Löytöretkillä toisessa maailmassa, vol 3 Lauri Pirkkalainen & Petri Lounaskorpi (toim.), 04/2017 Sisällysluettelo Löytöretkillä toisessa maailmassa, vol 3 Lauri Pirkkalainen & Petri Lounaskorpi (toim.), 04/2017 Oppimispelit ja Virtuaalimaailmat oppimisessa, OVI -hankeOppimispelit ja Virtuaalimaailmat oppimisessa, OVI -hankeOppimispelit ja Virtuaalimaailmat oppimisessa, OVI -hankeOppimispelit ja Virtuaalimaailmat oppimisessa, OVI -hankeOppimispelit ja Virtuaalimaailmat oppimisessa, OVI -hanke Luku 1: Kokemuksia hankkeiden vaikuttavuudestaLuku 1: Kokemuksia hankkeiden vaikuttavuudestaLuku 1: Kokemuksia hankkeiden vaikuttavuudestaLuku 1: Kokemuksia hankkeiden vaikuttavuudestaLuku 1: Kokemuksia hankkeiden vaikuttavuudesta Metsistä maailmalleMetsistä maailmalleMetsistä maailmalleMetsistä maailmalleMetsistä maailmalle Ilmiömäistä propagandaa SotungissaHeidi Heikkilä äidinkieli ja kirjallisuus, S2 Sotungin Second Life -projektin koordinaattoriIlmiömäistä propagandaa SotungissaHeidi Heikkilä äidinkieli ja kirjallisuus, S2 Sotungin Second Life -projektin koordinaattoriIlmiömäistä propagandaa SotungissaHeidi Heikkilä äidinkieli ja kirjallisuus, S2 Sotungin Second Life -projektin koordinaattoriIlmiömäistä propagandaa SotungissaHeidi Heikkilä äidinkieli ja kirjallisuus, S2 Sotungin Second Life -projektin koordinaattoriIlmiömäistä propagandaa Sotungissa Tutkimusyhteisö mukaan opetukseen tvt-ratkaisujen avullaHeikki Tuomenvirta, Ilmatieteen laitos, HelsinkiTutkimusyhteisö mukaan opetukseen tvt-ratkaisujen avullaHeikki Tuomenvirta, Ilmatieteen laitos, HelsinkiTutkimusyhteisö mukaan opetukseen tvt-ratkaisujen avullaHeikki Tuomenvirta, Ilmatieteen laitos, HelsinkiTutkimusyhteisö mukaan opetukseen tvt-ratkaisujen avullaHeikki Tuomenvirta, Ilmatieteen laitos, HelsinkiTutkimusyhteisö mukaan opetukseen tvt-ratkaisujen avulla Luku 2: Pelit oppimisen tukenaLuku 2: Pelit oppimisen tukenaLuku 2: Pelit oppimisen tukenaLuku 2: Pelit oppimisen tukenaLuku 2: Pelit oppimisen tukena Koulu peliin, peliä kouluun! Miksi?Aki Pulkkanen ja Paula Salo Raahen opetustoimi HYVÄ PAHA PELI - tiellä oppimispeleihinKoulu peliin, peliä kouluun! Miksi?Aki Pulkkanen ja Paula Salo Raahen opetustoimi HYVÄ PAHA PELI - tiellä oppimispeleihinKoulu peliin, peliä kouluun! Miksi?Aki Pulkkanen ja Paula Salo Raahen opetustoimi HYVÄ PAHA PELI - tiellä oppimispeleihinKoulu peliin, peliä kouluun! Miksi?Aki Pulkkanen ja Paula Salo Raahen opetustoimi HYVÄ PAHA PELI - tiellä oppimispeleihinKoulu peliin, peliä kouluun! Miksi? Pepe-hankkeen opettajien kertomuksia omasta kehittämishankkeesta. Koulut Kulosaaren ala-asteen koulu Munksnäs lågstadieskola Siltamäen ala-aste Snellmanin ala-aste Taivallahden peruskoulu Poikkilaakson ala-aste Mustakiven ala-asteen koulu Kirjoittajat Tanja lax-Pyyny Pekka Hummelin Teppo Manninen Tomi Tolonen Anu Vainio Mikaela Winberg Katja Lampinen ja Anna HeleniusPepe-hankkeen opettajien kertomuksia omasta kehittämishankkeesta. Koulut Kulosaaren ala-asteen koulu Munksnäs lågstadieskola Siltamäen ala-aste