sy­ven­tä­en tai oppi­kir­jan väit­teet ky­seen­a­lais­ta­en, mu­ka­na kes­kus­te­lus­sa oli­vat ak­tii­vi­sim­min ne opis­ke­li­jat, jot­ka ei­vät juu­ri ol­leet kiin­nos­tu­nei­ta oppi­kir­jaan pe­rus­tu­vas­ta ope­tuk­ses­ta. Kurs­si­pa­laut­tees­sa asi­an­tun­ti­ja­vie­rai­lu sai aina myön­teis­tä pa­lau­tet­ta ja opis­ke­li­jat häm­mäs­te­li­vät it­se­kin omaa ak­tii­vi­suut­taan.

Asiantuntijaverkoston tulevaisuus

Sa­maan ai­kaan kun kes­kus­tel­laan yli­op­pi­las­tut­kin­non säh­köi­ses­tä uu­dis­tu­mi­ses­ta ja säh­köi­sis­tä oppi­kir­jois­ta, ei pi­täi­si unoh­taa, että opis­ke­li­jan eteen le­vit­täy­ty­vät jo nyt lo­put­to­mat op­pi­mis­mah­dol­li­suu­det ver­kos­sa. Mik­si siis lu­ki­ois­sa pi­täi­si edel­leen toi­mia niin, että opis­ke­li­jat sul­je­taan luok­kaan, luo­kan eteen as­tuu opet­ta­ja ja oppi­tun­nin run­gon luo oppi­kir­ja? Oppi­tun­ti­ti­lan­ne saat­taa olla yhä edel­leen sel­lai­nen, jos­sa opis­ke­li­joil­ta es­te­tään yh­teys ulko­maa­il­maan. In­ter­net, mo­bii­li­lait­teet ja so­si­aa­li­nen me­dia saat­ta­vat jopa olla mo­nes­sa kou­lus­sa kiel­let­ty­jä häi­ri­ö­te­ki­jöi­tä.

Asi­an­tun­ti­ja­ver­kos­ton kal­tai­nen oppi­mai­se­maa laa­jen­ta­va toi­min­ta on ma­ta­lan kyn­nyk­sen tapa ava­ta luok­ka­huo­net­ta maa­il­mal­le. Toi­vot­ta­vas­ti asi­an­tun­ti­ja­ver­kos­to on kes­tä­vä toi­min­ta­mal­li, joka an­taa opis­ke­li­joil­le ide­oi­ta ja roh­kai­see hei­tä ehkä jos­kus itse am­mat­tiin val­mis­tut­tu­aan toi­mi­maan asi­an­tun­ti­ja­vie­rai­na. Asi­an­tun­ti­ja­ver­kos­to toi­mii täl­lä het­kel­lä val­ta­kun­nal­li­ses­ti, ja sitä koor­di­noi Ta­lou­del­li­nen tie­do­tus­toi­mis­to TAT.

Lin­kit:

Asi­an­tun­ti­ja­ver­kos­ton koti­si­vut

http://www.asi­an­tun­ti­ja­ver­kos­to.fi

Muut­tu­va oppi­mai­se­ma

http://oppi­mai­se­ma.fi/index.php?51

Howard Rheingold: The new power of collaboration:

http://www.ted.com/talks/howard_rheingold_ on_collaboration.html

Ilk­ka Olander: So­si­aa­li­nen me­dia ja op­pi­mi­nen

http://sometek.fi/so­si­aa­li­nen-me­dia-ja-op­pi­mi­nen-iso-kuva

http://www.tat.fi/joko-olet-kuul­lut-vir­tu­aa­li­sis­ta-asi­an­tun­ti­ja­vie­rai­luis­ta/

KO­KE­MUK­SET KIER­TOON – ide­oi­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­seenTina Hei­no (toim.), Op­paat ja käsi­kir­jat 2013:8, © Ope­tus­hal­li­tus, ISSN 1798-8969 (verk­ko­jul­kai­su), Kan­si­kuva: Mark­ku Lang, Tait­to: Edi­ta Prima Oy/Timo Päi­vä­rin­ta/PSWFolders Oy, Zine: Kon­ne­ve­den lu­kio24.11.2013