Snellmanin ala-aste Taivallahden peruskoulu Poikkilaakson ala-aste Mustakiven ala-asteen koulu Kirjoittajat Tanja lax-Pyyny Pekka Hummelin Teppo Manninen Tomi Tolonen Anu Vainio Mikaela Winberg Katja Lampinen ja Anna HeleniusPepe-hankkeen opettajien kertomuksia omasta kehittämishankkeesta. Koulut Kulosaaren ala-asteen koulu Munksnäs lågstadieskola Siltamäen ala-aste Snellmanin ala-aste Taivallahden peruskoulu Poikkilaakson ala-aste Mustakiven ala-asteen koulu Kirjoittajat Tanja lax-Pyyny Pekka Hummelin Teppo Manninen Tomi Tolonen Anu Vainio Mikaela Winberg Katja Lampinen ja Anna HeleniusPepe-hankkeen opettajien kertomuksia omasta kehittämishankkeesta. Koulut Kulosaaren ala-asteen koulu Munksnäs lågstadieskola Siltamäen ala-aste Snellmanin ala-aste Taivallahden peruskoulu Poikkilaakson ala-aste Mustakiven ala-asteen koulu Kirjoittajat Tanja lax-Pyyny Pekka Hummelin Teppo Manninen Tomi Tolonen Anu Vainio Mikaela Winberg Katja Lampinen ja Anna HeleniusPepe-hankkeen opettajien kertomuksia omasta kehittämishankkeesta Saarella.fi – Yksin ei pärjää, on pelattava yhteenKUUMA TVT – kehittämishanke, Terhi NissinenSaarella.fi – Yksin ei pärjää, on pelattava yhteenKUUMA TVT – kehittämishanke, Terhi NissinenSaarella.fi – Yksin ei pärjää, on pelattava yhteenKUUMA TVT – kehittämishanke, Terhi NissinenSaarella.fi – Yksin ei pärjää, on pelattava yhteenKUUMA TVT – kehittämishanke, Terhi NissinenSaarella.fi – Yksin ei pärjää, on pelattava yhteen Oppimispeli tukemassa ja monipuolistamassa matematiikan opiskeluaOppimispelien käyttöönotto Vaajakoskella, Minna KytöläOppimispeli tukemassa ja monipuolistamassa matematiikan opiskeluaOppimispelien käyttöönotto Vaajakoskella, Minna KytöläOppimispeli tukemassa ja monipuolistamassa matematiikan opiskeluaOppimispelien käyttöönotto Vaajakoskella, Minna KytöläOppimispeli tukemassa ja monipuolistamassa matematiikan opiskeluaOppimispelien käyttöönotto Vaajakoskella, Minna KytöläOppimispeli tukemassa ja monipuolistamassa matematiikan opiskelua Tvt-ratkaisut tutkimusyhteisön ja lukioiden vuorovaikutuksen tukena: tapaus ilmastonmuutos (Tuluvat)TULUVAT –HANKE, Heikki Tuomenvirta, Ilmatieteen laitosTvt-ratkaisut tutkimusyhteisön ja lukioiden vuorovaikutuksen tukena: tapaus ilmastonmuutos (Tuluvat)TULUVAT –HANKE, Heikki Tuomenvirta, Ilmatieteen laitosTvt-ratkaisut tutkimusyhteisön ja lukioiden vuorovaikutuksen tukena: tapaus ilmastonmuutos (Tuluvat)TULUVAT –HANKE, Heikki Tuomenvirta, Ilmatieteen laitosTvt-ratkaisut tutkimusyhteisön ja lukioiden vuorovaikutuksen tukena: tapaus ilmastonmuutos (Tuluvat)TULUVAT –HANKE, Heikki Tuomenvirta, Ilmatieteen laitosTvt-ratkaisut tutkimusyhteisön ja lukioiden vuorovaikutuksen tukena: tapaus ilmastonmuutos (Tuluvat) Asuinalueiden mielikuvista paikkatietoaKrista Koskelo ja Virpi Hirvensalo, Maantieteen ja geologian laitos, Turun yliopistoAsuinalueiden mielikuvista paikkatietoaKrista Koskelo ja Virpi Hirvensalo, Maantieteen ja geologian laitos, Turun yliopistoAsuinalueiden mielikuvista paikkatietoaKrista Koskelo ja Virpi Hirvensalo, Maantieteen ja geologian laitos, Turun yliopistoAsuinalueiden mielikuvista paikkatietoaKrista Koskelo ja Virpi Hirvensalo, Maantieteen ja geologian laitos, Turun yliopistoAsuinalueiden mielikuvista paikkatietoa Mitä OPPILAS teki Learning With Games projektissa?Jouni Kaipainen, luokanopettaja, Pispalan koulu (Hyhkyn koulutalo)Mitä OPPILAS teki Learning With Games projektissa?Jouni Kaipainen, luokanopettaja, Pispalan koulu (Hyhkyn koulutalo)Mitä OPPILAS teki Learning With Games projektissa?Jouni Kaipainen, luokanopettaja, Pispalan koulu (Hyhkyn koulutalo)Mitä OPPILAS teki Learning With Games projektissa?Jouni Kaipainen, luokanopettaja, Pispalan koulu (Hyhkyn koulutalo)Mitä OPPILAS teki Learning With Games projektissa? Involving teachers in games and virtual learning environments with SEN pupils and gifted learnersABSTRAKTI BETT, LONTOO 2013, Minna Kytölä, Petri LounaskorpiInvolving teachers in games and virtual learning environments with SEN pupils and gifted learnersABSTRAKTI BETT, LONTOO 2013, Minna Kytölä, Petri LounaskorpiInvolving teachers in games and virtual learning environments with SEN pupils and gifted learnersABSTRAKTI BETT, LONTOO 2013, Minna Kytölä, Petri LounaskorpiInvolving teachers in games and virtual learning environments with SEN pupils and gifted learnersABSTRAKTI BETT, LONTOO 2013, Minna Kytölä, Petri LounaskorpiInvolving teachers in games and virtual learning environments with SEN pupils and gifted learners Luku 3: Oppimispelien ja virtuaalimaailmojen käyttöönotostaLuku 3: Oppimispelien ja virtuaalimaailmojen käyttöönotostaLuku 3: Oppimispelien ja virtuaalimaailmojen käyttöönotostaLuku 3: Oppimispelien ja virtuaalimaailmojen käyttöönotostaLuku 3: Oppimispelien ja virtuaalimaailmojen käyttöönotosta Mikä saa käyttämään pelejä opetuksessa? Tuloksia opettajille suunnatusta kyselystäTuula Nousiainen, Agora Center, Jyväskylän yliopistoMikä saa käyttämään pelejä opetuksessa? Tuloksia opettajille suunnatusta kyselystäTuula Nousiainen, Agora Center, Jyväskylän yliopistoMikä saa käyttämään pelejä opetuksessa? Tuloksia opettajille suunnatusta kyselystäTuula Nousiainen, Agora Center, Jyväskylän yliopistoMikä saa käyttämään pelejä opetuksessa? Tuloksia opettajille suunnatusta kyselystäTuula Nousiainen, Agora Center, Jyväskylän yliopistoMikä saa käyttämään pelejä opetuksessa? Tuloksia opettajille suunnatusta kyselystä Pelien käyttöönotto – Helppoa kuin heinänteko?Petri Lounaskorpi,OVI -hanke, pedagoginen asiantuntija ja kouluttajaPelien käyttöönotto – Helppoa kuin heinänteko?Petri Lounaskorpi,OVI -hanke, pedagoginen asiantuntija ja kouluttajaPelien käyttöönotto – Helppoa kuin heinänteko?Petri Lounaskorpi,OVI -hanke, pedagoginen asiantuntija ja kouluttajaPelien käyttöönotto – Helppoa kuin heinänteko?Petri Lounaskorpi,OVI -hanke, pedagoginen asiantuntija ja kouluttajaPelien käyttöönotto – Helppoa kuin heinänteko? Luku 4 Virtuaalimaailmoissa oppimassaLuku 4 Virtuaalimaailmoissa oppimassaLuku 4 Virtuaalimaailmoissa oppimassaLuku 4 Virtuaalimaailmoissa oppimassaLuku 4 Virtuaalimaailmoissa oppimassa Viikin normaalikoulu – Toista elämää makrotasolla ja mallinnusta mikrotasollaAri Myllyviita, FM, yhteisöpedagogi (AMK) Viikin normaalikoulu, Helsingin yliopistoViikin normaalikoulu – Toista elämää makrotasolla ja mallinnusta mikrotasollaAri Myllyviita, FM, yhteisöpedagogi (AMK) Viikin normaalikoulu, Helsingin yliopistoViikin normaalikoulu – Toista elämää makrotasolla ja mallinnusta mikrotasollaAri Myllyviita, FM, yhteisöpedagogi (AMK) Viikin normaalikoulu, Helsingin yliopistoViikin normaalikoulu – Toista elämää makrotasolla ja mallinnusta mikrotasollaAri Myllyviita, FM, yhteisöpedagogi (AMK) Viikin normaalikoulu, Helsingin yliopistoViikin normaalikoulu – Toista elämää makrotasolla ja mallinnusta mikrotasolla Pienryhmäohjausta virtuaalisesti – case Second lifeOpinto-ohjaajat Marianna Sydänmaanlakka ja Jussi Turunen, Sotungin lukio ja etälukio, VantaaPienryhmäohjausta virtuaalisesti – case Second lifeOpinto-ohjaajat Marianna Sydänmaanlakka ja Jussi Turunen, Sotungin lukio ja etälukio, VantaaPienryhmäohjausta virtuaalisesti – case Second lifeOpinto-ohjaajat Marianna Sydänmaanlakka ja Jussi Turunen, Sotungin lukio ja etälukio, VantaaPienryhmäohjausta virtuaalisesti – case Second lifeOpinto-ohjaajat Marianna Sydänmaanlakka ja Jussi Turunen, Sotungin lukio ja etälukio, VantaaPienryhmäohjausta virtuaalisesti – case Second life Sloppi – Second Life opetuksessa ja oppimisessa Sloppi – Second Life opetuksessa ja oppimisessa Sloppi – Second Life opetuksessa ja oppimisessa Sloppi – Second Life opetuksessa ja oppimisessa Sloppi – Second Life opetuksessa ja oppimisessa Simulaatioista reaalimaailmaan ja takaisin Alakoulun fyke- opetuksen kehittämishankeJorma RiikonenSimulaatioista reaalimaailmaan ja takaisin Alakoulun fyke- opetuksen kehittämishankeJorma RiikonenSimulaatioista reaalimaailmaan ja takaisin Alakoulun fyke- opetuksen kehittämishankeJorma RiikonenSimulaatioista reaalimaailmaan ja takaisin Alakoulun fyke- opetuksen kehittämishankeJorma RiikonenSimulaatioista reaalimaailmaan ja takaisin Alakoulun fyke- opetuksen kehittämishanke Kokemuksellista opiskelua Sotunki-saarillaHeidi Heikkilä, Second Life -projektin koordinaattori, Sotungin etälukioKokemuksellista opiskelua Sotunki-saarillaHeidi Heikkilä, Second Life -projektin koordinaattori, Sotungin etälukioKokemuksellista opiskelua Sotunki-saarillaHeidi Heikkilä, Second Life -projektin koordinaattori, Sotungin etälukioKokemuksellista opiskelua Sotunki-saarillaHeidi Heikkilä, Second Life -projektin koordinaattori, Sotungin etälukioKokemuksellista opiskelua Sotunki-saarilla ”Sotungin Lukio on erityislaatuinen paikka”Raportti Sotungin lukion opettajien ja opiskelijoiden Second Life –kokemuksista Hannes Pettersson, Anna Linnakylä”Sotungin Lukio on erityislaatuinen paikka”Raportti Sotungin lukion opettajien ja opiskelijoiden Second Life –kokemuksista Hannes Pettersson, Anna Linnakylä”Sotungin Lukio on erityislaatuinen paikka”Raportti Sotungin lukion opettajien ja opiskelijoiden Second Life –kokemuksista Hannes Pettersson, Anna Linnakylä”Sotungin Lukio on erityislaatuinen paikka”Raportti Sotungin lukion opettajien ja opiskelijoiden Second Life –kokemuksista Hannes Pettersson, Anna Linnakylä”Sotungin Lukio on erityislaatuinen paikka” Matkalla Euroopassavl8 yhteistyöprojekti maantieto-kielet-kotitalous, lisäksi vuosiluokkien välistä yhteistyötä (vl8 ja vl2). Hannu Särkkä, Kasavuoren koulu, KauniainenMatkalla Euroopassavl8 yhteistyöprojekti maantieto-kielet-kotitalous, lisäksi vuosiluokkien välistä yhteistyötä (vl8 ja vl2). Hannu Särkkä, Kasavuoren koulu, KauniainenMatkalla Euroopassavl8 yhteistyöprojekti maantieto-kielet-kotitalous, lisäksi vuosiluokkien välistä yhteistyötä (vl8 ja vl2). Hannu Särkkä, Kasavuoren koulu, KauniainenMatkalla Euroopassavl8 yhteistyöprojekti maantieto-kielet-kotitalous, lisäksi vuosiluokkien välistä yhteistyötä (vl8 ja vl2). Hannu Särkkä, Kasavuoren koulu, KauniainenMatkalla Euroopassa Luku 5: Taustateoriaa ja kirjallisuuskatsauksiaLuku 5: Taustateoriaa ja kirjallisuuskatsauksiaLuku 5: Taustateoriaa ja kirjallisuuskatsauksiaLuku 5: Taustateoriaa ja kirjallisuuskatsauksiaLuku 5: Taustateoriaa ja kirjallisuuskatsauksia Polkuja pelinomaisen oppimisen viidakkoon: Pelien ja oppimisen keskeisiä käsitteitä.Tuula Nousiainen, Agora Center, Jyväskylän yliopistoPolkuja pelinomaisen oppimisen viidakkoon: Pelien ja oppimisen keskeisiä käsitteitä.Tuula Nousiainen, Agora Center, Jyväskylän yliopistoPolkuja pelinomaisen oppimisen viidakkoon: Pelien ja oppimisen keskeisiä käsitteitä.Tuula Nousiainen, Agora Center, Jyväskylän yliopistoPolkuja pelinomaisen oppimisen viidakkoon: Pelien ja oppimisen keskeisiä käsitteitä.Tuula Nousiainen, Agora Center, Jyväskylän yliopistoPolkuja pelinomaisen oppimisen viidakkoon: Pelien ja oppimisen keskeisiä käsitteitä. Oppimispelien ja virtuaalimaailmojen mahdollisuudet, haasteet ja opetuskäyttöKIRJALLISUUSKATSAUS, Anna Linnakylä, Agora Center, Jyväskylän yliopistoOppimispelien ja virtuaalimaailmojen mahdollisuudet, haasteet ja opetuskäyttöKIRJALLISUUSKATSAUS, Anna Linnakylä, Agora Center, Jyväskylän yliopistoOppimispelien ja virtuaalimaailmojen mahdollisuudet, haasteet ja opetuskäyttöKIRJALLISUUSKATSAUS, Anna Linnakylä, Agora Center, Jyväskylän yliopistoOppimispelien ja virtuaalimaailmojen mahdollisuudet, haasteet ja opetuskäyttöKIRJALLISUUSKATSAUS, Anna Linnakylä, Agora Center, Jyväskylän yliopistoOppimispelien ja virtuaalimaailmojen mahdollisuudet, haasteet ja opetuskäyttö LÄHTEETLÄHTEETLÄHTEETLÄHTEETLÄHTEET Lähteet 2:Oppimispelien ja virtuaalimaailmojen mahdollisuudet, haasteet ja opetuskäyttö KIRJALLISUUSKATSAUS, Anna LinnakyläLähteet 2:Oppimispelien ja virtuaalimaailmojen mahdollisuudet, haasteet ja opetuskäyttö KIRJALLISUUSKATSAUS, Anna LinnakyläLähteet 2:Oppimispelien ja virtuaalimaailmojen mahdollisuudet, haasteet ja opetuskäyttö KIRJALLISUUSKATSAUS, Anna LinnakyläLähteet 2:Oppimispelien ja virtuaalimaailmojen mahdollisuudet, haasteet ja opetuskäyttö KIRJALLISUUSKATSAUS, Anna LinnakyläLähteet 2: